Weiland delen met paard met ijzers achter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Weiland delen met paard met ijzers achter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 21:52

Hoi allemaal,

Bij de indeling van het weiland is besloten dat mijn paard met twee anderen samen komt te staan. Ze kent de paarden een beetje van naast elkaar staan in de paddock en dat gaat goed.
1 van de paarden heeft ijzers achter en ik vind dat een bezwaar en heb dat ook aangegeven. Ik vind namelijk ijzers achter een groot risico op ernstige schade wanneer een paard een keer uithaalt, en dat kan altijd gebeuren.
De eigenaresse van het paard heeft beloofd de ijzers eraf te halen want het paard heeft ze niet nodig zegt ze. Ze wil dit alleen pas over drie weken doen omdat ze geen zin heeft om de hoefsmid er extra voor te laten komen.
De komende drie weken loopt mijn paard dus dagelijks risico op het land.
Haar op een ander land zetten is niet mogelijk.
Hoe denken jullie erover om je paard samen te zetten met een paard dat achter ijzers heeft?

marjoleinft

Re: Weiland delen met paard met ijzers achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:59

ik zelf doe er niet zo moeilijk over.
mijn eigen paard staat ook rondom op ijzes en staan ook samen met mijn jaarling en andere paarden op de wei.
ik hoor er nooit iemand over.
van de zomer stond mijn paard met een ander op de weide die geen ijzers had en had hier ook een flinke schopwond van.
een scherp randje aan de hoef is net zo scherp als een ijzer.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:05

ik Ga mee met Marjoleinft, ik vind het wat overdreven, die van mij heeft wel enkel vanvoor ijzers maar zij staat ook met een paard samen op de wei die vierkant op ijzers staat, ik maak er geen enkel probleem om.
Er kan altijd iets gebeuren, ook als ze geen ijzers hebben achter, de enigste mogelijkheid om letsels te voorkomen is je paard alleen zetten, al lijkt mij dat ook niet de oplossing.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:11

Wij hebben al jaren paarden rondom op ijzers staan in groepen van 5/6 paarden samen.. zitten ook echt dominante paarden tussen, maar nog nooit hebben we wonden gehad ivm de ijzers van de paarden. Ik zou me er niet zo druk over maken hoor, vooral niet als het weiland in kwestie groot genoeg is.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:18

Ik heb jaren mijn paarden rondom beslagen gehad. Nooit last gehad met andere paarden die daar wonden van hebben opgelopen.
En er is echt wel een keer een klap uitgedeeld.
Als de eigenaar van het andere paard genegen is om ze eronder vandaan te laten halen, kan ik begrijpen dat ze dat doet, als de hoefsmid nodig is.
Jij wilt ze er graag eerder onder vandaan willen hebben, dus het lijkt me dan redelijk dat jij dit betaald voor haar paard.

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:30

misschien kort door de bocht,, maar dan moet je je paard alleen op een stukkie zetten!
Ik begrijp best je angst maar zoals marjoleinft al zegt, een paard met een scherp randje aan zijn hoef komt net zo hard aan als een paard met ijzers.
Mijn merrie kan bijv. helaas niet meer zonder ijzers, maar als mensen bij mij op stal hier moeilijk overdoen dan kiezen ze er maar voor of het paard erbij zetten of niet.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:34

Ik snap je zorgen wel, mijn merrie kan ook flink uithalen en heeft om deze reden ook geen ijzers. Maar besef je je dan ook dat paarden met hun voorijzers ook flink schade kunnen veroorzaken? En met hun mond? Ik denk dat dit het risico is dat je loopt met je paard. Als je paard alleen op een stuk weiland staat kan hij zichzelf toch ook verwonden?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:36

Ik was altijd heel makkelijk. Tot mijn paard 5 weken geleden een trap kreeg in de wei van een paard met ijzers achter. Het leek een klein wondje, maar ze moest na 3 dagen met spoed naar de kliniek en heeft daar 8 dagen gestaan. Dat kleine wondje, was van binnen ontzettend groot en ze lag open tot op het bot. Ze heeft geluk gehad dat het gewricht niet geraakt is en dat het daarin niet is gaan ontsteken. We zijn nog zeker een week of 4 zoet voor we weer kunnen gaan rijden.
Ik zet mijn paard niet meer bij een paard met ijzers achter. (nu was het ook een ongeluk, paard was door de draad gegleden) Door een nagel van het ijzer, is mijn paardje van binnen kapot getrokken..
Het is altijd een risico als je ze bij elkaar zet, maar een paard alleen is natuurlijk ook niks. Maar een klap van een paard zonder ijzers komt toch net wat anders aan...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 22:39

Mijn paard staat onder aan de rangorde en is meestal als eerste de pineut als er wat aan de hand is. Jullie positieve ervaringen stellen me wel wat gerust, maar ik kan me niet voorstellen dat een trap zonder ijzer net zo hard aankomt als mèt; is toch net of je een boksbeugel gebruikt.
Om te zeggen "dan moet je je paard maar alleen zetten" slaat werkelijk nergens op: juist omdat ik erken en accepteer dat er altijd wat kan gebeuren kaart ik dit onderwerp aan. Dit paard heeft geen ijzers nodig, dus waarom onnodig risico lopen?
En waarom zou ik de hoefsmid moeten betalen? Wat een onzin!

Dank je Mariposa11, jij begrijpt wat ik bedoel, en wat jij beschrijft is precies waar ik bang voor ben!

Leonie1988: er kan altijd wat gebeuren, dat is nou eenmaal zo met paarden onderling. Maar als je het risico kunt beperken vind ik dat je dat verplicht bent tegenover je stalgenoten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:43

Maar kan evengoed blessures veroorzaken.
Ongelukken gebeuren, je kan ze niet in een glazen stulp zetten hé

Maar ze gaat toch de ijzers eraf doen? (mag je al gelukkig prijzen dat ze dit wil doen, ik zou daar niet geneigt toe zijn), wat is dan het probleem?
Als jij wil dat het nu direct gedaan moet worden, moet je het dan zelf ook maar betalen of gewoon geduldig zijn en de hoefsmid afwachten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:44

normaal proberen wij paarden ook met elkaar kennis te latn maken alvorens ze vierkant op ijzers gezet worden, maar ja. Je kan moeilijk continue ijzers er onder en weer uit laten halen.

Mijn paard staat in een groep van 4 tot 5 paarden, zelf is ze vierkant beslagen. 2 anderen ook en eentje alleen beslag vooraan. Nog nooit echt verwondingen gehad door het onderling slaan naar elkaar. En nee ze zijn niet altijd even lief voor elkaar... wij hebben eerder last van bijtwondes of gescheurde dekens :o

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:45

Vindt het netjes dat ze haar ijzers wil verwijderen voor jou,
Dat het voor jou zo'n heet hang ijzer is (haha := ) dat ze er
nog eerder onder uit moeten is imo niet haar probleem.
je zou minstens de extra kosten met haar kunnen delen.
gaat niet om veel geld maar zij maakt een mooi gebaar
naar jou dus mag dat andersom ook zeker wel.

persoonlijk vindt ik jou reactie overtrokken.
snap dat je zuinig bent op je paard
maar wel of geen ijzers zou niet af moeten hangen vd wensen vd weidegenoten.

overigens, de eigenaresse weet waarschijnlijk zelf
wel of haar paard snel trapt of niet.
heb er liever eentje met ijzers naast die zo goed als nooit trapt
dan eentje zonder ijzers die snel zn been optrekt....

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:47

Als dat paard geen ijzers gehad had, dan was ze er met een kneuzing en mss een schaafwond vanaf gekomen. De veearts ging met een katheter de wond in, wat schrok ik toen ik zag hoe diep ze kwam en dat ze het bot kon aanraken, zowel naar boven als naar beneden..
Doordat het zover "open" lag is er grote kans dat het botvlies is aangetast en dat er alsnog een stukje bot zal afsterven en los schieten. Dan zou ze alsnog onder het mes moeten.
Als de ontsteking in het gewricht geslagen zou zijn, dan moesten ze een keer of 3 onder narcose het gewricht spoelen.
Als er geen sneeuw had gelegen, had ze wrs wel optijd weg kunnen zijn, maar nu incasseerde ze de volle mep.
Over het totale kosten plaatje zal ik maar zwijgen.. ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:50

In jouw geval, kan je ook zeggen dat de sneeuw ook een schuldige is, Mariposa11, je zegt het zelf immers, als er geen sneeuw had gelegen was ze wel op tijd weggeweest.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:53

ik zou ze er ook niet afhalen omdat iemand dat zou willen.
als de wei groot genoeg is zie ik het probleem niet.
en als jou pony als eerste de pineut is dan zou ik toch de groep maar is gaan observeeren,
een paard geeft niet zomaar een klap als dat niet nodig is, daar is altijd een aanleiding voor.
ookal zien wij mensen dat niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 22:54

Nou dat ben ik niet met je eens Zodiacje. Risico's voor mijn paard verminderen is niet overdreven. Je hebt gelezen wat Mariposa11 is overkomen. Hoe kan je daar zo licht over denken? Ik vind het belachelijk dat ik risico's moet lopen omdat een ander te beroerd is om de hoefsmid te laten komen. Wat als haar paard wel trapt en mijn paard een breuk of iets oploopt? Gaat zij dan ook de dierenarts kosten betalen? Nog los van alle ellende die je daarvan hebt en die je niet financieel kunt oplossen? Oja, ze kan dan natuurlijk "sorry" zeggen... heb ik lekker wat aan :(

Marjoleinft: van mijn part heeft mijn paard dat zelf uitgelokt, maar dan hoeft ze dat nog niet te bekopen met een botbreuk.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 24-03-12 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:55

@ chanel 1985 ja klopt, maar als het geen ijzer was geweest, had ze niet zo diep open gelegen. Het eerste wat de veearts zei was dat was een klap met een ijzer..
Mijn paard is een vlugge en staat niet onder in de rangorde,. Het was een samenloop van, maar toch zet ik haar niet bij een paard met achter ijzers. Heb nu gezien wat er van kan komen..

edit: kosten zijn niet te verhalen op de eigenaar van het paard wat de schade aanricht. In de wei is eigen terrein zeg maar, en dat valt onder de noemer eigen risico.
Laatst bijgewerkt door Mariposa11 op 24-03-12 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 22:56

Je hebt gelijk Mariposa11 en ik ga het er nog een keer over hebben op stal!!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:58

Maar ik kan niet verlangen dat een ander de ijzers eraf haalt omdat ik dat wil he. Dan zou ik eerder een stukje wei afzetten in de wei dat ze niet bij elkaar kunnen, wel met dubbele draad zodat ze niet alsnog door de draad meppen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:59

Nikass schreef:
De komende drie weken loopt mijn paard dus dagelijks risico op het land.

Hoe denken jullie erover om je paard samen te zetten met een paard dat achter ijzers heeft?

Paard loopt ook na die 3 weken risico, al zijn het risico's van een andere soort.
Ik snap niet zo goed waar je je druk om maakt. Hoefsmid komt toch, niet elke hoefsmid kan a la minuut komen en je moet blij zijn dat de eigenaresse je tegemoet komt. En idd ik zou ook niet eerder bellen dan noodzakelijk.
Jouw paard staat laag in rangorde, dus als hij goed is opgevoed gaat hij zelf aan de kant als er een paard hoger in rangorde aankomt. Dan blijft het vaak lelijk kijken.

Mijn fjord krijgt as week tijdelijk weer ijzers wegens een hoefprobleem. Hij haalt niet zomaar uit, staat laag in de rangorde dus ik maak me nergens zorgen over.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:01

je paard kan ook een botbreuk oplopen met een klap zonder ijzers.
en ik denk dat mariposa11 gewoon domme pech heeft gehad.
en als jou stalgenoot goed verzekert is en haar paard geeft een klap kan dat gewoon via de wa verzekering worden opgelost.
ik zelf loop ook een risico om mijn paard die 4 kant op ijzers staat bij mijn jaarliing te zetten ,
maar ik ga hem niet alleen zetten omdat hij een paar ijzers heeft.
en als mijn andere stalgenoten het er niet mee eens zijn dan hebben ze pech gaan ze maar ergens anders staan.
ze weten het van te voren dat hij daarop loopt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:02

Ik blijf erbij, dat er van een mug een olifant wordt gemaakt, de eigenares is bereidt dat ze de ijzers vanachter eraf gehaald worden, jij bent daar nog niet mee content, omdat ze het (volgens jouw) niet snel genoeg doet, dan zie ik enkel de mogelijkheid dat jij dan de kosten betaald om de smid extra te laten komen.
Wat is nu 3 weken? Je zegt zelf de paarden elkaar kennen en dat dat goed gaat.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:03

Na een bepaalde gebeurtenis word je altijd voorzichtiger, maar dat hoeft niet leidend te zijn voor anderen. Zo is mijn merrie twee keer flink gemept door ijzerloze paarden, maar dat zegt ook niks.

TS, hoe goed kennen de paarden elkaar? Bij paarden die elkaar al kennen, en er is eten (gras!!! :9 ), is ee eigenlijk nooit een punt. Succes!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:03

Ik vind het vreemd dat iemand anders dan jij bepaalt met welke andere paarden jou paard op de wei komt te staan. Ik zou daar niet vrolijk van worden. Die ijzers hoeven geen probleem te zijn, maar als jij dat paard niet helemaal vertouwd qua achterbenen uit jou paard houden, zou ik er geen weitje mee delen :)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:06

Pfff, het moet niet gekker worden, je staat op een pensionstal neem ik aan? Ik zou zeggen zoek een prive weilandje en zet hem er alleen neer.
Ik vind het al heel wat dat ze de ijzers eronder uit gaat halen, had ik toch echt niet gedaan. Nee hoor, ik vind het aanstelleritis. Zolang je je paard in een groep(je) in een wei zet weet je dat dat risico's met zich mee brengt.