Hallo allemaal, mijn bijna- 2jarige staat 24/7 op de wei met schuilstal, en nu met dit weer is ze veel in rui natuurlijk. maar op de plekken waar het halster achter de oren zit, heb ik het idee dat het daar kaal word. op d'r neusje is dit ook al waar het haslter zit, op andere plekken niet. Ze heeft nu ook dat ze heel erg veel zweet op haar borst, maar dat gewoon door de warmte weet ik niet zeker, want nergens anders zweet ze
Heeft ze ook een halster om in de wei? En heb je een foto van de kale plekken? Sowieso zou je als je het niet vertrouwd natuurlijk het beste een dierenarts kunnen bellen.
Is van de warmte idd. Ze heeft nog een dikke vacht voor deze temperaturen en daardoor gaat ze schuren. Onze shettie had het vorig jaar ook. Ik dacht ook meteen aan schimmel, schurft of luizen, maar de DA bevestige dat wanneer het enkel kale plekken zijn (dus geen rondkruipende beestjes, extreem schilferende huid, rode geïrriteerde huid etc etc) dat het dan komt door de warmte.
Ga maar eens lekker aan de gang met de borstel. Ik heb een furminater, dat is super zo'n ding. De paarden zijn momenteel allemaal in de rui, er liggen kruiwagens vol met winterhaar op mijn mesthoop. De vogels zijn al bezig om met dit haar hun nestjes te voorzien van een warme binnen kant.
het kan natuurlijk komen door losse haren die onder het halster zitten en dat ze gaat schuren want het jeukt een beetje veel succes met je pony die pony doet me heel erg aan een pony denken hoe heet ie
ben net terug geweest, en lijkt idd nergens op schimmel. ik moet me niet zo'n zorgen maken! toch bedankt voor jullie reacties
ElsaDb
Geplaatst: 24-03-12 20:09
Waarschijnlijk is ze erg flink aan het verharen, zeker bij lichtgekleurde pony's die een hele dikke vacht hebben kan het eruit zien alsof ze kaal worden terwijl alleen maar de zomervacht tevoorshijn komt.
Miojn merrie heeft dit in deze periodes ook wel eens. Komt inderdaad door jeuk van het halster door de haren daar. Ik denk ook dat je pony zweet omdat hij nog een dikke vacht heeft dus lekker borstelen en zoveel mogelijk haar proberen te verwijderen per keer.