1 baal kuil stinkt, ruikt niet fris/kruidig. Wat zou je doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

1 baal kuil stinkt, ruikt niet fris/kruidig. Wat zou je doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 23:13

Hoihoi,

Ik was net zo bij de paarden :P Ik was hooi aan het pakken.
Maar het stonk heel erg, het ruikde niet fris of kruidig :( Hele vieze geur, net of er een dood dier tussen lag. Ik mijn papa gebeld en die zij dat ik het gewoon moest geven!
Maar ik dacht echt zo van nee dat doen we effe niet :Y)
Dus ik zo dat kuil toch gepakt, en even uitgestrooid in de voerstal. Want het was een beetje warm/broeierig. Maar ik vertrouwde het niet en heb een nieuw baal losgesneden. Die rook lekker naar gras lekker kruidig :) Dus dat heb ik gevoerd.

Dus ik kom thuis zeg het tegen mijn vader dat ik het niet vertrouw en een nieuw baal heb losgesneden & gevoerd.
Hij word best wel een beetje geiriteerd (kan me voorstellen ;) ). Hij zegt zo als ze het niet lekker vinden dan eten ze het toch niet.
Maar ik denk daar heel anders over. Want ik had een keer een stukje in een plak die beschimmeld was (ik had niet in de gaten), en dat aten ze ook gewoon op :P

Dus wat zou jij doen met die halve baal die stink en totaal niet lekker ruikt? :)

Alvast bedankt :)

Mvg,
Sjors
Laatst bijgewerkt door Sjors op 23-03-12 23:25, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:15

Niet gebruiken,zit waarschijnlijk schimmel in. Je kunt het wel aan de koeien voeren,doordat die een verteringsstelsel met meerdere magen hebben kunnen zij wat schimmel wel verdragen,paarden kunnen dat niet.

Kan het niet laten,de verleden tijd van ruiken is toch echt rook :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 23:18

xJitskee schreef:
Niet gebruiken,zit waarschijnlijk schimmel in. Je kunt het wel aan de koeien voeren,doordat die een verteringsstelsel met meerdere magen hebben kunnen zij wat schimmel wel verdragen,paarden kunnen dat niet.

Kan het niet laten,de verleden tijd van ruiken is toch echt rook :j

Thnx voor je reactie! :)
Wij hebben wel vaker balen met schimmel. Dat pluk ik er tussenuit en dat gooi ik op de mesthoop :)
De rest voer ik gewoon. Warm of broeierig kuil strooi ik door de voerstal en als het afgekoeld is dan voer ik het alsnog.
Ik zou trouwens niet weten waar koeien zijn in de buurt, dus ik kan het ook niet aan hun geven :P

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:20

Niet geven ... zo'n baal kost een stuk minder dan een eventuele DA rekening.

zombiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:20

als ik het smerig vind ruiken en kijk ik altijd goed en als ik dan schimmel zie dan haal ik de schimmel plekken eruit en geeft het gewoon!!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 23:23

Guinevere schreef:
Niet geven ... zo'n baal kost een stuk minder dan een eventuele DA rekening.

Haha dat klopt wel :j

zombiee schreef:
als ik het smerig vind ruiken en kijk ik altijd goed en als ik dan schimmel zie dan haal ik de schimmel plekken eruit en geeft het gewoon!!

Zo doe ik het ook :)

Cossie

Re: 1 baal kuil stinkt, ruikt niet fris/kruidig. Wat zou je doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:41

Ik zou het er niet op gokken

_Marell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:51

Ik haal meestal gewoon de schimmel plekken eruit, schud daarna de rest dat nog wél goed ruikt/is even uit (voor de zekerheid, je weet maar nooit :') ) en dat voer ik gewoon.
plakken waar toch nog wat schimmel is achtergebleven eten ze meestal niet op.

maar nu heb je nog geen antwoord, als het echt niet goed ruikt/is zal ik het er niet op gokken.
Tenzij het schimmel is, dan kun je het op die manier hierboven doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:06

Hier wordt het gewoon bij de varkens gegooid als we denken dat het hooi niet goed is. Geen probleem trouwens we hebben wel vaker een slechte baal gehad geloof dat iemand die toen is komen halen om aan z'n paarden te voeren. Maar hier krijgen ze dat gelukkig niet.
En verder zijn er wel slechte stukken die worden eruit gehaald.

Weet je trouwens zeker dat er geen dood dier inzit?
Ik heb ooit een keer een egel gevonden in een baal. Stonk echt ontiegelijk en ik wilde een plak pakken om weg te gooien steek ik me toch aan een van z'n naaldjes. Bah was echt vies. Vermoed dat die toen goed gebleven is omdat die verpakt zat maar toen de baal open ging is gaan rotten. Nou dat was afschuwelijk nog 2 dagen geroken en heel groot gedeelte weg kunnen gooien.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:16

Direct weggooien. Iemand zei het al, een baal kuil/hooi weggooien is goedkoper dan een DA rekening.

Ook als ik maar "een beetje schimmel" zou vinden, dat betekend dat er door de hele baal schimmeldraden zitten, al zie je ze niet. Paar schimmelplekken en bij ons gaat de hele baal de deur uit.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 11:36

Cossie schreef:
Ik zou het er niet op gokken

Oke bedankt :)

Horwse schreef:
Ik haal meestal gewoon de schimmel plekken eruit, schud daarna de rest dat nog wél goed ruikt/is even uit (voor de zekerheid, je weet maar nooit :') ) en dat voer ik gewoon.
plakken waar toch nog wat schimmel is achtergebleven eten ze meestal niet op.

maar nu heb je nog geen antwoord, als het echt niet goed ruikt/is zal ik het er niet op gokken.
Tenzij het schimmel is, dan kun je het op die manier hierboven doen.

Oke thnx :)

Tigra_ schreef:
Hier wordt het gewoon bij de varkens gegooid als we denken dat het hooi niet goed is. Geen probleem trouwens we hebben wel vaker een slechte baal gehad geloof dat iemand die toen is komen halen om aan z'n paarden te voeren. Maar hier krijgen ze dat gelukkig niet.
En verder zijn er wel slechte stukken die worden eruit gehaald.

Weet je trouwens zeker dat er geen dood dier inzit?
Ik heb ooit een keer een egel gevonden in een baal. Stonk echt ontiegelijk en ik wilde een plak pakken om weg te gooien steek ik me toch aan een van z'n naaldjes. Bah was echt vies. Vermoed dat die toen goed gebleven is omdat die verpakt zat maar toen de baal open ging is gaan rotten. Nou dat was afschuwelijk nog 2 dagen geroken en heel groot gedeelte weg kunnen gooien.

Dat is handig als je het bij de varkens kan voeren :) Eten ze het dan ook echt op?
Ik weet het niet zeker of er een dier inzit. Gisteravond was het donker, en ik had net genoeg licht om het kuil te zien. Ik vanmiddag kijken als het licht is, als er een dood dier inzit dan ga ik het niet voeren hoor!!

GamblersCup schreef:
Direct weggooien. Iemand zei het al, een baal kuil/hooi weggooien is goedkoper dan een DA rekening.

Ook als ik maar "een beetje schimmel" zou vinden, dat betekend dat er door de hele baal schimmeldraden zitten, al zie je ze niet. Paar schimmelplekken en bij ons gaat de hele baal de deur uit.

:oo 1 plak die is beschimmeld en de hele baal gaat eruit?
Waar gaan die balen dan heen? En hoeveel gaan er dan de deur uit per jaar?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:45

Inderdaad, zou kunnen dat er een dood dier inzit, dan moet je die baal echt meteen wegdoen, want dan is er gevaar voor botulisme.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 14:50

TS, bij ons worden ze dan omgeruild voor een nieuwe baal bij de hooileverancier. Afgelopen winter hebben we 2 balen (400 of 500 kg rollen) om laten ruilen. We hadden nog 1 kleinere baal in plastic staan (niet van deze leverancier) en die was ook niet ok. Die hebben we op de mesthoop gegooid. Dat is geen probleem voor de aannemer die de mesthopen altijd leeg komt halen.

Nou kopen wij groot in natuurlijk, dus dan kun je zo'n deal sluiten. Want beschimmeld hooi/voordroog wordt hier definitief NIET gevoerd. Wij zijn zuinig op de paarden.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 14:54

Mijn vader blijft voet bij stuk houden dat ik het gewoon moet voeren :n (mooi niet dus)

mysa schreef:
Inderdaad, zou kunnen dat er een dood dier inzit, dan moet je die baal echt meteen wegdoen, want dan is er gevaar voor botulisme.

Wat is botulisme?

GamblersCup schreef:
TS, bij ons worden ze dan omgeruild voor een nieuwe baal bij de hooileverancier. Afgelopen winter hebben we 2 balen (400 of 500 kg rollen) om laten ruilen. We hadden nog 1 kleinere baal in plastic staan (niet van deze leverancier) en die was ook niet ok. Die hebben we op de mesthoop gegooid. Dat is geen probleem voor de aannemer die de mesthopen altijd leeg komt halen.

Nou kopen wij groot in natuurlijk, dus dan kun je zo'n deal sluiten. Want beschimmeld hooi/voordroog wordt hier definitief NIET gevoerd. Wij zijn zuinig op de paarden.

Onze wil met pijn en moeite 1 baal terug geven als je er 2 geeft die niet 'goed' zijn :(

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:23

Google maar even op botulisme, is gevaarlijk. gewoon niet voeren.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:47

Als het echt stinkt zou ik het ook niet voeren. Gewoon weggooien, helemaal als het naar dode dieren stinkt..

ElsaDb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:10

Weggooien en niet voeren.