Paard(en) samenhouden met herten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eastpak

Paard(en) samenhouden met herten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 22:57

Binnenkort willen wij overgaan tot aankoop van een paard, maar wij hebben ook damherten lopen in onze weide.
Deze zijn niet schuw, eten uit de hand maar zijn ook niet mak mak.
Wij vragen ons af, zijn paarden samen te houden met reeën?
Weide is ongeveer rond de 60 are (hebben eventueel nog een weide ter beschikking, maar dan niet aan huis).

Graag ervaringen en bevindingen.

XoNo

Re: Paard(en) samenhouden met herten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:01

Ik heb geen ervaring met paarden in combinatie met herten, maar in de basis hoort een paard bij andere paarden, niet bij herten.

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 23:20

Natuurlijk worden de herten niet als gezelschap gebruikt, alleen ze zijn er en de vraag is of ze samen met paarden kunnen :)

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:22

Hangt ook van paard tot paard af. Ik heb er die er helemaal niet tegen kunnen en andere die samen zouden gaan kroelen met de herten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:39

Ik zou er voorzichtig mee zijn. Herten zijn kwetsbaar in ieder geval veel kwetsbaarder als een paard, als een paard ze een trap verkoopt of iets denk niet dat een hert daar tegen zou kunnen en ik heb geen idee hoe een doorsnee paard daar op reageert want ze kennen het niet. Ik denk als je het wil proberen je ze beter eerste een aantal weken naast elkaar kunt zetten zodat ze wennen en elkaar leren kennen. Maar persoonlijk zou ik toch bang zijn dat een hert gewond raakt omdat een paard ermee zou willen spelen en iets te hard handig is. Heb je er trouwens ook een hertenbok bij staan met een gewei? Want dat lijkt me ook niet zo prettig als ze dan in de bronstijd komen dan zou ik er weer geen paard bij zetten.

Heb er verder geen ervaring mee hoor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:25

Tussen de geweien van de ene diersoort en de kracht van de andere zou ik het niet doen. Afgezien daarvan dragen herten vaak lintworm, dus hou daar met ontwormen extra rekening mee.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:37

Er worden hier al tips gegeven, maar even positief nieuws: wij hebben thuis ook herten (onder andere) en daar hebben wij ook lange tijd pony's tussen gehouden. Ging prima! Nooit problemen mee gehad.

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 14:12

Herten apart zetten van paard is geen optie omdat de herten heel de weide rondcrossen.
We kunnen het proberen, anders gaan ze bij de kudde van peter.
Er zijn 2 vrouwtjes bij en 2 mannetjes die nog niet volgroeid zijn, geen gewei hebben, maar dat zal wel gaan komen denk ik.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:39

Toevallig heb ik vandaag een 'wilde' hert bij 2 paarden in de wei zien lopen. het hert stond in de schaduw van het paard en liep met die schaduw mee. geen idee wat dat voor gedrag is maar het was een volwassen mannelijk hert dus ik denk dat als dat goed gaat het ook zeker goed moet kunnen gaan met onvolwassen hertjes. kwestie van wennen denk ik. veel succes!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:07

Hopefully schreef:
Toevallig heb ik vandaag een 'wilde' hert bij 2 paarden in de wei zien lopen. het hert stond in de schaduw van het paard en liep met die schaduw mee. geen idee wat dat voor gedrag is maar het was een volwassen mannelijk hert dus ik denk dat als dat goed gaat het ook zeker goed moet kunnen gaan met onvolwassen hertjes. kwestie van wennen denk ik. veel succes!

Het grote verschil met een wild hert is dat hij de wei uit kan in het geval dat het moet en met een tam hert kan die niet weg kan en die worden dan ook zo'n beetje "gedwongen" samen te leven dus lijkt me niet helemaal vergelijkbaar.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:54

Het is natuurlijk niet helemaal te vergelijken maar dat hert koos er dus zelf voor om bij die paarden te staan.
en ik zie wel vaker tamme herten bij paarden in de wei zien staan die er dus niet uit konden. Ging ook goed. Ik weet niet precies hoe het zit met wormen. En er natuurlijk wel genoeg ruimte is voor de dieren. alleen 60 are zegt me niet zoveel..:P

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:25

OPG --> VSW

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 00:51

Ik weet niet om hoeveel dieren het gaat, maar 60 are vind ik niet zo groot eigenlijk. De herten hebben dan te weinig ruimte om te kunnen vluchten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 00:59

Ik denk dat je ze best kunt koppelen, als ze eerst apart kunnen lopen maar wel contact hebben.

Maar 60 are is niet zoveel, hoeveel herten lopen daar al op? Lijkt me sterk dat daar nog ruimte is voor een paard eerlijk gezegd.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 02:38

Is het niet zo dat wanneer het bronstijd is de mannetjesherten behoorlijk agressief worden? Geen idee hoor maar kwam zo in mij op :)

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 03:27

Ik heb een tijdje een aantal paarden verzorgd bij iemand die ook allerlei verschillende soorten herten op het landgoed had. Dit ging altijd prima, maar de herten konden dan ook uit de weide door over/door de sloot naar een ander deel v/h landgoed te gaan. Echter heeft 1 van die herten op een gegeven moment een paard 'gespiesd'. Dit paard had toen een gat van circa acht centimeter precies tussen zijn ribben en op een haar na was zijn long niet geraakt. Helaas moest dat hert toen 'verhuisd' worden, waarvoor hij natuurlijk met een pijltje gesedeerd moest worden. Zowel voor hert als paard niet een al te beste ervaring.

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 21:39

Het is zo dat de weide een soort 2 driehoeken zijn. Dus ze hebben wel degelijk de mogelijkheid om weg te vluchten. In totaal zijn er 4 damherten, deze zijn kleiner als normale herten, ong 110 schoft... Ik kan morgen mss een foto maken van de weide dat jullie een beter beeld krijgen?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:52

Maar dan vind ik dus de wei echt veel te klein. Ik heb op een halve ha (in de winter, in de zomer hebben ze veel meer) 2 paarden en een pony, daar zouden echt geen 4 damherten bij kunnen. Niet als je alles veiligheid wilt bieden.

Een halve ha is zo leeg gegeten met zoveel dieren erop, dan zul je heel veel moeten bijvoeren wil je problemen sowieso voorkomen.