ik heb een verzorgpony die gewoon niet stilstaat tijdens het poetsen op de poetsplaats! Mijn verzorgpony is een Welhs x Hackney en staat altijd in de wei (winter-zomer, dag-nacht). Bij de wei is een stenen stuk wat je afkunt zetten als je gaat rijden/poetsen/extra voeren/enz. Het word dus ook als poetsplaats gebruikt. Je kunt je pony/paard aan een paal vastzetten. Maar mijn verzorgpony gaat dat de hele tijd draaien. En ik loop dan de hele tijd mee.
Ik zet haar nu vast met een bakje hooi ernaast. Terwijl zij eet kan ik haar rustig poetsen. Ze draait trouwens ook tijdens het opzadelen.
Heeft er iemand tips?
Groetjes Sam
xx_bente_xx
Geplaatst: 23-03-12 21:30
ik zou hem vast zette en als hij stil staat belonen met een snoepje,biks en misschien begrijpt hij het dan en blijft ie stil staan
ik zou niet elke keer voeren want dan gaat hij er gebruik van maken, ik zou als hij goed blijft staan belonen met een snoepje en vooral je stem gebruiken. je stem doet vaak ook heel veel. succes ermee
Als je in plaats van steeds met hem meeloopt hem gewoon weer terug zet op de plek waar je hem wilt hebben staan dan blijft hij uiteindelijk ook wel staan. Je zult merken dat je steeds minder vaak hem terug hoeft te zetten. Zo duurt het poetsen in het begin misschien erg lang, maar zo heb ik het ook een paard geleerd.
Omdat mijn verzorgpony nu op volle wei staat geeft ze niks meer om het hooi wat ik haar dan meestal geef Op een of andere manier staat ze wel beter stil maar dit duurt nooit heel erg lang. Toen ze laatst tijdens het draaien ook nog op mijn teen stond ben ik boos geworden en dat met mijn stem laten horen. Daarna stond ze wat langer stil, dit werkte dus wel.
Ik heb de keren daarna geprobeerd met mijn stem belonen als ze stil staat, dit werkte ook redelijk goed. Ik laat deze topic nog even staan omdat ik ook wil weten hoe andere bokkers dit op zouden lossen.
mijn verzorg pony deet dat ook maar dan trekt hij zijn benen op enz. ik doe dan maar altijd...... Al hij zijn been op tilt wacht ik af tot hij weer neer zet . Al hij neer zet en als hij staan blijft met zn been als ik hem weer poetsen ga op zijn benen geef ik hem gwn wat daar in de buurt licht wortel hooi biks ...
Ik zou hem inderdaad afleiden of met een beloningssysteem werken.
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 16-04-12 22:48
Eventueel aan 2 kanten vastzetten zodat de pony niet kan draaien. Of hem corrigeren: als je pony weg draait, weer terug zetten. En op je stem leren dat hij blijft staan (zoals je al bezig was).