snel hulp nodig met kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marloesxx

snel hulp nodig met kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 22:28

Hoi allemaal,
Mijn verzorgpaard wordt te koop gezet, en dat wil ik dus totaal niet!
De eigenaar zei dat ik haar wel mocht kopen, maar ik wil met een goed plan voor mijn ouders komen.
Het paard is een merrie, 15 jaar, 163, 5 veulens gehad. Ze heeft geen wedstrijdervaring en kent verder ook geen bijzondere figuren ofzo. Ze heeft ook geen bijzondere afstamming oid.
Ik wou dus eigenlijk weten hoeveel jullie voor haar zouden geven :)
En hoeveel ik dan per maand kwijt zou zijn aan kosten.
Ik heb alles, behalve een goede winter/regen deken en het zadel, dus die beginkosten heb ik niet.
Ik heb dan alleen stalling, dierenarts + hoefsmid kosten. Les ofzo hoeft hier niet bij berekend te worden.
Ik woon in overijssel, maar is 150,- dan een beetje een goede prijs per maand ? (overdag wei, 's nachts stal, niet bij een grote pensionstal)

Als je zelf nog wat op te merken hebt, hoor ik het graag :)

groetjes Marloes

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:52

Maximaal 1500 euro. 150 p maand is een mooi bedrag

+ overige kosten? 200 p maand op jaar basis (smid, entingen, wormenkuur, vervanging spullen) ingrijpende behandelingen van da niet meegerekend. Een nieuw goed zadel tussen de 500 en 1000

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:48

Tja prijs zul je toch eerst even met de eigenaar moeten overleggen lijkt me wel handig als je weet wat hij wil hebben.
Verder als je stallingsprijs 150 is houdt dan minimaal rekening met 50 euro extra per maand. Moet je wel een stalling hebben waarbij alles inbegrepen is. Bel gewoon eens rond in de buurt wat het kost dan ben je er het snelst achter wat ze in jouw omgeving vragen en is het direct realistisch voor je ouders. Wij kunnen wel zeggen 150 is zat maar als jij er op je fiets naar toe moet kan het ook weer niet te ver van je huis af zijn en daar kan het net wat duurder zijn of stallen waar ze net wat meer faciliteiten hebben en daar betaal je voor.
Voorkomt een hoop teleurstelling. Zelfde met de verkoopsprijs wat zit je zelf aan te denken en waar zit de eigenaar aan te denken.

fanci_mike

Re: snel hulp nodig met kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:53

ik ben, op zeeland, per maand 165 kwijt aan stalling. plus 50 aan voer, plus (gemiddeld) 40 voor de smid. dat zijn de maandelijkse lasten. Daar bovenop nog terugkerende zaken als entingen en wormenkuren, die afhangen van hoe vaak ze toegediend worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:57

Wij kunnen je wel vertellen wat wij ervoor zouden geven, maar dat doet er niet zoveel toe. Je moet weten wat de eigenaar ervoor wilt hebben, en dan moet je je bedenken of je dat ervoor wilt geven.

Stel dat wij zeggen dat we er €2000 voor zouden geven, maar de eigenaar wil €5000 hebben. Dan moet je je bedenken of dat paard je €5000 waard is. Sowieso is een paard de slachtprijs waard, en al wat erbovenop komt is emotionele waarde, zeker bij paarden die eigenlijk nagenoeg niets gepresteerd hebben.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:59

Als jou paard ziek word of medische klachten krijgt, heb je dan ook wel de mogelijkheid om het te kunnen bekostigen?

Ik ben per maand 280 euro voor de stalling kwijt, om de 8 weken naar de hoefsmid 85euro (rondom ijzers).
20 euro per maand voor voer en andere kosten heb je al snel als je iets koopt... dus reken op 350euro per maand

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:00

xxMaxx schreef:

+ overige kosten? 200 p maand op jaar basis (smid, entingen, wormenkuur, vervanging spullen) ingrijpende behandelingen van da niet meegerekend. Een nieuw goed zadel tussen de 500 en 1000

Welnee, je kan ook een 2e hands zadel via MP kopen voor 300,00, moet je wel iemand meenemen die er verstand van heeft

Koop al jaren zo mijn zadels, altijd goed passend

Denk inderdaad wel dat je min 50,00 bovenop je stalling moet rekenen

Wat het paard waard is, geen idee, ik zou er niet teveel aan uitgeven. laat je geen poot uitdraaien omdat je gek op die merrie bent. Aan een ander kunnen ze ook niet veel geld vragen

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 12:08

xxMaxx schreef:

hee het zadel zou ik er dan bij kunnen kopen ;) Die is al wel wat ouder. dus een nieuw zadel heb ik niet nodig ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:33

Nee, maar ik ben wat betreft zadels een leek, dus ik wil het liefst een goed zadel wat echt goed ligt, en dat weet een zadelpasser. Ik wil niet dat straks mijn pony een verklote rug heeft door een verkeerd zadel... Dus ik laat altijd een zadelmaker/passer mee kijken om te zien of hij echt goed ligt. Soms moeten er aanpassingen gedaan worden en de dienst die een zadelmaker al verleent kost ook al geld dus ik reken dan minimaal rond de 500.. Ik heb een wintecje, erg fijn zadel

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:39

Maak eerst eens een lijstje, van jou droompaard. (Wel realistisch he.)
Dus schofthoogte, karakter, talent etc.

Ga dan kijken in hoeverre je verzorgpaard hier eigenlijk aan voldoet. Het is nooit leuk als je verzorgpaard verkocht word, been there done that, maar er komen wel weer andere leuke paarden.
Je moet een paard kopen omdat 'ie echt bij je past, het is zonde om er spijt van te krijgen. Het dier zal heus wel een nieuw fijn baasje vinden, geen zorgen, het hoeft niet "gered" te worden. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:26

Ja daar ben ik het mee eens, laat je niet teveel leiden door je emoties maar laat je verstand een rol spelen. Ben je toe aan een eigen paard en is dit dan het juiste paard? Als ze een blessure krijgt en je moet er drie maanden of een half jaar mee stappen, kan je dat dan opbrengen?
Zo ja, dan zou ik:

[*]Eerst gaan kijken welke stal in de buurt voor jou een fijne stal is, wat het daar kost en of er plek is. Want je kunt wel een prijs in gedachten hebben, maar er moet wel een stal zijn die zo veel mogelijk aan jou eisen voldoet anders werkt het niet. En als je idd met de fiets erheen moet heb je niet altijd zoveel keus.

[*]Dan zou ik wel kosten rekenen voor een zadel, ik zou nl iig een zadelmaker willen laten beoordelen of het oude zadel past of niet en als je evt wel een ander moet kopen moet je daar wel geld voor hebben.

[*]Reken daarnaast kosten voor de hoefsmid, tandarts, wormenkuur en dierenarts. Vooral dat laatste kan erg tegenvallen weet ik uit eigen ervaring. Een spaarpotje zou handig zijn. Ook transport naar een kliniek kost geld, als je niet zelf een auto+chauffeur+trailer voor handen hebt.

[*] Als manegeruiter, 1 of 2 keer per week rijden, deed ik jaaaren met mijn rijkleding. Nu ik dagelijks mijn eigen paard rij en ook in mijn rijkleding op stal bezig ben slijt dit allemaal een stuk sneller.

Je kunt beter je kosten wat te hoog inschatten dan kan het altijd nog meevallen.
Ik sta op een stal die me 250,- per maand kost (maar ik sta niet in Overijssel) maar de meeste kosten ben ik kwijt aan de dierenarts. Helaas blijkt mijn paardje gevoelig voor blessures en ben ik in drie jaar tijd al zo'n 8 keer in de kliniek geweest a 300 euro per keer + aanvullende medicijnen. Reken maar uit...

Wat je paard zou moeten kosten kan ik niet beoordelen. Kijk eens op de sites op internet om je te orienteren. Bedenk dat je momenteel voor een habbekrats een redelijk goed paard kan kopen, dus ik zou er niet teveel voor geven. Ik denk ook aan een maximumbedrag van 1500 euro.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:30

Als ik jou was zou ik eerst eens gaan kijken wat het de aankoop prijs van het paard is. Succes in ieder geval

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:39

Ik heb zelf geen paard, heb wel een reeël kostenplaatje (in mijn ogen) voor wat een paard hier (omgeving Randstad erg dure omgeving, maar er zit een erg goedkope stalling hier in de buurt waar de paarden 24/7 buitenstaan) kost. Ik kom alleen op echt wel wat meer dan €50,= per maand extra bovenop je stalling. Nou reken ik zelf al €50,= per maand aan sparen voor oa. dierenarts kosten en vervanging van spullen. Verder vraag ik mij af waarom lessen niet meegenomen hoeven worden? Dit is namelijk in mijn geval ook een grote kostenpost in verhouding met de andere extra dingen. Dit is mijn kostenlijstje:

Pensionstal €100,=
Bakhuur lessen €12,=
Lessen €60,=
Hoefsmid €15,=
Wormenkuur €14,=
Verzekering €50,=

Totaal €251,=

Spaarpotje dierenarts €50,=
Spaarpotje kapotte spullen €20,=

Maargoed, misschien hebben "ervaren" paardenhouders nog wel commentaar op mijn kostenlijstje geven.

Verder ben ik het ook met mijn voorgangers eens dat je jezelf niet moet blindstaren opdat het je bijrijdpaard is. Tot noch toe heb ik met ieder bijrijdpaard een ontzettend leuke band gehad en dacht ik toen altijd dat als ik het geld zou hebben ik dat paard zou kopen. Maar kijk eens rond hier op de bokt markt en op marktplaats naar vergelijkbare paarden en daar de prijzen van. Kan je ook gelijk kijken of er niet iets interessanters bij staat.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:41

Ik denk dat je op onderhoud op zo'n €250,- per maand zit, dan heb je ook een potje als er iets aan de hand is.
Ik ben alleen al aan onderhoud (stal en voer) €150,- per maand kwijt, inentingen en hoefsmid niet meegerekend.

Ik zou zo'n 7 jaar terug ook mijn verzorgpaard kopen. Ik reed er al wedstrijden mee (zonder succes), en had er veel geld en tijd in zitten. Ook betaalde ik zelf de hoefsmid, alles wat niet aa het paard vast zat was van mij.
Ik ging het huis uit en zou het paard mee mogen nemen, zij bleven wel de eigenaar.
Uiteindelijk kon ik haar kopen. Ik heb mijzlef een max gesteld van €1750,- hij wou mij matsen met €2500,-!! Ik heb mijn trailer vol geladen (zonder paard) en ben weggegaan. Dat hadden ze niet verwacht. ik heb zelfs de deken van haar afgetrokken! Ze had toch al een vachtje.

Nog geen 5 dgn later mijn droompaard kunnen kopen (een andere) die ik nog heb, waarik succes mee heb op wedstrijden, en nu recreatief train ivm kids.

Toen vond ik het verschrikkelijk, nu ben ik er blij om dat ik het gedaan heb. Paard is overigens goed terechtgekomen en met veel pijn en moeite de Z gehaald!