Schaduwdoeken in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Schaduwdoeken in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 19:34

Afgelopen dagen kwam ik erachter dat smiddags het erg warm word en er geen schaduw is in de weide. We willen kijken of we schaduwdoeken kunnen bevestigen op 1 a 2 plekken.
Wie is bekend met schaduwdoeken in de wei of heeft misschien andere bruikbare tips?

wreckh

Re: Schaduwdoeken in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:37

Even een stipje, onze wei heeft ook geen schaduwplekken, wist niet eens dat dit bestond.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:38

Goed informeren of degene die je gaat aanschaffen een beetje wind kunnen hebben; ik kan me voorstelen dat het in een kale wei harder waait dan achter het gemiddelde woonhuis. Zou zonde zijn als ze met een week al scheuren...

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:06

Als je er een grote X van maakt dan kunnen ze vrijwel altijd uit de zon staan en ik ga er vanuit dat het spul wat de meeste boeren hiervoor gebruiken (bij hun stallen) wel stevig genoeg is hiervoor.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 21:19

Deaglan@ over wat voor spul heb jij het?

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:28

Ik heb dit al eens geprobeerd met party tenten. Ik heb ze op gezet waar de paarden bij waren en er ook hooi onder gelegd, maar mijn pogingen werden niet gewaardeerd. Er is er nooit eentje onder geweest. Nou zijn die van mij bepaald geen mietjes en enkele zijn zelfs wel moedig te noemen maar dit heeft niet gewerkt. Ik weet dan ook niet of het zin heeft om van die schaduwdoeken te plaatsen. Succes ermee in ieder geval.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:29

Ik heb een camouflage net gebruikt, het geeft goed schaduw en het is open dus vangt het niet zoveel wind.
Inmiddels heb ik een boom geplant dus de netten zijn weg.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:39

annebe schreef:
Deaglan@ over wat voor spul heb jij het?

Ik noem het windbrekergaas maar het kan ook windbrekerdoek zijn, het is iig het doek wat boeren gebruiken om hun halfopen stallen tegen wind te beschermen.
Deze bedoel ik; http://link.marktplaats.nl/540599551

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 10:26

OOh ja dat spul ken ik ook, maar nooit aangedacht om dit als schaduw plek op te hangen (we hebben net een rol aan een asiel polen gegeven)

Camouflagenetten zijn ook een goeie!
Party tent kan wel, daar gaan ze ook in, maar het probleem zit het in het schuren van de billen tegen de tentstokken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:29

Is windbreekgaas ook waterdicht eigenlijk? Ik kan hier (nog) geen schuilstal bouwen, maar zou het fijn vinden als ze ook een beetje kunnen schuilen. Voor de zomer had ik idd ook een schaduwdoek in gedachten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:05

Windbreekgaas houdt wel wat zijwaartse regen tegen, maar er zal geen plas water op blijven liggen.

Sowieso moet je alles dat je in de wei plaatst natuurlijk beschermen tegen de paarden , met schrikdraad bijvoorbeeld, zodat ze er niet tegen kunnen gaan schuren. Zo'n driehoekig schaduwdoek lijkt me niet ideaal zo in de wei...je hebt toch een paar flinke palen nodig wil je hem hoog genoeg kunnen hangen als je een paar flinke paarden hebt staan :)

En dan nog is het maar de vraag hoe het zich zal houden in de wind.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:14

Toen mijn nieuwe paard kwam, wilde ik hem niet direct bij de andere paarden zetten. Had een stuk voor hem afgezet in de paddock, en een metalenframe partytent (dus zo'n luxe) geplaatst voor beschutting. Het frame extra vastgezet door bij iedere paal 2 weidepalen diep in de grond te plaatsen. Frame deed het super... het doek minder. Bij de eerst wind die een beetje ergens op sloeg, was het doek kapot. Het was dat ik de weipalen goed diep had geplaatst, en vastgemaakt aan het hekwerk ernaast, want anders was het geheel zeker gaan vliegen. Je zag het echt centimeters omhoog gaan.

Voordeel van het windbreekgaas is dat de wind er wel enigzins doorheen kan, en er dus minder kracht op komt te staan. Je moet alleen wel hele hoge en stevige palen neerzetten om te zorgen dat de paarden er ook echt onder kunnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:12

Windbreekgaas heb je in diverse soorten. Dat wordt met een % percentage aangegeven.
50% reductie heeft grotere gaatjes als 75% reductie.
Onnodig te vertellen dat kleinere gaatjes minder zon/warmte doorlaten maar wel meer wind vangen ;)