Vachtverzorging, klonten modder/mest op buik!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aestrith

Vachtverzorging, klonten modder/mest op buik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 18:10

Hallo, ik wist niet zeker of het hier thuishoort, zo niet laat het me even weten!

Maar het gaat over mijn paardje die in de opfok staat. Hij heeft daar van de winter s nachts binnen gestaan in een grote stal in een groepje. Nu ben ik er regelmatig heen geweest om hem zo nu en dan een beetje schoon te borstelen, maar helaas heeft hij toch net als de andere paardjes daar klonten in zijn vacht gekregen, die zitten op zn buik. Hij is nu wel lekker aan het verharen dus daarmee komt al wel een deel los, maar lang niet alles.

Naast dat het er niet uit ziet :') lijkt het me ook bijzonder onprettig voor mijn paardje dat hij deze klonten nog aan zijn buik heeft hangen, maar ze zitten dus behoorlijk vast! Met borstelen/los proberen te trekken doe ik hem alleen maar pijn, ben dit weekend wel even met een schaartje in de weer geweest om wat los te knippen, en daaronder zie je duidelijk dat haren zijn uitgetrokken aangezien het daar een stuk dunner/kalig is :( maar ook hier doe ik hem geen plezier mee...

Heeft iemand een oplossing hoe ik dit zo voorzichtig mogelijk weg kan krijgen om hem ervan te verlossen? Ik kan hem niet uit de groep halen om te gaan wassen of scheren oid. Iemand een wondermiddel?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:20

met verharen komt het vanzelf goed ;)

Mijn jonkie ( nu 3jarige) zat helemaal onder (buik,benen :') ) in de opfok en tijdens de 'verharing' viel het er gewoon af.

als je het persee weg wilt hebben is knippen toch de enige oplossing

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 20:24

just_kiki schreef:
met verharen komt het vanzelf goed ;)

Mijn jonkie ( nu 3jarige) zat helemaal onder (buik,benen :') ) in de opfok en tijdens de 'verharing' viel het er gewoon af.

als je het persee weg wilt hebben is knippen toch de enige oplossing

Oke dankje, hopelijk gebeurd dat hier ook nog verder dan! Nu lijkt het er een beetje op dat ook de nieuwe vacht erin vergroeid, omdat het daaronder zo kaal is als ik er een stuk vanaf krijg...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:29

Niet trekken aan de klontjes, gewoon wachten tot ze ervan af vallen. Als je trekt zit het haar nog niet goed los en zit het nieuwe haar er nog niet onder.
Afblijven dus, komt vanzelf goed.

Mijn jaarling heeft ook wel wat klitten en klontjes, gelukkig heeft ze een korte vacht dus niet zoveel.

Je zult zien dat jouw paardje er fantastisch uit gaat zien in de zomervacht.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:30

Ja als hij verhaard valt het zo weg maar anders onder de douche haha dan gaat het ook weg en knippen, maar onnder de kraan gaat makkelijkst. Hadden we eerder ook bij de 3 jarigen die terugkwamen uit opfok.