Kosten/opbouw rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xPiaa

Kosten/opbouw rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 14:17

Hallo,

Wij zijn van plan hier thuis zelf een rijbak aan te leggen. We zitten niet met vergunningen ofzo, dat is allemaal rond.
Nu hebben we er zelf geen ervaring mee, dus is de vraag hoe we het best de bak kunnen opbouwen.
We willen graag precies weten hoeveel cm. van welk soort zand we in de bak moeten neergooien en met welke opbouw.
De grond word sowieso gedraineerd, we zitten hier op kleigrond. Ook zou ik graag willen weten hoe duur het zand dan
ongeveer zal zijn per kuub.
Ik hoop dat een van jullie hier mij iets meer over kan vertellen!

Alvast bedankt :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:56

Minimaal 40 cm afgraven, sleuven maken met daarin grind en drainagebuizen, afvullen met grind. Vochtdoorlatend doek erover, grof puin zonder 0 fractie erin erop (15-20 cm) goed aantrillen. Daarna weer vochtdoorlatend doek en 20-25 cm M3C zand (of net wat je wilt gebruiken) en evt. snippers.
Zo hebben wij het gedaan en hij is perfect. Alleen bij lange droogte wordt het wat zwaarder, maar als je de drainage dicht zet of kunt sproeien is dat geen probleem.

Kosten hiervoor (zonder omheining) zullen al gauw naar de 8000-10000 euro gaan.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:10

Wij hebben de bakbodem tot 4 meter afgegraven, donkere zand terug gestort tot een meter en vanaf daar hetzelfde gedaan als Jibbel. Het zand aan de bovenkant hebben we geel zand (opgegraven, dus goedkoper) de boel opgevuld en de toplaag vermengt met kokossnippers. Bak is met veel vocht en vorst altijd goed te rijden en zomers moeten we wel regelmatig sproeien (kan ook met grondwater!)

Wij hebben alleen de verbruikskosten hoeven betalen en het materiaal (handige kennis met kraan was ideaal! Hiermee hebben we zeker 4000 euro uitgespaard als een loonwerker dit had moeten doen.) Voor een 30X65 rijbaan waren we nu (excl. omheining) 5500 euro kwijt.