Ouder paard veel vet en spieren verloren in winter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Ouder paard veel vet en spieren verloren in winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 13:34

Hallo,

Doordat wij alleen een buitenbak met slechte verlichting tot onze beschikking hebben, kunnen wij vaak de gehele winter niet door trainen. Onze paarden staan dan in een kudde van 6 in onze grote paddock/weide van zand/aarde/betegeld met schuilstallen. Voorgaande jaren was dit nooit een probleem, de paarden kwamen goed de winter door met glanzende vachten. Zo rond maart/april (als het weer het toelaat) pakken wij de paarden altijd weer langzaam op en begint de opbouw van spieren en conditie weer. Na een goed zomerseizoen waarin de paarden volledig terug in het werk komen, krijgen zij van november tot maart weer 'vakantie'.

Dit jaar echter, is mijn 19 jarige merrie (KWPN) niet zo goed deze winter door gekomen. Ze is erg afgevallen en heeft nauwelijks meer spieren op haar achterhand. Haar vacht glanst, maar ze is duidelijk te mager. Ze eet goed, kijkt helder uit haar ogen en is nog steeds de baas van de kudde; oftewel, ze lijkt zich gewoon goed te voelen. Maar ik vind het niets. Heb uiteraard al in haar mond gekeken, maar ik kon geen haken ontdekken. Toch gaat ze voor de zekerheid morgen naar de paardentandarts / veearts voor een controle.
Oftewel, er wordt aan gewerkt en het gaat weer goed komen.

Maar hoe kan ik dit met voeren / training nu het beste aanpakken? Ze krijgen meerdere keren per dag goed hooi, ik voer haar nu bij met basisbrok (halve schep) en ben sinds deze week begonnen met longeren. Doe ik alles wat ik kan, of zie ik iets over het hoofd? Heeft iemand tips en ideeen die mij en mijn merrie kunnen helpen er weer goed bovenop te komen?

Alvast bedankt. :)

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:41

Ze is al een senior en heeft nu blijkbaar meer voedingsstoffen nodig dan dat ze krijgt.
Probeer eens seniores priores van subli. Dit is slobber speciaal voor senioren en het is zowel een kracht- als een ruwvoer. Dit kan je bijvoeren naast het hooi.
Onze bejaarde Fjord heeft het er nog een aantal jaren erg goed op gedaan toen hij door ouderdom en slechte tanden moeite kreeg om op gewicht te blijven.

Edit: een bezoekje van de dierenarts/tandarts is idd ook erg aan te raden. Vaak gaan bij oudere paarden de kiezen wat los zitten en kunnen ze moeite krijgen om voldoende ruwvoer binnen te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Cyrilletje op 21-03-12 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Re: Ouder paard veel vet en spieren verloren in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:45

ik denk dat het sowieso beter is voor een paard om in beweging te blijven, en zeker voor een ouder dier,paarden zijn gewoontdieren en varen wel op regelmaat. ben je in de zomer net een beetje op conditie sta je weer een lange tijd stil.. ik merk t aan mijn paard hoe gelijkmatiger zn programma hoe beter gevuld hij blijft-

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:48

Bijvoeren inderdaad. Ik weet daarnaast niet of ze een deken op heeft? Anders toch in de winter een deken op en in de zomer als het koud/regenachtig is een ongevoerde regendeken.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 19:22

Bedankt voor de reacties.

Cyrilletje schreef:
Ze is al een senior en heeft nu blijkbaar meer voedingsstoffen nodig dan dat ze krijgt.
Probeer eens seniores priores van subli. Dit is slobber speciaal voor senioren en het is zowel een kracht- als een ruwvoer. Dit kan je bijvoeren naast het hooi.
Onze bejaarde Fjord heeft het er nog een aantal jaren erg goed op gedaan toen hij door ouderdom en slechte tanden moeite kreeg om op gewicht te blijven.

Edit: een bezoekje van de dierenarts/tandarts is idd ook erg aan te raden. Vaak gaan bij oudere paarden de kiezen wat los zitten en kunnen ze moeite krijgen om voldoende ruwvoer binnen te krijgen.

Dat seniores priores van Subli klinkt wel goed! Ik zal er eens naar kijken wat het is en wat er in zit.
We zijn vandaag bij de dierenarts geweest en hij heeft weer haken weg gevijld, dit is iets wat bij deze merrie jaarlijks voorkomt en we laten dit dan ook regelmatig controleren en bij vijlen. De dierenarts raadde ook aan om (geweekte) bietenpulp te voeren, en dat langzaam op te bouwen, dus ook dat spul gekocht.

knollentuin schreef:
ik denk dat het sowieso beter is voor een paard om in beweging te blijven, en zeker voor een ouder dier,paarden zijn gewoontdieren en varen wel op regelmaat. ben je in de zomer net een beetje op conditie sta je weer een lange tijd stil.. ik merk t aan mijn paard hoe gelijkmatiger zn programma hoe beter gevuld hij blijft-

Wij hebben helaas niet de mogelijkheid om in de winter door te trainen. Zoals ik al zei hebben wij alleen een buitenbak (zand als ondergrond) en deze bevriest volledig in de winter, of is een grote zwemplas. Ik heb liever dat mijn paarden wat minder doen, dan dat ze zich verstappen en een been breken op de harde, ongelijke ondergrond, of uitglijden op het ijs dat zich vormt op de grote plassen.
Daarbij zijn wij wel een voorstander van 'rust' in de winter, al wil dit niet zeggen dat we echt blij zijn dat we helemaal niets meer kunnen doen in de wintermaanden... Arbeid is sowieso altijd goed natuurlijk, desnoods één à twee keer in de week aan de longe of licht dressuurwerk. Helaas is dat bij ons nauwelijks te doen. Ze lopen wel hele afstanden heen en weer door de grote paddock / klein weiland op een dag... Ik bedoel, ze staan niet op stal natuurlijk.

Apple schreef:
Bijvoeren inderdaad. Ik weet daarnaast niet of ze een deken op heeft? Anders toch in de winter een deken op en in de zomer als het koud/regenachtig is een ongevoerde regendeken.

Ze krijgen ook brok bijgevoerd, maar misschien dit jaar niet genoeg... Dit jaar (en het jaar daarvoor) hebben we ze onder de dekens gehad, maar voorheen altijd zonder. Ook zonder deken nooit problemen ondervonden. In de zomer een regendeken is inderdaad wel een prettig idee, al is haar weerstand en conditie in de zomer wel een stuk beter (lekker gevuld, goede spieren, etc). Moet er echt aan wennen en mij erop aanpassen dat ze ouder wordt... Als je een paard al zo lang hebt denk je er eigenlijk nooit aan dat het ooit voorbij is en dat ze niet altijd zo fit blijven als 'vroeger'. :')

Ik probeer de bietenpulp en tips van de dierenarts eerst, hopelijk eet ze ook meer/beter nu de haken weer weg zijn. Desnoods kijk ik nog naar dat spul van Subli als het nog niet lekker gaat. We moeten maar concrete plannen gaan maken voordat de volgende winter in aantocht treedt. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 14:14

Probeer iig niet te suikerrijk te voeren. Zeker oudere paarden kunnen daar slecht tegen.
Ik weet niet wat voor soort hooi je voert, maar mijn ouwetje doet het beter op het fijnere 'kalverhooi' als op het grove paardenhooi. Ze kan dit gewoon beter verteren en er blijven meer voedingsstoffen in het lijf achter. Dat grove hooi komt er aan de achterkant alleen maar weer uit :D

Zelf voer ik Fibra met een schep Havens Luzernbrok er door.
Als ze nog volop in het werk staat zou je dit aan kunnen vullen met ERS-pellets.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:48

ik heb ook alleen maar een simpele zandbodem, ervoor zorgen dat als er vorst in de lucht zit dat je je baan vlak sleept, 2x per dag dan moet je er een hele poos in voort kunnen, ook is t misschien een idee om je hoefslag met zout in te strooien, maar goed daar zijn genoeg andere topics over te vinden.met een beetje moeite lukt een hoop.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:52

knollentuin schreef:
ik heb ook alleen maar een simpele zandbodem, ervoor zorgen dat als er vorst in de lucht zit dat je je baan vlak sleept, 2x per dag dan moet je er een hele poos in voort kunnen, ook is t misschien een idee om je hoefslag met zout in te strooien, maar goed daar zijn genoeg andere topics over te vinden.met een beetje moeite lukt een hoop.

huh?! :o?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:54

B-) lezen girly

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:20

Mijn jonge paardje is precies jouw verhaal.
Met seniores priores heb ik haar een lekkere zet kunnen geven, en ze heeft nu onbeperkt hooi.
Verder lekker wandelen :j