Bedankt voor de reacties.
Cyrilletje schreef:Ze is al een senior en heeft nu blijkbaar meer voedingsstoffen nodig dan dat ze krijgt.
Probeer eens seniores priores van subli. Dit is slobber speciaal voor senioren en het is zowel een kracht- als een ruwvoer. Dit kan je bijvoeren naast het hooi.
Onze bejaarde Fjord heeft het er nog een aantal jaren erg goed op gedaan toen hij door ouderdom en slechte tanden moeite kreeg om op gewicht te blijven.
Edit: een bezoekje van de dierenarts/tandarts is idd ook erg aan te raden. Vaak gaan bij oudere paarden de kiezen wat los zitten en kunnen ze moeite krijgen om voldoende ruwvoer binnen te krijgen.
Dat seniores priores van Subli klinkt wel goed! Ik zal er eens naar kijken wat het is en wat er in zit.
We zijn vandaag bij de dierenarts geweest en hij heeft weer haken weg gevijld, dit is iets wat bij deze merrie jaarlijks voorkomt en we laten dit dan ook regelmatig controleren en bij vijlen. De dierenarts raadde ook aan om (geweekte) bietenpulp te voeren, en dat langzaam op te bouwen, dus ook dat spul gekocht.
knollentuin schreef:ik denk dat het sowieso beter is voor een paard om in beweging te blijven, en zeker voor een ouder dier,paarden zijn gewoontdieren en varen wel op regelmaat. ben je in de zomer net een beetje op conditie sta je weer een lange tijd stil.. ik merk t aan mijn paard hoe gelijkmatiger zn programma hoe beter gevuld hij blijft-
Wij hebben helaas niet de mogelijkheid om in de winter door te trainen. Zoals ik al zei hebben wij alleen een buitenbak (zand als ondergrond) en deze bevriest volledig in de winter, of is een grote zwemplas. Ik heb liever dat mijn paarden wat minder doen, dan dat ze zich verstappen en een been breken op de harde, ongelijke ondergrond, of uitglijden op het ijs dat zich vormt op de grote plassen.
Daarbij zijn wij wel een voorstander van 'rust' in de winter, al wil dit niet zeggen dat we echt blij zijn dat we helemaal niets meer kunnen doen in de wintermaanden... Arbeid is sowieso altijd goed natuurlijk, desnoods één à twee keer in de week aan de longe of licht dressuurwerk. Helaas is dat bij ons nauwelijks te doen. Ze lopen wel hele afstanden heen en weer door de grote paddock / klein weiland op een dag... Ik bedoel, ze staan niet op stal natuurlijk.
Apple schreef:Bijvoeren inderdaad. Ik weet daarnaast niet of ze een deken op heeft? Anders toch in de winter een deken op en in de zomer als het koud/regenachtig is een ongevoerde regendeken.
Ze krijgen ook brok bijgevoerd, maar misschien dit jaar niet genoeg... Dit jaar (en het jaar daarvoor) hebben we ze onder de dekens gehad, maar voorheen altijd zonder. Ook zonder deken nooit problemen ondervonden. In de zomer een regendeken is inderdaad wel een prettig idee, al is haar weerstand en conditie in de zomer wel een stuk beter (lekker gevuld, goede spieren, etc). Moet er echt aan wennen en mij erop aanpassen dat ze ouder wordt... Als je een paard al zo lang hebt denk je er eigenlijk nooit aan dat het ooit voorbij is en dat ze niet altijd zo fit blijven als 'vroeger'.
Ik probeer de bietenpulp en tips van de dierenarts eerst, hopelijk eet ze ook meer/beter nu de haken weer weg zijn. Desnoods kijk ik nog naar dat spul van Subli als het nog niet lekker gaat. We moeten maar concrete plannen gaan maken voordat de volgende winter in aantocht treedt.