Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Paperboy schreef:Is er iets veranderd in het voer? bepaalde ingredienten kunnen jeuk veroorzaken.
Je zou eens baby olie in de manenkam kunnen masseren, soms krijgen ze jeuk omdat de aanzet bij de manen heel droog is.
Als dat het is zou de jeuk direct moeten verminderen met de olie.
Helaas kunen er heel veel oorzaken van beestjes tot een allergie......
Dani_ schreef:Luis zie je niet direct in een dikke vacht, vooral niet tussen de manen. Kam eens met een luizenkammetje dicht op de huid en bepaal dan nog eens. Het kan ook mijt zijn, dat zie je niet met het blote oog.
Geen suikers voeren, dus weg met krachtvoer!
MachoXRuby schreef:Dani_ schreef:Luis zie je niet direct in een dikke vacht, vooral niet tussen de manen. Kam eens met een luizenkammetje dicht op de huid en bepaal dan nog eens. Het kan ook mijt zijn, dat zie je niet met het blote oog.
Geen suikers voeren, dus weg met krachtvoer!
ik heb het al met een kammetje gedaan! ik dacht eerst ook aan luizen..
hij krijgt geen krachtvoer, wel elke dag handje brokken met wat vitamine!
Dani_ schreef:je kan een test laten doen voor mijt of luis door de DA , als dat uitgesloten is dan accuut geen suikers meer geven .... t is nu nog vroeg in het seizoen dus is exceem nog in de hand te houden ...
Zinzi_jewel schreef:toch kan er veel suiker in de brokken zitten , denk aan melasse en zetmeel....
maar zou eerst mijt en luis laten checken.
Deaglán schreef:Jeuk kan in principe door 3 dingen (of combi daarvan) komen; ongedierte, voedingsgevoeligheid of een vit/min. tekort. Dus voor je iets gaat veranderen zou ik zeggen laat je DA even komen om alles even goed na te kijken en op een rijtje te zetten.
Ik weet niet hoe oud/jong je pony is maar bv op oudere leeftijd kan het zijn dat de voeding die je al jaren geeft na verloop van tijd gezorgd heeft voor een tekort van een bepaalde vit of dat werkzaamheid van lever, nieren e.d. verminderd zijn dus dat soort dingen kan je laten checken door bloedonderzoek
Ariebren schreef:Koop maar een spuitbus veerust.
Manen schuren is gewoon luis.
Alleen het probleem is, één luis veroorzaakt al jeuk.
En zie die luis maar te vinden in een bos manen.
Ik heb het zelfde gehad met mijt in de sokken van mijn Tinkers.
De paarden bleven stampen en onrustig zijn.
Geen mijt te vinden door de veearts en ikzelf achter de microscoop.
Toch gaf de mijtbestrijding het resultaat.
Ze stampen en jeuken niet meer.