Ruin en Merrie (en veulen) samen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Ruin en Merrie (en veulen) samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 20:22

Erg voorbarig misschien..

Kunnen een ruin en merrie van dezelfde leeftijd, zelfde karakter (rustig, lief) samen in een paddock staan?
En als uiteindelijk de merrie een veulen zou krijgen? hoe gaat dat dan?

Misschien een gekke vraag, maar ik heb geen idee wat dat 1 op 1 doet zegmaar ;)

opisop_shop

Re: Ruin en Merrie (en veulen) samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:23

waarom zouden een ruin en merrie niet samen kunnen staan denk je?
Kwestie van klikken, maar dat is het met 2 merries of 2 ruinen ook toch?

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:23

Hier staan al jaren een ruin en een merrie samen,naar mijn mening de ideale combinatie.

Quiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:30

Ja hoor, gaat prima. Staan hier al jaren samen en al 2x een veulen gehad.
Ruin vond dat prima en bleek ook nog een hele goede opvoeder voor het veulen :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:31

Waarom zou je dat niet kunnen doen?

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:31

Ja hoor dat kan prima :j.
Hier staat de ruin met 2 merries & vorig jaar heeft 1 van de merries ook een veulen gehad. Ging prima!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:32

waarom niet?
mijn veulen en merrie en andere ruinen (van jong tot oud) hebben altijd samen in 1 groep gestaan
ging allemaal prima hoor :)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:34

Kan prima op zich.

Als het veulen word geboren heb je wel grote kans dat de merrie erg beschermend is naar het veulen,verstandig is om dan tijdelijk de ruin (en of andere paarden) achter een draadje te doen.

Verder is het een kwestie van 'klikt het ja of nee'

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:35

ruin en merrie en veulen gaat hel goed samen is mijn ervaring...er stonden 2 friezen in 1 wei, een merrie en een ruin, merrie kreeg een hengstveulen en diende als melkbar voor het veulen, maar de daadwerkelijke opvoeding heeft die ruin gedaan...die was streng maar rechtvaardig en moeders liet over zich heen lopen door die kleine...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:36

Ja hoor, dat kan prima. Ook als het veulen geboren is kan dat in de meeste gevallen prima. Wel goed in de gaten houden, en een draad spannen voor de eerste keer om te zorgen dat de ruin niet direct bij het veulen en moeder kunnen. Zijn er dan geen rare reacties, kan kun je ze meestal weer prima bij elkaar zetten.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:37

Als een ruin en merrie gewend zijn samen te zijn, moet je ze niet uit elkaar halen voor de bevalling. Dan raakt de merrie gestresst. Mijn ruin is altijd nog bij alle bevallingen geweest van mijn merrie. Ze is aan hem gehecht en ik denk ook dat paarden zich onderling aan elkaar optrekken. Niet te veel veranderen, liever zo min mogelijk veranderen. Het is heel natuurlijk dat paarden samen zijn bij bevallingen.
En ja, mijn merrie deed soms in het begin beschermend over haar veulen maar dat is ook zo voorbij. Dat is ook allemaal de natuur.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:37

zoals Dav ook zegt ik heb toen in het begin veulen en merrie 1 maand appart gehouden van de groep (toen waren de weide's toch dicht) en erna gewoon samen gepleurd maar wel iedere x iets later dan de rest van groep zodat ze gewoon rustig naar de weide konden gaan zonder een grote vechtpartij omdat ze het gras hier veel belangrijker vinden :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:23

ja hoor!
mijn ruin ((toen nog hengst) met wie de merrie altijd samen stond) stond er zelfs met zijn waffel bovenop toen het laatste veulen geboren werd. Toen de merrie aansluitend koliek kreeg heeft hij (onder toezicht hoor!) op het veulen gepast.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:41

Kan prima zolang het klikt inderdaad.
Hier een shet ruin bij mijn merrie, toen het veulen er was een draadje ertussen maar veulen was te nieuwsgierig naar de shet en trok dus alle draden om :+ Ze stonden hier dus vrij snel met zijn drieën.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:53

Mijn merrie staat elke dag in het land met een ruin, zijn de beste vriendjes.

Wel even oppassen dat het geen ruin is met verborgen testosteron als je begrijpt wat ik bedoel :P

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:05

Hier net zo, merrie en ruin staan altijd samen, dikke maatjes.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:37

Veel mensen hebben het ons afgeraden, maar bij ons ging het zooo perfect <3

De ruin heeft uren en uren doodstil voor de ingang van de schuilstal staan waken toen de merrie ging bevallen. Dat had ze hem opgedragen en hij is plichtsgetrouw niet van zijn plek gekomen. Pas toen de merrie met veulen naar buiten wilde komen, kon hij weer eten en drinken. :(:) Op dat moment mocht hij de baby ook even 'vasthouden'....

Afbeelding

De volgende ochtend trof ik ze zo aan: http://img9.imageshack.us/img9/2501/7176j.jpg
En het veulen was altijd bij de ruin te vinden ipv bij zijn moeder: http://img87.imageshack.us/img87/5219/frumbam.jpg

Zie maar hoe geweldig lief de ruin voor hem was en hoe voorzichtig hij met de dondersteen speelde:

De merrie is na 3 dagen van de roze wolk gedonderd. Toen vond ze haar echtgenoot weer leuker. Ze hield zeer goed in de gaten wanneer het veulen moest drinken en ze voedde hem erg streng op, maar verder deed het haar weinig. De merrie stond rustig 100 meter verderop te grazen als het veulen in de schuilstal lag te slapen. De ruin bekommerde zich meer om het veulen. Hij bleef vaak bij hem in de buurt en was niet te beroerd om met hem te spelen. Zonder deze ruin had het veulen een minder leuke jeugd gehad.

Als de ruin en de merrie goed met elkaar op kunnen schieten, dan zou ik het fijner vinden om ze bij elkaar te laten dan om ze uit elkaar te houden.