Waarom vliegenmasker en geen lange maantop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Waarom vliegenmasker en geen lange maantop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 14:48

Joo!
Ik weet niet of het hier goed staat maar ik geraak nog niet echt uit aan alle verschillende mappen enzo (mijn excuses als die verkeert staat :o ).
Wat ik me afvraag, waarom zou je een vliegenmasker of een vliegengordijn (voor aan halster) kopen? Oké stel dat het paard echt last heeft van vliegen enzo.. Waarom kan een langere maantop dit niet verhelpen?
Groetjes
Maar

Meissieline

Re: Waarom vliegenmasker en geen lange maantop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:54

Mijn paard had een vliegenmasker op omdat ze erg veel last had vliegen bij haar ogen.
En ze had maar een heel l*llig maantopje..

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:56

meerdendeel van de warmbloedpaarden heeft nooit 'genoeg' maantop qua hoeveelheid en lengte om een vliegenmasker / frontriem te vervangen..

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:57

Omdat de meeste paarden geen lange maantop hebben. En de maantop knip je in princiepe niet, dus het is ook niet zo dat je zeg "ik laat de maantop uitgroeien!"

LadyMadonna

Genoeg paarden die maar een zielig voorplukje hebben zonder dat daar ooit mensenhanden aan gezeten hebben ;)

Sofy

Idd, veel paarden hebben daar zo'n ontzettend zielig plukje en dan is zo'n vliegenfrontriem wel prettig. M'n kruising tinker x fries daar hoef ik zo'n ding echt niet voor te gebruiken, die heeft z'n manentop nu al ver over z'n ogen tot bijna in z'n neus hangen ;).

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 14:59

Aha :)
Aangezien ik mensen ken die dus de maantop knippen en dan toch een vliegenmasker/-gordijn gebruiken ><

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:59

Ik gebruik een vliegenmasker omdat er ondanks de behoorlijke maantop van m'n pony er toch vliegen in zijn ogen gaan zitten. Ze kruipen er gewoon onderdoor lijkt het wel :+

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:59

Precies, die van mij heeft echt amper een voorpluk, echt maar een pluisje zegmaar dus dan kan je niet veel anders.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:00

Mijn paardje heeft genoeg haar voor zijn ogen maar toch heeft hij regelmatig een dik oog en dat is altijd doordat er iets geprikt heeft op zijn oog. Daarom krijgt hij ook een vliegenmasker, maar wel met lintjes, vind die maskers wat eng. Als er iets ondervliegt, dan kan het niet meer weg hé. Zodra hij zijn lintjes heeft, geen dik oog meer!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:01

Mijn arabier en falabella hebben nauwelijks een voorpluk, dan moet je wel. Mo heeft een kap op omdat ze een roze neusje heeft.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 15:02

Een masker zou ik zelf voor m'n paardje niet kopen maar het jammere aan zo'n vliegenfrontriem is dat je er altijd een halster bij moet aandoen. Ben niet zo aan halsters aanhouden in de wei :)
Hopelijk gaat mijn paardje dat niet nodig hebben :')

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:04

2a54z6e45r6r schreef:
Een masker zou ik zelf voor m'n paardje niet kopen maar het jammere aan zo'n vliegenfrontriem is dat je er altijd een halster bij moet aandoen. Ben niet zo aan halsters aanhouden in de wei :)

Wij hebben speciaal voor in de weide heel goedkope halsters genomen. Bij het minste dat ze dan vast blijven hangen of iets dergelijks, springen die dingen gewoon kapot. We doen het al jaren zo en ook die halsters gaan al die jaren al mee, nooit geen problemen mee gehad. Wel al veel lintjes moeten vervangen, gelukkig kosten die niet veel. Al zijn ze vorig jaar er heel zuinig mee geweest ;) .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:09

Mijn vorige pony had trouwens een mega voorpluk, maar chonisch ontstoken ogen (verstopte traanbuizen bleek later) waardoor haar voorpluk in haar ogen vast plakte. Hier hielp een masker ook goed voor :j

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:23

Tja 2 van de 4 hier hebben onvoldoende manentop en de andere 2 hebben teveel (te lang) en dan moet ik het vlechten anders zien ze niks ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:34

mijn paard heeft een goeie dos manen, die ik regelmatig moet uitdunnen en bijknippen (2-3x/jaar +/- 5-6cm) en een staart die ik zelden of nooit borstel omdat die zo dik is, maar haar manentop is zielig, die groeit amper, ik knip 2x.jaar de dode/bruine punten eraf (max 1cm) en that's it. Dus dat voorplukje kan nooit tippen aan een vliegennetje en zeker niet aan een masker.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:41

Op 1 na hebben ze allemaal geen lange pony, maar een zielig plukje wat helaas nooit meer is gegroeid

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 16:56

Heeft ieder paard even veel last van vliegen? Of gebruiken jullie zo'n masker of frontriem enkel als er echt sprake is van een medisch probleem (ontstoken ogen)?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:00

Mijn pony heeft gewoon een klein stom voorplukje. Groeien gebeurt gewoon niet..

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:00

Ik gebruik ze ook omdat ze er gewoon veel last van hebben, van de vliegen. Die zitten met trostjes op en rond hun ogen. Bij alle 3 trouwens en ik denk dat dit gewoon bij de meeste paarden wel geval is.
Lijkt me niet echt aangenaam en dat zie je ook, ze worden er echt lastig van!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 17:02

Dus eerder voorkomen dan genezen? Mss dat ik dan ook wel eens ga kijken voor zo'n vliegenfrontriem.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:02

Ik zou willen dat ze genoeg voorpluk had om haar te beschermen! Helaas een koudbloed met korte voorpluk... Manen zelf zijn inmiddels wel echt lang (tot onder haar hals) maar de voorpluk wil gewoon (nog?) niet echt groeien...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:05

2a54z6e45r6r schreef:

je hebt ook vliegenmaskers die je vast maakt met een soort keelriem.

en je hebt genoeg oplossingen die voorkomen dat een paard vast komt te zitten met het halster, dat is een kwestie van doorzoeken

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:10

Hier twee paarden die snel last hebben van de vliegen, één krijgt er ontstoken ogen van, die heeft sowieso een kap mét oren, want de vliegjes kruipen ook in z'n oren en dan gaat hij schuren. Het andere paard is meer voor het gemak, die heeft geen voorpluk en al die vliegen bij de ogen ziet er nogal onaangenaam uit.

Ik gebruik altijd kappen, nooit frengeltjes (gordijn) dat werkt niet goed genoeg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:11

mwah minikatje, paard hoeft niet ergens aan een weidepaal ofzo te blijven hangen he...

Heeft hier op bokt toen nog een verhaal gestaan van een paard wat tijdens het rollen met zijn ijzer achter het halster van een weidegenoot was blijven hangen.

Of dat ze bij jeuken achter het oor er tussen schieten...

Nee, als het even kan geen halsters om op de wei bij mij