Hoeveel tijd kost je pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daaannnxxx_

Hoeveel tijd kost je pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 18:01

Haaaj iedereen,

Sorry als dit fout staat ofzo, maar ik ben net nieuw op bokt.nl en ik vind het al knap van mezelf dat ik wist hoe ik een nieuw onderwerp moest plaatsen.

Ik heb dus een vraag, mijn zusje en ik willen namelijk heel graag een pony kopen.
Ik weet heel goed dat een pony veel tijd kost (en geld, maar dat is niet het probleem),
maar wat ik nu dus wil weten, zijn er mensen die een pony/paard gekocht hebben en er achteraf veel meer tijd in moeten steken als verwacht? of dat het juist beter uitkomt dan gedacht?

qua rij-ervaring gaat het zeker wel lukken, we rijden allebei 5 jaar en zitten ong. op hetzelfde niveau.
we zouden de pony vlakbij ons huis kunnen stallen, dus we zijn daar zo. we zijn elke dag om 4 uur thuis uit school, dat veranderd sowieso niet, dus op zich is school ook geen probleem, met huiswerk ook niet.
ook hebben we al een hele planning bedacht wie wanneer verzorgt en rijdt, zegmaar om de dag.
we rijden allebei maar 1x per week op de manege, allebei op een andere dag, dus er zou elke dag tijd moeten zijn voor de pony.

wedstrijden hoeft van ons allebei niet, misschien kleine wedstrijdjes maar heus niet op concours enzo.

wat ik nou gewoon wil weten is of mensen ons aan zouden raden een pony te kopen, of dat het écht veel meer tijd en werk is dan ik verwacht?
want ik wil gewoon zeker voorkomen dat we er achteraf achter komen dat het te veel tijd en werk kost.

Groetjes mij :D

shilady

Re: Hoeveel tijd kost je pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:02

De een komt 5 min zet wat voer klaar en vertrekt weer
de ander is er de hele dag mee bezig

daaannnxxx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 18:04

shilady schreef:
De een komt 5 min zet wat voer klaar en vertrekt weer
de ander is er de hele dag mee bezig

true, maar we willen ook rijden enzo, dan ben je er langer mee bezig. maar de hele dag is toch niet meteen nodig dan?

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:06

Het ligt eraan wat je allemaal moet doen, moet je hem zelf binnen/buiten zetten? moet je zelf voeren? moet je zelf de stal uitmesten?

Als je alleen hoeft te poetsen en hoeft te rijden en er naartoe moet fietsen zal je gemiddeld 2 uur bezig zijn ( maar dit kan weer verschillen ligt er ook een beetje aan hoelang je rijdt en hoe vies je pony is ).

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:07

Ligt eraan hoeveel tijd je aan je paard wilt besteden. Ik rij bijvoorbeeld om de dag. Dan kan ik rustig 2 tot 3 uur weg zijn. De andere dagen krijgt ie een poetsbeurt en afhankelijk van het weer gaan we nog een stukje wandelen. Met alleen poetsen ben ik ongeveer een half uurtje kwijt (hij krijgt dan ook nog eten) en met wandelen al gauw 1,5 uur... Bovendien kom ik vaak nog mensen tegen en sta ik rustig te kletsen.... T ligt dus aan jezelf..
Bij ons zijn er ook mensen die rustig de hele dag op stal rondlopen en mensen die alleen komen om te voeren...

xMercury

Ik ben iedere dag toch zeker 2 uur kwijt aan mijn paard, ze staat volpension, ik mest wel zelf.

Dieselpaard

oja...stal wordt door mij ook iedere dag nagekeken....binnen/buiten zetten wordt gedaan

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:09

@shilady, dat klopt, iedereen doet dat op zijn eigen manier.
Ik had zelf een pony verkocht aan mensen met een klein dochtertje dat die pony voor haar verjaardag kreeg,:
1ste week: Leuk, alles doen
2e week: Leuk, alles doen
3e week: Leuk, beetje doen
2e\5e week Leuk maar vergat wel eens
6e week: Minder interesse, minder leuk
Nouja, het begon steeds een beetje minder te worden en na ongv een jaar besluiten ze haar te verkopen.

Dus denk ook dat het nu leuk lijkt maar dat je ook de mindere klusjes moet doen, stal uitmesten, wei uitmesten en zo zijn er nog wel wat meer. Wat doe je als het even niet lukt?!
Heb je genoeg ruimte?! Nou, die punten zijn vast wel goed maar heel belangrijk!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:10

Als je rijd en je pony weer op stal zet, ben je zeker 1.5uur kwijt (dan poets en zadel je heel snel), uitmesten duurt een kwartier tot half uur, voer pakken en geven 10 tot 20 minuten..
Mijn pony staat in de wei dus ik kan wel eens zeggen ik ga een dagje niet. Maar dat doe ik eigenlijk nooit tenzij ik ziek ben ofzo.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 18-03-12 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:10

Ik kan in 5 minuten voeren in de winter :) (als de sloot iig niet bevroren is, want dat kost ook 5 minuten extra werk)
In de zomer moeten de prikpaaltjes worden verzet en dat kost zeker een half uur per keer.

Ga ik rijden, trek ik 1,5 tot 2 uur uit voor het geheel :) (incl voorbereiding, rit, afzadelen etc)

Maar alleen voeren, borstelen, controle; half uurtje :)

(stal mesten doen wij maar eens per week aangezien ze toch buiten staan altijd. Dus vandaar dat ze ook alleen gevoerd kunnen worden zonder rijden. Beweging krijgen ze sowieso al)

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:11

xMercury schreef:
Ik ben iedere dag toch zeker 2 uur kwijt aan mijn paard, ze staat volpension, ik mest wel zelf.

Ik ging even in je profiel kijken :o
Maar waauw wat jij een geweldig paard met super manen !!! :):) :))
sorry voor off-topic ..

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:12

als je een uurtje rijd en de rest ook, ben ik er ong 2 a 3 uur per dag mee aan de gang. met uitzondering op het weekend:D

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:16

Inderdaad verschillend, als ik ga rijden ben ik soms 2 uur weg maar soms ook 4 uur!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:38

Als je hem thuis stalt heeft hij dan ook een maatje? Dat is wel belangrijk vind ik. 's ochtends voer ik enkel hooi en het water bij. Dat kost ongeveer een kwartier. Stallen mesten is 15/20 minuten als ik het iedere dag doe. In de winter schep ik geen drollen,dat gaat bijna niet. In het voorjaar en de zomer mest ik ook iedere dag het weiland uit. dat is samen met de stallen een uurtje werk. 's Avonds krijgen ze weer hooi,water en brok en dat kost ook een kwartier/20 minuten aan tijd. Dus zeg maar dagelijks tussen het half uur en de 2 uur aan verzorging. Met rijden erbij is dat meer natuurlijk.

daaannnxxx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 18:51

Ja oke, als ik alle reacties lees dan heb ik er wel genoeg tijd voor hoor :D
en zelfs de klusjes (stal uitmesten etc.) vind ik best leuk om te doen dus het zal best meevallen.

en @capopjekop : ja, hij heeft dan wel een maatje, er staan daar meerdere pony's.

Bedankt voor alle reacties ;D

roodneusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:59

Een pony kost meer geld en tijd dan je denkt.
De stal moet elke dag uitgemest worden.
Ze moeten bepaald voer hebben en voldoende beweging.
maar jullie zijn met 2 dus zou het wel haalbaar zijn ;D

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:27

Je zegt net: 'en zelfs de klusjes (stal uitmesten etc.) vind ik best leuk om te doen dus het zal best meevallen.'
Dat dacht ik ook, toen wij ze nog niet op stal hadden. Ik moest toen stallen uitmesten en toen zei ik 'Ik wou dat wij zelf stallen hadden!' Toen vond ik het ook heel leuk, en toen hadden we Shetlanders die altijd buiten stonden. Maar toen ik een sportpony kreeg en toen die wel op stal stond, toen begon ik het snel minder te vinden en nu zie ik het een beetje als 'Ik doe het gewoon dan is dat ook weer klaar'
Dus het zal je misschien na een tijdje tegen vallen, denk daar aan.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:33

Bij mij ligt het verschil tussen zomer en winter.
In de winter ben ik elke dag z'on 3 a 4 uur kwijt totaal ( verzorging, rijden/longeren, wandelen, uitmesten, voer klaar zetten, buiten in de paddock zetten minimaal 1 uur ).
Zomers staat mijn paard dag en nacht buiten en dan ben ik sneller klaar. Vaak ben ik dan totaal 1.5 a 2 uur bezig. OOk heeft mijn paard zomers altijd 1 of 2 dagen per week helemaal vrij en dan bezoek ik hem in het weiland met een appel, kijk hem na op wondjes geef een knuffel en ga weer.

daaannnxxx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 20:01

@_Apple_ : ja, daar heb ik ook wel rekening mee gehouden. Ik hielp een vriendin een keer mee, die vond het zelf ook niet zo leuk om te doen, maar ik toen wel. ik hou er rekening mee dat de stal uitmesten gewoon een van de minder leuke dingen is van een eigen paard, maar het moet nou eenmaal :P

daaannnxxx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 20:05

Hmm, het is dus wel ongeveer wat ik had verwacht, je moet er wel elke dag tijd voor hebben maar het verschilt gewoon met wat je allemaal doet. Ik heb uitgerekend dat ik er elke dag 2-3 uur mee bezig zou zijn en in 't weekend kan ik gewoon de hele dag, maar ik doe ook samen met mijn zusje dat scheelt ook weer de helft van de tijd. dan kan de een de stal uitmesten terwijl de ander aan het rijden is, bijvoorbeeld.

bedankt voor alle reacties :D

Oh trouwens, ik heb nog een vraagje over t stal uitmesten.
Moet je elke dag nieuw stro erin leggen, of is het ook goed dat je elke dag de drollen er uit schept, en dan een keer per week nieuw stro?
Ja, op uitmest-gebied weet ik niet alles :')
Laatst bijgewerkt door daaannnxxx_ op 18-03-12 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:10

Heb zelf 3 pony's (2 shetten en een Welsh A, waar ik dus ook niet op rij, maar ik men er mee) en die staan op ong. 2 min. loopafstand van huis. Heb daar een weiland welke ik 'huur' van een bekende. Met schuilstal.

Vanaf de herfst tot begin voorjaar is het altijd extra werk, aangezien er dan hooi/voordroog gevoerd moet worden. En ik heb ze dan in principe op de paddock + stal lopen, en niet de hele tijd op de wei.

Ik ben er toch iedere dag wel minstens een uur, soms 2 uur zoet mee. En dat zijn dan echt alleen de 'klusjes', aan training, poetsen e.d. kom ik dan niet toe. Ik mest iedere dag de paddock uit, haal drollen uit de stal, en ook de weide wordt uitgemest als ze in de zomer op de weide staan.
Waterbakken 1x per 2 a 3 dagen bijvullen, hooi in hooinet stoppen en 1x per 2 a 3 dagen grote hooiruif vullen (ik heb hele grote balen voordroog, maar die knip ik niet los en laat ze maar vreten).
Kruiwagens legen, voeren......

In de zomer is het soms wat minder werk, dan hoef ik in principe geen hooi meer bij te voeren dus scheelt weer kruiwagens op en neer sjouwen, hooinetten en ruiven vullen. Dan gooi ik ze op de wei, en heb dan 3 grote cementbakken vol met water staan, zodat ze eigenlijk wel voor 3 dagen genoeg water hebben. Als ik dan eens een dag niet kan, dan is er niet zo veel aan de hand; ze hebben eten, water en onderdak en uitmesten kan dan ook wel een dagje later.
De paddock mest ik wel echt iedere dag of zelfs meerdere malen per dag uit, omdat ik niet wil dat de mest met het zand gaat vermengen, dan krijg je zo'n vieze drekbende. En vind het voor de poowns ook smerig.

Ook het weideonderhoud e.d. Ik doe alles zelf, dus het kost ook erg veel tijd. Maar dat geeft niet, ik heb lekker m'n eigen stekkie en ik kan alles helemaal zelf indelen en bepalen. Ben er soms wel 3 tot 5x per dag, en kom vaak ook s'avonds of midden in de nacht nog even checken. Dat is het voordeel, omdat ze zo dicht bij huis staan. Anders had ik het ook niet gered hoor.

En ik ben ook regelmatig de hele dag/middag op de wei bezig. Gewoon onderhoud, lekker tutten, trainen etc.

Ik ben overigens student en heb ook nog een bijbaan. En ik hecht veel waarde aan m'n sociale leven. Dus om dat alles te combineren, is soms best wel lastig.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:47

Wat uitmesten betreft hangt het ook erg van de pony af. Je hebt smeerkezen en je hebt paarden die heel schoon zijn op stal.. De ene stal doe ik in 5 minuten per dag, hoef ik niet bij te strooien (staat ook op strokorrels), andere stal moet dagelijks leeg en opnieuw ingestrooid (staat op rubbermatten met stro) en kost dus meerr tijd.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:28

Ik heb altijd bij al mijn paarden elke de mest en de plasplek eruit gehaald en elke dag opstrooien. Mijn paarden bleven alltijd erg schoon en ik was elke dag 10 minuten bezig met mesten per paard. Ik haalde er elke dag 1 kruiwagen uit en strooide elke dag 2 plakjes op enze stonden er altijd netjes bij.
Maar iedereen heeft zijn eigen methode en manier,maar dit was voor mij de methode ;) .

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:02

Wij hebben ook de paarden aan huis. In de winter zijn we ongeveer een half uur - driekwartier 's morgen en 's avonds bezig. Dan is het voeren, hooi aanvullen, water geven en eventueel deken wissel. 's Middags moet het hooi dan ook even aangevuld worden, is een klusje van misschien 10 minuten. In de zomer hebben we veel minder werk natuurlijk, dan is enkel indien nodig krachtvoer bij geven.
Kwa uitmesten ben ik nu 2x per week ongeveer een uurtje kwijt. Als ik het dagelijks zou kunnen doen, was ik misschien elke dag 20 minuten bezig.
Om te rijden ben ik wel wat meer tijd kwijt. Dan ben ik vaak toch wel 2 tot 4 uur bezig, afhankelijk van hoelang we gaan rijden..

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:32

mijn paard staat volpension maar we hebben geen wei,
dus ik ben er wel 3/4 uur aan kwijt om maar te zorge dat hij genoeg uit stal is,

je zegt dat je tijden niet gaan verandere maar je pony gaat langer als 2 jaar mee,
en da ga je straks ee opleidig doen en je sociale leve lijdt er echt onder+je schoolwerk

maar het is wel te doen alleen je moet er een heleboel voor opgeve en zeker weten dat je dat er voor overhebt. en je paard voorop stellen aa je sociale contacten/vriendjes en dat te combineren met je school

en ik denk dat je ook nog een keer moet gaan werken (wat ik heb op moeten geve want ik red het gewoon anders niet)