paard ingevallen maar ronde buik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

paard ingevallen maar ronde buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 23:38

Hallo,

mijn merrie heeft nogal last van een bolle buik maar is ingevallen in de flank. ongeveer anderhalve maand was ze erg hard afgevallen en waren haar ribben ook te tellen ( niet super super erg maar je zag ze wel ze is ook geschoren. ). we hebben haar toen goed bijgevoerd met hooi en brok. nu is haar ''buik'' goed tot eigenlijk naar mijn idee alweer aan de dikke kant en haar flank is nog ingevallen en de laatste rib is te zien. ook heeft ze op haar kont nog niet echt spieren zitten dus is ze daar ook iets schraal. ik heb altijd geleerd onder dus de buik is hooi en boven is brok. ik ben hooi dus iets terug gaan zetten en ze krijgt nu per dag kwa krachtvoer 2 scheppen brok (bassissport brok havens) 1 schep muslie (mijten quatro) en een halve schep slobber van havens. ook krijgt ze een vitamine compleet suplement knoflook en 1 pompje zonnebloek olie. ze krijg 2 keer per dag hooi in de stal in een hooinet met kleine mazen en in de paddock nu nog in een cementkuip hier wil ik nog een slowfeeder van gaan maken.
ik hoor veel zeggen maisflokken erbij voeren of pulp. maar wat kan ik het beste doen. ? ik rij haar overigens 5 keer per week B/L niveau ongeveer half uurtje.

EllaBellaah

Re: paard ingevallen maar ronde buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:40

Is je paard onlangs nog ontwormd? Ik zou er toch voor kiezen om veel hooi te voeren, zeker meer dan 2 porties per dag. Op z'n minst 's ochtends, 's middags en 's avonds genoeg voor de nacht.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:40

Naar mijn mening kan ze beter meer ruwvoer krijgen dan zo veel energie en krachtvoer.

Misschien heeft ze ook wat wormen? Dat het een wormen buik is? Of misschien juist wel gewoon een spekbuikje.
En een spierloze kont ?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 23:43

ze is vorig weekend ontwormt. ik ontworm altijd heel stipt en nooi zelfde middel.
ze staat overdags hele dag op de paddock ze kan dan 's ochtends krijgen 's middags niet en 's avonds als ze naar binnen gaat krijgt ze genoeg voor de nacht.
Maar van meer ruwvoer krijgt ze toch een nog bollere buik.. ?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:44

Heel stipt ontwormen kan toch niet altijd goed zijn.. Zou een keer een mestonderzoek doen en meer aan de hand daarvan ontwormen als nodig anders krijg je makkelijk resistentie.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 23:45

mestonderzoek was goed..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:46

Dus dan hoefde ze niet ontwormt te worden?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:46

Van ruwvoer hoeven ze niet perse een bollere buik te krijgen.
Alleen als je kuilgras voert. Daar zitten gewoon meer eiwitten in.

Maar als je mooi droog hooi geeft, is dit goed voor ze.
Persoonlijk krijgt ze gewoon zo'n dikke buik door het vele ruwvoer.
En ik ga met Tooske mee dat misschien een mestonderzoek handig is.
Laat maar. :)

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:47

Staat ze in een zandpaddock? Misschien dat je dan een keer een kuur sand clear ofzo kan geven. Misschien zit er erg veel zand in haar systeem doordat ze lekker loopt te scharrelen in de paddock.

Volgens mij kan (sober / oud) hooi nooit kwaad, daar krijgen ze in ieder geval geen vette buik van.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 23:49

Nee maar omdat er niet tegelijk op stal ontwormt word toch een ligte gegeven.
Ze krijg volgens mij meer voordroog. zit in plastice pakken gesealt.

Cchanny: toch de dikke buik van het ruwvoer.?

Sanny_lief: ze staat inderdaad in een zandpaddock daarom ook dat ze het hooi in een cementkuip krijgt zodat ze niet het hooi door het zand duuwt. het is niet echt los zand. waar kan je zo'n kuur krijgen.? en hoe werkt dat precies en waarvoor/tegen.?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:38

Mestonderzoek hoeft niet betrouwbaar te zijn.
Mijn paard kwam altijd prima door het mestonderzoek heen.. nee.. geen wormen..
Totdat hij flink ziek werd, en er uit de bloedtest kwam dat hij vol bloedwormen zat.
Echt sneu.. Het heeft 9 maanden geduurd voordat hij weer helemaal oke was.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:45

Sand clear is een merk naam maar je kan ook veel andere merken gebruiken. Ik heb een kuur gegeven om het zand te verwijderen. De kuur bestaat uit psylliumzaadjes en poeder. Dat wordt in de maag en darmen een soort slijm dat het zand mee naar buiten trekt. Is sowieso aan te raden als paarden veel op zand staan. Ze lopen altijd te snuffelen door het zand en sommige vinden het nodig om het zand op te likken. Waarschijnlijk een tekort aan mineralen.

Ik heb deze gebruikt: http://www.paardendrogist.nl/product/12 ... ar/102302/ Het is het proberen waard. Is genoeg voor twee kuren. Alleen niet alle paarden eten het, die van mij deed erg moeilijk!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 01:04

Een van mijn ruinen heeft hetzelfde probleem, hij was erg afgenomen en met veel geduld en moeite heb ik hem nu zover dat zijn ribben weer bedekt zijn maar hij blijft wat hoekig. Ook dat wordt wel steeds minder maar het zou van mij wat sneller mogen gaan.

Ik heb hem ontwormt, een vitaminestoot gegeven en hij krijgt naast onbeperkt hooi dagelijks een schep muesli en een emmer pulp. Ik heb het idee dat de pulp behoorlijk effect heeft. Ook lijkt het of hij daardoor meer energie heeft en pulp is ook een soort van ruwvoer, beter dan mais.

Omdat hij op het zand staat met een hooinet, krijgt hij van mij regelmatig een weekje psyllium zaadjes (het hoofdbestanddeel van sandclear) door de muesli.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 01:23

Is er een kans dat ze drachtig is?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 12:30

Drachtig denk ik niet.. :+ ik heb haar al 5,5jaar en voor zover ik weet nooit in aanraking gekomen met een hengst..
ik ben net terug van mijn voerwinkel (lang leve de belgiesche winkels.. :D ) en daar een emmertje zandweg gekocht achterop staat 100 gram voor 6 dagen dus dan is 6 dagen 1 kuur.? hoevaak zou ik zo'n kuurtje moeten geven dan.. ? en als het het zand is kan het zijn dat dat al langere tijd het probleem is..? want ze heeft 2 jaar terug 1 jaar op een zandpaddockje gestaan en ongeveer vanaf die tijd heeft ze die onderbuik.. ik dacht altijd dat het van het stro eten kwam maar heb haar anderhalve maand terug verhuisd en nu staat ze op zaagsel. ze heeft eerder ook een tijdje op zaagsel gestaan en toen was ze echt super mooi geworden kwa bouw vandaar dat ik altijd dacht dat het kwam van het stro. maar dat krijgt ze nu niet meer.. :) ook heb ik pulp gehaald. ben benieuwd hoe ze hierop reageerd.. :)

OsteopaatJM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:40

Lastig om zomaar iets over te roepen, wil je wel graag helpen: is het mogelijk een foto te plaatsen? Zodat de lengte van je paard goed zichtbaar is (vorm van de buik)? Er zijn al veel goede dingen geroepen. Mijn vraag zou nog zijn: hoe is de mest? Bijzonderheden? Laat ze veel scheten (lucht in de buik)? Heeft ze last van dikke (achter)benen (vocht ophoping in de buik)???

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:44

OsteopaatJM schreef:
Lastig om zomaar iets over te roepen, wil je wel graag helpen: is het mogelijk een foto te plaatsen? Zodat de lengte van je paard goed zichtbaar is (vorm van de buik)? Er zijn al veel goede dingen geroepen. Mijn vraag zou nog zijn: hoe is de mest? Bijzonderheden? Laat ze veel scheten (lucht in de buik)? Heeft ze last van dikke (achter)benen (vocht ophoping in de buik)???

inderdaad...foto...dan kunnen we meer zeggen denk ik ;)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 13:31

ik heb wel een foto van afgelope zomerdaar zie je goed haar buik.. ook daar was ze ietsjes schraal in de flank maar dat kan je op de foto niet zien. de mest is wel goed soms iets dun ze heeft geen dikke achterbenen. vochtophopingen zijn ook niet te voelen..

Hebben jullie wat aan die foto van vorig jaar. ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:11

XxLiEsJuHhxX schreef:
ik heb wel een foto van afgelope zomerdaar zie je goed haar buik.. ook daar was ze ietsjes schraal in de flank maar dat kan je op de foto niet zien. de mest is wel goed soms iets dun ze heeft geen dikke achterbenen. vochtophopingen zijn ook niet te voelen..

Hebben jullie wat aan die foto van vorig jaar. ?

jawel.maar kun je niet een foto maken van hoe ze nu is?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 14:40

ik ga zodadelijk een foto maken. :) die zal ik hier dan vanavond plaatsen.. !

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:23

XxLiEsJuHhxX schreef:
Drachtig denk ik niet.. :+ ik heb haar al 5,5jaar en voor zover ik weet nooit in aanraking gekomen met een hengst..
ik ben net terug van mijn voerwinkel (lang leve de belgiesche winkels.. :D ) en daar een emmertje zandweg gekocht achterop staat 100 gram voor 6 dagen dus dan is 6 dagen 1 kuur.? hoevaak zou ik zo'n kuurtje moeten geven dan.. ? en als het het zand is kan het zijn dat dat al langere tijd het probleem is..? want ze heeft 2 jaar terug 1 jaar op een zandpaddockje gestaan en ongeveer vanaf die tijd heeft ze die onderbuik.. ik dacht altijd dat het van het stro eten kwam maar heb haar anderhalve maand terug verhuisd en nu staat ze op zaagsel. ze heeft eerder ook een tijdje op zaagsel gestaan en toen was ze echt super mooi geworden kwa bouw vandaar dat ik altijd dacht dat het kwam van het stro. maar dat krijgt ze nu niet meer.. :) ook heb ik pulp gehaald. ben benieuwd hoe ze hierop reageerd.. :)

Volgens mij mag je iedere maand een kuur van 6 dagen geven. Ik geloof dat dat ook vermeld staat op de verpakking voor paarden die veel op zand staan.