de vorige eigenaar had ook al veel paarden dus we kwamen al op een stuk wei wat al jaren overbegraasd is geweest, wat resulteerd dat het gras hier erg langzaam groeit (terwijl we op geweldig goede grond zitten als ik dat van buur-boeren mag geloven.
in die 6 jaar hebben we een beetje aangemodderd met de wei, door hem in 4 stukken te verdelen en de pony's daar steeds 1 week op te laten staan, zodat de rest weer kon groeien. Ook hebben we 1 wei 6 jaar terug helemaal omgeploegd en opnieuw ingezaaid, wat wel het effect heeft dat deze de beste grasmat heeft, maar nu na 6 jaar toch ook slechter begint te worden. we hebben af en toe is een zakje kunstmest erop gegooid, veel kalk (ivm mos en madeliefjes/boterbloemen) en wat onkruid gespoten, maar echt goed onderhoud oid is er nog nooit van gekomen, tot nu..
in de 1e 3 jaar hadden we erg last van jakobskruid, dit hebben we toen allemaal handmatig uitgestoken en de hopen opgevuld met compost, dit hebben we nu goed onder controle, er groeit hier en daar nog wel is een pol, maar dit wordt direct uitgestoken dus ik durf wel te zeggen dat we nu zo goed als jkk vrij zijn

waar we nu heel erg last van hebben is echter madeliefjes, schitterend gezicht, maar dit begint enorm te overwoekeren.
we hebben 2 weien; die we dus jaren beide door de helft hebben gedaan, zodat we 4 lappen gras hadden om te begrazen.
wei 1 is ongeveer 2000 m2 groot, is dus een oude grasmat (< 6 jaar), zit onder de madeliefjes en is overbegraasd, grasmat is diep droevig.
wei 2 is ongeveer 1000 m2 groot, is 6 jaar terug opnieuw ingezaaid, is aan 1 kant voorzien van madeliefjes, andere kant is nog het beste (hier staan de pony's altijd het minste ivm feestjes van mijn moeder die hier dan spelletjes moeten doen e.d.), grasmat is op deze wei is nog het beste en heeft zichzelf redelijk kunnen stollen.
Wat foto's van voorgaande jaren:
wei 1; april 2010
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AKIC7YID.jpg

zoals je ziet stond er aan het begin vh weideseizoen toen al zeer weinig gras en veel kale plukken.
wei 2; mei 2010
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AZN74AN8.jpg

genoeg gras, wel veel madeliefjes.
wei 1; mei 2011

een invasie van madeliefjes en boterbloemen, en verder een korte grasmat.
wei 2; mei 2011

ook hier een invasie met madeliefjes, grasmat is ook erg kort (ze stonden hier denk ik wel al een paar dagen op deze wei).
Het plan van aanpak 2012:
Want dit kan echt niet langer zo!
Uit een bodemtest bleek dat in onze wei al te veel kalk ligt, maar zeer weinig voedingsstoffen bevat, advies is dus momenteel geen kalk te strooien en veel kunstmest.
Op 3 maart zijn we met de 1e wei begonnen, we hebben eerst alle tussenpalen en lint verwijdert zodat dit weer 1 wei is, en nagelopen op jkk (en wat pollen verwijderd).
Vervolgens deze wei gesleept met de weidesleep, horizontaal en verticaal en afval verwijdert. Hierna hebben we een flinke kar compost op de wei verdeelt en deze hebben we erin gesleept met een eg. Hier kwam natuurlijk nog meer dood gras mee en uiteindelijk hadden we bijna een kar vol dood gras! Hierna nog 3 zakken kunstmest op de wei gegooid en we waren dus erg blij dat het diezelfde nacht begon te gieten!

Op 3 maart ook de 2e wei alvast de tussenpalen lint verwijderd, en gesleept met de weidesleep, echter nog niet verder gegaan aangezien de compost op was.
Afgelopen donderdag is mn vader begonnen met spuiten tegen de madeliefjes, en is hier nog mee bezig.
Vandaag hebben we wei 2 onder handen genomen;
Eerst nogmaals gesleept met de weidesleep, daarna een kar compost uitgereden over de wei en erin gesleept met een eg. Kwam nu bijna geen afval meer vanaf. Daarna op deze wei 2 zakken kunstmest gegooid. en nu dus maar wachten op regen.
Acties nog te doen;
Maart:
Spuiten tegen madeliefjes (in uitvoering)
Graszaad erbij gooien (na het spuiten, we weten nl. niet of dit evt invloed heeft op het graszaad?)
April:
bodemmonster laten onderzoeken of er nog veel kunstmest bij moet of evt kalk.
Kunstmest strooien.
Ik wil nu zowiezo wei 1 t/m mei vrij houden van paarden, zodat deze is een keer goed kan herstellen en het gras zichzelf is wat kan uitbreiden en wortelen.
De pony's staan in de zomer enkel overdag op de wei en gaan 's nacht op stal. In de winter staan ze in de paddock, ze hebben afgelopen jaar tot eind oktober in de wei gelopen omdat het zo mooi weer bleef.
Ik weet al dat ik de vraag ga krijgen; waarom compost? Dus vandaar;
vorig jaar hebben we in wei 2 een proefstukje gedaan met een paar zakken compost en als we datzelfde stukje vergelijken met de rest is de grasmat daar veel mooier uitgevloeid als op andere stukken, we hopen dus met de compost de bodem een wat beter structuur te geven zodat deze niet meer zo dicht en hard is, en het gras zich wat beter kan wortelen. heb al van diverse kanten gehoord dat dit geen zin heeft, maar eigenwijs als we zijn en met het resultaat van vorig jaar hebben we zoiets van baat het niet, dan schaad het niet.
vind het leuk om met jullie de vorderingen te delen en alle tips etc zijn dan ook welkom! hopelijk kunnen we zo elkaar helpen!
Sorry voor de lap tekst