Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ellepel schreef:beetje vreemd dat je je eigen dier niet eens van het land mag halen?
zou dan kijken als je het dier toch graag wilt hebben dat je het ergens kan stallen/weiden waar je het wel uit het land kan halen.
VogeltjeM schreef:Mijn veulen staat op een pensionstalling, in een gemengde kudde (ongeveer 5/6 paarden). Momenteel al 24/7 buiten, maar 's winters gaat hij 's nachts in een loopstal met de andere jonge paarden en dan overdag weer in de gemengde kudde. Ik vind het ideaal, een soort kruising tussen opfok en pensionstalling.
Ik weet niet of dit het enige paard is waarmee je iets kunt doen? Ik heb wel 'alleen maar' mijn veulen en ik ga hem sowieso elke dag podo grow voeren en ongeveer 2x per week poetsen, voetjes geven, een stukje wandelen ermee. Ik zou het niet leuk vinden als ik hem een half jaar lang bij wijzen van spreken alleen van een afstandje mocht bekijken. Maar dat is je eigen afweging..
DiamondHorse schreef:Een veulen in en uit het land brengen/halen brengt in een grotere opfok onnodige roering met zich mee, dus ik begrijp de redenering wel! Waarschijnlijk als ze in de winter in de loopstallen staan zal het geen probleem wezen om je veulen even uit de groep te halen?
Barroco schreef:Ik vind dat je moet doen waar jij je lekker voelt, maar gezien ik de opfok ken, zou ik zeggen: doen. Het is een fijne opfok en je kunt uren kijken naar je paard die geniet van een onbezorgde jeugd, terwijl hij goed ontwikkelt. Ik vond het prachtig, em geloof me, de tijd gaat zo snel, voor je het weet zit je erop!
DiamondHorse schreef:Een veulen in en uit het land brengen/halen brengt in een grotere opfok onnodige roering met zich mee, dus ik begrijp de redenering wel! Waarschijnlijk als ze in de winter in de loopstallen staan zal het geen probleem wezen om je veulen even uit de groep te halen?
Christiene schreef:ik snap wel dat er opfokbedrijven zijn waar je niet zomaar je paard uit de groep mag halen. (o.a. loslopende paarden rust in de groep) er willen er dan altijd wel meer mee.. dan alleen die.. ze kunnen ook nog heel erg gaan hinniken na elkaar(tot door de tralies heen willen rammen).. druk worden als je ze bij de groep weghaalt.. haal je ze te lang weg, dan gaan ze ook nog trappen als hij er terug word in gezet.. (uren lang)als je zon er dominante erin hebt.
of ze moeten er zelf bij zijn om te helpen.
tamary schreef:DiamondHorse schreef:Een veulen in en uit het land brengen/halen brengt in een grotere opfok onnodige roering met zich mee, dus ik begrijp de redenering wel! Waarschijnlijk als ze in de winter in de loopstallen staan zal het geen probleem wezen om je veulen even uit de groep te halen?
Waarom is dat in een opfok een probleem en in een kudde rijpaarden niet? Effect is hetzelfde nl. paard is even weg en komt weer terug. Lijkt me eigenlijk juist iets wat een jong paard ook moet leren.
tamary schreef:Komt op pensionstallen ook voor. Incl. onhandige eigenaren die andere dieren door de poortjes laten meeglippen omdat ze niet kunnen snappen hoe je draad + paard + lichaamstaal gebruikt om alles te blokkeren.
Anoniem schreef:Ik persoonlijk zou, als ik een veulen had, hem niet in de opfok zetten.
Dan zou ik liever zoeken naar een gemengde kudde waarin hij/zij kan opgroeien.
Ben van mening dat dit beter is voor jonge dieren,zodat ze niet alleen met leeftijdsgenoten staan...
Maar juist ook met volwassene merries en ruinen,én eventueel leeftijdsgenootjes.
Niemand voedt een paard zo goed op als een paard dat zelf kan, vind ik...