Veulen in de opfok? Ik weet het niet meer..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie20

Veulen in de opfok? Ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 10:47

Ik ga toch even om advies vragen, ondanks dat hier verschillende topics al over gaan, maar ik haal er niet het antwoord uit wat ik graag wil zien..

Ik ben van plan om een veulen te gaan aanschaffen en aangezien er hier op zo een 10 minuten afstand een hele mooie zit, wilde ik hem eigenlijk daar neer zetten. Alleen.. Ik mag mijn veulen/jaarling daar niet van het weiland afhalen. Dus vanaf half april tot november heb ik niks aan mijn veulen. En goed, ik zal maar meteen bekennen dat ik nooit eerder een veulen heb gehad, dus ik weet er verder ook niet veel vanaf, maar is het niet juist goed voor jonge paarden om veel in de hand te zijn? Om gepoetst te worden en om kleine stukjes mee te lopen?
Ik lees hier hele verschillende meningen over en natuurlijk zijn er ook opfok stallen waar de paarden wel uit het land mogen worden gehaald, zo een in Texel, alleen dat vind ik wel een beetje ver. Weet iemand er nog een in de omgeving van Alkmaar? En hoe zit het nou allemaal precies? Wat zijn de do's en don'ts voor als ik hem bij een boer neer zou zetten met andere paarden o.i.d. ?

Anoniem

Re: Veulen in de opfok? Ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:52

Ik persoonlijk zou, als ik een veulen had, hem niet in de opfok zetten.
Dan zou ik liever zoeken naar een gemengde kudde waarin hij/zij kan opgroeien.
Ben van mening dat dit beter is voor jonge dieren,zodat ze niet alleen met leeftijdsgenoten staan...
Maar juist ook met volwassene merries en ruinen,én eventueel leeftijdsgenootjes.
Niemand voedt een paard zo goed op als een paard dat zelf kan, vind ik...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:58

beetje vreemd dat je je eigen dier niet eens van het land mag halen?
zou dan kijken als je het dier toch graag wilt hebben dat je het ergens kan stallen/weiden waar je het wel uit het land kan halen.
ze hoeven niet vaak in de handen hoor, zo 1-2x per week is genoeg.
netjes mee lopen,vast staan,poetsen,voetjes optillen :j

kijk ook via de zoekfucntie van bokt,er zijn namelijk best wel wat topics met tips er in hoe je een veulen moet opvoeden.
wij hebben de veulens altijd in een gemengde groep staan.
met leeftijd genootjes kunnen ze lekker lopen klieren,maar als ze dat bij een volwassen dier proberen leren ze heel netjes van ze wat wel en niet mag.
worden ze wel heel netjes van opgevoed moet ik zeggen :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:02

een gemengde kudde is naar mijn idee het meest natuurlijk....opfok heb ik mijn bedenkingen over.
Lees te vaak dat veulens,mager,onder de wonden,onder de wormen terug komen.
Mijn fries is opgegroeit met een shet,dat ging prima.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:10

Het ideaal plaatje is uiteraard een gemengde kudde, maar dat is voor vele niet te realiseren, een opfok met leeftijd genootje is over het algemeen een prima alternatief!
Als jou veulen in de eerste 6 maanden veel in de hand is geweest en al een beetje opvoeding heeft genoten, zoals voetjes geven/ hoefsmid/ borstelen/ benen afspuiten, dan voldoet een knuffel/borstelbeurtje in het land waar het diertje in de opfok in de zomermaanden staat meer als genoeg!

Een veulen in en uit het land brengen/halen brengt in een grotere opfok onnodige roering met zich mee, dus ik begrijp de redenering wel! Waarschijnlijk als ze in de winter in de loopstallen staan zal het geen probleem wezen om je veulen even uit de groep te halen?

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:11

Hey Kirsten!

Zag toevallig net dit topic verschijnen, en gezien ik altijd wel geïnteresseerd ben in dit soort onderwerpen, er op geklikt.

Ik ken natuurlijk de opfok in kwestie en weet dus dat dit gewoon een prachtige opfok is. Paarden hebben kilometers land en kunnen echt paard zijn. Je kan er uiteraard wel gewoon heen en een halstertje omdoen en wat oefenen met poetsen. Naar mijn mening is het meer jammer voor jezelf dan voor het veulen. Bandito heb ik toentertijd weggehaald bij iemand die dus idd hem alleen maar had staan met een ander paard, hoe Bandito wel niet opbloeide! Het leuke aan een opfok vind ik juist dat contact met jonge paarden, lekker spelen, rennen en echt paard zijn. Na het zomerseizoen kan je hem dan altijd ergens neerzetten waar je de mogelijkheid hebt om rustig aan de beginselen op te pakken, het is echt een fabeltje dat paarden hierdoor moeilijker in de hand worden.

Ik vind dat je moet doen waar jij je lekker voelt, maar gezien ik de opfok ken, zou ik zeggen: doen. Het is een fijne opfok en je kunt uren kijken naar je paard die geniet van een onbezorgde jeugd, terwijl hij goed ontwikkelt. Ik vond het prachtig, em geloof me, de tijd gaat zo snel, voor je het weet zit je erop!

Nog een edit: bandito was twee toen ik hem kocht en nog nooit in handen geweest, dat heb ik pas rustig opgepakt toen hij tegen de drie liep en goed was bijgekomen in de opfok. Kijk hoe hij geworden is ;)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:15

Ik sluit mij aan bij Diamond horse en je lijkt ook goed advies te krijgen van Barocco.
Ik heb mijn jonge paarden zomers in een kleine samengesteld groepje. Onze twee twenter staan nu in de winter in een in en uitloopstap met elkaar en gaan straks samen met de oudere merries het land op. Soms lopen de ruintjes er ook wel bij in.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:18

Mijn veulen staat op een pensionstalling, in een gemengde kudde (ongeveer 5/6 paarden). Momenteel al 24/7 buiten, maar 's winters gaat hij 's nachts in een loopstal met de andere jonge paarden en dan overdag weer in de gemengde kudde. Ik vind het ideaal, een soort kruising tussen opfok en pensionstalling.

Ik weet niet of dit het enige paard is waarmee je iets kunt doen? Ik heb wel 'alleen maar' mijn veulen en ik ga hem sowieso elke dag podo grow voeren en ongeveer 2x per week poetsen, voetjes geven, een stukje wandelen ermee. Ik zou het niet leuk vinden als ik hem een half jaar lang bij wijzen van spreken alleen van een afstandje mocht bekijken. Maar dat is je eigen afweging.. :)

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 19:16

Bedankt allemaal voor het advies!

ellepel schreef:
beetje vreemd dat je je eigen dier niet eens van het land mag halen?
zou dan kijken als je het dier toch graag wilt hebben dat je het ergens kan stallen/weiden waar je het wel uit het land kan halen.

Ja dat vond ik dus ook al erg vreemd, kreeg meteen een discussie met de eigenaar die het totaal niet nodig vond om ook maar iets met het veulen te doen in de eerste 3 jaar... ' Lekker paard laten zijn' , ik snap het idee, maar wel een beetje jammer om dan gewoon maar een veulen op het land te gooien en om die dan in de winter weer een paar keer te kunnen poetsen en wandelen , om het jaar daarna weer hetzelfde te doen..

VogeltjeM schreef:
Mijn veulen staat op een pensionstalling, in een gemengde kudde (ongeveer 5/6 paarden). Momenteel al 24/7 buiten, maar 's winters gaat hij 's nachts in een loopstal met de andere jonge paarden en dan overdag weer in de gemengde kudde. Ik vind het ideaal, een soort kruising tussen opfok en pensionstalling.

Ik weet niet of dit het enige paard is waarmee je iets kunt doen? Ik heb wel 'alleen maar' mijn veulen en ik ga hem sowieso elke dag podo grow voeren en ongeveer 2x per week poetsen, voetjes geven, een stukje wandelen ermee. Ik zou het niet leuk vinden als ik hem een half jaar lang bij wijzen van spreken alleen van een afstandje mocht bekijken. Maar dat is je eigen afweging.. :)

dat van jou klinkt ideaal, ik heb verder nog twee verzorgpaarden, waaronder de stoere andalusiër van Barocco, dus paarden wel genoeg, maar ik wil inderdaad geen veulen kopen om daar niks mee te doen. Want ik wilt juist heel graag een band opbouwen en niet alleen van een afstandje kijken..

DiamondHorse schreef:
Een veulen in en uit het land brengen/halen brengt in een grotere opfok onnodige roering met zich mee, dus ik begrijp de redenering wel! Waarschijnlijk als ze in de winter in de loopstallen staan zal het geen probleem wezen om je veulen even uit de groep te halen?

Ja dat punt snap ik inderdaad ook, maar het is dan toch raar dat er dan ook opfok stallen bestaan waar ze wel uit het land mogen worden gehaald? Wij hebben gebeld met de eagles ranch , zij zeggen dat ze nergens problemen mee hebben en het al jaren zo doen.. Vandaar dat ik ook zo ga twijfelen

Barroco schreef:
Ik vind dat je moet doen waar jij je lekker voelt, maar gezien ik de opfok ken, zou ik zeggen: doen. Het is een fijne opfok en je kunt uren kijken naar je paard die geniet van een onbezorgde jeugd, terwijl hij goed ontwikkelt. Ik vond het prachtig, em geloof me, de tijd gaat zo snel, voor je het weet zit je erop!

Hey! Ben jij stiekem ook nog opzoek naar een opfok voor een veulen dan?! :+ Ik ben het met je eens dat de stal geweldig is, alleen ik vind het echt heel jammer dat je van april tot november niks met je paardje kan.. En ja tijd gaat hard, maar omdat het ook een soort van ' maatje' moet zijn omdat hans de hele zomer weg is, is het ook wel jammer als ik dan echt alleen maar vanaf de zijlijn naar mn paardje kan kijken.. Hm, twijfels twijfels...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:28

Ik denk dat het welzijn van je paard heel belangrijk is. Kun je hem alleen zijn maximale welzijn bieden in de stal waar je hem 's zomers niet mag pakken, zou ik toch daarvoor gaan. Maar kun je hem op een ander plekje ook alles bieden wat hij nodig heeft (zoveel mogelijk weidegang, soortgenoten, goede voeding), waar je hem wel mag pakken, zou ik daarvoor gaan, aangezien dat duidelijk je voorkeur heeft :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:41

DiamondHorse schreef:

Waarom is dat in een opfok een probleem en in een kudde rijpaarden niet? Effect is hetzelfde nl. paard is even weg en komt weer terug. Lijkt me eigenlijk juist iets wat een jong paard ook moet leren.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:46

ik snap wel dat er opfokbedrijven zijn waar je niet zomaar je paard uit de groep mag halen. (o.a. loslopende paarden rust in de groep) er willen er dan altijd wel meer mee.. dan alleen die.. ze kunnen ook nog heel erg gaan hinniken na elkaar(tot door de tralies heen willen rammen).. druk worden als je ze bij de groep weghaalt.. haal je ze te lang weg, dan gaan ze ook nog trappen als hij er terug word in gezet.. (uren lang)als je zon er dominante erin hebt.

of ze moeten er zelf bij zijn om te helpen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:54

Christiene schreef:
ik snap wel dat er opfokbedrijven zijn waar je niet zomaar je paard uit de groep mag halen. (o.a. loslopende paarden rust in de groep) er willen er dan altijd wel meer mee.. dan alleen die.. ze kunnen ook nog heel erg gaan hinniken na elkaar(tot door de tralies heen willen rammen).. druk worden als je ze bij de groep weghaalt.. haal je ze te lang weg, dan gaan ze ook nog trappen als hij er terug word in gezet.. (uren lang)als je zon er dominante erin hebt.

of ze moeten er zelf bij zijn om te helpen.

Blijkbaar zijn er stallen die zo denken idd. Maar ik ondervind nooit problemen om mijn jonkie uit de kudde te halen hoor. Ik stuur die andere paarden gewoon weg met mn halstertouw. En ja, de eerste keer dat ik m uit de groep haalde hinnikte hij, maar daarna ook nooit meer.. Ik vind het juist fijn dat ie al zo jong leert dat ie soms uit de kudde wordt gehaald.

Overigens, bij ons in de buurt is ook een opfok waarbij de paarden echt een groot natuurgebied betrekken. Dan willen ze zoveel mogelijk de natuurlijke situatie nabootsen. Dan snap ik het weer wel... Maar gewoon zo, op een 'normale' opfok, kan ik het niet echt begrijpen. Ik vind de redenen hierboven ook best onzin, met alle respect voor jou, Christiene :) Maar het lijkt me dat de problemen die je schetst, juist is wat jonkies moeten leren, áls ze zich al zo gedragen.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:32

TS voor dat je überhaupt naar de eagle ranche zou gaan, zou ik eerst maar eens real life op Texel gaan kijken, ik heb er vroeger zelf 2 veulens gebracht en met 2 jaar weer opgehaald en ik was er allerminst over te spreken!! Dus eerst gaan kijken en dan beslissen!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:34

tamary schreef:
DiamondHorse schreef:

Waarom is dat in een opfok een probleem en in een kudde rijpaarden niet? Effect is hetzelfde nl. paard is even weg en komt weer terug. Lijkt me eigenlijk juist iets wat een jong paard ook moet leren.

Effect is zeker niet hetzelfde, vaak moet je met je veulen nog door andere landen heen waar andere veulens en/ of 1 of 2 jarige staan voor dat je bij de accomodatie bent waar je dan evt zou kunnen boste en/ wandelen of wat dan ook!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:49

Komt op pensionstallen ook voor. Incl. onhandige eigenaren die andere dieren door de poortjes laten meeglippen omdat ze niet kunnen snappen hoe je draad + paard + lichaamstaal gebruikt om alles te blokkeren.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:52

ik zou persoonlijk ook niet opteren voor de opfok.
gooi een bende kleuters samen en laat ze maar hun plan trekken, mijn insziens geen goed idee.
de mijne is tot 6 maand opgegroeid in een gemengde kudde, samen met moeders, en staat nu sinds 2 jaar samen met een 5 jarige. ze leert van het ouder paard, maar die is nog jong genoeg om samen lekker aan te klooien, en ze ziet mij iedere dag waardoor ze leert omgaan met mensen, hun grenzen, en vooral hun beperkingen (wat met een koudbloed handig kan zijn als ze dat kent :D )
voor mij was het ideaal, ik zie hoe ze evolueert, ik ben er op tijd bij als er iets mis is, zie wat er in gaat van voeding, en totnutoe heb ik er een prachtpaard aan!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:20

tamary schreef:
Komt op pensionstallen ook voor. Incl. onhandige eigenaren die andere dieren door de poortjes laten meeglippen omdat ze niet kunnen snappen hoe je draad + paard + lichaamstaal gebruikt om alles te blokkeren.

Precies...dus wat ik al aangaf, geeft dat dus Onnodig roering en als je dan een opfok bedrijf hebt met veulens en daarvan hebben misschien wel 50% onhandige eigenaren en als die dan allemaal dan 2 x per week met hun veulentje komen troetelen, kan ik heel goed begrijpen dat dat soort opfok bedrijven dus verbieden om de veulens onnodig uit de koppels te halen 8-)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:24

Dan zouden ze dat toch op pensionstallen ook moeten kunnen verbieden? Mensen die iets met hun paard willen doen, allemaal onnodige roering :P

Ik vind dat ik evenveel recht heb om bij mijn veulen te komen als iemand anders bij zn volwassen paard.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:27

dat met onhandige eigenaren lijkt me toch lastig 10 jonge paarden aan de wandel (of grotere groep). toch niet erg fijn... als opfokzijnde,... die hebben niet altijd standaard een halster aan

ik kan me niet voorstellen dat alle (10 ect) oudere/rij paarden die gewend zijn dat er wel eens een de wei uitgehaald word allemaal mee lopen... tegelijk achter die ene aan terwijl er gras is ect.. hier doen ze dat niet.. meestal alleen het maatje van die gene..

en geloof mij hier lopen ook mensen rond die de beste bedoelingen hebben met hun paard.. maar dat is echt niet altijd handig.. of soms zit ik echt nog net niet met open mond te kijken... maar goed het zijn hun eigen dieren dus ik laat iedereen is zijn of haar waarde.. tenzij het een gevaar zou zijn.. dan overleg ik wel eens van goh zou je het niet zo doen of zo.. (bij elk paard laten neuzen bijvoorbeeld.. niet handig bij een merrie met veulen die het veulen dat na achter trapt.. paard aanvalt of bij een hengst die helemaal gek word omdat het een merrie is of bij bijv een ziek paard )

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:38

Weet je, wij met ijslanders zijn niet anders gewend dan dat ze de begrazing ingaan voor 2 a 3 jaar. Voor die tijd wordt de 'basis' geleerd, als voetjes geven, halstertje om overal aan mogen raken en wennen aan de tuinslang. Dit onthouden ze zo ontzettend goed, dat als ze met hun 3e of 4e jaar uit de begrazing komen, ze het nog weten en zo weer opgefrist zijn.
In de begrazingen zijn de leeftijden ook verschillend, maar tot max 5 jaar.
En dan nog een leuk weetje, de meeste mensen met ijslanders hebben alleen een weide en vaak geen rijbak, dus de basis wordt op de weide er weer ingeoefend en het inrijden etc gebeurd allemaal buiten, zonder omheining etc. Dit gaat eigenlijk altijd goed, ze zijn nuchter in de koppies..juist wegens die jaren paard mogen te zijn en er niet aan ze gefrutseld zijn.
Ik denk dat dit met 'grote paarden' net zo effectief werkt, gewoon lekker tot hun 3e of 4e jaar laten staan en dan langzaam aan oppakken.
Bij de ijslanderopfokken is het wel zo, dat het not done is om je paard eruit te halen, tenzij het echt niet anders kan wegens medische redenen en die bepaald hun veearts en daar tekenen we ook voor alvorens de paarden de begrazing ingaan. Zo houd je de rust in de groep.

Ik zou dus gaan kijken naar een opfok met gemengde leeftijden en als die er niet is, dan maar met leeftijdsgenootjes, ook daar leren ze heel veel hoor..
Zoals je zelf al zegt " .maar dan heb ik niets aan mn veulen" en das erg jammer, maar dat krijg je waarschijnlijk dubbel en dwars terug naderhand..dan maar lekker op de koffie gaan in de opfok, foto'smaken, lekker genieten met een mooi zonnetje en als je het graag wilt, borstels mee..

Maargoed, dit is mijn visie, maar heeft bij al mn 6 paarden goed uitgepakt ;)

bandosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:43

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:22

Ik heb mijn veulens altijd thuis gehad. Nu eerste jaar in de opfok. Het bevalt mij erg goed.
Wel haal ik ze in april op en kunnen ze hier de zomer door brengen met andere veulens.
Maar dat komt omdat wij 7ha land hebben en ruimte genoeg.

mommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:30

@amy77 denk dat dit juist is wat je beschrijft.
Enne...of het nu om een Ijslamder gaat of een groot paard...wat maakt dat uit, een paard is een paard
Ik bewonder vaak de Ijslander eigenaren, alles gaat zo relax, ontspannen en cool +:)+ +:)+ no nonsens en er wordt vaak van alles mee ondernomen, lekker makkelijk TOP :j

Zorg voor een goede basis voor jaren plezier... en de tijd gaat zo snel. Wat je er nu in stopt krijg je later dubbel en dwars terug...zowel positief dan wel negatief.

Succes, ontspan en zoek de juiste mensen uit om je heen. *D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:37

Anoniem schreef:
Ik persoonlijk zou, als ik een veulen had, hem niet in de opfok zetten.
Dan zou ik liever zoeken naar een gemengde kudde waarin hij/zij kan opgroeien.
Ben van mening dat dit beter is voor jonge dieren,zodat ze niet alleen met leeftijdsgenoten staan...
Maar juist ook met volwassene merries en ruinen,én eventueel leeftijdsgenootjes.
Niemand voedt een paard zo goed op als een paard dat zelf kan, vind ik...

Ben ik mee eens.

Want zie je kinderen elkaar onderling opvoeden? Ik niet. Dan geldt gewoon ordinair het recht van de sterkste.
Opgroeien met leeftijdsgenootjes is wel belangrijk voor de lichamelijke ontwikkeling, want er wordt met elkaar gespeeld. Maar voor het opvoeden heb je oudere paarden nodig.
Misschien zijn er nu ook wel meer mogelijkheden m.b.t. opfok.
Wat belangrijk is:
- zoveel mogelijk weidegang. Want beweging is belangrijk voor de gewrichten. Onvoldoende beweging verhoogt kansen op problemen in de gewrichten tijdens het opgroeien
- andere paarden, bij voorkeur van jong tot oud.