I saw the light - Verlichting van de Bak dichtbij grond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

theelepel

I saw the light - Verlichting van de Bak dichtbij grond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 15:17

Hallo Bokkers!

Gezien ik op het moment bezig ben om weer actief paard te rijden, lijkt het mij handig om ook voor verlichting langs de bak te zorgen. Op die manier zou ik ook s'avonds bezig kunnen en ben niet meer van oppas e.d. afhankelijk omdat papa dan op de kleine kan passen :D . En in de winter wordt het zo snel donker, dat je als werkend iemand geen kans krijgt om in het daglicht nog iets gedaan te krijgen.

Kortom, ik zoek manieren van verlichting voor de rijbak. Hij ligt aan de eene korte zijde direct aan de straat (80km weg) aan de rechter lange zijde dicht bij de boerderij aan, de linkerzijde naast een woonhuis en de ingangs-korte zijde richting tuin. Nu lijkt het mij niet verstandig om en of twee palen vn 8 meter neer te zetten, gezien de kans groot is dat vooral de autos geblindeerd kunnen worden, en ik wil niet voor gevarlijke situaties zorgen.
Mijn man had het idee om de bouwlampen zeer laag over de grond heen te laten schijnen (dus laag bij de grond gemonteerd en richting grond gericht. De eene zou dan aan de straatkand gemonteerd worden, de andere aan de kant van het woonhuis zodat de verlichting richting boerderij/tuin schijnt en zo min mogelijk voor hinder/overlast zorgt. Maar heeft het paard er dan geen last van?

Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie? Hoe hebben jullie moeilijke verlichting opgelost?

Imker

Re: I saw the light - Verlichting van de Bak dichtbij grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:10

Laag bij de grond zou ik niet doen. Daar zit je continue in te kijken en word je verblind.
Daarbij zul je dan minstens 4 of 6 bouwlampen moeten neerzetten.
Dan kun je beter één goed afgestelde MIG- of TIGlamp neerzetten op een paal van 8 meter.
Zelf heb ik één MIGlamp op een bak van 20x60 en dat is heel goed te doen. Kosten 150 euro en een (goede) kabel trekken.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:05

Ik heb op internet eens een artikel gelezen over een verlichtingssysteem voor buiten bakken met allemaal kleine lampen verspreid over de ganse omtrek van de piste en gemonteerd aan de bovenzijde van de afsluiting. De lampen stonden dus lager dan het hoofd van een ruiter en waren naar de bodem gericht.
Ik kan mij nog herinneren dat het bij een kleinere piste voldeed maar niet meer bij grotere omdat hier het midden van de piste onvoldoende verlicht werd.
Ik denk dat het een Duits artikel was maar heb geen idee meer waar het stond.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:26

Ik heb het nooit geprobeerd, maar altijd al gedacht dat strijklicht over de bodem van de bak, waarbij jij en je paard zelf dus met de hoofden in het donker rijden, prima zou moeten voldoen. Het gaat er immers om dat de bodem verlicht is, de rest van de wereld hoeft er idd niet van mee te genieten. Of je met 2 lampen links en 2 lampen rechts de hele bak kunt bestrijken is de vraag. Maar koop een 500 watt bouwlamp, monteer 'm op een plank met een luifeltje er boven zodat je er niet in kijkt, zet 'm los neer met een verlengsnoer en probeer hoever je komt met het licht.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:43

Voordat je zoiets "zomaar" even aanlegt, moet je raad vragen bij je gemeente. Straks heb je de kabels getrokken en wordt er geklaagd.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:22

Die manier van verlichten lijkt me inderdaad mogelijk, zolang het er om gaat dat je kunt rijden in het donker. De lampen moeten dan niet naar boven uitstralen, want dan worden jij en het paard verblind. Les krijgen lijkt me ook lastig als je alleen de bodem verlicht. Of de instructie moet het kunnen doen met vier benen die in tegenstelling tot de rest van het lijf wel licht vangen.

Mijn voorkeur zou toch uitgaan naar een lichtmast. Al is het er maar 1. Het is niet echt als je net een stukje in het donker rijdt en op een volte kun je toch al leuk rijden. Dat lijkt me toch prettiger en praktischer.

Is 1 lichtmast op de korte kant van je bak bij de weg niet mogelijk? Dan richt je 'm van de weg af = niet vervelend voor de automobilisten en je hebt dan genoeg licht voor zeker de helft van je bak.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:24

'Ij hebben een twintigx40 buitenbaan en 2 zelfgemaakte lichtmasten met bouwlampen erin op A en C. Werkt perfect. :))

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:27

En 'gewone' lantaarnpalen? Heb je er misschien wel 2 a 3 nodig maar zijn niet zo hoog en geven redelijk wat licht.

theelepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 23:26

@Ibbel, goed idee
@eenitra, ja voordat het er echt komt. nu is het nog de kwestie van wat er nou precies zal komen. als ik naar de gemeente stap en zeg: ik wil licht in mn bak hebben en het wordt zonder details openbaar hebben we de poppen aan het dansen. dat er over na gedacht wordt om ervoor te zorgen dat niemand er last van heeft wordt onbelangrijk. bij ons is men altijd eerst "tegen". als ik het duidelijk aan de gemeente kan uitleggen (misschien dan youtube-filmpje van maken) dat er geen overlast komt, heb ik betere kansen om het door te zetten
@lorette ja daar zit je idd wel mee. zou betekenen dat ik de les dan overdag moet plannen. in de zomer geen probleem, in de winter wat lastig
@pattyy gewone lantarenpalen, bedoel je die kleintjes van 2m? die zitten precies op de hoogtes dat je erin kijkt tijdens het rijden, lijkt mij niet lekker
@chaos ik zoek er een alternatief voor, gewoon omdat de bak moeilijk staat. wat voor licht hebben jullie dan? als het dat zacht geel/oranje licht is zou het misschien nog wel kunnen.

ik zal mijn eens vragen of hij om te proberen een lange paal heeft en die neer te zetten om te proberen. dan iemand langs laten rijden met de auto om te zien of het toch hinder veroorzakt. en natuurlijk het idee van ibbel ook proberen

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:31

Wij hebben een hoge lantaarnpaal (6m), en daar 2 bouwlampen op, ze schijnen naar benedenv (1 naar links en 1 naar rechts). Hij staat in het midden van de lange zijde, en de hele bak is zo verlicht

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:24

theelepel schreef:
@Ibbel, goed idee
@eenitra, ja voordat het er echt komt. nu is het nog de kwestie van wat er nou precies zal komen. als ik naar de gemeente stap en zeg: ik wil licht in mn bak hebben en het wordt zonder details openbaar hebben we de poppen aan het dansen. dat er over na gedacht wordt om ervoor te zorgen dat niemand er last van heeft wordt onbelangrijk. bij ons is men altijd eerst "tegen". als ik het duidelijk aan de gemeente kan uitleggen (misschien dan youtube-filmpje van maken) dat er geen overlast komt, heb ik betere kansen om het door te zetten
@lorette ja daar zit je idd wel mee. zou betekenen dat ik de les dan overdag moet plannen. in de zomer geen probleem, in de winter wat lastig
@pattyy gewone lantarenpalen, bedoel je die kleintjes van 2m? die zitten precies op de hoogtes dat je erin kijkt tijdens het rijden, lijkt mij niet lekker
@chaos ik zoek er een alternatief voor, gewoon omdat de bak moeilijk staat. wat voor licht hebben jullie dan? als het dat zacht geel/oranje licht is zou het misschien nog wel kunnen.

ik zal mijn eens vragen of hij om te proberen een lange paal heeft en die neer te zetten om te proberen. dan iemand langs laten rijden met de auto om te zien of het toch hinder veroorzakt. en natuurlijk het idee van ibbel ook proberen

Ehm, de gemeente moet je kunnen vertellen of je wel of niet een lichtmast mag plaatsen. Vertel ze dat je een mast wil plaatsen om je erf te verlichten; doen ze opeens een stuk minder vervelend.
Als ze zeggen: dat mag niet, dan is je eerste vraag: toon even aan in de regels waar dat dan staat. Er moet dan op z'n minst een lokale verordening zijn waarin staat dat je geen lichtmasten mag zetten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:54

Een hoge lichtmast lijkt me minder storend Dan lampen laag bij de grond.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:21

Chaos schreef:
Een hoge lichtmast lijkt me minder storend Dan lampen laag bij de grond.

Je hebt dan last van verloren licht :) Als de buren gaan klagen heb je de poppen aan het dansen en mag je alles zonder pardon weghalen ;)

Daarnaast zit je met de maximale hoogte van dingen. Een schuur mag volgensmij volgens het Bouwbesluit max 5 á 6 meter zijn. Voersilo's e.d. vallen ook nml onder vergunningsplichtig.

Ik zou gewoon voor de zekerheid contact opnemen met de gemeente (RO) wat voor eisen ze stellen aan de verlichting. En dat is per gemeente verschillend.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:18

IK heb een bouwlamp gemonteerd op een paal van 2 meter bovengronds, de lamp staat bij A en de gehele bak is goed te rijden (20x40) de lamp staat licht naar beneden gericht zodat je niet in de lamp kijkt.
Het is natuurlijk niet super verlicht maar de bodem is voor paard en ruiter toch goed zichtbaar en de buren hebben er geen hinder van.

Het is een simpele oplossing die misschien voor jou ook kan werken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:58

Ik zou sowieso een vergunning aanvragen eeenitraM dus dan no problem. :j

theelepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 21:28

Alvast bedankt iedereen voor de tips.
Ik ga volgende weel alvast de gemeente bellen, kijken wat ze zeggen. misschien mag ik zonder vergunning een stadionverlichting neer zetten :+

@risky oonze bak is net zo groot, dus zeker een optie!