Beste voeding voor een Fries

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DirkdeWit

Beste voeding voor een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:04

Hallo,

Ik heb een aantal weken geleden een Fries gekocht, een ruin van 6,5 jaar. Hij is in alle opzichten geweldig!
omdat we in een pension staan krijgen we van zoveel mensen ongevraagde en goedbedoelde en vooral totaal tegenstrijdige adviezen over de voeding van onze Fries.
Nu is mijn vraag:
wat is de beste voeding voor hem? Hij staat nu nog in de stal (over een maand mag hij de wei in). Hij rijdt een uur per dag, gaat 20 min in de molen en staat twee uur in de paddock. Ik zou zo graag eens een betrouwbaar advies willen krijgen. Wat zou een goede hoeveelheid hooi zijn en hoeveelheid Cavallo biks per dag?

Ik hoop van harte dat iemand ons wilt adviseren hierin,
met vriendelijke groet,
Dirk de wit

friesiszwart

Re: Beste voeding voor een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:30

Ik zou eerst het voer geven wat hij bij de vorige eigenaar kreeg en aan de hand hiervan veranderingen aanbrengen. Inmiddesl staat hij al een aantal weken bij jou en wellicht met ander voer dan dat hij gewend was. Van vind je van hem? is hij dikker geworden of juist magerder en hierop het voerbeleid weer aanpassen.
Gewoon kijken en blijven kijken naar je paard en dan bijsturen.

Ik heb ook friese paarden en de een zogend en een veulen aan de voet een kilo bix de ander doet niets (pensioen) en zij krijgt 3 kg per dag. Wel krijgen mijn paarden heel veel hooi, (praktisch onbeperkt).

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 08:59

Voeren is inderdaad kijken. Hooi/kuil is de basis voor je paard zijn innerlijk gestel. Graag meerdere keren per dag ook daar zit een verschil in per paard. Wordt hij snel dik? Of valt hij snel af? Gevoelig voor kuil? En van welke kwaliteit is het ruwvoer? Voor krachtvoer werkt het eigenlijk hetzelfde. Houd wel in je achterhoofd dat als hij straks het verse gras op gaat dat hij niet te veel krijgt. Je kan op diverse voedersite's gegevens invoeren van je paard en dan krijg je een advies. Maar vooral blijven kijken:)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:54

vickers schreef:
Voeren is inderdaad kijken. Hooi/kuil is de basis voor je paard zijn innerlijk gestel. Graag meerdere keren per dag ook daar zit een verschil in per paard. Wordt hij snel dik? Of valt hij snel af? Gevoelig voor kuil? En van welke kwaliteit is het ruwvoer? Voor krachtvoer werkt het eigenlijk hetzelfde. Houd wel in je achterhoofd dat als hij straks het verse gras op gaat dat hij niet te veel krijgt. Je kan op diverse voedersite's gegevens invoeren van je paard en dan krijg je een advies. Maar vooral blijven kijken:)

Kleine correctie: Je voert een paard GRAS!! Al andere zijn vervangingsprodukten die het uiteindelijk afleggen tegen gras.

Enne voersites zijn er op uit voer te verkopen, niet om het belang van het paard te dienen! Volgens de gemiddelde voeradviseur zou ik 1 - 1,5kg brok in mijn paard moeten stoppen. Nou, ik kan je een ding zeggen, als ik dat ga doen, heb ik binnen een maand een levensgevaarlijk paard!! Ze krijgt ongeveer 500gr brok per dag, een bult voordroog en bij voorkeur staat ze op de wei. Ze is moddervet en ze gaat als de brandweer........

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:10

Dat is heel lastig te zeggen, ieder paard is anders.
Mijn Fries groeit dicht van kuil, vorige winter hadden we niet anders, en dat is niet
goed geweest, ze groeide er enorm van. Deze winten alleen hooi, en daar is ze gelukkig
zelfs op afgevallen. Als ze straks de wei in gaan hou ik mijn hart alweer vast, als ik niet oplet wordt het een
olifant. Ze kriijgt verder alleen voor de lekker een handje bix, omdat de pony die naast haar staat dat ook krijgt.
Kortom: Informeer bij de vorige eigenaar wat ie kreeg. Als hij nu mooi op gewicht is dan weet je zo ongeveer wat
hij nodig heeft. Vergeet niet: de meeste paarden zijn snel te dik.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:47

Volgens de DA waar ik laatst ben geweest mag een Fries absoluut niet teveel biks, of dit waar is weet ik niet. Ik geef ze gemiddeld 3 x 1/2 kilo.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:20

Mijn fries krijgt ook niet zoveel biks, in de periode dat we veel en actief rijden krijgt ze hooguit 2x1/2 kilo friesebrok en daarnaast voordroog kuil. Echter in de graasperiode als ze gras eet vervang ik het biks door kruidenmuslie van pavo natures best. Ze doet het er op deze manier uitstekend op.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:11

Van biks moet je idd meestal 1.5 - 2 kg voeren om aan de volledige vitamine behoefte te voldoen. Met minder komen ze dus tekort. Maar: er zit nog zoveel meer in biks, wat idd niet altijd best is voor je paard en waardoor ze vaak te dik, te fris of zelfs jeukerig worden.

Ik weet niet in hoeverre je afhankelijk bent van de pensionstal qua voer, maar als ze 2 of 3x per dag voeren, dan zou ik max. 1 schep biks over de dag te verdelen (dus 2x 1/2 of 3x 1/3) en dan kun je zelf nog een vitaminebrokje geven om de tekorten op te lossen.
Overigens zit er in kwalitatief goed ruwvoer in principe voldoende en is het bijvoeren van een vitamine brokje voldoende. Het is dus helemaal niet per se noodzakelijk om biks te voeren, tenzij je energie tekort komt tijdens het rijden en dan kun je ook nog kiezen voor muesi's of granen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:16

mijn fries krijgt helemaal geen krachtvoer....hij doet ook niets natuurlijk.
Wel geweekte pulp(beetje)lucerne brokjes,gekookt lijnzaad,en vitamine en mineralen dagelijks.
Hij heeft zomereczeem dus ik voer hem al 12 jaar zo.
Hij krijgt nu ook geen onbeperkt hooi meer,hij is op dieet.Wel weidegang dagelijks,maar dat gras wat daar staat zou ik geen gras noemen.

Friezen zijn vrij sobere paarden,wat niet wil zeggen dat ze zonder vitamines en mineralen kunnen.