Morgen komt de boer onze weide injecteren met mest. De vorige keer heb ik mijn paard op een aparte weide gezet (kleine oppervlakte) en daar ging ze hevig te keer (brak me bijna uit). Nu is mijn vraag kan ik mijn paard gewoon op de weide laten lopen terwijl de boer bezig is. Het is een stuk van 0.5 hectare. Ik heb schrik dat ze bang wordt en zichzelf gaat bezeren. Er liggen overgins geen objecten in de weide en de omheining is 2 meter hoog (bekaertdraad) ze kan dus niet weg eigenlijk.
Wat doen jullie als jullie weide bemest wordt met je paard?
Ik haal ze van de weide af en zet ze tijdelijk in de bak cq paddock of de box. Kan de boer ook rustig zijn gang gaan en de hekken/draden open laten.
Lynn_Nikita
Geplaatst: 14-03-12 21:23
neem, dat zou ik niet doen, lijkt me gevaarlijk ga desnoods met het paard wandelen oid. komt het paard ook meteen op het geinjecteerde stuk te staan? dat zou ik niet doen
Anoniem
Geplaatst: 14-03-12 21:23
Paard op de paddock.
Vragen om ongelukken als ik mijn paard er bij in gooi, die is als de dood voor trekkers, dan komt ze dwars door het draad heen..... nee, dat moeten we neit hebben. Overigens komt ze dan de eerste paar weken niet op de weide.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-12 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Erbij in laten is natuurlijk allesbehalve verstandig TS
In de paddock of op stal is een stuk veiliger.
tamary
Geplaatst: 14-03-12 21:25
Maand of 2 flinke regenbuien er af houden. Tijdens het injecteren zou ik paard al apart hebben (in elk geval stukje afzetten wat niet bemest wordt) en anders als paard zo nerveus wordt (lucht?) een ritje maken, op zo'n oppervlak is die boer snel klaar.
Bentotoet
Geplaatst: 14-03-12 21:26
ik zou hem daar ook niet laten staan is veel te veel risico...
Morrie
Geplaatst: 14-03-12 21:28
mijn halve ha is vorige week bemest, totaal onverwacht stond de boer voor het hek..... hij moet eerst met de trekker door de bak en daar stonden de paarden. Die zijn gelukkig wel aardig mak en e.e.a. gewend, dus dat ging goed, ik kon de draden netjes achter de boer dichtdoen.
Op de wei komen ze sowieso nog niet: het is zeiknat, er staat nog amper gras en ze mogen er maar mondjesmaat op ivm hoefbevangenheid, insulineresistentie en te vet worden, ik heb van alle 3 de kwalen er eentje *o joy*.....
Bovendien mogen ze er na mesten volgens mij 6 weken niet op, maar ik zie ze hier in de buurt allemaal de volgende dag er alweer op staan.....ik zal wel ouderwets zijn
Hier gaan ze zeker een maand van de wei na bemesting.
Lay_D
Geplaatst: 14-03-12 21:31
Aangezien jezelf al aangaf dat je paard de vorige keer in paniek was, zal ik er zeer zeker niet voor kiezen om je paard daar in de buurt te laten staan tijdens het bemesten en idd je paard niet direct op het bemeste stuk zetten maar eerst laten rusten.
Anoniem
Geplaatst: 14-03-12 21:33
Ik laat die van mij er niet bij op lopen, tijdens dat injecteren rijden ze best hard. Daarbij valt mijn grote paard de machine aan, hij is erg territoriaal. Ik zet die van mij altijd even in de paddock. Kun je je paard niet even een poetsbeurt geven of grondwerk met hem in de bak gaan doen ofzo? Mischien dat hij daardoor dan rustiger blijft?
Mijn paarden stonden vorig jaar na een week er weer op, maar dit jaar wil ik het gras eerst wat langer laten groeien dus zullen ze er pas na 4 weken weer op gaan (tot dan hebben ze de paddock met een lang pad naar de bak zoals ze de hele winter ook al hebben.
Morrie
Geplaatst: 14-03-12 21:49
Citaat:
hij is erg territoriaal
ik heb een (waak)ezel lopen maar die gaat de strijd met een trekker niet aan zo slim is ie wel
Bij ons blijven ze er altijd gewoon op lopen. Er rijden wel vaker trekkers. En ja, ze gaan soms een beetje te keer maar dan rennen ze gewoon rondjes en gaan niet over hekken heen.
Ik dacht dat ze zo tekeer ging omdat ze niet in haar vertrouwde omgeving (haar eigen weide) stond. Dus ik dacht een beetje aan "omgekeerde psychologie". Ik ga nu proberen om haar in de weide van de buren te zetten.
BaileyMix
Geplaatst: 14-03-12 21:58
Ik zou 'm eraf halen en inderdaad komende 4 weken (minstens!) er niet meer op laten. Mocht het nou flink regenen is iets korter ook voldoende.
je hebt gelijk ciara. We hebben net kunnen regelen dat ze op de weide van de buren mag. Ben opgelucht! oef!
marjolein_el
Geplaatst: 14-03-12 23:23
Caira schreef:
Ik zou haar de eerst komende tijd er niet op gooien hoor! Koeien en varkensmest is nou niet bepaald goed voor paarden!
Bij ons gaat er volgens mij gewoon paardenmest op..
Tigra_
Geplaatst: 15-03-12 00:02
Als je paard er bang van is is dat niet verstandig om te doen, je ruimte is ook beperkt en de trekkers van tegenwoordig zijn bijna groter als de gemiddelde wei. Fijn dat je haar toch tijdelijk ergens anders kan zetten. Hier staan de 5 paarden gewoon in de wei met het injecteren, ze gaan vanzelf wel aan de andere kant staan koekeloeren. Worden ze lekker mak van, maar goed ze hebben dan ook vrij veel ruimte dat maakt ook veel verschil.
ik zet ze altijd in de paddock, bak of evt, het stukje wei bij de paddock als dat niet bemest wordt. Tussen de machines in laten lopen met die messen, brede armen en rijdende trekker lijkt me vragen om ongelukken. Daarbij moet het hek 2x open en dicht. Paard zou er maar tussendoor glippen.
Nee, gewoon ergens anders opsluiten. desnoods hou je je paard even vast of ga je poetsen. 0,5 ha is met 5 of 10 minuten echt wel bemest.
Een maand eraf is bij injecteren niet nodig hoor, 2 goede regenbuien zijn voldoende.
Of ze erop kan blijven lopen is natuurlijk volledig afhankelijk van je paard. Die van ons blijven altijd gewoon lopen maar die zijn gewend dat we met de trekker in het land komen, dat is ook hoe we in de winter dagelijks hooi het land in rijden. Er is dan wel altijd iemand bij die de hekken open en dicht doet zodat er in elk geval geen paarden kunnen ontsnappen.