Extreem (vies) stal gedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

urbanmove

Extreem (vies) stal gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 20:57

Hoi,

Wellicht heeft een van jullie een goude tip, dit is het probleem:

Sochtends:
Afbeelding
Afbeelding

Savond:
Afbeelding
Afbeelding

Mijn paard is zijn stal/mest gedrag langzaam gaan veranderen. Drie jaar geleden meste hij fijn in een hoek en at hij niet al zijn stro op.
Inmiddels ziet zijn stal er vanaf 4u zo uit als bij foto savonds. Hij begint met eten aan zijn stro en stopt niet meer. Daarnaast mest hij door zijn hele stal, en schuifelt hij er doorheen. Het is niet normaal wat voor een zooi dat hij er van maakt, het maakt niet uit hoeveel of weinig stro je er in legt het ziet altijd zo uit. Dagelijks worden de stallen gemest, V wordt twee x per dag gemest 1 keer door de staleigenaar 1 x door mij savonds. Inmiddels rotten zijn hoeven zo wat onder hem uit omdat hij steeds in zijn eigen mest staat.

We hebben echt totaal geen idee waarom hij dit gedrag is vertonen....Misschien een van jullie wel _/-\o_ ?
Met de stro prijzen van tegenwoordig is dit echt niet leuk! Matten is geen oplossing, dit is niet bespreekbaar bij de staleigenaar.

Mijn paard:
- iedere dag mesten
- 2 x per dag voer
- 2 x per dag hooi
- 1 x per dag wortels
- 4/5 x per week onder het zadel
- iedere dag in de wei of/en stapmolen

:o

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:58

Naar buiten? Van 8 tot 5 ofzo?

Anoniem

Re: Extreem (vies) stal gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:03

Ik heb geen tips, wij hebben er op stal één, die is precies zo. Het is een drama en ik heb het opgegeven.

Mijn merrie was ook een smeerkees, maar die leerde haar stal schoonhouden door steeds voldoende op te strooien, en nu is ze echt heel zindelijk, en ze is steeds erg blij met een schone box, maar die andere, nah, ik weet het niet hoor.

Naar buiten is een heel goed idee, maar dan ziet je stal er 's ochtends om 8 uur vreselijk uit......

de viespeuk hier hebben we op matten gezet, en 's ochtend pak ik ipv een mestvork, een bezem en een schep.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:06

Hoelang staat je paard op de wei/paddock?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:07

Ik vind allereerst dat je niet echt royaal hebt opgestrooid. Doordat alleen het binnenste een goede laag heeft zal hij wanneer hij loopt het naar buiten lopen. Dan staan ze zo op het beton. Meer langs de kanten opstrooien zal waarschijnlijk al een stuk helpen. Waarschijnlijk meer ruwvoer ook :) Verder alleen de écht natte plekken eruit halen en wel elke dag opstrooien, zodat er een vastere onderlaag ontstaat

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:12

Mijn paard was ook altijd een viespeuk, maar sinds dit jaar staat hij op een mengsel van Hennep en Vlas en het gaat heel erg goed. Elke dag word de mest uitgehaald en 2x per week halen we de natte plekken eruit. Veder gaat er elke week een pak Hennep of Vlas er overheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:13

Ik haal bij merrie wel 's ochtends de mest weg en 's avonds de mest en het natte, en dan houdt ze hem echt perfect schoon. Ze mest nu steeds op één plek, en daar heb ik geen stro, dus dat doe ik met de schep, vlug en makkelijk, en supernetjes.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:15

Ja ik zou eerst zeggen meer ruwvoer 2 keer is echt te weinig.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:17

Zorgen dat je paard wellicht wat meer buitenkomt?
2 maal daags ruwvoer vind ik persoonlijk ook erg weinig, het stro eten kan daar op duiden maar wellicht ook verveling.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:17

Op de foto heb ik het idee dat er niet zo heel veel stro in de stal ligt, mijn merrie krijgt meer stro en dan merk ik ook wel dat de urine in de onderste laag gaat zitten en dat de bovenste laag vrijwel droog blijft. Hoe lang staat hij buiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:18

Is zat.

Moet je alleen genoeg voeren en een slowfeeder gebruiken :j

Hier voeren we ook 2x per dag (maar goed, ze staan dan verders de hele dag buiten :j )

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:19

Paard staat nu max 2 u buiten(dus logisch dat het dan wat viezer is) zomers staat hij van 8 tot 4 buiten ongeveer zelfde resultaat. Klopt, dat het nu niet super is opgestrooid. Normaal gesproken ging er ook altijd veel meer sto in maar tegenwoordig doet het er niet toe hoeveel je er in doet hij eet het op of maakt er rotzooi van en aangezien het twee keer per dag wordt aangevuld dien ik zijn sto ook over twee dag delen te verdelen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:21

2 uur maar?
logisch dat ie er z'n zooitje van maakt!
Kun je hem niet meer buiten zetten of liefst 24/7 buiten??

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:22

Je kunt beter een keer echt een enorme berg erin gooien en dan alleen de drollen er de eerste 2 dagen uithalen en wel bij strooien. Dan krijg je een beetje een bodem. Daarna kun je ook het natte eruit halen. Hier had ik ook een viespeuk die alles door de stal liep en alles smerig had. Dit gaat nu super! stal gaat ook nooit helemaal leeg met mesten :n

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:25

waarom zijn stalmatten voor de staleigenaar geen optie?! neem aan dat je ze tenminste zelf aanschaft? is voor hem alleen maar voordeliger.

wat bij mijn veelvraat nog weleens hielp was eerst het schone stro neerleggen en daarna het "vieze" stro erover heen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:12

Ik heb ook zo'n zwijn...

Met de vorst kwamen we erachter dat hij onwijs veel drinkt, hij stond te dringen en dronk op een dag makkelijk 90-100 liter water weg tegen 40-50 van de andere paarden.
Ik heb hem binnenstebuiten laten keren en nu hij gezond blijkt gaat 's nachts het water eraf, waarschijnlijk is het een gewoonte (uiteraard i.o.m. dierenarts)

CodyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:24

Ik heb ook een klein zwijntje, ze maakt er een ontzettende bende van, op dit moment maak ik me er niet zo druk om, maar heb al wel eens aan stalmatten zitten denken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:30

Sommige paarden zijn gewoon zo, daar helpt weinig aan. gezien zijn hoeven zou ik hem maar veel buitenzetten. De tip over een bodem maken door alleen maar te strooien zou ik ook eens proberen. En 2x per dag ruwvoer is echt te weinig maar of dat de oorzaak is weet ik ook niet.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:34

En een andere bodembedekker nemen? Daarmee heb je dan in ieder geval wel minder werk en afhankelijk van de bodembedekker wordt het niet opgegeten.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:26

Ik doe nu hooinetten met plakken stro er in.
Adviseer wel de fijn gemaasde.
Bij die van mij werkt dit wel.
Die van mijn komen er ook maar paar uurjes per dag er uit.
Dit omdat ik me auto in de prak heb gereden dus niet 2 x per dag kan komen.
Ik heb nu hele schone stallen en zelfs als ik er wat uit haal een royale laag over daar gooi ik iedere dag een plak stro bij.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:41

themuisje schreef:
Je kunt beter een keer echt een enorme berg erin gooien en dan alleen de drollen er de eerste 2 dagen uithalen en wel bij strooien. Dan krijg je een beetje een bodem. Daarna kun je ook het natte eruit halen. Hier had ik ook een viespeuk die alles door de stal liep en alles smerig had. Dit gaat nu super! stal gaat ook nooit helemaal leeg met mesten :n

Als je dit toepast en dan ook elke dag of om de dag de drollen op 1 hoop gooit in z'n eigen stal dan is dat z'n vieze hoekje.. en dan kan je elke avond bv een klein laagje nieuw stro erover heen doen dan maak je er een “pot stal” van. Mocht hij het nieuwe stro opeten dan eerst alle drollen op een hoopje in de hoek gooien nieuw stro in de rest van de stal doen en dan dit mengen met het vieze stro. Werkt super!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:57

Heb je er al eens aan gedacht om strokorrels te proberen?
Ik heb hier op stal ook een paard die op andere bodembedekkers altijd een vieze stal had, stro werd op gegeten en ze mixte altijd alles door elkaar.
Sinds ze op strokorrels staat is haar stal soms zelfs nog netter dan het paard die alles op één plek doet.
Moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat dit paard half zindelijk is (ze plast op de emmer...als ik mazzel heb) :+

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:35

Ik zou proberen om het hooi op te voeren. Wellicht kun je dit in een slowfeeder voeren?
bij ons krijgen de paarden onbeperkt hooi, daar knabbelen ze ook wel aan het stro (voor afwisseling, denken we), maar niet zo veel!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:48

mebianca schreef:
themuisje schreef:

Als je dit toepast en dan ook elke dag of om de dag de drollen op 1 hoop gooit in z'n eigen stal dan is dat z'n vieze hoekje.. en dan kan je elke avond bv een klein laagje nieuw stro erover heen doen dan maak je er een “pot stal” van. Mocht hij het nieuwe stro opeten dan eerst alle drollen op een hoopje in de hoek gooien nieuw stro in de rest van de stal doen en dan dit mengen met het vieze stro. Werkt super!

Als je dit lukt bij mijn paard krijg je van mij een taart.
Hier ook gedacht aan matten maar we hebben geen werkende afvoer in de boxen.
De enige oplossing is 24/7 naar buiten maar dat kan nu even niet. Ze krijgen hier ook 2x daags ruwvoer en daar zijn ze de hele tijd dat ze binnen staan zoet mee.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:21

Er licht te weinig in om voldoende op te kunnen nemen.... Gooi er een dikke laag in en je zal zien dat het voordeliger is.