Wat mag een 'doe het zelf stal' kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Wat mag een 'doe het zelf stal' kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 20:43

Een situatieschets:

* Een stal met kleine rijbak, en weide, op basis van volpension kost €250,- per paard*

*mijn situatie: 2 sobere C-pony's*

Scenario 1:
Wanneer je nu alles zelf wilt doen, wat is dan een redelijke prijs?
Dus een kale stal, zelf hooi en zaagsel kopen, en zelf uitmesten en binnen/ buiten zetten?

Scenario 2:
Een kale stal, zelf hooi en zaagsel kopen, zelf uitmesten en binnen/ buiten zetten.... MAAR: 2 avonden, en 2 ochtenden de verhuurder laten voeren ( (hooi ligt dan klaar in netten, alleen even vastklikken aan musketonhaak).

Scenario 3:
Stal inclusief hooi en zaagsel. Zelf voeren, zelf mesten, 2 avonden en 2 ochtenden de verhuurder laten voeren (hooi ligt dan klaar in netten, alleen even vastklikken aan musketonhaak).

Beetje complexe vraagstelling wellicht.... maar ik kan er natuurlijk de kosten vanaf trekken... dus 250 per paard, minus 100 euro hooi, minus 50 euro zaagsel, dan kom je op 100 euro per paard... maar dan doe je alles zelf. Als je arbeid er dan nog vanaf trekt... wat moet je daarvoor rekenen? Hellup! Ik wil wel een redelijk voorstel doen en geen krentenkakker lijken... anderzijds ben ik nog geen miljonair, het moet leuk blijven.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:46

100- euro hooi? ik betaal net iets meer met 4 paarden......

Hier zijn zulke prijzen tussen de 75- en 125 euro, kale stalling

HTM

Re: Wat mag een 'doe het zelf stal' kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:47

Kale stalling is bij ons ook tussen de 75 en 125 euro.

JJenniferxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:48

pfff..Lastig..
Hier kun je voor 70 euro een box huren, dan heb je verder helemaal niks,want hier betaal je voor de weide of paddock ook nog een klein bedrag per maand. dan lijkt me 100 euro redelijk als je alles zelf doet?

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:50

Ik vind 100 vrij aan de prijs..
Ik denk ook dat het er aan ligt hoeveel weide je mag gebruiken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:51

Ik denk dat het een en ander nogal afhankelijk is van de regio waar de stal staat en de mogelijkheden ruwvoer en bodembedekking op te slaan.
En dan nog de staat en grootte van de paddock en wei en andere voorzieningen, en de hoeveelheid moeite die de staleigenaar moet doen voor het voeren vna jouw paarden. (Komt ie toch op stal of moet ik daar speciaal voor jou heen, enz.)

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:53

Ik betaal op een doe het zelf stal 150 euro per maand..
Wel staan de paarden vrijwel altijd buiten..
Of anders met minder weer in de stal met ruimte zand uitloop eraan..

We voeren/mesten volgens een schema met de andere mensen die er staan,
dus per dag moet ik 1x erheen..

Kuil zit er wel bij, bodembedekking en voer dan niet!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 20:57

Er wordt geen weideonderhoud gepleegd.... daardoor is het gras/ de vegetatie nogal euh... 'natuurlijk'.
Maar goed, een iets schralere weide is geen probleem. De weide is een kleine halve hectare groot. Groot genoeg voor 2 C pony's dus.
De bak is iets kleiner dan een gewone bak, en heeft geen drainagesysteem o.i.d... in de winter zal deze dus niet altijd te gebruiken zijn.
Er zijn geen paddocks.
Hooi en zaagsel kan ik redelijk opslaan in container.
Stallen zijn ruim en netjes.
Eigenaar woont aan de stal, van hun achterdeur tot aan de stal zal het 30 meter zijn denk ik.......

Het zit in 't Gooi.

robening

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:59

ik betaal 150 euro kaal.
Ik mest zelf. zorg ook voor t voer en haal zelf mijn balen stro en kuil.
Wij regelen onderling dat de paarden buiten komen te staan en als het mooi weer is staan ze buiten anders niet.
We hebben een kleine "bak". T is niet echt de vorm van een bak maar je kan er wel lekker rijden.
alleen land kost 100 euro, maar ik vind het fijn dat evany ook een stal heeft mocht het slecht weer worden
Mijn paardje staat in t westland en ikvind het wel nette bedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:16

KLinkt ideaal, en een schralere weide zou ik zéér blij mee zijn. Hier betaal je daar 100 voor :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:49

Yamcha schreef:
KLinkt ideaal, en een schralere weide zou ik zéér blij mee zijn. Hier betaal je daar 100 voor :j

Maar zit daar dan hooi & stalbedekking bij in? Of excl hooi, stalbedekking, mesten en binnen/ buiten zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:31

Alles. En mesten en binnen en buiten zetten doe ik zelf he :D ik betaal hooi en stro.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 22:34

Okay, dus dan heb jij een stal, de wei, een bak en hooi & stro voor 100 euro?

Het 'verzorgen' doe je helemaal zelf.

Ik heb nu gevraagd aan hen wat het me kost wanneer ik zelf mest, zelf binnen en buiten zet, zelf voer en zelf hooi en zaagsel inkoop.
M.a.w.: alleen de locatie huren.... meer niet.

Eerst gewoon alles zelf doen, deed ik altijd al, dan kan ik later altijd kijken of ik toch iets uit handen geef en wat dat me dan kost....

Ik ben benieuwd op wat voor bedrag ze uit komen....

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:36

Ik betaal 120 voor kale stalling. Vind dat wel een redelijke prijs. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:37

Geen bak. Een paddock, een stukkie weide, en een box, en een zadelkast. Dus ruimte en stalbedekking en hooi. Muesli koop ik zelf.

En ik doe alles bij mijn eigen zelvers. Niks erg, leuk juist. Kan precies bepalen hoe ik het wil hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-12 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 22:37

_Mel schreef:

Dan koop je er dus ook nog hooi & stalbedekking bij? Dat kun je daar opslaan? Wat kost het je dan in totaal?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 22:38

Yamcha schreef:
Geen bak. Een paddock, een stukkie weide, en een box, en een zadelkast. Dus ruimte en stalbedekking en hooi. Muesli koop ik zelf.

Nou, dan is 100 euro netjes hoor... vind ik wel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:39

Vind ik ook :D
Al zou ik wel graag een bak willen hebben hoor :o

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 22:50

Ik zou ook wel bedienden en een zwembad willen... maar ja.... ;-) Hihihi!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:51

Ik vind 100 tot 140 een redelijke prijs. Wat voor mij belangrijk is: het gevoel wat je erbij hebt. Bedoel daarmee is het gevoel wat je hebt bij de eigenaren goed. Voelt het veilig/fijn dat je paarden daar staan en houden ze een oogje in het zeil. Kan je met hun overleggen over dingen die je opvallen aan de accommodatie, onderhoud, vakantie en ga zo maar even door.
Ik betaal liever iets meer en dat het goed voelt dan dat ik bijna niets betaal, maar ik niet rustig thuis op de bank kan zitten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 22:57

Het goede gevoel zit wel goed. Het is dicht bij huis, zo'n 3 min met de auto.
De mensen zijn echt paardenmensen, en er zijn de hele dag mensen thuis.....
Goedkoop kan inderdaad duurkoop zijn wanneer je niet lekker in je bedje ligt omdat je toch twijfelt aan de veiligheid, betrouwbaarheid, etc....
Dat zit hier wel goed.
Fijne is dat ik hier ook eens weg kan, vakantie o.i.d... en dan wat zorg kan overdragen. Die ik dan natuurlijk graag vergoedt.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:58

ik betaal kaal 75 euro voor een kale box moet alles zelf doen
mesten, binnen en buiten zetten.

Wel hebben we alles onder de huurders afgesproken kwa voeren en buiten zetten..zodat we niet iedere dag met zijn 4e appart gaan voeren of zo..
aangezien ik ernaast woon heb ik 5 vaste dagen dat ik 'iets' moet doen maar in het weekend hoef ik dus niks te doen.
We hebben een kleine rijbak dagelijkse weidegang en ik heb een paddockbox..(dus een box met uitloop)

Wij krijgen weekelijks hooi en stro toegelegd van de verhuurder daar hij dit zelf 'maakt' heeft hij dit altijd voor ons op voorraad.
Heb een giga kast en zeer mooie uitrijmogelijkheden, plus op een steenworp afstand een rijhal waar je voor 5 euro per x vrij mag rijden.

Een baal stro kost 2 euro en hooi 3 euro (kleine balen)
daarop komt nog je eigen brok hoefsmid en ontwormen en enten..

tijdens het weideseizoen ben ik meestal zo om de 100 euro per maand krijt aan stalling hooi en stro
(excl brok geteld)
in de winter maanden waar ze helaas wat minder lang buiten staan ben ik om de 130 euro kwijt met uitschieters naar de 150 euro.

Volgend weekend komt mijn veulen naar huis.. dan heb ik 2 boxen

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:58

Ninx schreef:
_Mel schreef:

Dan koop je er dus ook nog hooi & stalbedekking bij? Dat kun je daar opslaan? Wat kost het je dan in totaal?

Ja dat moet allemaal nog gekocht worden.. Ik voer kuil, dat koop ik samen met 1 stalgenootje. Wij doen ongeveer 3 weken met 1 kuilbaal van 45 euro. Dat zijn die grote zwarte pakken. Dus per persoon is dat 22,50.

Mijn paard staat op rubbermatten met vlas. Het vlas koop ik in een keer in. Ook dit doe ik samen met een stalgenootje omdat het per 4 pallets geleverd wordt, en dat nogal een bedrag is om in 1 keer te betalen. Ik betaal 6,20 per baal. 2 pallets bevatten 36 balen. Dat is dus ongeveer 223 euro.

Wij staan met 5 eigenaren, en iedereen heeft in de schuur een eigen plek om alles op te slaan. Er moet dus genoeg ruimte zijn, omdat er dus op mijn stuk 36 vlasbalen komen. Andere stalgenootjes die op stro staan, hebben tig balen stro op hun stuk liggen.

Ik vind het dus lastig om te bepalen hoeveel ik precies per maand kwijt ben. Deze maand moet ik vlas kopen, dus dat is in een keer een fors bedrag. Aan kuil ben ik ongeveer 30 euro per maand kwijt.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:03

Ik betaal € 45,00 kaal.
Incl. Stal, Grote rijbak met goede bodem, weidegang of paddock
Verlichting
Excl. Voer, hooi zaagsel/stro, water (zelf meenemen van huis)
Zelf voeren, mesten en binnen/buiten zetten
Doe het dan samen met m'n stalgenootje, dus dat scheelt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 23:07

Tjeempie, er zit toch nog wel verschil in onderling he?
Wanneer ze inkopen, kopen ze in bij dezelfde boeren/ handelaren als ik zelf... Maar als ik zelf inkoop, koop ik in naar behoefte... en die behoefte zal sterk verschillen per moment (zomer/ winter/ veel buiten/ iets minder buiten/ 's nachts binnen/ 's nachts paddock... variabel).
Als ik incl hooi en stalbedekking betaal ben ik daar altijd een vast bedrag voor kwijt, of ik nou veel of weinig gebruik.... dus dan lijkt zelf inkopen me handiger....?