Stapmolen, hoe groot, hoe duur, wat voor bodem, welk merk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stapmolen, hoe groot, hoe duur, wat voor bodem, welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:07

Ik ben me aan het orienteren in stapmolenland, maar weet eigenlijk niet zeker wat ik eigenlijk wil hebben. 4 plaatsen is voldoende, ik hoef geen 100 standen, links en rechtsom stappen is genoeg. Is 14 meter een goede doorsnede of is dat te klein? Hij kan op klinkers komen te staan, maar ik weet niet of dat een geschikte ondergrond is.
En dan nog natuurlijk, wat voor merk/leverancier hebben jullie en bevalt dat?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:10

Ik zou toch er een nemen met 6 plaatsen, ook al gebruik je er maar 4. Is een groter rondje en daarom minder belastend voor de pezen van je paarden.

Klinkers zijn snel glad, zeker als ze op ijzers staan. Ik zou kiezen voor zand/ soort matten.

Anoniem

Re: Stapmolen, hoe groot, hoe duur, wat voor bodem, welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:17

je hebt 4 plaatsen in verschillende afmetingen zag ik bij leveranciers.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:45

Klinkers zijn erg glad en slijten de hoeven heel hard door. Bij mijn stage hebben ze een kunstgrasmat met daar overheen zand. de hoeven slijten er nauwelijks door en het is niet glad.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:48

Hier hebben ze het goedkoopste zand gepakt denk ik :=
Geen idee, denk dat wit zand wel zwaar word en snel vies.
Zou ook geen dure bodem pakken aangezien ze er ook in poepen en vervolgens 10x overheen lopen :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:24

wil je een stapmolen of een tredmolen.

FleurFidom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:25

Je kan het beste een bodem van stenen, dat is erg goed voor de pezen voor je paard! , maar in de winter kan je er beter wat zand over heen leggen zodat ze niet uitglijden als het glad is ;)
xx

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:34

Wij hebben een Erik: http://www.stapmolens-erik.be/
Zoals heel veel Belgen trouwens. Oerdegelijk, sterk, wel heel soms een klein haperingetje in de computer bij ons (chip er ff uithalen en terug insteken is dan voldoende).
Is een van 15m diameter voor 4 paarden, met 4 programma's waar wij alleen de linksom-rechtsom stappen van gebruiken.

Op de site staan alle prijzen vermeld, wij hebben daar echter maar een fractie van betaald want wij hadden het geluk onze stapmolen 2dehands te kunnen kopen (wat echt héél weinig voorvalt).

We hebben hem trouwens helemaal zelf gemonteerd en als ondergrond hebben wij ruw geborstelde beton. Niet ideaal, maar een ideale stapmolenbodem is niet makkelijk betaalbaar te vinden. Ik zou anders wel voor kunstgrasmatten met zand in gaan.

En eeuhm, of je nu voor 4 of 6 paarden gaat, de diameter wordt er niet groter om hoor ;)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:38

http://www.stapmolens-erik.be/images/foto9.jpg

Als afsluiting hebben wij kunststof palen met 3 kunststof planken. Ideale aflsuiting maar wel duur nieuw (hebben wij bij de stapmolen bijgekocht).

Wij waren voor een stapmolen van 3 jaar oud, plus afrastering, € 2500 kwijt. Terwijl dat denk ik al bijna de prijs was van de afsluiting alleen...

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:57

Bij de molenkoning. Hebben alles compleet (hekwerk,bodem enz.) ben zeer tevreden over de equitrack bodem, houd het heel goed bij extreme regen, sneeuw,vorst. Kreeg een goed advies van de molenkoning hoe te plaatsen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:17

Hier een Belebro (heeft al lang een andere naam geloof ik), 15 m diameter, 4 paards, dus volop ruimte. Zet er soms ook wel twee in een vak. Geen idee meer wat dat ding indertijd gekost heeft (al lang verdrongen :D ). Zitten wel allerlei programma's op, maar eigenlijk wordt alleen de stapstand gebruikt.

Wij hebben met verschillende bodems geëxperimenteerd. Nu liggen er betonklinkers in met een dun laagje 'tweedehands' vlas. Dat bevalt prima, hoeven slijten niet en het is veel makkelijker in onderhoud dan het laagje zand erop dat we eerst hadden.

Paarden hier vinden het overigens heerlijk om in te lopen. Ding staat naast de paddock en als ik het hek open zet gaan ze er vanzelf in. Makkelijker kan bijna niet ;)