Beste en goedkoopste graszaad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Beste en goedkoopste graszaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 19:40

Ik krijg dit voorjaar een stuk weide van ca 1200 m2 (40 x 35 m) voor begrazing van 1 paard.

Kwaliteit van de grasmat is beneden (mijn :D ) pijl. Gras is niet dicht begroeid, sommige delen (10% van het land) zijn meer aarde dan gras. Omdat ik de hele zomer met dit stuk moet doen (kan verweid worden maar dat wil ik niet ivm schuilstal die aan dit stuk staat) wil ik er zelf het beste van maken.
Op de slechte plekken wil ik graszaad gaan zaaien. Ben al in gesprek geweest met een zaad-dealer (beetje dubbelzinnig dit :+ ) en deze adviseerde paardenmengsel of BG11 erop te gooien. Plekken lichtjes open harken, zaad erop, dagje rusten, mest erop. Daarna wat laten groeien (week of 2) daarna met handmaaier maaien en weer 2 weken laten rusten. Dan zou het al "klaar" zijn voor beweiding.

Nu ben ik op zoek gegaan naar zaad en de prijzen zijn soms echt belachelijk. Pavo biedt het aan voor 115,- (15kg zak), Ten Have Seeds heeft paardenmengsel voor 90,- (15 kg).... Mijn stalhouder viel zowat om toen hij deze prijzen hoorden en zei dat het zeker goedkoper te krijgen is. Hij had zelf nog BG3 liggen maar hij zei dat dit niet zo geschikt is voor paarden.

Wie weet waar ik goed en goedkoop zaad kan halen? Het liefst omgeving Mijdrecht, maar bestellen via internet mag ook.

Tips qua inzaaiing en bemesting zijn ook welkom.

Ibbel

Re: Beste en goedkoopste graszaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:46

Paardenmengsels zijn duur. Engels raaimengsels zijn goedkoop, maar niet echt geschikt voor paarden. De keuze is dus of goedkoop en minder geschikt, of duur. Goedkoop én best gaat niet samen.
BG11 is op zich een redelijke tussenoplossing.
Na een maand laten begrazen is sowieso geen goed advies, half jaar rust gunnen is het minimum, anders kan je je geld beter meteen weggooien.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 19:52

Bedankt Ibbel,

Dus de prijzen van 80 tot 100 euro voor 15 kilo zijn normaal? Mijn stalhouder sloeg namelijk stijl achterover toen hij dit hoorde. Hij zei dat ik zowel BG11 als gewone paardenmengsels zeker goedkoper moet kunnen vinden.

De BG3 is idd ook enkel Engels Raai en daarom minder geschikt zei hij.

Het probleem is een beetje dat de rest van de grasmat prima is, maar enkel voor de slechte plekken wil ik "opvulling". Om daar nu meteen 100en euro's in te investeren vind ik te ver gaan.

Ik kopieer even wat de zaad-dealer adviseerde

Om het voor half april te realiseren is mogelijk maar dan moeten de kale plekken nu los geharkt worden en hier moet dan weer graszaad in zodat het de kans heeft zich te wortelen in de grond. Het mooiste zou zijn om na het zaaien de grond wat rust te geven om het zaad te laten kiemen en het de kans geven om op te komen. Als het er dun bovenop staat dan de kunstmest strooien zodat het sneller groeit. Als het groeit dan graag maaien met een grasmaaier zodat het kan gaan uitzetten in de breedte voor een betere zode, de beste tijd hiervoor is eigenlijk het najaar want dan heeft het de hele winter tijd om zich te settelen. Probeer de delen waar het jonge gras opkomt eerst te beschermen tegen etende paarden want dan bestaat de kans dat het jonge gras er met wortel en al weer uitgetrokken wordt.

De rustperiode is een beetje afhankelijk van het weer. Als het na het zaaien van het gras en de kunstmest een beetje regent dan zal de werking van het zaad sneller zijn en hierdoor ook sneller kiemen, dus sneller gras.
Als je hierna de ingezaaide plekken kunt maaien zalm het gras eerder uitdeinen en hierdoor krijg je een betere graszode maar als je vroeg begint heb je eerder resultaat. Is het mogelijk om de wei op te delen in 2 stukken dan kun je eerst het ene stuk doen en dan het tweede stuk. Het voordeel is dan het eerste stuk hierdoor meer gras krijgt en beter kan groeien, nieuwe gras beter kan wortelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:05

BG11 kost geen 100 euro per 15 kilo, eerder rond de 50-60. Daarom schreef ik dat dat een redelijk alternatief was. Dat is geen echt paardenmengsel (nog altijd 70% raai, 3 of 4 verschillende rassen) maar werd vroeger idd altijd voor paarden geadviseerd toen er nog geen 'echte' paardenmengsels waren.

Ik zou echt adviseren in 2en te delen, één deel nu doen en tot het najaar niet begrazen, en in het najaar het andere stuk doen. Wat je zaadhandelaar (klinkt beter dan leverancier, toch? :D ) ook zegt.
Als je een looppaadje naar je schuilstal of (smalle) paddock kunt maken, kun je dan alsnog opdelen? De grond voor je schuilstal zal toch vertrapt worden, kun je net zo goed meteen tot paddock bombarderen en zand in gooien. Daar inzaaien heeft toch geen zin.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:23

De schuilstal staat al aan de paddock haha. Het is een soort corridor tussen paddock (daar zit een deur) en weide (ook een deur). Het land bij de weide-deur gaat betegeld worden omdat dat idd toch wel vertrapt gaat worden.

Alleen als ik het in 2en opdeel vrees ik dat de ene helft binnen een maand al helemaal kapot gelopen is en ik er voor de rest van de zomer niks meer aan heb...

Mijn idee was om het hele stuk in 4 kleine landjes te verdelen (van 30x 10) en deze ieder 1 week te laten begrazen. Daarna 3 weken rusten en dan weer 1 week begrazen.
Op deze manier krijgt ze toch iedere keer weer "nieuw" gras maar kan ze niet teveel eten omdat de kleine landjes snel kort zullen zijn.

Op zich wil ik het liefste wel paardenmengsel, maar goed dan zit ik meteen met 15 kilo a 100 euro. En ik zal voor al die kale plekken nog geen 3 kg nodig hebben denk ik :+ (Kan eventueel wel met prikpaaltjes de ingezaaide plekken afzetten voor langere tijd en dan in het najaar als ze van het land afgaat ECHT goed inzaaien)

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:07

Graszaad is duur, maar 100 euro voor 15 kilo vind ik wel erg duur.
Als je maar een paar kilo nodig hebt ,kun je dan niet beter naar een loonwerker gaan of die misschien een paar kilo heeft die je over kunt kopen. Ga ik ook doen om de kapot gelopen hoeken met de hand door te zaaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:13

Normaal hoor, horsemaster is ook 95 euro voor 15 kg....graszaad is gewoon erg duur...en dan kan je nog duurder gaan voor mengsels die zo veredeld zijn dat er geen onkruid meer in zit en dat het basiszaad is, met een ontkiempercentage van nagenoeg 100%

Manlief heeft voor sebeco gewerkt en die nam regelmatig een zak mee, dat waren zakken van 25 kg...toen wist ik al dat het zo duur was...

Ga je naar de boerenbond, heb je gegarandeerd mengels van het jaar daarvoor en zelfs het daar daarvoor..ontkiempercentage van wellicht nog maar 10 % tot helemaal niets.

Elk jaar dat graszaad ouder wordt, is het ontkiemen er van minder....

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:17

Sommige winkels verkopen ook graszaad per kilo, dus als je weinig nodig hebt, ben je niet meteen die 100€ kwijt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:46

Wij gaan hier binnenkort een deel van de wei opnieuw inzaaien met Barenbrug Horsemaster en hebben het zaad daar al voor klaar staan , als je maar een paar kilo nodig hebt dan wil ik die eventueel wel voor je versturen hoor , als je daar wat aan hebt ?

We hebben er omgerekend 7 euro per kilo voor betaald en er zit 15 kilo in een zak, als je die kiloprijs er voor over hebt + de verzendkosten dan wil ik wel een paar kilo voor je afwegen :P

Wij hebben toch meer dan genoeg :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 14:49

pmarena schreef:
Wij gaan hier binnenkort een deel van de wei opnieuw inzaaien met Barenbrug Horsemaster en hebben het zaad daar al voor klaar staan , als je maar een paar kilo nodig hebt dan wil ik die eventueel wel voor je versturen hoor in een omgerekende kiloprijs , als je daar wat aan hebt ?

Wij hebben toch meer dan genoeg :)

+:)+ +:)+ +:)+ +:)+

Dat zou super zijn!!

Hoeveel denk je dat ik ongeveer nodig heb? Ik wil zo'n 300m2 gaan inzaaien, en heb geen idee wat hun eigen advies is (kg per m2) voor doorzaai?

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:50

Ik moet ook nog een stuk inzaaien maar met een zak van 15 kilo hoeveel vierkante meter kan je ermee inzaaien?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:51

Ik dacht 8 gram per m2 ofzo...? Ik kijk even :P

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 14:51

russel schreef:
Normaal hoor, horsemaster is ook 95 euro voor 15 kg....graszaad is gewoon erg duur...en dan kan je nog duurder gaan voor mengsels die zo veredeld zijn dat er geen onkruid meer in zit en dat het basiszaad is, met een ontkiempercentage van nagenoeg 100%

Manlief heeft voor sebeco gewerkt en die nam regelmatig een zak mee, dat waren zakken van 25 kg...toen wist ik al dat het zo duur was...

Ga je naar de boerenbond, heb je gegarandeerd mengels van het jaar daarvoor en zelfs het daar daarvoor..ontkiempercentage van wellicht nog maar 10 % tot helemaal niets.

Elk jaar dat graszaad ouder wordt, is het ontkiemen er van minder....

Thanks voor de uitleg!

Zo wordt me al een hoop duidelijker. Ben er inmiddels al achter dat gras een soort hogere wetenschap is _O-

Heb net ook even de leveranciers in de omgeving gebeld. De een wilde me BG3 aansmeren met dan als meststof organische mest voor het speelgazon. Wat een advies :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:57

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 15:00

Ik zal je even PB-en!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:16

Barenbrug HM is een supermengsel! Zelfs hier op arme, verzuurde en droge zandgrond is het keurig opgekomen. Het heeft ook uitstekend geworteld.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 15:26

Nou dankzij pmarena heb ik Barenbrug HM zaad :D Nogmaals bedankt pmarena!!!

Helemaal top, ben erg benieuwd hoe het gaat werken en ga kijken of ik de ingezaaide stukken zo lang mogelijk kan beschermen tegen m'n paard. En dan in het najaar eens kijken of ik zelf een zak van 15 kilo koop om GOED door te zaaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:19

15 kg is een hoop hoor om door te zaaien, ik heb daar heel mijn wei mee gedaan en heb heel de zomer lekker doorgezaaid....wel tig keer....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 22:11

Even een update!!

Graszaad ligt er nu sinds 4 dagen in!

Zondag water gegeven en vandaag weer, want de regen blijft maar uit :(

Hopelijk staat het er zondag een beetje licht op , dan kan ik het hele perceel bemesten!!

Eind van de week gaan ze hier de wei wss al op... Dus moet even vragen of ik een voor de time-being een ander klein stukje mag omdat ze sowieso 2 weken niet erop mag na het bemesten...

Mag vast wel hoop ik (hebben zo'n 20 ha weide voor 25 paarden dus plek genoeg :+ )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:31

Ja ik dacht nog aan je vandaag, dat je wel hard toe zou zijn aan regen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:51

Met doorzaaien zou ik wachten tot het groeimoment hoger is, dus hogere temperaturen, iig niet onder de 5 graden in de nacht, beter is het 10 graden in de nacht, dan schiet het de grond uit..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 10:27

russel schreef:
Met doorzaaien zou ik wachten tot het groeimoment hoger is, dus hogere temperaturen, iig niet onder de 5 graden in de nacht, beter is het 10 graden in de nacht, dan schiet het de grond uit..

Wat ik juist las is dat je t doorzaaien zo vroeg mogelijk moet doen. Het liefst eind februari/ begin maart. Omdat het groeipunt van het zaa iets vroeger ligt dan van het gras en je zo het zaad net een kleine voorsprong heeft en je zo de kans van slagen hoger maakt! Of klopt daar niks van?

Pmarena: whahaha :') ik roep nu ook de hele tijd op stal: ik wil regen!!! Tot groot ongenoegen van stal genoten whaha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:31

Ach ja, het onkruid haalt het gras op een gegeven moment toch in...en snelgroeiend gras, is koeiengras...neem je paardengras met een laag groeipuntje, dan groeit het ook sneller...

Maar als de grond te koud is, dan ontkiemt het niet...maar als je een laag stalmest over je wei kunt leggen, dan isoleert het...

De grond is vochtig genoeg, er is ochtenddouw en avondmist, dus vocht genoeg..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:06

Volgens mij heeft HM wel een laag groeipunt (dat staat iig op de site).

Ik weet niet of ik er een laag stalmest over kan gooien... Dat gaat wel een vies werkje worden :))

Ik doe het nu wel iedere dag ff met de spoeier een beetje nat maken, en doe meteen ook het gras wat er al staat nat sproeien, in de hoop dat dat wat harder gaat groeien :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:47

HM is goed....maar wel goed blijven sproeien met een hete zomer, kan niet veel hebben dit gras, gaat snel dood.