Wat is wijsheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 22:19

Bokt weet overal raad op, is mijn ervaring :Y). Dus daarom kom ik even bij jullie met mijn vragen.

Wij hebben 13 paarden staan, 2 tinkers staan op vlas, dit gaat prima. Zij staan op vlas omdat ze mokgevoelig zijn en omdat er is gebleken dat ze schoner staan op vlas. De rest staat op stro, het probleem is dat het grootste gedeelte van de pony's al het stro opeten. Wanneer we ze aan het begin van de middag mesten, en ze goed opstrooien, presteren sommigen het om om 7 uur weer op het beton te staan. Wanneer we mesten halen we alleen de natte plekken en de poep eruit.
We hebben al geprobeerd het oude stro te mixen met het nieuwe stro, maar ook dit haalt weinig uit.
Heeft iemand een aanpak die wel werkt?

Want hoe het nu gaat, is dat er dus dagelijks word gemest/gestrooid en dat kost natuurlijk ook een heleboel stro. Ik vraag me af of het dan niet uiteindelijk voordeliger is om alles (of het grootste gedeelte) dan ook maar op vlas te gaan zetten.

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:21

Misschien stalmatten erin leggen?

bello2005

Re: Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:24

ik zou dan inderdaad voor alles op vlas zetten kiezen.
stalmatten word evengoed nat , en dan kan het paard niet schoon/droog liggen
mocht het paard hier interesse in hebben

het kost dan wel wat meer, vlas. maar als ze dit niet opeten, kost het je uiteindelijk minder.
wel zou ik dan ervoor zorgen dat ze genoeg hooi hebben.
het kan namelijk ook zijn dat het paard zich verveeld in de stal en daardoor al het stro opeet.

succes ermee

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:25

Wil je liever stro gebruiken? Anders kun je die overstap naar vlas toch gewoon maken?

Hier staan ze op zaagsel met stalmatten eronder, zo staan ze iig nooit op beton :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 22:26

bello2005 schreef:
ik zou dan inderdaad voor alles op vlas zetten kiezen.
stalmatten word evengoed nat , en dan kan het paard niet schoon/droog liggen
mocht het paard hier interesse in hebben

het kost dan wel wat meer, vlas. maar als ze dit niet opeten, kost het je uiteindelijk minder.
wel zou ik dan ervoor zorgen dat ze genoeg hooi hebben.
het kan namelijk ook zijn dat het paard zich verveeld in de stal en daardoor al het stro opeet.

succes ermee

Dankjewel :). Zijn er paarden die net zo goed vlas eten?
Ik denk niet dat het verveling is, maar dat het meer gewoonte is.
Als ze de hele dag buiten hebben gestaan en naar binnen gaan, gaat de kop direct aan de grond als ze nieuw stro hebben.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 22:27

jenn0dv schreef:
Wil je liever stro gebruiken? Anders kun je die overstap naar vlas toch gewoon maken?

Hier staan ze op zaagsel met stalmatten eronder, zo staan ze iig nooit op beton :)

Ik ga het liefst over op vlas, maar ik ben niet degene die alleen beslist hierin :).
Vlas vind ik zelf ook veel fijner in onderhoud.
Weet ook niet in hoeverre de kosten dan oplopen o.i.d.
Ik wil het gaan aankaarten in een bestuursvergadering, maar dan moet ik er wel eerst genoeg vanaf weten. Vandaar dit topic :).

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:28

En als je ze nu gewoon zo goed als onbeperkt hooi geeft als ze op stal staan?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 22:29

Thirty schreef:
En als je ze nu gewoon zo goed als onbeperkt hooi geeft als ze op stal staan?

Dan hebben we binnen een maand mega vette haflingers op stal :Y)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:31

Sommige paarden eten ook vlas op,dat kan ernstige gevolgen hebben.
Heb je wel eens geprobeerd om het stro een vieze smaak te geven door bv te besproeien met afwasmiddel X azijn?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 22:31

Dav schreef:
Heb je wel eens geprobeerd om het stro een vieze smaak te geven door bv te besproeien met afwasmiddel X azijn?

Is dat niet schadelijk :\ ?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:35

Proef het eens :D
Wedden dat je dan veel minder of zelfs stopt met stro eten.

Die van mij krijgen wel onbeperkt/veel hooi en de paarden die gevoelig zijn voor dikheid die krijgen hooi van onbemest land,zo kunnen ze wel veel eten en lekker bezig zijn zonder dat de kilo's eraan komen.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:36

Ik neem aan dat afwasmiddel niet heeeel schadelijk is, als je er ook je afwas mee doet. Maar om het nou je paarden te laten eten ?

Kies maar vlas :)
Heb je voor de rest schone paarden? Of van die varkens die overal poepen en er dan ook nog eens 10 rondjes doorheen wandelen?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 22:41

jenn0dv schreef:
Ik neem aan dat afwasmiddel niet heeeel schadelijk is, als je er ook je afwas mee doet. Maar om het nou je paarden te laten eten ?

Kies maar vlas :)
Heb je voor de rest schone paarden? Of van die varkens die overal poepen en er dan ook nog eens 10 rondjes doorheen wandelen?

Er zijn er een paar die poepen netjes achterin op een hoop, maar helaas zijn er ook van die smeerkezen die de hele stal onder schijten :+

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:42

Mjetterd:

you never know..
er zijn ook paarden die zaagsel eten.

ik zou zeggen , probeer het uit.

succes ermee

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:45

Dan zou ik persoonlijk, bij die paar netters, lekker vlas gebruiken.
Ponylief is heel schoon, daar gooi ik dagelijks 2 scheppen vlas bij, that's it. Hij slaapt iedere nacht lekker schoon en droog. Daar wil ik er nog wel 10 van!
Mn andere 2 zijn ietwat viezer dus daar gaat wat meer in. Dat is wel jammer, bij eentje heb ik dan nog matten erin. Bij hem kan ik namelijk ook iedere dag al het vlas eruit gooien. Hij krijgt dus niet zoveel. Puur om het vocht op te nemen gooi ik er wat vlas op, maar voor het "zacht" slapen ligt er dus rubber.
Succes!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:46

Paarden eten over het algemeen stro uit verveling/maagvulling. Aan stro zit weinig smaak, maar ook weinig voedingsstoffen.. wat dat betreft kan het niet veel kwaad. Het houd ze lekker bezig iig.

Wat je zou kunnen proberen is je paarden hooi uit slowfeeders voeren zodat ze in ieder geval langer bezig zijn met eten en daarmee ook kauwen. Wellicht eten ze dan minder van het stro ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:25

Ik heb ze ook op vlas maar als ik ze op stro zou kunnen hebben zou dat mijn voorkeur hebben, vooral voor het bezig zijn.
Ze staan bij mij thuis hele dagen buiten en nu weer lekker op de wei dus dan maakt het me eigenlijk weinig uit maar in de winter heb ik verschillende slowfeeders hangen om ze bezig te houden. Mijn paard die in pension staat (elders) staat ook op vlas en krijgt veeeeel ruwvoer maar hij kan het hebben.

Ik zou als ik jou was eerst een fles azijn halen en met een verstuivertje (zo'n ding wat ook op de antiklit zit) door je stal heen sprenkelen, bij mijn pony's werkte dat prima.
Een beetje stro is ook niet erg om te eten, ik voer het in de winter juist weleens bij om te knabbelen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:06

ik zou meer ruwvoer aanbieden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:40

Als je zorgt dat er op stal een fijnmazig hooinet hangt waar altijd wat in zit, zullen ze niet zo snel aan het stro beginnen.

Het stro weghalen bij een paard dat stro eet is puur symptoombestrijding, de behoefte van het paard om stro te eten blijft maar je haalt het stro weg en dat is eigenlijk gewoon paardje-pesten.

Je kunt beter de behoefte weg nemen door te zorgen voor aanbod van hooi waar ze lang over doen :)

Voor paarden die snel dik worden en die ondanks (zeer) fijnmazige hooinetten toch nog te veel eten, kun je graszaadhooi nemen.

Hanjaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:58

Ik heb t zelfde probleem gehad. heb sindskort vlas en ben veel voordeliger uit! ik doe wel altijd een beetje stro over t vlas zodat hij wat te knabbelen heeft. denk dat meer ruwvoer of een slowfeeder ook helpt. Ze staan waarschijnlijk te lang op stal en gaan zich vervelen

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:48

ik heb ook zo'n paard, de pensionhouder was er echt niet blij mee, zondag hele box super schoon en maandag weer op de drap.
ik heb het opgelost door een onderbodem te maken van rapsodie (koolzaadstro) en daarboven op gewoon stro, sindsdien gaat het super.
(ik heb 2 zakken rapsodie in de box gestrooid, elke week een halve zak erbij).

Wat soms ook het geval is dat paarden zich vervelen, veel beweging geven helpt ook, hiermee bedoel ik niet op de wei/paddock maar rijden/longeren etc.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 15:03

Iedereen bedankt voor de adviezen :).
Verveling en te weinig beweging lijkt het niet te zijn in mijn ogen.
De echte varkens lopen vaak minimaal 3 uur op een dag mee in de lessen of onder het huifbed.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:07

pmarena schreef:
Als je zorgt dat er op stal een fijnmazig hooinet hangt waar altijd wat in zit, zullen ze niet zo snel aan het stro beginnen.

Het stro weghalen bij een paard dat stro eet is puur symptoombestrijding, de behoefte van het paard om stro te eten blijft maar je haalt het stro weg en dat is eigenlijk gewoon paardje-pesten.

Je kunt beter de behoefte weg nemen door te zorgen voor aanbod van hooi waar ze lang over doen :)

Voor paarden die snel dik worden en die ondanks (zeer) fijnmazige hooinetten toch nog te veel eten, kun je graszaadhooi nemen.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:25

Let wel op want sommige paarden eten inderdaad vlas ( het spul blijkt een iets zoete smaak te hebben ).
Mijn paard doet het ook als ik het schone niet met het gebruikte meng.
Als ik het meng is er niks aan de hand. Gewoon ff puur ter info hoor.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:28

Bij mijn weten maakt hooi niet dik hoor, dus als je de mogelijkheid hebt, meer hooi voeren, inderdaad uit evt een fijnmazig hooinet oid.