Hoe hoog zou jij de weide afrastering doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_MC_

Hoe hoog zou jij de weide afrastering doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 15:41

Zoals de titel al zegt zou ik graag willen weten hoe hoog jij de weide afrastering zou doen voor een springpaard. Ik wil houten palen gebruiken met bovenaan schriklint en onderaan (laag onderaan, zodat mijn shetjes er ook in kunnen) ook schriklint en er midden tussenin schrikkoort.

Ik wil dat de afrastering hoog genoeg is zodat ik niet bang hoef te zijn dat hij er uit springt, maar ik moet natuurlijk ook enigzins aan mijn portemonne denken :o

en de laatste vraag... hoe diep zouden jullie de palen zetten? in de hoeken wil ik bielzen gebruiken dus het gaat alleen om de palen er tussen in...

alvast bedankt!
_/-\o_ :+

Odysseus

Re: Hoe hoog zou jij de weide afrastering doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:44

Hangt ervanaf hoe braaf het paard is.

Mijn pony springt tot 1.20 maar blijft ook gewoon achter plaatjes van 50 cm staan.

Ik zou eerder bang zijn dat de shetlanders uitbreken haha.

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 15:54

jah daarom moet t onderste lint ook echt LAAG :P ik heb al vaak genoeg achter ze aan moeten vangen, daarom wil ik zeker weten dat mijn hopelijk toekomstige paard in de wei blijft...

zou 1.50 hoog genoeg zijn?

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:23

Lager zou ik het sowieso niet doen!
Maar veel hoger is waarschijnlijk ook niet nodig! Ik denk dat als een paard wil springen het toch wel doet of er door heen gaat. Maar ik zou waarschijnlijk tussen de 1,50 en 1,70 doen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:31

Hier zijn daar vastgestelde hoogtes voor. Wij hebben het schrikband op 1.60 hoogte. Maar meneer springkanon springt daar overheen wanneer het hem uitkomt. We hebben nog een springkanon staan, maar die heeft geen behoefte uit zichzelf te springen, die blijft met zijn stokmaat van 1.75 nog netjes achter 50 cm zonder stroom staan. Springkanon 1 vind het af en toe gezellig even in het weiland ernaast (ook van ons) te buurten. Als je deze meneer achter het hek wilt houden, zou het stroomband op 2 meter moeten ofzo.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:44

Wij hebben de ene weide alles op 1.50m. Maar onze vaste weides hebben het op 1.30m. Gewoon goed stroom erop en dan hebben ze wat meer respect. Maar als een paard echt wil, gaat ie overal wel overheen. Springpaard of niet...

En ik zou inderdaad ook banger zijn voor shetties die ontsnappen. Dus de draad goed laag en flink stroom erop.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:17

ik heb m'n hoogste lint om 1.10

ik heb palen van 2.00 meter, dus 90 cm in de grond. ik heb er flink stroom op staan, dus daar blijven ze echt wel achter.

Afbeelding

Afbeelding

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:23

Het algemene advies is om voor paarden de afrastering 1,35 hoog te maken, normaal drie draden (cord of lint) gebruiken (hoogte 65, 100 en 135 cm) dan heb je de meeste kans dat het paard netjes in de wei blijft. Als je dan palen koopt van minimaal 200m kunnen ze mooi zo'n 65 cm (1/3) de grond in en heb je een stevige afrastering.

Koop een goed schrikdraadapparaat dat afgestemd is op de lengte van de afrastering en kijk bij de aanschaf van het lint naar de prijs maar ook naar de weerstand per meter. Dit kan nogal varieren. Wij hebben daarom gekozen voor Gallagher dat heeft verreweg de laagste weerstand.

Wil je meer weten dan kan je altijd contact met ons op nemen of kijk eens op onze site http://www.cavalo.nl

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:21

de afmetingen die ik hierboven heb staan kloppen helemaal niet kwam ik net achter toen ik een stuk nieuwe omheining ging zetten :o

mijn palen staan 1.30 boven de grond, dus 70 cm in de grond. bovenste draad heb ik op 125 cm.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:44

Mijn houten hek is 1,20 hoog en dit is voor 2 shetten en een welsh van 136. De linten tussen de weilanden in is 1,40 hoog en daar is ze al een paar keer over en doorheen gesprongen. Gelukkig staat ze nu al weer een tijd braaf in de juiste wei. De onderste zit op 20 cm, een op 50 cm en een op 1 meter en dan daarboven dus nog eentje op 1,40.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:28

140/145 is gangbaar bij houten hekwerk. Met boven de bovenste ligger een lint of draad.

Twee of drie liggers naar beneden en dan laag noch een schrikdraadje voor de shetjes..

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:08

Bij ons is het rond de 1.10/1.20, maar ook bij ons staan een aantal paarden die er makkelijk overheen zouden kunnen, maar blijven gelukkig keurig achter het hek.(:
Zelfs de herten springen er niet overheen, dus volgens mij zou het helemaal niet zo heel erg hoog hoeven zijn.(:

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:09

moonshine88 schreef:
140/145 is gangbaar bij houten hekwerk. Met boven de bovenste ligger een lint of draad.

Twee of drie liggers naar beneden en dan laag noch een schrikdraadje voor de shetjes..

Maar hout is voor het merendeel van de paarden eigenaren niet te betalen ;)

Ik zal zo fotootjes van onze afrastering plaatsen. Heel simpel, maar ze blijven er prima achter. Overigens wordt het gedeelte met wit lint aan huis nog veranderd naar bruin lint.

edit:
Ik denk 1.25m hoog. Links al het vervangen gedeelte omheiniing, rechts het oude nog. Dat moet nog een laag 4cm bruin lint met daaronder dunner lint worden.
Afbeelding

Onze tijdelijke afrastering. Die is wel 1.50m hoog.
Afbeelding

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:27

Ik werk bij een omheiningbedijf en we zetten in principe alles op 130 cm hoog ook voor internationale springstallen.
Als ze willen springhen ze ook over 180 cm maar uit zich zelf zullen ze niet makkelijk springen.
Voor hengstenpaddocks maken we ze wel hoger maar bijv. bij Willen Greve hebben we alles op 130 cm staan.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:30

De Hengstenpaddock bij Greve is dik hoger dan 1.30m hoor ;) Maar goed.... in principe moet 1.30m voldoende zijn.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:34

Klopt ik zei alles maar erboven had ik ook gezet dat de hengstenpaddock hoger is.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:41

Ik heb alles op 1.40 staan ongeveer.
Afbeelding

Ik had eerst 2 draadjes, daar kwam ze echt overheen. Toen heb ik mijn paddock gemaakt, en moest ik er echt wel een draadje boven plaatsen. Nu blijft ze er netjes achter.
Ze wou gewoon echt graag het groene gras bij de buren eten en sprong er met gemak overheen. Als ze wil red ze het nu nog wel denk ik. Maar hoger ga ik niet.
Palen staan 60 cm in de grond ongeveer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:59

Ik zou me inderdaad drukker maken om de shet...
Mijn ervaring is dat als ze echt willen, ze zich overal wel tussendoor persen.
Beste wat je kunt doen, is toch voor 4 draden zorgen, de onderste 2 vrij dicht bij elkaar, en een goed pak stroom erop. Hier kunnen ze alleen langzaam doorheen kruipen, en dat gaat niet snel genoeg om tussen de twee tikken van de stroom door te schieten, dat proberen ze dus maar 1 keer.
Heb je maar drie draden die op gebruikelijke hoogte hangen, dan tillen ze (zeker als het te slap hangt) gewoon de onderste op, en duiken er vlak nadat ze de tik horen onder door, zonder ook maar een centje pijn.

Dat springpaard blijft wel staan, zolang de shetten dat ook maar doen. Wanneer je shetten ontsnappen (en die beesten nemen meestal wat meer inititief dan paarden) dan heb je wel kans dat 'ie gaat springen.

Dus: Houd je de shetten binnen, dan houd je je paard binnen. :+

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:11

juliomariner schreef:
Klopt ik zei alles maar erboven had ik ook gezet dat de hengstenpaddock hoger is.

Solly :o? Ik las het verkeerd :+

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:16

rowo schreef:
Solly :o? Ik las het verkeerd :+

Je hoeft je niet te verontschuldigen aangezien ik het niet goed had neergezet.