Het leven van een zware crimineel ... eenzame opsluiting.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Het leven van een zware crimineel ... eenzame opsluiting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 11:24

Wilde dit wel even delen met jullie, vind dat er toch meer gedaan moet worden aan de huisvesting van onze maatjes, tenminste dat zijn ze voor mij, zal er nog even bij vernmelden dat mijn paarden dag en nacht buiten staan in kudde verband.
Ik woon op een postzegel met te veel paarden maar heb het zo gemaakt dat de paarden hun ei kwijt kunnen en hun sociaal contact hebben ik ben er van overtuigt dat elke manege , pensionstal elke eigenaar een betere huisvesting voor hun dier kunnen creeren, als je maar wil dan is er alles mogelijk.

5.30 uur

Knikkenbollen. Mijn buurman van rechts staat op en schudt zich uit. Staan. Korte begroeting met de neus door de tralies. Rondje lopen. Staan. Mijn buurvrouw van links ligt nog te slapen. Staan. Het is donker. Rondje lopen. Staan. Ze wordt wakker en snuift. Staan. Luisteren.

7.30 uur

Staan. Schrapen. Het licht gaat aan. Staan. Luisteren. Staan. Onrust in de stal. Rondje lopen. Het raam is beslagen. Ik kan niet naar buiten kijken. Staan. Wachten op hooi. Schrapen. Eerst wordt uitgemest. Staan. Deur gaat open en ik wordt aan de kant geduwd. Stal is uitgemest. Deur dicht. Drie stappen vooruit, drie stappen opzij, kort dreigen naar de buurman. Staan. Wachten. Schrapen. ‘n Trap tegen de deur en nogmaals dreigen naar de buurman. Staan. Deur gaat open en het hooi wordt naar binnen gegooid. Deur dicht. Eten.

9.30 uur

Staan. Hooi is op. Staan. Stro valt naar beneden. Stof. De buurman rechts krijgt stro. Kriebelhoest. Staan. Kon ik maar naar buiten kijken. De zon schijnt. Staan. Hier is het heel warm en ik heb een deken op. Staan.

De stalgang wordt geveegd. Stof. Staan. Mijn overbuurman schommelt nog steeds van het ene op het andere been. Staan. Rondje lopen. Staan. Luisteren. Dommelen.

11.30 uur

Staan. Slaan met het hoofd. Tegen de deur trappen. Ik hoor geluiden buiten. Luisteren. Staan. Mijn buurman knabbelt wat aan zijn stro. Staan. Ik krijg geen stro, ik sta op vlas. Rondje lopen. Hinniken naar mijn vertrekkende buurvrouw. Ze antwoordt niet. Staan. Luisteren. Er zijn meer mensen in de stal. Op en neer lopen. Staan. Wachten op de volgende maaltijd. Onrust. Schrapen. Nog eens hinniken.

13.30 uur

Staan. Ik heb een beetje hooi gekregen. Eten. Alles is op. Staan. De stalgang wordt weer geveegd. Stof. De buurvrouw is er weer. Ze rolt en slaat met haar voeten tegen de wand. Staan. Korte begroeting door de tralies. Staan. Geen mensen meer in de stal. Staan. Dommelen.

15.30 uur

Staan. Rondje lopen. Staan. Luisteren. Staan. Rondje lopen. Staan. De tralies verhinderen dat ik rond kan kijken. Staan. Op het weiland kom ik niet meer. Staan. Ik hoor honden blaffen buiten. Eng, ik zie niks. Rondje lopen. Staan.

17.30 uur

Staan. Mijn eigenaar is er nog steeds niet. Staan. Luisteren. Zucht. Staan. Kort snuiven richting buurvrouw tegen de tralies. Rondje lopen. Drinken. Staan. Duurt niet meer lang tot er weer wat te eten is. Onrust. Rondjes lopen. Dreigen. Schrapen. Staan. Luisteren.

19.30 uur

Mijn eigenaar is er. Eten. Dreigen naar de buurman. Staan. Dommelen. Rondje lopen. Staan. Rond kijken. Staan. Met hoofd slaan. Dommelen.

21.30 uur

Staan. Slaan met het hoofd. Staan. Al het eten is op. Op en neer lopen. Staan. Door de tralies snuiven. Staan. Dommelen.

23.30 uur

Dommelen. Het is donker. Ik hoor andere paarden en strogeritsel. Staan. Enkele paarden liggen. Rondje lopen. Staan. Dommelen.

1.30 uur

Dommelen. Muizen lopen langs de tralies. Staan. Strogeritsel. Dommelen.

3.30 uur

Ik ga toch maar liggen. Slapen. Dommelen. Slechte lucht. Dommelen. Slapen……………..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:27

Stond er een uurtje geleden ook al op ;)

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:28

Jeetje,zo krijg je er wel een andere kijk op....

Maar denk dat bij de meeste stallen de parden naar buiten gaan tijdens het mesten en strooien.

midgie

Re: Het leven van een zware crimineel ... eenzame opsluiting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 11:32

@ BaileyMix, nou ja twee x dan , kan niet vaak genoeg gelezen worden toch:-)
Vind nu in 2012 moeten de paarden eigenaren maar eens over dingen na gaan denken , dat ze een levend wezen bezitten en geen fiets die een week in de schuur kan blijven staan, zijn zelfs paarden die gewoon op stal staan en er hun hele leven niet uit komen, ga eens bij de zogenaamde paarden scholen kijken , is ook diep triest daar .
@ Annemiek89 Vin djij de tijd van mesetn buiten voldoiende dan??
Zijn er ook heel veel die het paard in een ander stal zetten of even vast op de poestplaats , heel treurig en triest allemaal toch.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:32

Annemiek89 schreef:
Jeetje,zo krijg je er wel een andere kijk op....

Maar denk dat bij de meeste stallen de parden naar buiten gaan tijdens het mesten en strooien.

Ik denk dat dat nog wel tegen valt :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:33

niet alle paarden staan op vlas

sommige paarden staan binnen omdat het niet anders kan.....denk aan blessure`s

niet alle eigenaren laten hun dier barsten

niet alle stallen hebben slechte lucht

en dit stond er een uur geleden ook al op......aandacht?

je kunt het meest erge doemscenario plaatsen maar daar verander je niks mee.
Als je alles wilt doen zoals het voor het paard hoort dan moet je ze in de natuur los laten en er ook niet meer op rijden :D
Ik ga er nog steeds van uit dat de meeste mensen het beste met hun dier voor hebben :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:35

Wie zou dat hele stallen idee verzonnen hebben?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:37

Mijn paarden in staan overdag lekker op het land, er heerst er totale rust op stal en er word niet geveegd met paarden op stal (ja poetsplaatsen, kleine stukkies bij t stro), de stal is altijd goed geventileerd en ze krijgen voldoende ruwvoer. Alles krijgt tegelijk eten.

Maar ik ken maar weinig paarden die zo veel op stal staan als paard uit de OP.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 11-03-12 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:38

Chaos schreef:
Mijn paarden in staan overdag lekker op het land, er heerst er totale rust op stal en er word niet geveegd met paarden op stal (ja poetsplaatsen, kleine stukkies bij t stro), de stal is altijd goed geventileerd en ze krijgen voldoende ruwvoer. Alles krijgt tegelijk eten.

Maar ik ken maar weinig paarden die zo veel op stal staan.

Tja, hier in de buurt zijn genoeg maneges en stallen die geen eens land hebben. Paarden komen nooit buiten. Stallen zijn wel onwijs mooi, maar tja uitmesten, opstrooien enz word allemaal gedaan terwijl de paarden op stal staan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:39

Ik kom op heel veel stallen, ik ben het niet altijd eens met weide/paddock beleid maar men doet over het algemeen zo veel mogelijk om het paard zo veel mogelijk aan de dagelijkse beweging te laten toe komen.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 11-03-12 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:39

midgie schreef:
@ BaileyMix, nou ja twee x dan , kan niet vaak genoeg gelezen worden toch:-)
Vind nu in 2012 moeten de paarden eigenaren maar eens over dingen na gaan denken , dat ze een levend wezen bezitten en geen fiets die een week in de schuur kan blijven staan, zijn zelfs paarden die gewoon op stal staan en er hun hele leven niet uit komen, ga eens bij de zogenaamde paarden scholen kijken , is ook diep triest daar .
@ Annemiek89 Vin djij de tijd van mesetn buiten voldoiende dan??
Zijn er ook heel veel die het paard in een ander stal zetten of even vast op de poestplaats , heel treurig en triest allemaal toch.

Maar volgens de boktregels mogen er geen dubbele topics. Dus nergens voor nodig

Precies het zelfde staat al hier

[OPG] Dagomschrijving paard 24/7 in de box

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:31

Daarnaast, de meeste op bokt zijn paardenLIEFHEBBERS en doen dit hun paard zowiezo al niet aan, waarom dan hier nog laten lezen? post dit eens op 2 de handssites,facebook,twitter ed

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:32

Duhelo schreef:
Daarnaast, de meeste op bokt zijn paardenLIEFHEBBERS en doen dit hun paard zowiezo al niet aan, waarom dan hier nog laten lezen? post dit eens op 2 de handssites,facebook,twitter ed

En ik denk dat ook dat nog wel tegen valt, tuurlijk paardenliefhebbers zijn we hier allemaal, maar dat hoet nog niet te beteken dat alles wat we doen goed is. Veel mensen hebben hier toch echt een fout beeld over wat goed is voor je paard :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:37

en je gelooft ook echt dat het te veel posten van dit soort verhalen gaat helpen????? :')

het is eerder storend dan bewustmakend ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:38

Nee dat geloof ik zeker niet, heb ik ook nergens gezegd :D
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 11-03-12 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:39

Helaas bestaan die scenario's nog wel hoor! Ik ben blij dat ik daarom van stal ben gewisselt en de paarden nu overdag buiten komen!! (in de winter)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:42

Ik ben in den haag opgegroeid en wist niet beter dan dat de paarden het hele jaar op stal stonden en een maand in de zomer op de wei mochten.
Toen kreeg ik een eigen paard, die heb ik een jaar op zo'n stal laten staan. De zomer daarna wilde ik hetzelfde doen als de andere paardeneigenaren en heb ik mijn paard vakantie gegeven bij een pensionstalletje bij mijn vriend in de buurt in het groene hart. Daar kwamen de paarden sowieso buiten in kuddes, waren er alleen ruime, halfopen stallen en ik zag mijn paard echt paard worden in die maanden.
In de herfst weer terug naar den haag gegaan, ik kon immers niet het hele jaar bij mijn vriend en zijn ouders logeren. Op een westernstal gaan staan om om te scholen. Mijn paard kroop weer helemaal in haar schulp en werd weer zo'n paard als in de OP wordt beschreven (alleen dan zonder het schrapen en met het hoofd slaan).
Keuze was snel gemaakt, zodra we de basis van de western onder de knie hadden zijn we teruggegaan naar het plekje waar we die zomer daarvoor stonden en daar staan we nu nog steeds.

Op die grote stallen in den haag werd er trouwens lang niet door iedereen zijn best gedaan om een paard zoveel mogelijk beweging te geven hoor! Genoeg mensen die op stal kwamen, 5 minuutjes borstelen, huphup erop en een uur rijden en daarna hoppa, paard weer op stal...

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:44

Inderdaad, die verhalen ken ik ook en heb ik zelf ook meegemaakt Delaja! :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:45

Heb getemd, dubbel topic.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 13:19

Chaos schreef:

Maar ik ken maar weinig paarden die zo veel op stal staan als paard uit de OP.

Gaat niet om de paarden die heel de dag buiten staan, en doe eens een rondje nederland en kijk eens op de gemiddelde pension stal hoeveel daar buiten staan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 13:23

quartel schreef:
en je gelooft ook echt dat het te veel posten van dit soort verhalen gaat helpen????? :')

het is eerder storend dan bewustmakend ;)

Miss zijn er nog mensen die na gaan denken als ze een paard heel de dag op stal hebben staan en zondag vrij geven omdat hij heel de week elke dag ene uur heeft moeten werken, met een 600 grams deken heel de dag stil staat te wachten op hooi, het gebeurt en hoe meer dit gepost word waar dan ook hoe meer mensen miss gaan nadenken, het gaat niet om de paarden die heel de dag buiten staan, denk dat niemand bezwaar heeft als een paard de nacht door brengt in stal al hoe wel ik daar me ook zelf al niet prettig bij voel als het eens voorkomt bij mij op stal , maar het gaat om de mensen die bewust kiezen hun paard dag en nacht op stal te zetten, ook een paard met blessures hoeft geen eenzame opsluiting, dat is een ouderwets iets , geen enkelen moderne goeie DA zal een paard stalrust geven voor 2 weken of meer,

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 13:25

Duhelo schreef:

OOk op bokt zijn er genoeg mensen die hun paard maar 1 of 2 uu rbuiten laten komen, miss door een pension stal of manege waar ze staan maar je kan als eigenaar ook daar wat aan doen

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:30

maar als je echt sportpaard hebt, laat je die ook niet de hele dag buitenlopen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:33

Knakker schreef:
maar als je echt sportpaard hebt, laat je die ook niet de hele dag buitenlopen.

Waarom niet?Ik heb dan wel geen sportpaarden maar ze hebben nagenoeg nooit een blessure..Ik denk juist dat ze door veel beweging buiten sterker worden en betere conditie hebben..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:50