Weide is een ramp! Wie kan helpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Weide is een ramp! Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 20:51

Na deze winter is mijn weide echt een ramp geworden... Overal modder, en geen gras meer te bespeuren.
Vorige zomer ging het nog net, maar ik vrees dat er deze zomer helemaal geen gras meer op de weide zal groeien.
Even wat informatie:
- weide is niet zo groot (geen idee wat de afmetingen zijn, maar ik denk een stukje groter dan een ruime binnenbak)
- 2 paarden staan er 24/7 op
- 2 schuilstallen
- weide is niet bereikbaar met tractor (doorgang is veel te smal)
Vroeger hadden we 2 weides en wisselden we af, maar door omstandigheden hebben we er nu maar 1, dus de paarden kunnen er ook niet af.
We hebben normaal in de somer een stuk afgezet als paddock, en de rest is weide (om het gras een beetje te sparen). de paarden mochten dan enkele uren per dag op de weide of soms een hele dag. Mijn paard loopt altijd door de draad, en omdat dit te gevaarlijk werd moest ik de tussendraad weghalen (paard is blind).
Ik gooi elk jaar kalk-korrels op de weide, maar dit lijkt niet te werken.

Wie kan mij helpen en heeft tips om nog een beetje gras op mijn weide te krijgen?
Alle tips zijn welkom!

Caira

Re: Weide is een ramp! Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:53

doe je ook wat bemesting op de weide?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:53

Ik vrees dat er niet veel aan te doen is als het niet groot is en er 2 paarden zijn die het hele jaar rond 24/7 op lopen.

Kan je beter gewoon een groot paddock van maken dan staan ze niet teveel in de modder.

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:55

en als je graszaad koopt voor weides ? zou anders niet weten bemesten zou ook nog een optie kunnen zijn

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 20:55

Caira schreef:
doe je ook wat bemesting op de weide?

Bemesting heb ik nog niet gedaan, omdat ik niet weet wat ik er juist moet opdoen en hoe ik het moet doen. Kan het met de hand? (er kan geen tractor op)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 20:56

Woeps schreef:
en als je graszaad koopt voor weides ? zou anders niet weten bemesten zou ook nog een optie kunnen zijn

Graszaad gooi ik elk jaar om de meeste kale plekken te vullen, maar ik gooi het er gewoon op (wat niet veel effect heeft)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:58

Ik denk dat het heel lastig gaat worden als je over een kleine ruimte beschikt. Wat je zou kunnen overwegen is om ruim de helft af te zetten. Waar ze dus voorlopig niet in kunnen. Als er echt niets meer staat, even opnieuw inzaaien, bemesten en dan een paar uurtjes per dag erop als het gras aan het groeien is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:59

sorry, maar jouw weide zal niet herstellen als die onvoldoende rust krijgt en overbelopen en overbegraasd wordt...

Een ander stuk wei er bij zoeken dus, of een permanente kleinere zandpaddock maken (met degelijke omheining waar je paard niet doorheen kan lopen, liefst rond de stallen verhard en dan een stuk zandpaddock) zodat je net als eerder de paarden kortere tijd per dag weidegang geeft en als de wei te kort wordt, bij kunt mesten en weer even rust kunt geven om bij te groeien.

Als je gras vaak erg kort laat grazen, groeit het heel slecht weer aan. Dan kost het echt weken tot wel 2 maanden voor er weer voldoende staat om langer van te grazen.
Als je het niet te kort laat grazen, kan het met een beetje mest en voldoende water, na een weekje of 2 al weer redelijk bijgretrokken zijn.

Nu in jouw geval is je grasmat stuk en zul je waarschijnlijk eerst vlak moeten laten slepen, bemesten (bodemonderzoek?) en dan doorzaaien of opnieuw inzaaien. Als het ingezaaid is, dan duurt het vaak wel een maand of wat voordat het gras gebruikt kan worden. Als het doorgezaaid is, en er stond ook nog wel wat gras, dan kan het sneller weer gebruikt worden.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:00

2 paarden het gehele jaar door op een grote piste is vragen om problemen, denk dat je het beste de weide zal omvormen tot een gedraineerde paddock/piste, zodat ze altijd droog kunnen staan. bijvoeren zal je toch moeten ...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:02

je kan altijd eens bij een handelsonderneming kunnen informeren.
weet niet hoe je grond op dit moment is. als die knoerhard aangestampt zit krijgt het gras ook geen kans om te gaan groeien dan zou je het met de hand kunnen frezen.

verder kunnen hun ook een grondmonster bekijken dan kunnen ze je precies adviseren met wat je je wei moet bemesten en ook wat voor graszaad je het beste kunt gebruiken.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 21:03

Misschien een domme vraag... Maar kan iemand mij tips geven hoe ik juist moet bemesten en zaaien?
Met wat, hoe moet ik het doen? Moet ik de weide 'omspitten' en het graszaad onder de grond doen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:06

Met de hand bemesten kan prima bij een kleine weide. Zowel met kunstmestkorrels (heb je ook van die handverspreiders voor, of van die karretjes die je duwt en dan rondstrooien) als met gedroogde koemest, of met compost (kruiwagen en riek/schep of auto met karretje en dan vanaf het karretje gelijk verspreiden en eventueel nog na harken om de klonten kleiner te krijgen.)

Met doorzaaien moet je de bodem eerst losharken of lichtjes freesen (kan ook met machines waar je achter loopt) en daar het zaad inharken of opstrooien en afdekken met dun laagje grond en dan eventueel aanrollen met een handrol. Maar meestal zit er een wel een zaaiinstructie bij je graszaad.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 21:08

joyce B schreef:
Met de hand bemesten kan prima bij een kleine weide. Zowel met kunstmestkorrels (heb je ook van die handverspreiders voor, of van die karretjes die je duwt en dan rondstrooien) als met gedroogde koemest, of met compost (kruiwagen en riek/schep of auto met karretje en dan vanaf het karretje gelijk verspreiden en eventueel nog na harken om de klonten kleiner te krijgen.)

Met doorzaaien moet je de bodem eerst losharken of lichtjes freesen (kan ook met machines waar je achter loopt) en daar het zaad inharken of opstrooien en afdekken met dun laagje grond.

Heel erg bedankt!
Dus best bemesten met koeienmest of kunstmest? Met de hand lukt wel... Het zal wat tijd nemen, maar geen probleem :-)
En bij doorzaaien moet ik de grond losmaken en het geaszaad onder de grond doen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:12

Grond losmaken helpt zeker, maar je kan ook een laagje potgrond over het graszaad strooien. Wat je ook doet, zorg wel dat de paarden er af blijven totdat het goed groeit.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:23

Als je wederom gras gaat zaaien laat de paarden dan niet van het gras eten tot het een paar keer gemaaid is. (niet te lang laten worden en gewoon met een handmaaier of motormaaier eraf halen) Dan "stoelt "het gras namelijk uit, at wil zeggen dat ze gestimuleerd worden om meer wortels aan te maken want als jij je paardjes er weer op doet als het gras net opgekomen is, ben je t gelijk weer kwijt. Maar de allerbeste oplossing is om er een leuke bak/paddock ban te maken. Je stukje grond kost je mega veel pijn en moeite om het 3 maanden groen te zien. oja, er bestaan zat bedrijven die bv een minitrekker hebben. kubota of janmar of zoiets. Als je paard erdoor kan, kan zoiets er ook door.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:01

ik neem 1 kg graszaad en een zak tuinaarde, meng dat in de kruiwagen en strooi het uit over de kale stukken. zit er gelijk wat voeding bij en de zaadjes plakken aan de tuinaarde vast.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 01:07

Maar dan nog ga je er niet onderuit komen dat de dieren een flinke periode van het land afmoeten om het de kans te geven te herstellen..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:59

Als het echt helemaal zwart is (dus geen gras) dan zou je in het beste geval volgend jaar voorjaar je paarden weer op een mooie weide kunnen zetten. Tot dan zaaien, mesten en laten rusten... maaien en weer mesten en dat een jaar lang.

Op mijn vorige stal is een weiland afgegraven en opnieuw ingezaaid in het najaar oktober (2009) en voorjaar (2011) konden ze er weer op omdat het gras toen voldoende geworteld was zodat het een stevige mat vormde. Augustus 2010 kon het wel al gemaaid worden.

Mijn lijkt het beste om van het hele stuk een grote gedraineerde paddock te maken.

Ik wil mijn eigen landje (zo'n 1200 m2) ook gaan aanpakken zelf. Bij mij staat er gelukkig wel gras maar erg weinig en geen dichte mat. Ik moet dan de slechtste plekken wat losharken met een hark, wat graszaad in mikken en daarna over het hele perceel met de hand kunstmest (voor paarden weide ) strooien.

Kunstmest is overigens niet duur, voor 1200m2 zou ik dan 40,- kwijt zijn.