Argumenten verbeteren rijbak gemeente?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_Levi

Argumenten verbeteren rijbak gemeente?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 17:10

Misschien een wat vage titel :o daarom zal ik het hier kort even uitleggen;

Bij ons in de buurt is een openbare rijbak waar iedereen van gebruik kan maken. Vorig jaar is de omheining hiervan door de gemeente vervangen waardoor de bak nu weer helemaal veilig is.
De bak wordt erg vaak gebruikt, hierdoor is de bodem inmiddels niet meer helemaal lekker. De grond is helemaal aangereden en liggen snel veel plassen in.
Daarom wil ik de gemeente vragen of ze misschien een nieuwe laag zand willen laten uitrijden in de bak zodat we er weer en een poosje tegen aan kunnen.
Om mijn brief wat overtuigender te maken ben ik op zoek naar nog wat argumenten, zelf heb ik al:

Citaat:
Met mij maken vele ruiters en amazones gebruik van de rijbak welke gelegen is aan de ### te ###. Het is erg fijn dat iedereen vrij gebuik kan maken van deze rijbak en dit wordt dan ook veelvuldig gedaan. Zeker meerdere malen per dag is er wel iemand aan het rijden in de bak.
Recent is de omheining (deels) vernieuwd waardoor de bak weer veilig is en paarden eventueel ook los in de bak kunnen lopen.
Doordat de bak veelvuldig gebruikt wordt is de bodem (zand) erg vast gelopen, dit resulteert in flinke plassen bij een nachtje regen waardoor er bijna niet gereden kan worden. Ruiters en amazones zijn dan genoodzaakt de weg op te gaan om hun paard beweging te geven.

@@@

Daarom vraag ik namens alle gebruikers van de rijbak of het mogelijk is dat er een nieuwe laag zand in de bak uitgereden wordt. Het regenwater zal dan niet meer in de bak blijven liggen, waardoor de bak gewoon gebruikt kan worden en dit de verkeersveiligheid ten goede komt.

In afwachting van uw reactie, verblijf ik,

Op de plaats van @@@ zou ik dus nog wat argumenten willen..
Ik dacht zelf bijvoorbeeld nog aan:
Veiligheid, meer paarden in de bak = minder op de weg, minder ongelukken, minder mest op de openbare weg en dus minder overlast.

Wie o wie heeft er nog meer een sterk argument?

Junior2019

Re: Argumenten verbeteren rijbak gemeente?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:31

He martine goed bezig die regel van veiligheid en minder mest is een hele goede maar misschien ook iets dat als een soort ontmoetingsplaats voor paardrijders,ik bedoel dus je kan elkaar helpen met het oplossen van problemen.En dat er zowel jeugd als volwassen gebruik er van maken.In het verleden hebben wij er weleens wat georganisserd zoals een wedstrijdje maar ook groeps lessen,Als je hulp nodig hebt als ze je bijv uitnodigen op het gemeentehuis ik ga wel mee hoor +:)+

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:57

moet de bak ook niet regelmatig gesleept worden? Onderhoud is behoud van de bodem.
Slepen, soms sproeien en mest verwijderen zijn toch vaak dingen die gedaan moeten worden.
Wie regelt het onderhoud van deze bak? Anders zou je ook kunnen voorstellen dat daar een commissie voor komt, doet het altijd goed vrijwilligers.
Zomaar een nieuwe laag zand erin, neemt het probleem denk ik niet weg.

veiligheid, en mest zijn al goede argumenten. Ook idd ontmoetingsplek en sportgelegenheid zijn pijlers.

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:15

martine je heb pb!!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:39

mytje waarom zet je het niet in het topic? dan kan iedereen mee denken.

ik vind die vd veiligheid heel goed, dat de ruiters dan in de bak gaan rijden ipv op de weg. en ook van de mest!!

maar het slepen zal ook wel goed zijn.... dus ik weet ook niet of een laagje zand de oplossing is. maar wel al fijn voor de plassen :j ik hoop dat het lukt!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:45

Misschien is het ook goed om te wijzen op het vergrote risico op blessures door een slechte bodem? Wel met een kleine uitleg erbij, dat ze inzien dat het eigenlijk geen zin heeft om een bak te hebben, als de bodem niet van voldoende kwaliteit is. Te weinig zand zorgt voor onvoldoende vering en door plassen kan de bak op sommige plaatsen erg glad worden. Ze zullen wel begrijpen dat ruiters niet snel van deze faciliteit gebruik zullen/willen maken als er een behoorlijk risico op blessures aan vast zit.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:43

Het is natuurlijk wel een enorme luxe dat er überhaupt een gemeente bak is, ik denk dat er weinig gemeentes zijn met een rijbak die voor iedereen toegankelijk is.

Een paar jaar terug leste ik er wel eens en de bak was toen zelfs met regen gewoon goed.

Ik denk dat een nieuwe laag zand een tijdelijke oplossing is, regelmatig lostrekken en de mest er uithalen geeft een langere levensduur van de bodem.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:46

Jullie kunnen beter eerst kijken of 1 van de gebruikers in de omgeving een trekker met bakcultivator heeft of kennis-boer, die hem een keer goed los kan trekken.
Als je er alleen zand op brengt, heb je wel meer buffer, maar zakt hetwater nog steeds moeizaam weg, met kans op een soppige toplaag.

Door goed lostrekken en daarna vlakken, wordt de onderlaag luchtiger en kan het water weer beter wegzakken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:23

LBLGypsyCobs schreef:
Het is natuurlijk wel een enorme luxe dat er überhaupt een gemeente bak is, ik denk dat er weinig gemeentes zijn met een rijbak die voor iedereen toegankelijk is.

Een paar jaar terug leste ik er wel eens en de bak was toen zelfs met regen gewoon goed.

Ik denk dat een nieuwe laag zand een tijdelijke oplossing is, regelmatig lostrekken en de mest er uithalen geeft een langere levensduur van de bodem.

Is het niet gewoon een rijbak van een rijvereniging. Dat had ik vroeger ook.

Ik denk dat het probleem niet zozeer de bovenlaag is maar meer wat eronder gebeurd. Hoe is de bak aangelegd? Zit er drainage in? Zit deze wellicht verstop en is doorspuiten genoeg? Hoe werkt het met uitmesten? Na het rijden je mest even opruimen is een kleine moeite.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:24

Het was vroeger het terrein van een rijvereniging.

Het deel waar vroeger de kantine en de hindernissen stonden is nu een voetbalveld.

De bak zelf was half overwoekerd en het hek was kapot en dat is door de gemeente helemaal opgeknapt.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:42

Jee al veel reacties zeg! En al goeie tips! +:)+

Het is een bak aan de rand van het dorp waar in gereden en gelongeerd wordt, meer niet. Er wordt bijna geen onderhoud aan de bodem verricht, sf en toe werd hij gesleept, is nu alweer een hele poos geleden volgens mij!
De hoeveelheid mest in de bak valt echt ontzettend mee, ligt bijna nooit wat.
Kijk, het hoeft geen professionele rijbak te worden als er maar fatsoenlijk in gereden kan worden en er minder snel plassen in staan. Ik heb zelf gedacht dat een laagje zand zou helpen, maar alle tips zijn natuurlijk welkom! Mits het haalbaar is natuurlujk, de bak wekelijks slepen zal niet gaan, er zal iemand moeten zijn die dat gaat uitvoeren / betalen, het is mij niet bekend wie er nu allemaal gebruikvan maakt en wie er wat voor over heeft om de bak te verbeteren. Beste zou zijn met zo min mogelijk kosten en proberen zoveel mogelijk zelf te doen.

Ik heb zelf thuis ook een bak van 15 bij 25, daar rijd ik vaak in maar voor een les of echt lekker trainen ga ik liever naar de gemeentebak met officiele maten.. Het is voor mij ook voor "erbij" zegmaar.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:44

De bak heeft als voordeel dat ie hoger ligt dan alles er omheen, dus het water kan goed weg, mits de bodem open is.
De enige oplossing is toch echt regelmatig slepen.

Ik geloof dat de gemeente hem ooit eens omgeploegd heeft, maar dat reed weer niet zo lekker.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:53

Hoe zie jij dat voor je dan regelmatig slepen? :+

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:09

Shetje voor een sleep knopen :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:13

Regelmatig onderhoud in noodzakelijk, maar ik heb het vermoeden dat je dat beter onderling kunt regelen. Als er zoveel in gereden wordt moet dat nl eigenlijk elke dag, zeker in het begin bij nieuw zand en flink lostrekken. Gemeente gaat daar niet zo snel aan beginnen ivm kosten die ze voor kleine doelgroep eigenlijk niet kunnen verantwoorden.

Als je de gemeente wil vragen om de bak op te knappen kan je beter de nadruk leggen op de sociale en sport functie van de bak. Argumenten over verkeersveiligheid en mest hebben niks met de bak te maken (je kan ook thuis blijven) en kan aanleiding zijn voor verboden, etc. Geen slapende honden wakker maken dus, maar de functie als sportaccomodatie (bevorderen gezondheid bevolking) benadrukken.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:14

Ik zou zeggen: slot erop. Iedereen die er gebruik van wil maken een sleutel, diegenen betalen een vast bedrag per jaar, en daarvan iemand betalen die met regelmaat de bak sleept/egt. Geen onderscheid tussen veel of weinig rijden, want daar krijg je alleen maar discussies van (paard was kreupel, het was tijden slecht weer en te nat om te rijden enz. enz.).
Laatst bijgewerkt door stefje op 08-03-12 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:15

Mijn bak is 5,5 jaar geleden aangelegd (omgezet)
3,5 jaar geleden is er drainage in aangelegd en toen was hij al aardig vastgelopen
Afgelopen najaar heb ik hem goed los laten trekken met een sterke trekker en sterkecultivator. Zowel over de lange zijde, als over de korte zijde. Daarna is hij wiel aan wiel aangereden, omdat hij anders te los/zwaar werd. Vervolgens heb ik hem zelf met de 4x4 en sleep vlak gesleept.

Een trekker met cultivator kost ongeveer 60 tot 80 euro per uur bij een loonbedrijf, bij een boer vaak minder.
Hier was de knecht met een dik uur klaar en heb ik zelf nog een uur moeten slepen, maar dat kan een boer ook sneller met een trekker. Vlakken kost misschien 15 tot 30 minuten.

Zonder vlakken rijdt het inderdaad niet fijn. Omploegen zonder vlakken is ook niet fijn.
Je kunt er ook een frees doorheen laten gaan, maar die gaat meestal niet diep genoeg of maakt het zo los dat er niet meer in te rijden valt. Dan moet hij ook weer aangereden worden na die tijd.

Dit zijn de goedkoopste oplossingen. Geschikt zand kost tussen de €12,- en €25,- per m3 en ophogen van een bak van 20 bij 40 met 10 cm kost al 80m2 zand, simpel rekensommetje welke oplossing goedkoper is...

Met elke jaar 1x groot onderhoud, en tussendoor af en toe vlakken, kom je echt een heel eind. Vlakken kan ook met gewone auto en een verzwaarde pallet of een zwaar hek met touw om de trekhaak.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:18

LBLGypsyCobs schreef:
Shetje voor een sleep knopen :D

:D :D

en dat is waar tamary, geen slapende honden wakker maken. vooral van die mest misschien :P. Straks MAG je niet meer in het dorp rijden omdat ze denken ja, als ze een bak hebben kunnen ze makkelijk van de straat blijven: en zo is het natuurlijk ook

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:19

Nog een tip is om een geultje langs de bak te graven, als dit mogelijk is. Hierdoor kan het regenwater beter weg :).
Ik vind dat je goede argumenten hebt al! Het zou ideaal zijn als de mensen die de bak gebruiken af en toe ook eens iets aan het onderhoud kunnen doen, maar ik begrijp dat het met zulke grote aanpassingen moeilijk wordt.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:19

Met je gewone auto door de bak? Dacht er toevallig van de week aan... (trekker doet het niet best meer). Ik zou wel heel bang zijn dat ik vast kom te zitten met mijn auto... Durf het niet aan. Heb jij daar ervaring mee joyce B?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:21

ik neem aan dat ze alleen een 4x4 daar voor bedoelt. Ik deed dat ook toen ik mijn vitara nog had!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:38

Als je bak erg zacht is, kun je beter alleen met je 4x4 er in. heb je gewoon een stevige bak met hard zand eventueel met dun los laagje, dan kan het ook met een gewone auto. diesel is wel fijn ivm hogere koppel ;)

Maar met mijn 4x4 heb ik de 4wiel aandrijving niet nodig. Doe hem er vooral op omdat je dan veel langzamer kan rijden. Als de bak zwaar is, heb je hem wel nodig ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:13

Ja joh, een gemeentebak ? Tof ! Aan welke straat ligt die dan ? :)

Ik zou inderdaad ook niet beginnen over mest en onveiligheid wanneer ruiters op de straat rijden.
Omdat je niet wilt (neem ik aan :P ) dat een over-ijverige ambtenaar gaat bedenken dat paarden uit het straatbeeld geweerd moeten worden.

Daarnaast moet je ook oppassen met verhalen over mogelijke blessures enzo denk ik, want dan heb je weer de kans dat er daar iemand gaat denken aan aansprakelijkheidskwesties. Bvb. als een voetganger over een losse stoeptegel struikelt, is de gemeente verantwoordelijk. Maar dit zal dan waarschijnlijk ook zo zijn als een paard / ruiter een blessure oploopt in een bak van de gemeente. Als je een beetje pech hebt dan gaan ze teveel nadenken en komen ze misschien zelfs tot het besluit dat het maar verstandiger is om de bak te verwijderen, omdat het onderhoud te duur is en het risico op aansprakelijkheidskwesties te hoog....

Ik denk dus dat je het beter positief kunt houden , zoals Tamary ook al zegt, dat zijn mooie redenen waar een gemeente wel van houdt :)

En inderdaad wellicht proberen om iets op te zetten waarbij gebruikers zelf de handen ineen slaan / bijdragen aan een goed onderhoud van de bak.

Dit vooral om te voorkomen dat de gemeente gaat rekenen en dan bedenkt dat ze de bak beter weg kunnen halen...

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:19

ik denk dat het heel moeilijk is een soort commissie op testellen want iedereen mag er gebruik van maken en als er iets kapot is oid wie heeft het dan gedaan.In het verleden hebben we ook weleens geprobeerd om het tot een een klein groepje tehouden,we wilden er een slot op en degene die er aan meebetaald kreeg een sleutel.Dit mocht toen niet van de gemeente omdat het openbaar is.De omheining is al verschillende keren gesloopt door de jeugd en altijd heeft de gemeente ons nog geholpen het weer optebouwen.Nu zit er een hele dure omheining(hebben ze mij verteld)en die willen ze zelf ook mooie houden.We hebben dus best wel medewerking.Blessure is misschien wat vergezocht maar van die paardenpoep vind ik best een goede bij ons in het dorp is het ook verschrikkelijk dus ze mogen er ook wel wat aan doen.Hondenpoep hoort niet op de stoep maar van een paard ook niet.Wij moeten altijd een stuk over een fietspad om ergens tekomen.Wat is het voor moeite om even aftestappen en met je laars de poep in de berm de vegen *D .