weiland shetlander proef houden lukt niet!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PH_Jump

weiland shetlander proef houden lukt niet!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 21:06

vandaag had shetlander flip een niet luister dagje..
:evaw:
hij is door de padock draden geweest,
we hebben hem toe weer terug gezet maar toe deed hij het nog een keer en toe was het het de druppen alle draden waren geknapt en de mountain ging lekker met de shetlander mee.. :wave:

oke toe in de wei gezet(was droog) we dachten daar komt hij niet uit en toe ik uit school kwam
kreeg meneer trek in de stal ik was toen naar binnen en opeens hoorde ik wat.
meneer was door het HOUT gegaan en de mountain was helemaal in paniek om dat het maatje weg was |(

hij was lekker aan het dwalen langs de weilanden zijn er 4 wel groot..

hebben jullie tips :D

Anoniem

Re: weiland shetlander proef houden lukt niet!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:07

Meer stroom erop.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:15

Yep shetters en hun mooie wintervacht :P.
Probeer idd meer stroom op de lijnen te krijgen, desnoods schakel af wat je dan niet nodig hebt.
Enige tip die ik kan geven (maar of het in de dikke wintervacht wil helpen?) Een lint in de manen vlechten of af en toe een los lintje in hangen, wel over de manenkam heen dus 2 kanten een lintje. Op de hoop dat hij net een tik krijgt als de 2 lijnen elkaar raken. Ik weet bijna zeker dat als de vacht dunner wordt er weer netjes respectvol met de schrikdraad wordt omgegaan.

Heb je een slowfeeder of iets in dien aard? Veel werk om te laten eten, geeft veel afleiding. Dus geen tijd om uit te breken.

Edit: Heb jij dunne draad? Ik zelf heb dat dikke ronde koort niet zo makkelijk om door te breken. Sinds na de vorst hebben wij geen stroom meer op de draden omdat we een deur ertegen hebben moeten zetten. Zodra de vloer (niet te nat meer) het weer toelaat kunnen we weer een paal maken. Maar doordat de draden eigenlijk niet kapot te duwen zijn blijven ze er netjes achter.
Laatst bijgewerkt door BlueStar op 07-03-12 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:18

Ach troost je Hengel25 onze mini Trudy tilt gewoon hele houten poorten uit de scharnieren,zet ze vervolgens helemaal open om zo lekker overal te lopen waar ze niet mag komen. :')

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:25

echt he waarom krijgen die shetters ook zon pak haar .

Ik herken je drama .
Ik heb nu overal schapengaas met hout en moet zeggen nu blijven ze erin.

succes met je draak

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 21:49

stroom heeft hij geen respect voor we hebben weleen een band om de nek gehad(van de koeien) met een ijzer draadje te kreeg hij ook stroom heeft hij een week volgehouden om niet door de draden tegaan maaar te begon hij weer

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 21:50

karina1977 schreef:
echt he waarom krijgen die shetters ook zon pak haar .

Ik herken je drama .
Ik heb nu overal schapengaas met hout en moet zeggen nu blijven ze erin.

succes met je draak

hij zit nu al in ze'n zomer vachtje..

we zijn bang dat flip met ze voet gaat vast zitten.

en de mountain is heel erg druk daarom geen schapengaas :j

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 21:53

BlueStar schreef:
Yep shetters en hun mooie wintervacht :P.
Probeer idd meer stroom op de lijnen te krijgen, desnoods schakel af wat je dan niet nodig hebt.
Enige tip die ik kan geven (maar of het in de dikke wintervacht wil helpen?) Een lint in de manen vlechten of af en toe een los lintje in hangen, wel over de manenkam heen dus 2 kanten een lintje. Op de hoop dat hij net een tik krijgt als de 2 lijnen elkaar raken. Ik weet bijna zeker dat als de vacht dunner wordt er weer netjes respectvol met de schrikdraad wordt omgegaan.

Heb je een slowfeeder of iets in dien aard? Veel werk om te laten eten, geeft veel afleiding. Dus geen tijd om uit te breken.

Edit: Heb jij dunne draad? Ik zelf heb dat dikke ronde koort niet zo makkelijk om door te breken. Sinds na de vorst hebben wij geen stroom meer op de draden omdat we een deur ertegen hebben moeten zetten. Zodra de vloer (niet te nat meer) het weer toelaat kunnen we weer een paal maken. Maar doordat de draden eigenlijk niet kapot te duwen zijn blijven ze er netjes achter.

ze hebben een bak met hoi in de padock en in de wei goed gras maar hij mag niet teveel gevoelig voor hoef bevangenheid en is al een wat oudere pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:00

Dan schapenraster.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:37

wat voor stroomapparaat heb je? vaak is het toch een kwestie van meer stroom erop.
hoe oud zijn je draden? het kan zijn dat oude draden niet goed meer geleiden.

gaas helpt natuurlijk altijd, maar ook daar zou ik stroom voor zetten omdat ze er anders waarschijnlijk tegenaan gaan schuren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:41

Wij hebben hetzelfde probleem. We hebben nu net de afgelopen dagen de wei voorzien van 4 lagen breed schriklint en een apart stroomcircuit voor dat weiland, zodat er meer stroom op staat. Morgen komt de vuurdoop, dus ik ben benieuwd of het heeft geholpen! Gaas willen we eigenlijk liever niet ivm gevaar van vast komen te zitten enz.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:46

ik heb dit apparaat, maar dan een oudere uitvoering. ik heb nu drie shetten staan en er is er geen één die het in zijn hoofd haalt uit te breken.

Citaat:
CLOS 2000 N
Met digitale aflezing.
Dit is het m,eeste verkochte apparaat en is krachtig genoeg
voor moeilijk onder controle te houden dieren. Zeer geschikt
voor lange of slecht geïsoleerde afrasteringen.
Versterkte beveiligingszekerheid. Universeel
apparaat voor kleine en middelgrote bedrijven.

Specificaties Piekspanning (Volt) 10.000
Voeding (volt) 230
Normvermogen (joules bij 500 Ohm) 3.8
Piekvermogen (joules) 4.0
Bestelnr: 8601.300
ACTIEPRIJS € 250,- EXCL BTW

ander topic : [SMP] Omheining voor shetlanders

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 08:08

we hebben een vaste stroomapparaat en die is vorig jaar vervangen die mountain krijgt wel een harde tik van het draad en die heeft een deken.
het draad van de padock is vorig jaar december vervangen.

xannemiekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:27

wij hebben stroomdraad, gaas en houten hekken, mijn shet is al bang als hij een tik van het stroom hoort!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:43

een koper draadje aan zijn halster vast maken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:49

Mijn shet deed het ook onder de draden door nadat de stroom eens een paar keer niet erop zat en toen bleef hij het doen ondanks stroom aangezien hij het niet voelde met die vacht.
In het voorjaar met een mooi dag hem eens flink nat gemaakt en toen hij het weer probeerde kreeg hij zo'n flinke tik van de stroom, effe later probeerde hij nog eens en kreeg weer op zijn mieter.
toen was het goed.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:49

Op welke hoogte hangen de draden? Je moet ze zo hangen dat hij met zijn neus de draad raakt als ie eronder door wil. Dan krijgt ie vanzelf respect. Met de manen of vacht voelen ze het vaak niet. Mijn draden hangen op 25 cm, 50 cm, 1 meter en 1,4. Mijn shet ontsnapte eerst ook altijd, later bleek dat de stroom wegvloeide doordat de draad op een aantal plekken contact maakte. Dat verholpen en toen heeft ie eens een goede tik stroom gehad en nu is hij al een jaar niet ontsnapt.

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:18

capopjekop schreef:
Op welke hoogte hangen de draden? Je moet ze zo hangen dat hij met zijn neus de draad raakt als ie eronder door wil. Dan krijgt ie vanzelf respect. Met de manen of vacht voelen ze het vaak niet. Mijn draden hangen op 25 cm, 50 cm, 1 meter en 1,4. Mijn shet ontsnapte eerst ook altijd, later bleek dat de stroom wegvloeide doordat de draad op een aantal plekken contact maakte. Dat verholpen en toen heeft ie eens een goede tik stroom gehad en nu is hij al een jaar niet ontsnapt.

we hebben alles op hoogte steeds 10 cm hoger dus van het draad zit op 25 cm van de grond en daar boven ook dus dan krijg je weer 35 cm van de grond af enzz

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:18

jesito schreef:
Mijn shet deed het ook onder de draden door nadat de stroom eens een paar keer niet erop zat en toen bleef hij het doen ondanks stroom aangezien hij het niet voelde met die vacht.
In het voorjaar met een mooi dag hem eens flink nat gemaakt en toen hij het weer probeerde kreeg hij zo'n flinke tik van de stroom, effe later probeerde hij nog eens en kreeg weer op zijn mieter.
toen was het goed.

daar is het nu een beet je tekoud voor

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:33

Mhuaha, heel herkenbaar :')

Mijn tip, span een draadje op 15 cm hoog, een op 30 cm hoog en de rest gewoon normaal.. en genoeg stroom erop :j
Dan kunnen ze er gewoon niet doorheen (als het wel lukt is je hekwerk slap)

Mijn shetlander is helaas zo erg dat ze dan aan het houten paaltje knaagt - ja ook door het antibijt - tot hij halfgaar is, er vervolgens tegenaan bokt, en als het los zit eroverheen of onderdoor gaat

zucht.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:52

mijne is over het algemeen alleen te houden achter gaas, ophet moment gaat het vrij goed met het stroom draad omdat ze genoeg eet maar als ze honger heeft gaat ze er wel doorheen

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:52

Ik heb op de binnenkant stroomdraden (op het land drie stuks) en aan de buitenkant schapengaas.

Op de poorten in het paddock heb ik 6 draden lopen, als ik het stroom ben vergeten kruipt hij er dus gewoon tussendoor (en dan loopt hij op het land).
Met het schapengaas is het shetlandproof.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:04

Mijn shetje heeft EINDELIJK respect gekregen van de draad..
Heeft er ook zovaak tussen door gesprongen, of erin gehangen, dat het na de 99e keer , genoeg was..
De laatste keer bleef hij onder het draadje staan (die moest nog dicht).
Meneers tond in een plasje water, en ik heb de draad dichtgemaakt.
Meneer kreeg een behoorlijke klap (denk mede door het water waar die in stond), en sindsdien blijft hij weg van de draadjes.
Ik heb zelf erg dun draad (rond gedraaid), maar wel erg straks gespannen.
Zelfs mijn draver en mijn hafje kunnen dar niet door heen (ze hebben het de eerste keer geprobeerd, totdat ze en een tik van het stroom kregen, en in het draad zaten (draad hield ze beide tegen dat ze weer achteruit gingen).
Sindsdien alle 3 respect voor de draad of 'getik' van de weideklok.

Kan overigens nu ook wel een tijdje geen stroom erop zetten, ze blijven moi achter het draad,...

Maar shetties en dikke wintervacht..
agree

marijeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:26

Wat je ook kan proberen is een ijzerdraad om zijn nek doen zodat deze op de huid komt en aan het halster vast maken en een stuk omhoog laten steken zodat het op een antenne lijkt. Zodra hij uit wil breken komt het bovenste stuk (antenne) tegen het stroomdaraad en dan krijgt je pony een beste klap van het stroom maar doe dit wel alleen als je er bij bent zodat je hem in de gaten kan houden dat je pony niet vals komt te zitten met het ijzerdraad om zijn nek. Dus niet laten zitten als je weg gaat!!! Succes met je pony ik heb heb er ook 1 die weet hoe die uit moet breken

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:38

nu is de mountain ook begonnen