hoi, hoe groot zijn jullie stallen? Wij hebben eenstallen blok met 2 stallen van 3m50 op3m en 1 stal van +/-3 op 3 , met dan nog een poetsbox en een zadelkamer. Nu zou ik willen weten of in de stal van 3 op 3 ook een d pony kan?
Voor alleen de nacht past dat zeker. Paarden die veel langer op stal staan, zouden ook een veel grotere stal moeten hebben als de voorgeschreven stokmaat*2. Voor alleen de nacht is dat heel prima
Ja, hoor, mijn kwpn'er staat 23/7 (blessure) in een stal van 3 bij 3 en dat gaat prima!
Odysseus
Geplaatst: 08-03-12 23:41
De methode om het uit te rekenen is 2x de stokmaat of 2x de stokmaat in het kwadraat. Bijv mijn E-pony van 1.52 moet: 1,52 x 2 = 3,04m . Dus 3,04 x 3,04. Oftewel 3,04² = 9,24. Net iets meer dan een standaard box van 3x3 dus.
Ze staat 's nachts in 4x4 dus heeft geen klagen denk ik zo.
3x3 past dus goed voor een D-pony voor de nacht
Overigens staan veel te veel paarden in een te kleine stal. 3x3 is al zwaar achterhaald als standaard boxmaat. 3x3 gaat net voor pony's tot de 1.50 m. Een KWPN-er van 165 moet bijv al in een stal van ((1,65x2)²) 10,9m2 en een stal van 3x3 is dus al flink te klein.
Je berekent het aan de hand van of het paard kan liggen of niet (helemaal plat). Dit helemaal plat liggen is nodig voor de 30 minuten diepe slaap per nacht, omdat een paard dan volledig verlamd is moet hij helemaal plat kunnen liggen. Veel paarden kunnen dit helaas niet, waardoor ze allerhande kwaaltjes krijgen wegens te kort aan weerstand en slaap. Tenzij je natuurlijk je paard veel buiten laat ( 4 uur per dag houdt men aan als minimum) en daar de ruimte geeft om te kunnen slapen (alhoewel ze dit niet allemaal doen natuurlijk).