Plakkaten stront in vacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElsB

Plakkaten stront in vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 17:55

Een kennis van me heeft een probleem met haar nieuwe paard: de vacht zit vol met enorme, dikke plakkaten stront, die er niet af te poetsen zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat is de beste manier om de plakkaten te verwijderen? Haar is gezegd dat wassen ook niet zal helpen en er werd geadviseerd het paard te scheren, maar dat wil ze liever niet...

Angela

Re: Plakkaten stront in vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:58

Neem zo'n oude metalen roskam, en ga daarmee poetsen tot je een ons weegt. Dat werkt meestal erg goed.

Mocht de vacht echt enorm lang zijn, en het gewoonweg niet los komen, dan kun je het ook nog voorzichtig los knippen met een klein schaartje.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:00

wassen helpt wel alleen moet je het vaker laten inweken,je kunt ook knippen inderdaad,scheren kan niet kom je niet doorheen.succes met het paardje.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:02

Zeker niet met een roskam!! Dan doe je het paard zo'n pijn als het echt is aangekoekt..... Wij hebben een merrie compleet onder de aangekoekte dikke plakaten strond gekocht en ik heb 3,5 uur moeten wassen, warm water laten inwekenen en 2 flessen shampo er doorheen!! En t paardje had echt pijn van hoe het vastzat met het wassen...
Afbeelding

Na 3,5 uur wassen, en goed voer
Afbeelding

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:03

Wat soms trouwens wel wilt helpen om de mestplekken op te lossen/ los te doen laten is ze doordrenken met (zonnebloem)olie. En dan steeds wegpeuteren wat je los kunt krijgen. Weer olie smeren, en zo maar door gaan.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:09

Angela schreef:
Neem zo'n oude metalen roskam, en ga daarmee poetsen tot je een ons weegt. Dat werkt meestal erg goed.

Die dingen zijn toch gemaakt om de borstels mee schoon te poetsen?? Niet om een paard te poetsen?
Lijkt me dat je het over zone hebt?
Afbeelding
Dat doed inderdaad (ontzettend) pijn bij een paard ;)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 18:14

@Buckje: roskammen leek ons idd ook heel pijnlijk! Zo te zien heb jij echt ervaring met dit probleem; wassen / inweken helpt dus wel zie ik. Dank voor de tips!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:14

Niet kammen!!!! Daarmee doe je een paard erg veel pijn.
Wassen en in de biotex zetten, even laten intrekken en goed uitspoelen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:16

Nee, zo'n ronde, (http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4037735/73), niet voor gevoelige huidjes, maar kunnen wel goed werken op mestplekken. Ik heb het eens bij een oude merrie van mij gehad, en die ging er echt voor staan, ze vond het heerlijk. Maar dat is wellicht afhankelijk van de dikte van de vacht, en van de mestplek :j Als het paard er pijn aan heeft, dan uiteraard niet gaan borstelen :n

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:28

Mijn jaarling heeft ook vieze lange haren en van die vieze aangekoekte mestplekken. Hij is nu volop aan het verharen. En die mestplekken laten nu langzaam los.Elke dag doe ik voorzichtig peuteren. Maar hij heeft het alleen in zijn oksels.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:48

agut, nee idd niet met zo'n kam :=

Wassen idd, of wachten tot ze verharen :j dan laat het los :)

DoranneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:31

Idd niet met een kam doen, paard krijgt een trauma van de pijn :')
Bij mijn paard (die heeft er ieder jaar last van) is de enige oplossing wassen. Eventueel 2 dagen achter elkaar.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:33

Een van onze paarden heeft daar ook eens heel fel last van gehad als jaarling. Hebben gewacht tot hij goed aan het ruiven was, en toen konden we ganse flokken aftrekken, en de rest met een schaartje afgeknipt...

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:47

Ik heb laatst ook een paardje gekocht dat nogal vies van de stront was, niet zo vies als die appaloosa hoor.
Ik heb wel gewoon die kam/borstel gebruikt. Ik heb er alleen één met 2 lagen zaagjes, en ze was ook al flink aan het verharen.
Ik heb een aantal dagen achter elkaar de merrie ermee geborsteld, en steeds kwam er wat los. Ze vond het eerder wel lekker dan vervelend, maar je moet wel alleen wegborstelen wat los is, niet aan vaste klonten trekken.
Persoonlijk ben ik niet voor wassen in deze tijd van het jaar, ik zou er gewoon tijd voor uittrekken.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 19:54

Doranne schreef:
Idd niet met een kam doen, paard krijgt een trauma van de pijn :')
Bij mijn paard (die heeft er ieder jaar last van) is de enige oplossing wassen. Eventueel 2 dagen achter elkaar.

Ik neem aan dat je met warm water wast? Gebruik je daar een (speciale) shampoo bij? En last je die inweken?

DoranneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:58

Idd warm water, ik gebruik gewoon paardenshampoo en laat ik dan eff inweken en komt het vanzelf los

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:00

Als de merrie net zo aangekoekt is als de foto die ik plaatste dan red je het met warm water inwegen niet eens! Dat was namelijk niet zand maar STROND! En t zat er helemaal in gekoekt. Ik moest het goed doorweken, en shampo + pulken en de merrie stond er soms bij te kreunen t deed haar zeer!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 20:21

Het gaat hier ook om stront en ja: het is heel erg.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:22

Ik zou op dit moment van het jaar gewoon wachten tot het loslaat, dus gewoon laten verharen. Het is er al aardig de tijd voor en je voorkomt een hoop irritatie bij het paard, want eruit pulken is inderdaad niet lekker!! Anders zou ik inderdaad wassen, goed laten inweken, maar zeker niet gezegd dat het dan in één beurt weg is. Je moet er wat geduld mee hebben.
Als het kleine stukjes zijn, die stukjes willen nog wel eens in oksels e.d. zitten, dan haal ik het bovenste stukje van een wegwerp scheermesje en dan snijd ik ze wat af. Maar alleen bij een paard waarbij dat veilig is natuurlijk!!
Ik borstel trouwens wel met een metalen roskam, ook wel op het hoofd, oh vinden ze heerlijk tijdens de verharing!!!

KentaroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:29

Als je kan wassen, wassen met liefst warm water en biotex of soda daarin.
Als je niet kunt wassen, zou je kunnen proberen als je het inspuit met (hoe heet dat ook alweer?! In zo'n oranje spuitfles, antiklit voor manen en staart?!) Dat kan ook helpen om het los te weken!
Succes in het ieder geval!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:03

ik dep met een spons met warm water de haren goed nat, zonder sop of i.d. Even laten inweken en dan met een borstel proberen....

xannemiekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:12

Je kan ook wachten totdat hij begint te verharen, dan voorzichtig weghalen,

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:43

Onze oude buurpony van 36 ziet er na de winter ook zo uit...ik krijg haar iedere keer schoon door voorzichtig (!) met een hondenborstel met van die kromme tandjes te borstelen. Ook krijg je zo enorme klitten uit de manen geborsteld zonder dat meteen alles afbreekt. Ze vindt dit ook absoluut niet erg.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:45

Wassen met warm water en Cowboy Magic :j

Annika__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:30

Mijn paard had ook enorme plakkaten onder zijn buik toen ik hem kreeg. Ik heb hem gewassen, terwijl de warme slang op de plakkaten stroomde kon ik ze lospeuteren, en na zo'n twee uur was het grootste deel los.