Nieuwe stallen in de schuur, ideeën?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dniekje

Nieuwe stallen in de schuur, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 14:45

Hallo,

Wij gaan binnenkort beginnen met bouwen van nieuwe stallen in de schuur.
Ik ben benieuwd naar ideeën van jullie.

We weten nog niet wat voor type stallen we willen, een aantal ideeën/eisen zijn al:
- Aan de achterzijde van de stallen willen we graag buitendeuren, met een luik dat ze naar buiten kunnen kijken.
- Aan de voorzijde van de stallen (dus binnen voor het gangpad) willen we het niet helemaal dicht, maar ook een deurtje o.i.d
- Aan de zijwanden weten we het nog niet, tralies? of alleen een tussenwand waar ze bovenuit kunnen kijken?

Er komen nu 2 pony's in te staan, maar in de toekomst zullen dit 2 paarden worden.
Er is ruimte voor 3 stallen, en evt. een wasplaats maar dit idee moet mijn vader nog goedkeuren! er moeten sowieso 2 stallen komen. maar een derde is altijd handig. waar eventueel de wasplaats kan komen, daar zit al wateraansluiting, en een goede afvoer.

Kom maar op met de ideeën! :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:56

Let op je brandveiligheid en evacuatie mogelijkheden (buitendeur in elke box zoals je al aangeeft, maar ook je bedrading, gebruikte materialen, brandblussers, rookmelders (met signaal in huis), verlichting en liefst aparte opslag hooi/stro). Maak je boxwanden zo flexibel mogelijk (verwijderbaar). Je kan dan altijd van boxen naar inloopstal of combi daarvan, wat een hoop werk kan schelen als je het bv druk hebt. Je hoeft dan niet binnen en buiten te zetten, maar alleen te zorgen voor voldoende hooi/gras. Tussenwanden voor de boxen zou ik voor kiezen, maar dan wel de voorste meter dicht ivm rustig kunnen eten en drinken en boxen liefst 4x4. Al is dat ook met ook op toekomstige paarden aan te raden, dan zit je nl altijd goed qua genoeg ruimte.

Wat voor bodembedekking wil je trouwens gaan gebruiken? Vlas, stro of komt er iets als rubber matten/hitmatras in? Inloopstal werkt vaak fijner met matras/matten ivm in en uitloop modder en stro/vlas en het is met de stijgende prijzen ook goedkoper terwijl je altijd een zachte ligplek hebt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:19

Bij ons op stal zijn er alleen wanden tussen de stallen met open ruimtes erboven, zodat de paarden de hele dag onderling fysiek contact hebben. De paarden zijn o.a. hierdoor heel relaxt.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:58

ik zou proberen om de boxen tegen een wand te maken, en ipv een buitenluik te werken met een deur naar buiten, met daaraan een verharde paddock aan vast. (heel leuk zou zijn als je daar de paddock/weide kunt aan vast maken)
Zorg voor een voer en hooiopslag in dezelfde schuur, in de winter kun je de paarden binnen halen, uitmesten, voeren, verzorgen, zonder zelf door weer en wind te hoeven.
zorg voor een niet bevriesbare watertoevoer en automatische drinkbakken.
stallen waar ze met hun hoofd over de binnengang kunnen zijn ook fijn (of met de voorkant volledig halfopen)
creeert heel veel meer extra ruimte.
de mesthoop plaatsen dichtbij een uitgang van de schuur zal ook erg fijn zijn!