BLGG Bemestingswijzer...hoe toepassen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

BLGG Bemestingswijzer...hoe toepassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 18:17

Vorig jaar is er hier een hele aardige man van het BLGG geweest om grondmonsters te nemen zodat we een bemestingsadvies voor de wei zouden krijgen.

Dit hebben we ontvangen. Een heel leuk rapportje. Maar hoe pas je dit in hemelsnaam toe :?

Ze hebben het over verschillende maanden en 1e en 2e snedes. Maar we werken hier sowieso al niet met snedes....het wordt alleen maar begraasd.
Wel krijgt elk stukje wei een maand rust...wordt weer een weekje gebruikt...en krijgt weer een maand rust. We schuiven steeds door.
We zouden dus liefst elke keer dat er een wei dicht gaat , deze bestrooien met wat de wei voor die maand nodig heeft , waarna het rustig in de grond kan trekken omdat er toch pas weer na een week of 4 ponies op komen te lopen. Moeten we dan gewoon het maandadvies aanhouden en de "snedes" negeren ?

Of hoe moet dit rapport vertaald worden naar onze situatie ?

We willen gewoon graag nu een startgift doen waarna ze over enkele weken de wei op kunnen en we dan maandelijks bemesten (of wat dan ook volgens het rapport). Help ?

Ik neem aan dat meerdere mensen wat aan deze info kunnen hebben :)

Is er iemand die dit wel begrijpt en kan (wil +:)+ ) vertalen naar ons gebruik , zodat het land wel aan zijn jaarlijks benodigde hoeveelheden komt ?
Zie de links hieronder voor de 1e 2 pagina's van het rapport :j

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... BLGG-1.jpg

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... BLGG-2.jpg

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:14

wat ik zo zie is dat je stikstof zo heelveel is.
dat zou iets hoger mogen.
en je ph is veels te hoog.
en je moet het land magenesium geven.
want dat is bijna niets meer.
nu moet je een kubstmest vinden waar alleen stikstof in zit en magnesium.
maar je kunt het ook apart van elkaar kopen.
en je moet even zeggen dat je ph veels te hoog is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 19:26

Ha Paddy ,

ik zie inderdaad staan wat er te hoog / laag is , maar het is me dus een raadsel wat we dus nu...en de komende maanden PRECIES moeten geven om dit weer goed te krijgen. Wil er ook niet lukraak zomaar wat magnesium op gooien ofzo :P

En dat is volgens mij toch het idee achter zo'n advies , dat je daar precies in kunt zien wat je wanneer moet geven , dus dat je niet hoeft te gaan gokken.

Maar ik kan het gewoon niet "lezen" zeg maar , snap er de ballen niet van :P

De eerste link geeft aan wat er gemeten is in de grondmonsters , en aan de hand daarvan is het advies opgesteld , dat is te zien via de 2e link maar ik snap het gewoon niet :o
Laatst bijgewerkt door pmarena op 04-03-12 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:26

pH te hoog? Hoe kom je daarbij? Die is 7,2, dat is helemaal prima.

Stikstof is ook prima, je hebt alleen ontzettend veel fosfaat en kalium in je grond.
Er is vermoedelijk in het verleden veel drijfmest of kunstmest gebruikt.

Je bodemleven is vrijwel dood. Ik zou dus zoveel mogelijk ruige mest proberen op te brengen.

Verder zou ik terug gaan naar die aardige meneer, want die zal z'n advies vast niet voor niets gegeven hebben, en, tenzij jullie verkeerde informatie hebben gegeven, heeft-ie jullie géén advies op maat gegeven met z'n 1e en 2e snee. Dat mag hij dus wel over doen...

pmarena

Re: BLGG Bemestingswijzer...hoe toepassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 19:29

De beste man die is geweest is alleen de monsternemer van het BLGG , dus die tikt verder niks uit ofzo volgens mij , dat doet het BLGG dan weer en het lukt me niet om daar verdere uitleg van te krijgen helaas :\

Dit is gewoon een weideadvies van het BLGG , waar je iedereen altijd over hoort dat je dat moet hebben om je wei op de juiste manier te verzorgen , ik neem aan dat dat altijd zo gegeven wordt ? :)

Maar ik als leek snap er dus nog niks van wat ik er nu mee moet...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:32

Ik ben niet dom, volgens mij, maar ik begrijp dit advies ook niet. Basisgift is 30 kg stikstof/per Ha, dat kan ik volgen, en verder is mij ook totaal niet duidelijk wat de getalletjes in die tabel moeten voorstellen.

Enige wat ik uit de analyse kan opmaken is dat je bodemleven zo goed als dood is, en dat er giga hoeveelheden fosfaat inzitten. Fosfaat hoef je dus voorlopig niet te bemesten (alleen kan dat met organische mest niet, en kunstmest is het laatste dat je wilt geven bij een niet-bestand bodemleven).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 19:36

Ik dacht ook dat ik niet dom was maar als ik dit advies bekijk voel ik me best een dorkie :P

Het gekke is dat er zat wormen hier zitten als je eens een schep in de grond steekt om een grondkabeltje aan te leggen ofzo , en er zitten ook vaak vogels op de wei , mollen...die komen toch ook niet als er niks te halen valt volgens mij :)

We hadden ook gedacht dat er wel een hoop kalk op zou moeten gezien er best veel mos (winter) en boterbloem (zomer) op staat. Maar dat is dan weer goed....

Zover ik weet is dit stuk wei voorheen akkerland geweest en een jaar of 10 geleden ingezaaid als wei.
Daarna is er volgens mij weinig meer aan gedaan en is het ook best verwaarloosd. Overbeweiden door paarden , stront laten liggen....

Weet niet of dat een verklaring kan zijn voor de meetwaardes ? :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:44

Ik zit er nog eens naar te kijken... Nog eens denkend, zullen de getallen wel kilo's N zijn.
Dan zou je, na je basisgift in maart van 30 kilo, in mei bij 'normaal weiden' 50 kilo stikstof moeten geven, en in juni nog eens, en dan in juli en augustus nog eens 43 resp 37 kilo.
P eenmalig 15 kilo, kalium niet. Dat komt overeen met de analyse. Zwavel 35 kilo, magnesium 75 kilo en nog een keer 75 kilo bij de 2e snee (en dat zou ik dan vertalen naar ergens in juli).
Verder wordt nog natrium geadviseerd, maar daar zie ik eigenlijk niet zo de meerwaarde van. Kalk wordt idd niet geadviseerd, maar dat is logisch met een pH van 7,2.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:01

Ibbel schreef:
pH te hoog? Hoe kom je daarbij? Die is 7,2, dat is helemaal prima.

Stikstof is ook prima, je hebt alleen ontzettend veel fosfaat en kalium in je grond.
Er is vermoedelijk in het verleden veel drijfmest of kunstmest gebruikt.

Je bodemleven is vrijwel dood. Ik zou dus zoveel mogelijk ruige mest proberen op te brengen.

Verder zou ik terug gaan naar die aardige meneer, want die zal z'n advies vast niet voor niets gegeven hebben, en, tenzij jullie verkeerde informatie hebben gegeven, heeft-ie jullie géén advies op maat gegeven met z'n 1e en 2e snee. Dat mag hij dus wel over doen...

nou dacht het wel dat het ph te hoog is.
ph hoort rond de 5 te zitten.
daarom is haar stikstof ook aan de lage kant en het magnesium ook.
als het ph te hoog is, kan het gras dat mineralen moeilijk opnemen.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:03

pmarena schreef:
Ik dacht ook dat ik niet dom was maar als ik dit advies bekijk voel ik me best een dorkie :P

Het gekke is dat er zat wormen hier zitten als je eens een schep in de grond steekt om een grondkabeltje aan te leggen ofzo , en er zitten ook vaak vogels op de wei , mollen...die komen toch ook niet als er niks te halen valt volgens mij :)

We hadden ook gedacht dat er wel een hoop kalk op zou moeten gezien er best veel mos (winter) en boterbloem (zomer) op staat. Maar dat is dan weer goed....

Zover ik weet is dit stuk wei voorheen akkerland geweest en een jaar of 10 geleden ingezaaid als wei.
Daarna is er volgens mij weinig meer aan gedaan en is het ook best verwaarloosd. Overbeweiden door paarden , stront laten liggen....

Weet niet of dat een verklaring kan zijn voor de meetwaardes ? :)

hebben jullie ook een soort van agrifirm bij jullie in de buurt zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 19:12

Een CZAV wel ?

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:48

Ik zou even een lokale akkerbouwer vragen, die kan het vast in normaal nederlands vertalen.
En heeft wellicht de spullen die nodig hebt ook nog in huis.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:41

pmarena schreef:
Een CZAV wel ?

daar kun je het ook vragen.
of idd een akkerbouwer of veehouder even vragen.
even de onderzoeken meenemen en dan kunnen ze je precies vertellen hoe of wat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:52

Nou ik weet toch echt wel wat van bodems en scheikunde, maar hier kan ik ook niet zo veel mee...

In elk geval fosfor en kalium genoeg maar weinig stikstof. Dus niet bemesten met NPK (N = stikstof, P = fosfor, K = kalium), al vraag ik me af of stikstof als los element bemest kan worden...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 17:02

Ik vraag me dan toch wel af waarom in "wat moet ik voor kunstmest strooien" topics mensen altijd geadviseerd wordt om een grondonderzoek / bemestingsadvies aan te vragen.....want daar heb je blijkbaar nòg geen ruk aan :+

Ik denk inderdaad dat ik maar naar de CZAV rijd.....maar dan sta ik daar weer voor lül natuurlijk en is het maar de vraag of degene die daar rondloopt er wel iets van snapt of ook maar gewoon van mij wil horen welke zakken hij moet pakken :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 17:04

Ibbel schreef:
Ik zit er nog eens naar te kijken... Nog eens denkend, zullen de getallen wel kilo's N zijn.
Dan zou je, na je basisgift in maart van 30 kilo, in mei bij 'normaal weiden' 50 kilo stikstof moeten geven, en in juni nog eens, en dan in juli en augustus nog eens 43 resp 37 kilo.
P eenmalig 15 kilo, kalium niet. Dat komt overeen met de analyse. Zwavel 35 kilo, magnesium 75 kilo en nog een keer 75 kilo bij de 2e snee (en dat zou ik dan vertalen naar ergens in juli).
Verder wordt nog natrium geadviseerd, maar daar zie ik eigenlijk niet zo de meerwaarde van. Kalk wordt idd niet geadviseerd, maar dat is logisch met een pH van 7,2.

Ik vraag het me vooral ook af of het niet of / of is : of hooien (1e / 2e snee) of begrazen...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:02

Typisch een voorbeeld van een grond wat (bijna) kapot gemaakt is dankzij kunstmest.
Enige oplossing is het gebruik van organische mest. Probleem is dat je het met 'gewone' stalmest/ ruige mest niet redt (daarmee kan jet het Mg gehalte niet opkrikken). Je bent dus aangewezen op de (duurdere) speciale mengsels van verschillende organische mest soorten.
Goedkoper is kunstmest, maar daarmee maak je het probleem groter (kan niet veel groter, grond is al bijna dood en C/N verhouding wordt dan nog beroerder).
Kan me ook niet voorstellen dat je nog een mooie zode hebt; lijkt me eerder dat deze 'bezaait' is met allerlei 'vreemde' plantjes (hiermee bedoel ik geen kruiden) waar paarden niets aan hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 09:27

MadamX: heb je enige hint wellicht waar ik wat zou kunnen halen om dit op te lossen? Ik heb echt geen idee....en wil de grond erg graag weer gezond krijgen :)

Het gekke is juist dat er volgens mij nooit iets aan de wei gedaan is qua kunstmest strooien. Sowieso de laatste 5 jaar niet maar de 5 jaren ervoor ook niet lijkt mij , gezien alles goeiekopie moest. De wei is dus altijd leeggevreten en volgescheten en dat is het.... stond ook vol met JKK / Bereklauw / mos / boterbloem / klaver.

Het was een jaar of 10 geleden wel akkerland voordat het ingezaaid werd , wellicht dat daar de waardes vandaan komen ? Ik heb van de vorige bewoners van het huis nog wel foto's gezien van toen het net ingezaaid was : schitterende niet al te hoge groene sappige glooiende graswei.

Maar dus echt ook alleen maar een stuk wei en dus voor mensen die goedkoop een paard ergens neer willen zetten en er verder niet veel aan willen doen qua kosten / moeite dus de zode is erg verwaarloosd. Staat overigens op zich wel prima in het gras, maar we zijn teveel bezig met het weghalen van plantjes die er tussendoor groeien en die wil ik er uit krijgen , dat ze gewoon niet meer op komen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:00

hmmm..... zoals ik al zei past dit beeld goed bij een kunstmest perceel. Als dat niet het geval is; is de grond erg dicht? blijft er water op staan?
Ik zal eens moeten spitten in m'n adressenbestand of ik nog adressen kan vinden waar je e.a. kan halen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 14:49

Het is kleigrond, water blijft er wel even op staan maar dat is voornamelijk op de kapotgelopen paden.

We sparen de weides, ze mogen daar niet op als ze de zode echt kapot gaan trappen en doordat er daar nog wat gras staat, staat er zelden water op. Als het echt 2 dagen lang regent dan zie je wel wat water staan natuurlijk maar nu een dag droogte is dat ook weer weg.

Ik ben dus niet ontevreden over de wegloop van het water :)

We hebben ook zandpaddocks gemaakt door simpelweg zand direct op het gras te gooien en daar loopt het water ook super goed weg, het zakt dus toch de grond in.

Maarja , de wei heeft wel weer mos en dat komt toch ook ergens vandaan.

Als je eens zou willen kijken: graag !!!! Ik hoop dat je die moeite voor me zou willen doen.

Of wellicht kun je me verwijzen naar iemand waar ik nu eindelijk eens echt wat aan heb , want we zijn zo al jaren aan het tobben maar nergens lijk je terecht te kunnen voor betrouwbare info en een stappenplan voor leken in Jip & Janneke-taal om je grond goed te krijgen , zucht.

De eerste de beste landbouwer / loonwerker wil er domweg een vracht mest op gooien , anderen zeggen dat je dat niet moet doen maar zeggen dan weer niet wat je wèl moet doen...en ondertussen doen we dan niks , zo zonde :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 19:39

Nou, een update: ik heb gevraagd bij de CZAV of die een dergelijk bemestingsadvies konden "lezen" maar de beste man had zoiets ook nog nooit gezien... mij lijkt het als leek vooral zaak om het Magnesium-gehalte op te krikken , en het Natrium...en wat stikstof zal ook wel geen kwaad kunnen....?

De erg behulpzame meneer van het CZAV heeft aan een "expert" ons verhaal + rapport voorgelegd en kwam nu met deze aanbeveling... :

Citaat:
Voor nu 400 kg. NP 26-14-0 p/h
Mei ,juni en juli 200 kg. Kas 27%+4%MgO p/h
September eenmalig 75 tot 100 kg. Kali 60% p/h

Dit wekt toch wat vraagtekens op bij mij..... vooral ook het weinige magnesium.... dat was de CZAV-man ook opgevallen en die had er naar gevraagd , reactie was dat het magnesium niet zo belangrijk was en dit bovenstaande schema echt aan te bevelen was :j

Kortom: ik zit dus weer een beetje in dubio. Het "voelt" niet goed...
Aan de andere kant: wie ben ik om een "expert" in twijfel te trekken....en ik heb zelf geen enkel idee wat ik anders moet doen....

Volgens mij valt er voor mensen met verstand van zaken, respect voor de natuur en het paardenlijf echt een gat in de markt te vullen hier omdat iedereen maar wat aankl**t volgens mij....

Ik als leek heb eigenlijk geen idee WIE mij nu vlot, betrouwbaar en duurzaam advies kan geven...waar ik echt effectief wat mee kan.

Geen wonder dat de meeste mensen maar domweg wat kalk en kunstmest strooien :P

In deze soap : wat denken jullie van het bovenstaande advies :?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:28

Ik heb het even ingeklopt in m'n software en als je het advies het snelst wilt opvolgen (en dus kunstmest gaat gebruiken), dan klopt het advies van CZAV wel degelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 13:42

Okee , dat is wel grappig dan ! Super bedankt voor het nakijken +:)+

Maar dan blijft de Magnesium dus laag...of zou dat kleine beetje genoeg zijn :?
Ik ben te erg leek, ik loop helemaal vast , snap er niks van ;(

Tja ik wil graag doen wat het beste is voor de wei , het meest duurzaam voor ons, de paarden en de natuur :)

En wat haalbaar is ook qua verwerking.

Als er andere betere mogelijkheden zijn dan hoor ik het heel erg graag, maar ik krijg nergens ècht een Jip & Janneke advies los en de jaren verstrijken maar..... niks doen is sowieso niet goed....

Mocht je wat beters weten dan hoor ik super graag wat het is , of waar ik dat advies kan krijgen, ik betaal er graag voor :j

Nu is de keus eigenlijk dit van het CZAV....of Bio-Ron. Dan hoor je dat het allebei eigenlijk niet dè aanpak is...maar hoe je het dan wel moet doen dat is een zwart gat...zucht.... op een gegeven moment kun je dan nog beter voor kunstmest gaan dan niks doen en hopen op het vinden van een beter advies , denk ik :P

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:52

Ik vind het praktisch uitvoeren van zo'n bemestingsadvies ook nog niet zo simpel. Wij kregen (ook van BLGG) het advies om o.a. met 9 gram! Selenium per hectare per jaar te bemesten. Dan raden ze ook nog aan om dat over meerdere sneden te verdelen. Dan mag ik eerst nog wel een nauwkeuriger weegschaal aanschaffen :D

Wij hebben een melkveehouder uit de buurt in de arm genomen om het praktisch uit te voeren. Die gooit zo'n advies even door een programmaatje, kijkt er met zijn boerenverstand naar en zegt: zo doen we het. Eind van dit jaar kijken we of hij het goed gedaan heeft met nogmaals een BLGG-advies.

Ik heb er dus niet veel verstand van, maar probeer even mee te denken met jouw advies. Ik zou het advies voor standweiden en onbeperkt weiden volgen. Ik zou zeker iets aan die Magnesium willen doen, dat is gewoon hartstikke belangrijk voor paarden. Zeker als je ook al hoog in je Kalium zit. Magnesium zit o.a. in kieseriet. Natrium kan met landbouwzout.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:36

Nope, magnesium hoef je niets aan te doen, geldt ook voor natrium.
Weidebeheer is een vak apart; diegene die er iets over weten hebben er ook een fulltime opleiding voor genoten. Zelf weet ik ook lang niet alles (leer er wel steeds meer over) maar maak ik gebruik van software. Er is een kans dat dergelijke software ook toegankelijk wordt voor een grotere groep, maar dan moet er wel vraag naar zijn.