Kosten buitenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Kosten buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 12:30

Ik sta momenteel op een stalling zonder rijbak. Ik ben de eerste klant, ze willen graag meer klanten aantrekken
maar zonder rijbak wil dat nog niet echt lukken. Nu vroeg ik mij af wat wat een goed gedreineerde buitenbak
ongeveer kost? 20x40 zal al voldoende zijn, hij moet wel het jaar rond gebruiksklaar zijn.

xannemiekjuh

Re: Kosten buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:55

een goed rijbak met goed omheining, grond ect. kan wel boven de 10.000 euro kosten hoor !

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 20:57

Ja dat is ook wel een beetje wat ik inmiddels uit google info heb op kunnen maken. Het is lastig, de stal eigenaar wil meer klanten voordat hij investeerd, maar klanten willen pas komen als er meer faciliteiten zijn..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:00

ja dat is een beetje als een restaurant runnen en pas boodschapen gaan doen als de gasten binnen zijn en besteld hebben...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:02

Inderdaad...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:27

er zijn heel veel bakken die niet 100% droog blijven het hele jaar rond.
Je kunt ook een tussenoplossing doen.

Als er geschikt zand niet te diep zit, dan kun je een bak om laten zetten. Dan wordt een zandlaag naar boven gehaald en de zwarte grond gaat onderop in het gat.
Als de laag zand dik genoeg is, dan kun je later alsnog laten draineren.

Omzetten met een kraan via loonbedrijf kost ongeveer tussen de €60,- en €90,- per uur en is voor een bak van 20 bij 40 ongeveer 8 tot 12 uur werk als het zand niet te diep ziten je een goede kraanmachinist hebt.
zeg maar rond de 1000 euro.

Houten omheining is niet noodzakelijk. Palen met lint voldoet ook prima en er zijn ook genoeg rijbanen zonder omheining.

Verlichting kan ook eenvoudig met palen en bouwlampen, of oude lantaarnpalen, of als de bak aan de stal zit met gevelverlichting.

Dan heb je de basis voor elkaar en draait het goed, kun je na een paar jaar altijd nog investeren in drainage:
Later nog een keer laten draineren kost je drainagezand (duur!) werkloon en drainageslangen en komt al snel uit op zo'n 4000 a 5000 euro als je het laat doen door een speciaal bedrijf.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 22:34

Bedankt voor de uitgebreide info!!