Hoe paard bezighouden op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Babettee_

Hoe paard bezighouden op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 23:53

(excuseer als hier al een topic over bastaat, of dit hier niet thuishoort!)

Doordat het paard waar ik nu mee rijd erg veel last heeft van zomereczeem, zal hij in een aparte stal moeten verblijven (staat nu in een grote stal met andere paarden)
omdat de andere paarden zijn deken anders helemaal kapot bijten. Ook zal hij in de zomer vaker op stal moeten blijven omdat hij anders helemaal gek wordt van de jeuk, wat dus vorig jaar het geval was,
al had hij toen nog geen deken. (Gelieve hier geen commentaar op te geven)

Maar hoe kan ik hem dan wat bezighouden op stal? Bestaat er 'paardenspeelgoed' dat paarden écht gebruiken?
Ik heb er alles voor over om hem het zo leuk mogelijk te maken!
(zolang het maar realistisch blijft, het gezond voor hem blijft en ik er niet te overdreven veel geld aan kwijt ben) :list:

Alvast bedankt :)

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:55

Wilgentakken op hangen in de stal.
Lik stenen.
Lik-its.
Veel kuil in een hooinet bijv.
Een bal.
Ect.
Laatst bijgewerkt door dominiquesr op 03-03-12 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:55

biksbal, hooi in fijnmazig net, wortels verstoppen, wortels ophangen, voer in een wasmiddelfles ophangen.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:57

er zijn bijvoorbeeld speelballen op de markt....
Likitstenen zijn echt niet zo goed... veel suiker, dus daar doe je ook niet erg goed aan.
Die van mij heeft hem trouwens in een half uur he-le-maal op, dus zou voor die van mij ook al geen oplossing zijn.

maar met een goede deken en medicatie (zalfjes en smeersels) zal de jeuk mee moeten vallen!
Kan hij niet gewoon lekker mee met de rest, naar buiten?

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 00:01

@noahlady: Dat kan hij zeker, maar niet de hele dag. Vorig jaar ging hij op z'n buik liggen en schuurde zo, met als gevolg dat zijn buik 1 lap 'leder' was.
Ik heb jammer genoeg niet echt iets te zeggen over wanneer hij mee naar buiten kan, omdat het niet mijn eigen paard is. :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:03

Als je het voor hem gezond wil houden, dan moet ie naar buiten. Op stal is niet gezond, daar is een paard niet voor gemaakt. Ballen e.d. zijn geen speelgoed om een paard de hele tijd bezig te houden. Geen item waar ie urenlang plezier van heeft in z'n box. Likit is slecht, vol suiker. Wortels verstoppen, ophangen e.d. erg leuk, maar is ie in 10 minuten doorheen.
Ik weet niet wat "vaker op stal staan" in uren betekend, maar ik denk dat de verzorging aangepast moet worden zodat het dier gewoon de hele dag naar buiten kan. Heel goed dat ie nu wél een exzeemdeken op krijgt. Nu nog een plekje vinden waar hij niet in de grote kudde staat (waar de deken kapot gaat), maar waar ie in een kleine kudde (1 of 2 maatjes die niet aan dekens trekken bijvoorbeeld) gewoon naar buiten kan.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 00:05

Ok, dankjewel. Ga ik proberen regelen ;)

patricia6

Re: Hoe paard bezighouden op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:08

pion in zijn stal. springschoenen en beschermers aan de binnenkant van je stal ophangen. En inderdaad van die speelballen die kan je ook ophangen. Bal in hooinet.

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:08

natuurlijk is buiten het beste, maar als hij dan zijn hele buik openmaakt is dat ook niet goed.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:11

Je kunt je paard het beste na 9 uur naar buiten doen en rond 4-5 uur weer naar binnen, dat doe ik ook met mijn excemers. Wel goede deken om uiteraard. In de stal kun je hem het beste genoeg hooi voeren zodat hij zich niet verveeld.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:32

patricia6 schreef:
natuurlijk is buiten het beste, maar als hij dan zijn hele buik openmaakt is dat ook niet goed.

Dat zal wel minder of weg zijn denk ik, aangezien paard nu een exzeemdeken op krijgt. Dat had hij vorig jaar niet.

TS: vooral ook NIET te laat de deken op doen. Als er al mugjes zijn en hij heeft de deken nog niet om, dan heb je de poppen aan het dansen de hele zomer.