Ik las wel vaak vragen over kokos in een bak verwerken, dus ik dacht misschien heeft iemand hier wel wat aan.
Op 29 en 30 december 2011 hebben we kokos in onze binnenbak verwerkt.
De bak was heel erg mul en erg zwaar om in te rijden.
We moesten zeker 3x per week wel slepen en meerdere uren per week sproeien. Dit was dus niet zo goed voor onze portemonnee.
Dus ik ging op zoek naar verbetering. Eerst informatie gezocht over polyvlokken. Maar dit vond ik wel erg duur en milieuonvriendelijk.
En toen kwam ik bij kokos uit. Ik wilde graag de korte vezels, want dit is makkelijker door de bak te verwerken.
Ik kwam toen bij http://www.mijnpaardenbak.nl in Gorredijk terecht. Dus erheen gereden en 9 pakken a 130 kg opgehaald.
Een pak ziet er zo uit: Van dit pak zijn al wel de 'touwen' losgesneden.

De bak zag voor de kokos erdoor verwerken er zo uit: De bak was wel de dag ervoor nog gesleept en er hadden maar 2 paarden in gereden, dus hij lag er nog erg goed bij.

Daarna de bak gesleept.

Daarna de bak gerolt. De bak moet zo hard mogelijk zijn, dan verwerkt de kokos er het mooist door.

Daarna de bak gesproeit. De bak moet ook erg nat zijn, dan verwerkt de kokos er het mooist door. Hier alleen geen foto's van.
Terwijl de bak gesleept, gerolt en gesproeit werd, zijn we alvast begonnen met de kokos uitpluizen. Dit deden we in de tandemasser zodat we lekker door konden werken en zo hoefde je alleen de kar de bak in te rijden en kon gaan verdelen. In onze tandemasser konden 3 balen uitgeplozen worden. Meer echt niet haha!

Owja, tip. Dit werkt volgens ons het beste om uit te pluizen. Eerst de pakken lossnijden, nat laten regenen/sproeien, weer goed op laten drogen en daarna pas uitpluizen. Anders is het haast niet te doen. En verbaas je over wat je allemaal tussen de kokos vind haha!

Dit was 3 balen uitgeplozen in de tandemasser:

Daarna de bak in drieën verdeeld door lijnen in het zand te trekken. Want op 1/3 van de bak moesten 3 balen kokos verdeeld worden. Hadden we er een iets beter zicht op.

Twee landingen later was alle kokos door de bak verdeeld. Helaas hadden we het niet helemaal goed verdeeld en moesten we de hele bak weer door, kokos verzamelen, opnieuw verdelen en toen pastte het wel!

En toen was alles erdoor gerotorkopegt!

Daarna nog even rollen, want de grond was wel erg losgemaakt door het eggen.

En toen was hij klaar!

In de weken hierna hebben we nog een paar keer kokos verzameld en op de mullere stukken niet gelegd. Dit hebben we erdoorheen gereden. En daarna was hij helemaal goed. We slepen/rollen nu 1x in de 2 a 3 weken en we hebben 2 weken geleden pas weer gesproeid. En de laatste keer was dus bij het kokos erin leggen. Toen was het ook wel heel erg nodig, maar de bak was nog steeds te rijden.
Dus wij zijn helemaal blij!

Maar je moet de uuuuuuuuuuren pluizen en zere vingers wel erbij nemen haha!

Als ik nog wat vergeten ben, vraag gerust!