[WIP] Kokos in de binnenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vernon

[WIP] Kokos in de binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 23:12

Ik weet niet of het hier goed staat en of de titel klopt, maar dan hoor ik het wel! :P
Ik las wel vaak vragen over kokos in een bak verwerken, dus ik dacht misschien heeft iemand hier wel wat aan.

Op 29 en 30 december 2011 hebben we kokos in onze binnenbak verwerkt.
De bak was heel erg mul en erg zwaar om in te rijden.
We moesten zeker 3x per week wel slepen en meerdere uren per week sproeien. Dit was dus niet zo goed voor onze portemonnee.
Dus ik ging op zoek naar verbetering. Eerst informatie gezocht over polyvlokken. Maar dit vond ik wel erg duur en milieuonvriendelijk.
En toen kwam ik bij kokos uit. Ik wilde graag de korte vezels, want dit is makkelijker door de bak te verwerken.
Ik kwam toen bij http://www.mijnpaardenbak.nl in Gorredijk terecht. Dus erheen gereden en 9 pakken a 130 kg opgehaald.

Een pak ziet er zo uit: Van dit pak zijn al wel de 'touwen' losgesneden.

Afbeelding

De bak zag voor de kokos erdoor verwerken er zo uit: De bak was wel de dag ervoor nog gesleept en er hadden maar 2 paarden in gereden, dus hij lag er nog erg goed bij.

Afbeelding

Daarna de bak gesleept.

Afbeelding

Daarna de bak gerolt. De bak moet zo hard mogelijk zijn, dan verwerkt de kokos er het mooist door.

Afbeelding

Daarna de bak gesproeit. De bak moet ook erg nat zijn, dan verwerkt de kokos er het mooist door. Hier alleen geen foto's van.

Terwijl de bak gesleept, gerolt en gesproeit werd, zijn we alvast begonnen met de kokos uitpluizen. Dit deden we in de tandemasser zodat we lekker door konden werken en zo hoefde je alleen de kar de bak in te rijden en kon gaan verdelen. In onze tandemasser konden 3 balen uitgeplozen worden. Meer echt niet haha! :P En dan hadden we ook al heel vaak aangestampt.

Owja, tip. Dit werkt volgens ons het beste om uit te pluizen. Eerst de pakken lossnijden, nat laten regenen/sproeien, weer goed op laten drogen en daarna pas uitpluizen. Anders is het haast niet te doen. En verbaas je over wat je allemaal tussen de kokos vind haha! :P Hoeveel arabische snoeppapiertjes wij niet gevonden hebbben hahaha! :P

Afbeelding

Dit was 3 balen uitgeplozen in de tandemasser:

Afbeelding

Daarna de bak in drieën verdeeld door lijnen in het zand te trekken. Want op 1/3 van de bak moesten 3 balen kokos verdeeld worden. Hadden we er een iets beter zicht op. :P Dus de tandemasser naar het achterste stuk gereden en de eerste lading konden we verdelen.

Afbeelding

Afbeelding

Twee landingen later was alle kokos door de bak verdeeld. Helaas hadden we het niet helemaal goed verdeeld en moesten we de hele bak weer door, kokos verzamelen, opnieuw verdelen en toen pastte het wel! *\o/* Toen wilde we het erdoor freezen met een tuinfrees. Maar dit werkte niet... Dus de buurman gebeld en die wilde het wel doen met een rotorkopeg. En dit werkte super! *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen was alles erdoor gerotorkopegt! :D

Afbeelding

Daarna nog even rollen, want de grond was wel erg losgemaakt door het eggen.

Afbeelding

En toen was hij klaar! *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

In de weken hierna hebben we nog een paar keer kokos verzameld en op de mullere stukken niet gelegd. Dit hebben we erdoorheen gereden. En daarna was hij helemaal goed. We slepen/rollen nu 1x in de 2 a 3 weken en we hebben 2 weken geleden pas weer gesproeid. En de laatste keer was dus bij het kokos erin leggen. Toen was het ook wel heel erg nodig, maar de bak was nog steeds te rijden.

Dus wij zijn helemaal blij! *\o/* Ik raad het aan!
Maar je moet de uuuuuuuuuuren pluizen en zere vingers wel erbij nemen haha! :P

Als ik nog wat vergeten ben, vraag gerust!

ElCamino

Re: [WIP] Kokos in de binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:32

ik vind het er verschrikkelijk uitzien, sorry.
Daarbij al dat pluiswerk en handwerk.....veel teveel werkin mijn ogen, maar als het werkt voor jullie prima toch!Ik denk alleen dat er vóór het kokos verhaal al iets niet goed is gegaan wanneer jullie bodem zó droog en mul was.

Ik zou alleen erg graag willen weten hoe hij erbij ligt wanneer het droog is...heb je daar ook foto's van? Dan heb ik een beter beeld van hoe het eruit ziet bij dagelijks gebruik....dan stel ik mijn mening denk ik bij...

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:35

Het hoeft er toch ook niet mooi uit te zien? Als het maar handig is. Ik denk dat TS zich er ook wel van bewust is dat de bak hiervoor gewoon niet goed was, maar daar zijn dit soort producten dan toch perfect voor? :) Om de bak beter berijdbaar te maken.

Mooi werk TS! Hopelijk werpt al dat harde werk zijn vruchten af in de vorm van een fijne baan.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:42

Op mijn vorige stal werd er ook eens kokos in de bak verwerkt, ik vond het er erg armoedig uitzien en het werkte niet. De bak bleef heel zwaar, mul met gaten en niet te rijden. Ik heb met mijn paard weken niet kunnen rijden. Ik zou het niet aanraden, maar als het met echt de juiste onderhoud werkt, waarom niet?
Ben ook wel erg benieuwd naar foto's hoe de bak eruit ziet als hij droog is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:48

Het hoeft ook niet mooi te zijn maar wel functioneel en ik bedoel ook met dat ik het er verschrikkelijk vind uitzien ook niet functioneel uit vind zien. Daarom vraag ik om droog-foto's.... ik ken nl ook een kokosbak en die bleef gewoon "ontmengen" wanneer het droog werd.
Die moest zeiknat gehouden worden en veel gesleept anders lag als hij droog werd de kokos er los op....het was een goedkope noodoplossing van die mensen maar uiteindelijk werkte het helemaal niet.

Zelf heb ik geopad in de (buiten)bak....dat werkt perfect maar bij lange hete periodes wordt dat ook stoffig en gaat het ontmengen....dus heb ik een sproi-installatie. Daarom kozen wij niet voor kokos.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:56

ahh op die manier :j Ik dacht je de bak op zijn 'uiterlijk' beoordeelde. Dat het niet werkte heb ik indd ook veel gehoord helaas.

AWT (all weahter tuft vlokken) daarentegen heb ik veel goede dingen over gehoord dus dat zou ik eerder kiezen als kokos. Niet milieuvriendelijk en prijzig maar je hebt er wss veel meer aan en als het goed bevalt hoef je toch ook niks af te laten voeren?

Desnoods kan je het op mp aanbieden. Zat mensen die het willen overnemen voor een leuk prijsje *rising hand* :D

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:57

Wat handig =).
Hmm, bij mij op stal word de bak elke dag gesleept en gesproeid. Gewoon omdat het fijner rijd, niet zozeer omdat de bak mul is..

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 22:58

@ Sjors, dankjewel!
@ ElCamino, wij vinden ook dat functionaliteit voor het uitzicht gaat. En dit is ook hoe het eruit ziet vlak nadat het erin ligt. Het ziet er nu al heel anders uit. De kokos is uiteen gevallen in hele dunne kokosdraadjes. Dit is volledig gemengd met het zand. Je ziet er nu dus nog maar heel weinig van. Alleen als je heel goed kijkt.
Het klopt dat onze bodem waarschijnlijk niet helemaal goed aangelegd is. Maar hij ligt ook nog maar 1,5 jaar. Dus eerst wijdde we het aan het nog moeten inzakken van de bodem. En de portemonee is ook niet onuitputtelijk. Een binnenmanege bouwen is al een hele uitgave. Maar gelukkig kwam de kokos op ons pad en is hij nu helemaal super! Het kan niet altijd in één keer goed zijn. :P
Ik zal binnenkort wel even foto's maken. Je ziet echt bijna niks meer van de kokos. Het is heel mooi gemengd.
@ Bailey_4ever, totaal met je eens! :P Ja, het harde werk is zeker beloond! Hij rijdt nu super fijn!
@ Leslie90, Wat jammer dat het niet werkte bij jou vorige stal. Dan is er waarschijnlijk iets niet goed gegaan met verwerken. Ik hoor over het algemeen alleen maar goede verhalen en ook onze is zeer positief. En kwa onderhoud vinden wij het juist erg vooruit gegaan. We hoeven veel minder aan de bak te doen. Foto komt eraan! :P
@ ElCamino, het ontmengen kennen wij licht terug. Toen de bak bij de vorst dus al 2 maanden niet gesproeid was en we door de vorst niet konden sproeien, werd de bak heel erg droog. Maar hij bleef zeker nog te rijden. Je zag de kokos iets omhoog lopen, maar het grootste gedeelte bleef gemengd. We hebben de bak toen gerold en dus een aantal uren gesproeid. Nadat we met een paar paarden gereden hadden, was al de kokos weer gemengd en hebben we nergens hopen kokos of iets anders gehad. Ik ken Geopad niet, maar fijn dat het voor jou erg goed werkt. Maar ik verwacht dat de prijs wel anders is dan voor kokos en helaas hadden we dat niet liggen.
@ Bailey_4ever, AWT heb ik wel wat van gehoord en die verhalen waren ook zeker positief. Maar dan mag je ook een geldboom hebben haha! :P Maar afvoeren valt helaas nog best tegen... Ook lijkt me verkopen een hele kunst. Maar over het algemeen komt dat ook niet vaak voor. Maar ik mocht niet iets milieuonvriendelijks in de bak leggen van de 'baas' haha. Dus dit was onze oplossing. :P
@ FIrisje, Zekers! Zo, dat is best wel vaak. Ik zou het wel een hoop werk vinden om elke dag te sproeien en te slepen. Maar als het werkt, moet je het zeker zo houden!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:01

Ik heb inmiddels een paar maanden kokosvezel in de buitenbak liggen, en mijn bak blijft veel steviger, vooral met regen wordt het niet zo'n modderbak waar ze een eind in wegzakken, maar blijft hij mooi. Wel wat plassen, maar daar kan je dan gewoon doorheen rijden.

Alleen is hij sinds een kleine week heel hard geworden, dus ik moet nog even kijken hoe ik dat ga op lossen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:25

ok duidelijk, bedankt voor je reactie, ben benieuwd naar je foto's!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:32

ik heb nu bijna een jaar kokos in mijn buitenbak liggen en bij mij werkt het wel degelijk. wel blijft het bij mij belangrijk om regelmatig te sproeien.

ik heb de kokos trouwens gewoon losgewerkt gekocht. kost 150 euro extra ofzo, maar als ik alle 'pluk' verhalen hier op bokt lees dan was het mij het geld zeker waard :D ik heb het alleen maar hoeven verdelen over de bak en dat vond ik al een ongelooflijk pokkenwerk.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:07

Bailey_4ever schreef:
ahh op die manier :j Ik dacht je de bak op zijn 'uiterlijk' beoordeelde. Dat het niet werkte heb ik indd ook veel gehoord helaas.

AWT (all weahter tuft vlokken) daarentegen heb ik veel goede dingen over gehoord dus dat zou ik eerder kiezen als kokos. Niet milieuvriendelijk en prijzig maar je hebt er wss veel meer aan en als het goed bevalt hoef je toch ook niks af te laten voeren?

Desnoods kan je het op mp aanbieden. Zat mensen die het willen overnemen voor een leuk prijsje *rising hand* :D

Moet helpen inderdaad ,Maar dan moet je hem wel blijven onderhouden
Vorige staleigenaar (boer) had dit ook in zijn bakje laten plaatsten ik zeg bakje omdat deze een rare maat had
Werd er in gegooid en vervolgens werd er niks meer aan gedaan ,gevolg nog steeds een zware bak met kuilen en gaten
Dus het werkt wel mits je de bak elke week onderhoud en de zomermaanden goed nat houd en rolt .anders drama
We staan nu op een luxe stal met een agterberg bodem ,altijd te rijden *\o/*