Is staart wassen met soda slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Is staart wassen met soda slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 18:46

Hoihoi,

Mijn shetlander heeft echt al sinds ik haar ken nooit een echt blonde staart gehad terwijl ik weet dat ze die heeft. Het is altijd zo geweest (recente foto)
Afbeelding

Maar nou vond ik dus tijdens het opruimen soda, zo'n poeder, en die was er eigenlijk altijd om wonden schoon te maken. Ik lezen op de achterkant, staat er gewoon dat het grondig reinigt.

Dus emmer gepakt, soda erin gestopt, een flinke scheut paardenshampoo, en als laatste nog een scheut zilvershampoo, en staart erin! Even laten trekken, uitgespoeld, en weer een nieuw badje gemaakt. Dit heel vaak (7x) herhaalt, en toen staartje afgedroogd en naar buiten.

Nu kom ik dus vanmiddag kijken of ie droog was en om hem te gaan uitkammen.. was de staart gewoon blond, er zaten zelfs witte stukken tussen _/-\o_ De staart hoort wit met blond te zijn, dezelfde kleur als haar manen (Daar zitten onder het zicht ook witte plukken)
En de staart voelde ook heel zacht en klitteloos!

Nou ben ik van plan om de staart morgen nog een keer te wassen, en dan hoop ik dat ie helemaal goed is, want er zit nog wel (Vooral onderaan!) een bruine gloed overheen. Ik heb de staart wel even mooi bijgeknipt tot net boven haar koot zodat hij niet zo snel vies word.

Ik zal morgen even foto's schieten!

Alleen nu waarom ik dit topic open, is dit niet heel slecht ofzo voor de staart? Wie doet dit nog meer? Het is geen schoonmaakmiddelfles voor de duidelijkheid, het ziet er precies zo uit:
Afbeelding

Als het geen kwaad kan (Wat ik denk, staart voelt zacht aan en is schoon) dan is dit een goede tip!

xxx

ps. ik denk dat het niet goed is voor over het hele lijf van je pony ivm de huid.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:23

Zal niet veel kwaad kunnen maar er zijn betere opties om de staart wit te krijgen. Biotex werkt erg goed en zilvershampoo. Dat is die paarse shampoo van de drogist. Werkt echt heel goed. Ik deed vaak eerst biotex en daarna de zilvershampoo.

joyce_eddy

Re: Is staart wassen met soda slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:51

zal biotex ook helpen bij een fjord? Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als ts dus ik lees even mee!

maar volgens mij kan die soda niet kwaad denk ik

ProBier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:55

Geen probleem hoor, ook voor de huid. Biotex heeft een vergelijkbare werking als soda dus prima te gebruiken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:10

Die groene biotex poeder, in een emmertje met warm water, staart daar 10 minuten in laten weken, uitspoelen, dan wassen met zilvershampoo en daarna nog een keer met gewone shampoo, dan heb je veel beter resultaat dan met soda.

Wat ook heel goed helpt, alleen wel goed oppassen op de staartwortel en op de benen, is vanish oxi action white. Alleen ik denk dat dit niet heel goed is voor de staart. Heb het 1x gebruikt en staart was binnen 10 minuten echt wit. :D Alleen daarna nooit meer durven gebruiken.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 15:36

Okee! :D

Ik gebruik ook zilvershampoo ja :)

Nouja, dit is dus het resultaat:

voor(zie beginpost, maar dit is dus 2 dagen geleden, wat recenter :+ )
Afbeelding
na!
Afbeelding

ProBier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:58

_Nelleke_ schreef:
Wat ook heel goed helpt, alleen wel goed oppassen op de staartwortel en op de benen, is vanish oxi action white. Alleen ik denk dat dit niet heel goed is voor de staart. Heb het 1x gebruikt en staart was binnen 10 minuten echt wit. :D Alleen daarna nooit meer durven gebruiken.

Ik moest hardop lachen :D In feite is dat natriumpercarbonaat wat in diverse wasmiddelen voorkomt. Opgelost is water levert dat soda en waterstofperoxide op. Vandaar het witte resultaat :D Goed oppassen dat het niet in contact komt met de ogen, liever ook niet op de huid.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:04

Ik zou ermee oppassen. Soda lost uiteindelijk de huid op....

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:07

Wauw, die staart is echt goed gewassen! Ik heb een bonte met redelijk veel wit in een gekleurde staart, dus dit zou voor mij ook erg handig zijn! Maarre, gezien de vorige post, nu snap ik nog niet echt of het wel of geen kwaad kan.. Dat Vanish oxi action en soda, kan het wel of geen kwaad?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:09

Biotex kan sowieso geen kwaad, is zelfs 'zacht' genoeg om wondjes mee schoon te weken. (Tenminste, ik gebruikte het zelf vroeger nog wel eens als voetenbadje als ik een blaar had of iets dergelijks.) En dat werkt ook echt al heel goed. Daar mag je dus ook gewoon de witte plekken op je bonte paard mee wassen. :D

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:13

Over Biotex , welke is dan het beste om ex-witte vlekken/staart weer wit te krijgen?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:22

Ik maak altijd een mengsel van groene zeep, (groene) biotex, soda en zilvershampoo. Dan is het weer aardig wit. Ik was het ook helemaal niet vaak hoor, de laatste keer was in september :=

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:25

Ik gebruik altijd die groene, wel de poedervorm, de vloeibare werkt op een of andere manier toch niet zo goed. :D

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:38

Ik gebruik groene biotex, maar ook wel eens soda als ik alleen dat heb liggen.. Denk niet dat je het wekelijks moet wassen met soda, maar eens in de zoveel tijd zal geen kwaad kunnen.

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:45

Vanish oxi action is een ontzettend chemisch middeltje, zou ik niet gebruiken hoor! (ook ontzettend slecht voor het milieu XD )

ProBier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:55

rhanasasja schreef:
Vanish oxi action is een ontzettend chemisch middeltje, zou ik niet gebruiken hoor! (ook ontzettend slecht voor het milieu XD )

Chemisch zijn ze allemaal, maar Vanish oxi zou ik ook niet gebruiken :P

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:00

Soda werkt idd erg goed!
Als een sportpaard bij ons een witte staart heeft en bv door forst of vakantie etc een poosje niet gewassen is gebruiken wij ook Soda, en dan is 'íe helemaal wit !
Voor de rest gebruik ik wekelijks zilvershampoo..

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:07

_Nelleke_ schreef:
Biotex kan sowieso geen kwaad, is zelfs 'zacht' genoeg om wondjes mee schoon te weken. (Tenminste, ik gebruikte het zelf vroeger nog wel eens als voetenbadje als ik een blaar had of iets dergelijks.) En dat werkt ook echt al heel goed. Daar mag je dus ook gewoon de witte plekken op je bonte paard mee wassen. :D

Ik heb een witte pony met bruine vlekken ;p
Zou je ook de hele pony met biotex kunnen wassen zodat het goed wit wordt en geen kwaad kan?
Groetjes Carmen

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:11

Ik was ongeveer om de twee weken (vlak voor een wedstrijd). Bij mijn haf is 'bijhouden'geen optie, want dan zou 3x per dag betekenen :P.

Ik gebruik Head&Shoulders shampoo. Kreeg op een wedstrijd de tip om Waspa te gebruiken, dat ga ik proberen :) Gebruik ook wel een schoonmaakazijn, dat werkt echt! (Niet bij de staartwortel, uiteraard ;) )..

Soda reinigt en is zuiver, dat kan geen enkel kwaad :)
Biotex was voor Joukje niet 'aggresief' genoeg :P

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:18

De beste tip is echt wekelijks bijhouden zodat het erge vuil geen grip krijgt op de haren.
En dan zal hij op termijn schoner en schoner worden.

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:52

Het kan wel..

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 02:49

@carmenbrun
Biotex lost eiwitten op.
Als je je hele pony ermee wast tast het de huid aan.
Niet doen dus.
Kijk maar eens hoe rimpelig je handen ervan worden als je er langer met je handen inzit.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:06

_Nelleke_ schreef:
Die groene biotex poeder, in een emmertje met warm water, staart daar 10 minuten in laten weken, uitspoelen, dan wassen met zilvershampoo en daarna nog een keer met gewone shampoo, dan heb je veel beter resultaat dan met soda.

Ga je dan 10min met emmertje omhoog staan houden :+?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:00

Daarvoor bestaan barkrukken :)) Moet je natuurlijk wel een rustig paard voor hebben haha :')