Vlas over het land uitrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Astrid

Vlas over het land uitrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 16:48

Hallo,

Na wat gegoogeled te hebben en wat topics hier doorgekeken te hebben, heb ik helaas nog niet echt een duidelijk antwoord gevonden.
Bij mij op 'stal' staan in totaal 4 paarden aan huis, ze staan allemaal op stro. Onze mesthoop ligt op een kaal stuk voor het land, eens in de zoveel tijd wordt de mesthoop over het land uitgereden.
Nu komen we helaas stro te kort, en zoals iedereen vast wel gemerkt heeft is het aardig prijzig op het moment om nieuwe balen te kopen, ook zullen we nog flink wat balen nodig hebben omdat de schapen op het moment ook binnen staan ivm het lammeren. Ik zit er daarom aan te denken om Ruby op vlas te zetten met een klein laagje stro eroverheen zodat hij toch wat te knabbelen heeft naast zijn hooi. Ivm met een blessure staat hij nu helaas 24/7 op stal, met dat laagje stro wil ik hem dus nog wat te doen geven naast zijn hooi, hij is namelijk een echte 'scharrelaar' en kan uren bezig zijn met tussen z'n stro scharrelen op zoek naar dat lekkere strootje :P.
Daarnaast is het voor mij makkelijk om een paar pakken vlas te halen met mijn kleine autootje en kan ik ze ook makkelijk opslaan naast mijn stal.

Maar nu dus mijn vraag; kan vlas, net zoals onze mesthoop nu, ook gewoon uitgereden worden op het land? Het land wordt overigens gebruikt om graan en aardappelen op te verbouwen.
Of moet vlas op een andere manier afgevoerd worden?

Groetjes Astrid

Polly
Moderator Algemeen

Re: Vlas over het land uitrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:51

vlas verteert bij mijn weten sneller dan stro.
Ik heb ze hier ook op vlas staan omdat ik die stro-troep niet over mijn land wil maar het is zo weg als ik het uitrij.

Als je het bij een boer laat uitrijden moet je eerst even navragen of die wel vlas willen maar ik begrijp dat je het over eigen land uitrijd.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:53

Ja hoor dat kan gewoon :j

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:54

bij ons word het ook gewoon over t land uitgestrooid :j

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 16:57

Ahh fijn dat het gewoon kan :)
Bedankt voor jullie reacties!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:34

Hier rijden we t ook gewoon uit, verteerd veel beter dan stro.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:19

het verteerd inderdaad sneller en beter en tevens veranderd het de zuurte graad van het land minder dan stro en zaagzel. zaagsel bevat heelveel zuren en als er teveel zuren in de grond komt groeit het gras niet meer zo goed.