Veiligheid op stal, weet jij hoe het zit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Veiligheid op stal, weet jij hoe het zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:25

Hoe hebben jullie de veiligheid geregeld op stal?
Zijn er blusmiddelen aanwezig en weet je waar ze hangen? Is er een EHBO doos?
Is er een BHVer op stal aanwezig? Een vluchtplan, evacuatieplan?

Mijn vragen komen een beetje naar aanleiding van de stalbranden van de afgelopen tijd en de BHV cursus Manegehouderij die ik heb afgerond.

Weten jullie hoe te handelen bij brand op stal? Of bij een ongeluk?

Zou dan ook graag weten hoe groot de stal is en hoeveel paarden er staan :) voor de beeldvorming.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:31

Wij hebben 10 paarden (aan huis) staan waarvan 4 buiten in losse stallen en telkens drie per ander gebouw (betonconstructies). In elke gebouw hangt een brandblusapparaat en een tuinslang (kan je ook mee blussen). Het zijn ABC poederblusser van 9kg.

We wonen op 1km van ziekenhuis en zowel ik als mijn zus hebben een basiskennis van eerstehulpverlening.

Een evacuatieplan/vluchtplan hebben we niet, of toch niet officieel, maar moest er brand zijn: alle deuren open en paarden laten lopen. Gangen worden sowieso vrijgehouden en de stalling is volledig afgesloten van de straat dus paarden kunnen ons eigendom niet aflopen in hun vlucht.

EHBO-doos hebben we niet op stal maar wel 100m verder in huis. Er mag in principe ook niet gereden worden wanneer je alleen bent. Dus er moet altijd iemand in stallen of in huis zijn of ook aan het rijden zodat als er iets gebeurd dat die de hulpdiensten kan bellen.

Edit: nog vergeten zeggen: er wordt NIET gerookt! Ook niet in de tuin ofzo...

Keet

Re: Veiligheid op stal, weet jij hoe het zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:32

Maar paarden gaan over het algemeen de box niet uit als je de deur open doet en de boel staat vol met rook :)

Maar goed dat jullie er bewust mee bezig zijn :j zouden meer mensen moeten doen :)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:33

wij hebben in totaal 13 paarden en pony's op stal. ik heb zelf een ehbo kist, en er is een bhver aanwezig. er hangt een brandblusser bij de stallen.
ik heb geen idee hoe de evacuatie plan is. dat is misschien we lgoed om te weten ( ga ik even achteraaan)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:35

Op alle vragen een volmondig 'ja'.

Meerdere blusmiddelen, meerdere EHBO-dozen (van die grote oranje BHV-dingen) die regelmatig worden gecontroleerd.
Meerdere BHV-ers, zelfs iemand die EHBO'kind' heeft (of hoe dat ook heet).
Vluchtroutes, evacuatieplattegronden, noodverlichting, etc, etc, etc.
Duidelijk opgehangen regels wat te doen in bepaalde noodgevallen, inclusief telefoonnummers.

Op 'mijn' stal staan ongeveer 25-30 paarden (pension- en lespaarden)
http://www.lonestar-westernstable.nl voor de beeldvorming.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:36

Evelli schreef:
Maar paarden gaan over het algemeen de box niet uit als je de deur open doet en de boel staat vol met rook :)

Maar goed dat jullie er bewust mee bezig zijn :j zouden meer mensen moeten doen :)

Onze stallen zijn zo gebouwd dat ze quasi onmiddelijk buiten zijn, moeten dus geen lange gang door of iets dergelijks.

Verder ook logisch dat ik er bewust mee bezig ben, veiligheid, noodplannen, brand, EHBO = mijn beroep! En neen ik ben geen brandweervrouw *\o/*

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:38

Okee :) er zijn nog veel mensen die dat denken namelijk. Maar paarden blijven, als de stal vol staat met rook, over het algemeen veilig in hun boxje staan :)
Rook van brandend stro is enorm dicht, je ziet ongeveer 15/20 cm :) niet zo veel dus :)
Maar had al het idee dat je er iets meer van wist.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:44

Paarden staan direct aan/onder het huis en er zijn 2 rookmelders in de stallen en aangesloten op een meldkamer, net als in de rest van het huis en ook inbraak alarm e.d.
Verder 2 poederblussers en 30m brandslang die centraal in de schuur hangt en in de hele schuur bereik heeft.
Ik heb een hooizolder naast m'n slaapkamer dus er is goed over veiligheid nagedacht. Ook met extra brandwerende materialen gebouwd e.d.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:50

Evelli schreef:
Okee :) er zijn nog veel mensen die dat denken namelijk. Maar paarden blijven, als de stal vol staat met rook, over het algemeen veilig in hun boxje staan :)
Rook van brandend stro is enorm dicht, je ziet ongeveer 15/20 cm :) niet zo veel dus :)
Maar had al het idee dat je er iets meer van wist.

Misschien ook nog belangrijk om te melden: de opslag van stro, hooi en houtkrullen gebeurt buiten onder een afdak. In de stalgebouwen zelf ligt maximum 1 pakje van 25kg klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:00

Ik heb echt geen idee bij de pony die ik verzorg. Best erg eigenlijk.. :=

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:44

Vaak zijn vluchtplannen wel handig alleen bij elke situatie is het anders natuurlijk. Bijv. er breekt voor de normale 'vluchtdeur' brand uit moet je snel naar de volgende deur. ;-)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 13:45

Optisana schreef:
Vaak zijn vluchtplannen wel handig alleen bij elke situatie is het anders natuurlijk. Bijv. er breekt voor de normale 'vluchtdeur' brand uit moet je snel naar de volgende deur. ;-)

Niet iedereen weet waar de volgende deur is :) of wat daar achter is :)
Zeker op de grotere bedrijven/maneges.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:54

Kleinschalige stal, 3 paarden die een box hebben(overdag naar buiten), een shet die 24/7 buiten staat.
Er is niet altijd iemand op stal, maar het huis van de stalhouder heeft uitzicht op stal en mocht er iets zijn dat kan dit altijd gespot worden.

In ''het hok'' (zadelkamer/stro opslag) is een EHBO kist en brandblusser(waar ondertussen een laagje stof overheen is).

Het is een buitenstalling, een vierkant gebouwtje met aan de voorzijde 1 stal, en een stal dan omgebouwd tot zadelkamer, en aan de achterzijde 2 stallen, mocht er iets zijn, dan kunnen de paarden direkt naar buiten en de bak/paddock/weiland in :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:56

Interresant topic, wij willen over een tijdje een nieuwe stal gaan bouwen en dat dan meteen goed en veilig doen.

Nu hebben we alleen buitenboxen, en geen speciale veiligheidsmaatregelen. Het gaat om een stal met 8 mini's.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:58

wij hebben de paarden aan huis en het gangpad is vrij (opgeruimd). Waterslangen op verschillende punten aanwezig zo ook een brandhaspel is de stal. EHBO doos in de woning (10 meter afstand van stal en een 30 meter van de rijbak). Halsters en halstertouwen (rerserve hangen voor het grijpen). Telefoonnummers van hulpdiensten opgeslagen in de telefoons. BHVér en EHBOér aanwezig (ikzelf) echter als mij iets overkomt???? Daarbij wordt er bij ons niet gerookt. Niet binnen in huis / stal / of op het erf.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 14:03

Brandweermannen weten over het algemeen niet hoe een halster werkt :+ die gebruiken sneller een noodhalster.

Tip:
Breekt er brand uit en moeten de mannen de stal in? Leg dan uit hoe de sluitingen van de boxen werken. Zodat ze die binnen makkelijk open kunnen krijgen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:17

interessant, ik weet alleen dat wij jaarlijks controle krijgen op de branblussers, maar een qwerkelijk evacuatieplan ed is er niet bij mijn weten.

Gelukkig staat mijn paard in een buiten box, dus da's al handiger moesten de paarden hals over kop uit de stallen moeten. Verder hebben wij verschillende stalgebouwen gaan de van 7 tot 12 stallen, met op 1 stal na vrij brede gangpaden... in totaal staan er bij ons tussen 50 en 60 paarden...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:30

Uhmm nee :o
Wij hebben nu 3 paarden op stal.
Er is wel een waterslang en ehbo doos aanwezig.
Ook geen vlucht plan.
Stel dat de paarden op stal zouden staan en er een brand uit zo breken hoeven we alleen maar de staldeuren los te maken, dan kunnen ze zo de wei in.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 16:35

Sjors schreef:
Ook geen vlucht plan.
Stel dat de paarden op stal zouden staan en er een brand uit zo breken hoeven we alleen maar de staldeuren los te maken, dan kunnen ze zo de wei in.

Paarden blijven daar waar het veilig is, hun box. Dus je zal ze toch even moeten helpen om eruit te gaan ;)
Bij 3 paarden is een vluchtplan niet echt aan de orde natuurlijk. Bij grote stallen met 50-60 of meer paarden natuurlijk wel.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:39

Bij ons ook niet echt, maar mijn paard staat met 2 anderen bij een persoon aan huis.
Ik heb zelf EHBO spullen in mijn kast staan. en de wasplaats met slang zijn naast de stallen.
In geval van nood kunnen de paarden het weidje in worden gejaagd of de paddock in. Die vanaf de buitenduur binnen 10 meter liggen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:44

Evelli schreef:
Sjors schreef:
Ook geen vlucht plan.

Paarden blijven daar waar het veilig is, hun box. Dus je zal ze toch even moeten helpen om eruit te gaan ;)
Bij 3 paarden is een vluchtplan niet echt aan de orde natuurlijk. Bij grote stallen met 50-60 of meer paarden natuurlijk wel.

Ja weet ik.
Maar het gaat mij erom dat je ze niet een voor een uit de stal naar het weiland moet brengen, maar gelijk op de weide kunnen. Als er bijv. brand is IN de stal dan gaan ze er echt wel uit hoor ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 16:46

Sjors schreef:
Ja weet ik.
Maar het gaat mij erom dat je ze niet een voor een uit de stal naar het weiland moet brengen, maar gelijk op de weide kunnen. Als er bijv. brand is IN de stal dan gaan ze er echt wel uit hoor ;)

Onze brede/uitgebreide en lange ervaring verteld dat dat dus niet zo is :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:51

Okee als jij het zegt :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:52

Ik denk dat het al veel tijdwinst oplevert als je in een vroeg stadium weet dat er brand is. Vandaar onze keus voor brandmelders in de stal. Geeft ten eerste een onmisbaar alarm op diverse plekken in het woonhuis en de stal én in geval dat er niemand thuis is, worden we door de meldkamer gebeld zodat wij óf de meldkamer ook de buren in kunnen lichten die dus kunnen gaan kijken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 16:54

Niet alle brandmelders zijn geschikt voor in stallen (stof kan valse meldingen geven) Dus daar moet je goed op letten bij aanschaf van dergelijk materiaal.