wei maken + schuilstal maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

wei maken + schuilstal maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 18:37

Hoi Bokkers :wave:

Omdat wij een nieuw stukje wei erbij willen hebben (we hebben een groot grasveld dat van ons is, niet omheind) heb ik een paar vragen. De wei nu is door een bedrijf gezet, met gaas en palen met een stroomdraadje ervoor. Nu willen we het andere stuk gewoon met weidepalen en schrikdraad doen. Het is ook de bedoeling dat er een schuilstal in komt met 3 houten wanden en golfplaten als dak. Dit word dan ook omheind met een stukje tegels/zand ervoor zodat hij daar 's nachts in kan :)

-Wat is nou relatief goedkoop hout, maar toch een paar jaar mee kan?
-En welke lengte van palen raden jullie aan?
-Zijn er nog verschillen in soorten schriklint, welke is nou de beste (ook niet al te duur aub)
-Wat is goed hout voor een schuilstal?

verder nog tips ofzo?

Alvast bedankt :)

Britt_S

Re: wei maken + schuilstal maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:48

Hee robin :)

Hardhoud is goed hout, maar de prijzen variëren daarin.. Je kunt ook een beetje rondkijken op marktplaats of gewoon op google :)

en voor Schrikdraad zou ik gewoon een ronde draad doen als je het goedkoopst uit wil zijn daarmee :j

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:03

niet te duur schrikdraad? haal het in duitsland, scheelt nogal :j

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:13

ik zou hardhoud gebruiken!
dit kunnen de poonies bijna niet kapoet maken!
Wij hadden he took in duitsland gehaald scheelt veel!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 19:20

Is duitsland zoveel goedkoper? :+
Liefst wel Schrikllint, Omdat ik zon dun ijzerdraadje zon dun ding vind dat paarden misschien niet zien :)

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:21

ja in duitsland is het goedkoper!
wij hadden ook schriklind!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:23

Eerste vraag: mag je wel bouwen? Zo nee, vergeet dan die schuilstal maar meteen.

Hout is niet het meest handige materiaal. Paarden eten alle hout, ook hardhout, maar omdat dat nogal eens splintert, kan dat nare beschadigingen geven.
Wat mooi materiaal is om te bouwen is sandwichpanelen. Tweedehands verkrijgbaar, zelfdragend en geisoleerd.

Palen is een simpele regel voor: 1/3 onder de grond, 2/3 boven de grond. Palen van 2 meter kun je dus tot 1.35 boven de grond zetten. Heb je paarden met een springvermogen à la Jappeloupe of Milton, koop dan langere. Gaat het om Shetten, dan zullen palen van 1,50 die je 1 meter boven de grond houdt ook voldoen.

Schriklint: kies schriklint met voldoende koperen draden er in. Die geleiden de stroom beter dan RVS draden.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 19:27

Daar heb ik niet aan gedacht. Ik zal het binnenkort eens navragen bij de gemeente :)
Sandwichpanelen, zijn die goedkoop of duur? Is dat kunststof?

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:28

Palen zou ik om de 3 meter zetten van 2 meter hoog die ram je de grond in tot 1,50 boven maaiveld.
Dan of schriklint of draad ..ik heb alles bruin lint van Gallagner maar raad ik af ivm doorslijten bij de isolatoren van het bewegen door de wind. Nu zitten wij hier ook wel vol op de wind dus na 2 jaar alles vernieuwd begint het nu te breken hier en daar..
Lariks hout is relatief goedkoop maar hardhout of wat voor hout ook het blijft afwachten wanneer ze gaan knagen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:23

Ibbel schreef:
Hout is niet het meest handige materiaal. Paarden eten alle hout, ook hardhout, maar omdat dat nogal eens splintert, kan dat nare beschadigingen geven.

Schrikdraadje er langs doet een hoop, pvc buis om de paal heen (bv dragende middenpaal ivm lengte overkapping) helpt ook. Zoveel mogelijk glad geheel maken (voor knagen zijn nl de randjes aantrekkelijk) en op de juiste plekken draadje stroom voor schapen spannen. Daarnaast altijd veilig knaaghout als bv wilg/berk aanbieden als je knagers hebt.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:46

Je hebt nu ook van in in-elkaar-zet schuilstal. Dan heb je gewoon platen hout en schroeven met een instructie.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:52

voor je stal eerst langs je gemeente of het wel mag en wat je mag. Je hout is ook een kwestie van onderhouden. Hier hebben we normaal blank hout voor de stal (hardhout is niet te betalen) wel geinpregneerd maar als je je daar in gaat verdiepen is het pineut wat ze doen. Daar gaan dan gelijk een laag of 3 groene beits overheen, en dit elk jaar herhalen (hoeft soms niet 3 keer maar wel een nieuwe verse laag erop)

Weidepalen hangt heel erg af van wat voor formaat paard je hebt en hoeveel ontzag ze hebben voor je omheining. Hier staan mijn stinker achter een draadje van een meter (wel hoge tweede omheining). Wij hebben gewoon normale weidepalen met normaal een dikke draad boven aan. Nu we een veulen verwachten mogen we dus een tweede draad gaan spannen op 40 cm. Wel staat er een flinke klap stroom op.

Maar je stal valt of staat bij de gemeente

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:43

Als je niet mag bouwen, is vaak een stalletje met 2 wanden wel toegestaan.
Hier in de gemeente mag je geen schuilstallen van 3 wanden hebben, wel van 2.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 19:16

Ik zit ook te denken. als het mag, wil ik dus het stukje voor de schuilstal afgezet hebben en dan zand of stenen ervoor. maar wat is nou beter? zand of stenen? stenen zouden we niet hoeven te kopen, zand ook niet :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:39

Stenen. makkelijk schoon te houden, geen ellende met modder, altijd droge plek om te staan en eventueel te voeren.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 19:44

dat dacht ik dus ook. En in de schuilstal, moet er dan eigenlijk ook stro in of alleen zand, of ook stenen of wat is het beste?
In gewone stal hebben we vlas met beetje stro erover voor knabbelen enzo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:52

Fijnste is tegels met rubber mat erover. Geeft goede ligplek, maar ze willen er liever niet op plassen/mesten. Anders heb je toilet ipv schuilstal.

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:09

Gebruik steenschotten dat is super goedkoop en zeer duurzaam.
voor een paar honderd euro en wat hard werk staat je schuilstal er. zorg wel goed dat de schuilstal met zijn rug tegen de slagregenkant instaad.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 16:12

Toch nog even :P
We willen er dan stenen in leggen, maar ze staan er 's nachts en 's ochtends op ivm hoefbevangheid van de shet. Nu zat ik te denken, doet dat niet pijn met liggen etc. dat ze zakken op de knieën op de stenen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:22

Rubber tegels neerleggen, dan is het een stuk zachter :)