Formaten opslag e.d.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Formaten opslag e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 13:29

Ik ben wat ideen aan het uittekenen voor een stal-gebouwdje zoals ik hem graag zou willen over 2 a 3 jaar bij ons boerderijtje tegen die tijd.

Ik heb nu een lekker grote inloopstal/buitenstal die ook dicht kan aan de rand van het geboud, en een binnenstal die hieraan gekoppeld zit (en afgescheiden kan worden e.d.)
Kwa paardjes zit ik ideaal :') (buiten, maar overdekt stalruimte is 3x8 meter, binnen 3,5 x 5 meter. en dus uitloop naar een paddock.. het gaat nu om een C pony.. en dan een vriendje)

Maar ik zit nu met wat ik eigenlijk nodig heb aan ruimte voor opslag hooi en stro!

Gebruik:
- Constant en onbeperkt hooi.. ook zomers, mijn tinkertje kan niet op het gras. (wegens eiwitgevoelig)
- Binnenstal en overdekte gedeelte krijgen een stro-bodem :j (of ander fijne strooisel.. ga ik nog bekijken)

Hebben jullie een idee wat ik hier voor plek voor kan berekenen? wat is goede opslag? zomaar in een kamer/stal? of moet het juist liefst ergens buiten of weet ik het? :')

Ik hoor graag jullie ervaringen!

friesiszwart

Re: Formaten opslag e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:16

ik reken 1/2 baal stro gemiddeld per paard (uitgaande van eens tal van 3x3) per dag. In een stal van 3x3 kun je 60 balen stro opslaan. Dit idem dito voor hooibalen.

tamary

Re: Formaten opslag e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:03

Hooi kan eventueel in folie (foliehooi), dan kan je het buiten opslaan. Stro zal ook wel in folie kunnen al is dat niet gebruikelijk. Vraag is dus even wat je paard precies nodig heeft aan soort ruwvoer. Foliehooi en voordroog kunnen gewoon buiten staan. Als dat enigsinds mogelijk is, is dat ook de fijnste optie omdat het door makkelijker opslag groot in te kopen is. Hooiopslag moet of flink groot zijn (al gauw baal per dag nodig nl) of je moet elke paar maanden nieuw gaan halen tegen de dan geldende prijzen. Ik ben heel blij dat ik hier voordroog kan voeren, dat kan ik nl rond jul-aug. voor nette prijs op marktplaats vinden en voor heel jaar laten bezorgen. Echt hooi is ivm geen transport en geen opslag een nachtmerrie.

Zeker met een inloopstal zou ik iets als een hit-matras of rubber matten overwegen als bodembedekking. Paarden lopen anders makkelijk veel bodembedekking naar buiten en troep naar binnen. Ook verwordt een ingestrooide schuilstal makkelijk tot paarden toilet ipv schuilmogelijkheid. Matras of matten zijn makkelijk schoon te houden en door lange levensduur goedkoper dan stro/vlas/etc. Het scheelt je ook een stuk aan nodige ruimte en mest.