te mager

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fienn

te mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:58

hoi,
ik denk dat de tittel genoeg zegt..
mijn paard is te mager!

Hij heeft van heel de zomer op een weide gestaan, dag in dag uit gras eten! er werd ook niet mee gereden... (wegens omstandigheden, voor de nieuwsgierigen pb )
Sinds half november staat hij terug in zijn stal er werkt hij weer, er wordt mee gereden, longeren, vrijspringen etc etc...
Hij krijgt hooi en mais, geen extra suplementen, omdat het geen 'sportpaard' is en hij het niet nodig heeft voor het geen dat we nu maar doen (puur recreatief )
Hij stond de eerste maanden zo mooi: niet te dik, niet te dun, perfect gewoon!
Maar nu is het toch sinds een aantal weken dat hij wat mager is, en je zijn ribben kunt beginnen zien... ;(
ik geeft hem wat meer hooi dan vroeger, maar het wil maar niet beter worden!

wat kan ik het beste doen? tips? ..

groetjees

Jimmy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:05

Hoi Fienn,

Inmiddels al een tijd geleden, maar toen ik een pony had, gebeurde dat ook. Voordat ik hem kreeg had hij de hele zomer in de wei gestaan en weinig gedaan en was hij veel te dik. Toen flink mee aan het werk gegaan en op stal gezet en op speciaal dieet en de kilo's vlogen eraf, totdat hij op een gegeven moment te mager werd. Ook een hoop geprobeerd, van meer krachtvoer tot meer hooi etc.. Het duurde een tijd voordat hij weer dikker werd en dat had met de kwaliteit van het voer en voornamelijk de kwaliteit (voldoende eiwitten) het hooi te maken. Niet al het hooi heeft dezelfde kwaliteit voedingsstoffen.

Misschien zouden het ook wormen kunnen zijn, maar ik ga ervan uit dat hij wel ontwormd is? En anders zou het ook nog met zijn kiezen te maken kunnen hebben en moet de paardentandarts er misschien aan te pas komen om zijn kiezen bij te veilen (zodat hij weer goed kan kouwen en zijn eten beter verteert).

Als je dat het niet is, kan je altijd de vee arts op raad vragen natuurlijk. Of nog eens op internet googlen!

Succes!!
Laatst bijgewerkt door Jimmy77 op 29-02-12 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Fienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:07

Jessica77 schreef:
Hoi Fienn,

Inmiddels al een tijd geleden, maar toen ik een pony had, gebeurde dat ook. Voordat ik hem kreeg had hij de hele zomer in de wei gestaan en weinig gedaan en was hij veel te dik. Toen flink mee aan het werk gegaan en op stal gezet en op speciaal dieet en de kilo's vlogen eraf, totdat hij op een gegeven moment te mager werd. Ook een hoop geprobeerd, van meer krachtvoer tot meer hooi etc.. Het duurde een tijd voordat hij weer dikker werd en dat had voornamelijk met de kwaliteit van het voer en voornamelijk het hooi te maken.

Misschien zouden het ook wormen kunnen zijn, maar ik ga ervan uit dat hij wel ontwormd is? En anders zou het ook nog met zijn kiezen te maken kunnen hebben en moet de paardentandarts er misschien aan te pas komen om zijn kiezen bij te veilen (zodat hij weer goed kan kouwen en zijn eten beter verteerd).

Als je dat het niet is, kan je altijd de vee arts op raad vragen natuurlijk.

Succes!!

hij is ontwormd vlak voor hij op stal kwam (november)!
verder bedankt voor de tips! :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:07

Geen mais geven, dat is zetmeel en suiker....... je kunt beter geweekte bietenpulp geven.

Die paar ribjes zou ik me trouwens niet zo'n zorgen om maken. Straks knalt het gras weer de grond uit en is het met twee weekjes weg :D

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:08

bloedonderzoek laten doen

Jimmy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:12

Arabesk schreef:
Geen mais geven, dat is zetmeel en suiker....... je kunt beter geweekte bietenpulp geven.

Die paar ribjes zou ik me trouwens niet zo'n zorgen om maken. Straks knalt het gras weer de grond uit en is het met twee weekjes weg :D

Haha, ja zo kan je het ook bekijken, maar voor ze de wei weer opgaan is het meestal al eind april en in 2 maanden tijd kunnen ze veel afvallen... ;-) en voor het jaar erop is het ook wel belangrijk te weten. Toch vervelend als je paard honger lijdt.

Over die mais: beter gewoon krachtvoer (biks) geven, daar zitten meer voedingsstoffen in. Je hebt verschillende varianten, afhankelijk van het werk wat je met je paard verricht.

Dat van die bietenpulp... daar heb ik nog niet eerder van gehoord, geen idee of dat werkt ;-)

Nogmaals succes in ieder geval!

XxSasjuhh

Re: te mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:18

Misschien zonnebloem olie geven (100 ml per dag)
Gaat hij ook nog eens van glimmen

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:33

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard gehad. Uiteindelijk bleek dat hij bloedworm had. Gewoon netjes ontwormd zelf mestonderzoek gedaan, kwam uiteindelijk uit het bloed naar voren. Er waren larven ingekapseld in de darmen dus die gaan niet zomaar weg door een wormenkuur te geven. Ik zou dus bloedje onderzoeken. Ik heb toen ook direct op Vit E getest. Uiteindelijk was zijn bloed weer goed, maar heeft lang geduurd! Had trouwens ook geen slappe mest dus dat hoeft niet!
Ook zou ik even de tanden en kiezen laten nakijken idd..
En de kwaliteit van je hooi is erg belangrijk. Ga niet meer biks ofzo voeren, je kan eventueel een slobber proberen, maar ook geen kilo's! Meer hooi en van goede kwaliteit is zeer essentieel!! Een paard, zeker dat ook veel buiten staat, kan echt goed op 10 kg hooi per dag staan! Ik heb op een stal gestaan, waar echt te weinig gevoerd werd. En ook heel veel stress was. Is ook niet goed voor je paardje!!
Pas op met de olie dat je niet te veel geeft, kan laxerend werken!!

Succes!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:38

Een beetje ribben zien is zo erg niet. Ik merkte met mijn haf dat het enige wat echt goed werkt om haar op gewicht te houden is echt onbeperkt hooi en stro te geven. Dat was bij haar het enige dat echt aanzet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:42

heb je een foto van je paard?
De meningen van 'mager zijn' verschillen nog al eens ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:11

Lastige tijd van het jaar, de winterreserves raken op, ze gaan verharen (kost energie) en het nieuwe gras is er nog niet. Misschien tijdelijk een rijk ruwvoer erbij geven (al ishet maar iets als grasmix ofzo)?

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:44

Bijvoeren maar niet te veel in een keer! Anders word ze ziek :-) Misschien extra vitaminen en kuil ?

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:44

Misschien is ze ziek ...?

joooy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:48

Ik heb dus ook last van een te mager paardje, en ze wil ook maar niet dikker worden.. Ik geef haar nu meer porties (dus vaker ) per dag.. erg vervelend probleem..

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:15

mijn paard was veel te mager toen hij bij ons kwam ik heb hem toen Probreed van Cavalor gegeven (is een merriebrok) en bietenpulp wil ook nog wel is helpen alleen dat moet een nacht blijven staan. de merriebrok heeft bij mij erg geholpen in 3 maanden was hij goed op gewicht. nu krijgt hij basisbrok met een kruidenmengsel

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:17

equifit zupa (slobber) is een erg goed product om paarden op gewicht te krijgen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:18

realmagic schreef:
equifit zupa (slobber) is een erg goed product om paarden op gewicht te krijgen

Is idd goed maar mijn paardje weigerd het dus om te eten.....Terwijl ze normaal alles eet :D

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:29

Slobber met muesli brokjes misschien ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:31

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:19

hallo,
mijn paard was ook heel erg vermagerd.. ik ben op een andere stal gekomen met haar en sinds dien gaat het stukker beter. wat hun zeiden als goede tip is ;
- een vitamine spuit geven
- overgaan op merrie brok
- hooi meer verdelen over de dag
- extra wormen kuur

na 3 weken zagen we allemaal al veel verbetering!
nu staat ze zo'n 2 a 3 maand op de nieuwe stal,
en is ze veel voller geworden!
succes er mee