Prijsverhoging stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

___Sanne

Prijsverhoging stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 15:35

Net kreeg ik een mail dat mijn stalgeld per 1 april dit jaar wordt verhoogd met €25,- per maand. Ik schrok daar eigenlijk best wel van!
Ze verhogen het stalgeld omdat de energieprijzen en de prijzen van voer, hooi enzovoort duurder is geworden en ze die extra kosten niet meer kunnen dragen.

Maar nu zat ik te rekenen, er staan zo'n 31 paarden op pension, dat x 25 euro dan heb je per maand al snel 775 euro extra. Zou het voer enzovoort dan echt zo veel duurder zijn geworden dat het per paard 25 euro extra moet kosten per maand?

Ik en mijn paard hebben het heel erg naar onze zin op stal dus verhuizen gaan we nog niet doen zolang we het geld kunnen opbrengen...maar... ik vind het nog al niet wat!

Hebben jullie ook een prijsverhoging gekregen? En zijn er mensen die misschien kunnen helpen met uitrekenen wat een paard nou eigenlijk per maand precies kost voor een pensionstal (dus ook met het meerekenen van de de maandelijkse belastingen en dat soort dingen)? Daar ben ik namelijk best benieuwd naar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:36

Stro alleen al is 30% duurder, hooi iets van 15%. Ja het is zoveel duurder geworden :)

(en de kwaliteit is ook nog eens verminderd)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:37

Vorig jaar al. Op vorige stal 20 per jaar. Het is wel duurder geworden maar of het in die mate is, dat denkik niet.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:38

Vanuit de FNRS heeft onze pensionhouder een brief gekregen over wat reel is voor de verhoging van het stalgeld. Dit zat tussen de 25 en 30 euro per paard.
Jou verhoging is dus normaal maar dat neemt niet weg dat het in jou ogen meten een stuk duurder is.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:40

Asyaa schreef:
Stro alleen al is 30% duurder, hooi iets van 15%. Ja het is zoveel duurder geworden :)

(en de kwaliteit is ook nog eens verminderd)

Nog veel duurder dan dat. Kleine pakjes stro waren in 2010 € 105 per ton, nu meer dan € 200. Hooi betaalde ik 2 jaar terug maximaal 3 euro per pakje, nu al gauw € 5. Er is wel goedkoper, maar da's rommel. In 2009 betaalde ik € 35 gebracht voor een grote baal voordroog, nu € 50 euro. Het is echt heel veel duurder. En ook mijn stal is best groot (15 paarden) en wij kopen groot in.
Eigenlijk snap ik niet dat ze nu pas verhogen en niet eerder. Ik begrijp wel dat je schrikt van € 25, maar denk echt dat het reëel is. Wat mij betreft hadden ze dat alleen beter moeten communiceren.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:40

Uitrekenen wat een paard precies kost voor een pensionstal is zo goed als onmogelijk, als de pensionhouder er niet bij is die je precies verteld wat er aan stroom, water, en aan hooiprijzen etc. betaald wordt. En aan hypotheek of huur voor de stallen, dat zijn natuurlijk allemaal dingen wat door een pensionhouder betaald moet worden. En waarschijnlijk willen ze er ook nog wat aan over houden.

Maar goed, ik kan wel zeggen dat de prijzen inderdaad zo gestegen zijn.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:44

De prijzen zijn inderdaad gestegen vooral van het stro.
Bij ons op stal (nog) geen prijsverhoging omdat ze nog een voorraad stro hadden wat goedkoper ingekocht was.
Althans zo heb ik het begrepen van de staleigenaar.
2 jaar geleden is de prijs wel 10 euro omhoog gegaan, maar dat is dan nog een klein bedrag.
Hangt er ook vanaf hoe duur de stal al was, van 110 naar 120 is ook niet zo'n verschil (kale box huur).

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:45

Marion71, ik vind het heel netjes hoe ze dat gecommuniceerd hebben. Waarom niet eerder... misschien was het eerder niet nodig. En het is per 1 April, dus daar zit nog een maand tussen.

Mijn oude stal heeft het leuk aangepakt: die lopen al sinds ik mijn paard daar heen gebracht had te zeuren tegen pensionklanten dat hij eigenlijk te goedkoop is en dat hij er geld op moet toeleggen. Iedereen werd er gestoord van, dat dagelijkse gezeur onder het mom van "een grapje". Ik ben daar inmiddels bijna 1,5 jaar weg, ik heb geen verhoging meegemaakt. En nu hebben ze binnen 6 maanden de stalhuur 2x verhoogd, de eerste keer met 20 euro en 6 maanden later kwam daar nog eens 30 euro bovenop. Binnen 6 maanden je boxen een prijsverhoging van 50 euro vind ik errug veel.... ben blij dat ik op tijd weg ben gegaan.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:47

Over 6 wkn zijn de nieuwe stallen klaar. Vrees wel een prijsverhoging. De laatste paar jaar niet geweest. Hij verbouwt zelf alles, maar door de olieprijzen is het folie duurder geworden. Hadden het er net toevallig over vanochtend! Dus vrees een verhoging van 15%. Bok koop ik zlef in, de rest doen we ook zelf. Ook help ik zijn kleindochter met rijden enzo, dus wordt wel weer gematst. Ik betaal al niet veel (€110,-/maand), maar doe alles zelf, mesten, weiden en voeren. Ook hun pony verzorgen van bekappen tot enten. Maar we hebben ook wel 3 ha grond voor 3 paarden en een pony. Mag nog niet klagen...alhoewel de rijbak..

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 15:49

Oké dus het is wel echt allemaal zo erg gestegen! Ik snap dat het reeël is (dat vind ik ook wel) maarja het is wel weer allemaal meer en je krijgt er niks extra's voor als het ware, je krijgt gewoon hetzelfde maar dan voor meer geld.
Het is natuurlijk niet anders, als ze de prijzen lager hadden kunnen houden dan hadden ze het vast gedaan :j

De communicatie vind ik ook wel prima, ze hebben denk ik net zo lang gewacht met verhogen totdat het echt noodzakelijk was. Een mail krijgen vind ik niet zo heel erg, ze kunnen moeilijk alle 31 mensen opbellen met het nieuws dat is een beetje overdreven :+

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:51

het ligt er een beetje aan wat je voorheen betaalde en wat je daar verder voor krijgt of een prijs voor een stalling reeel is of niet. feit is wel dat heel veel kosten flink gestegen zijn de laatste jaren.

mijn paard + shetlander eten samen momenteel voor zo'n 150 a 200 euro in de maand aan hooi. en dan heb ik het dus alleen nog maar over het hooi.....

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:52

nou bij mijn vorige stal betaalde ik 370,- per maand, dat is pas veel, ik sta nu sinds 6 jr lekker thuis, kost ook nog een hoop, wij betalen 4,- voor een baal stro en 5,- voor hooi, 15,- voor 1 of 2 zakken muesli en biks.

Squawk

Re: Prijsverhoging stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:54

Het vervelende is dat prijzen alleen zullen stijgen en de stalprijs waarschijnlijk nooit meer naar beneden zal gaan terwijl het in de toekomst waarschijnlijk wel weer zou kunnen..

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:54

Het hangt er ook erg van af van welke datum de "oude" prijs was. M.a.w. wanneer was de vorige prijsaanpassing.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 15:57

Zo dat is inderdaad wel veel geld alleen voor hooi...

Ik betaalde 300 euro per maand. We hebben een binnenbak, buitenbak die goed is met lampen, longeercirkel die met veel regen wel nat is met lamp, paddock, dagelijks weidegang behalve in het weekend moet je het zelf doen, spuitplaats met warm water binnen, spuitplaats met koud water buiten, bos vlakbij, elke week een groepsles bij de prijs in en de paarden worden gevoerd en opgestrooid en uitgemest en buitengezet.

Wanneer de vorige prijsaanpassing was weet ik niet, ik heb mijn paard pas vanaf begin augustus en sta dus ook pas vanaf begin augustus 2011 hier :)

@Squawk: dat is inderdaad ook zo, verhoging gebeurt wel, maar verlaging denk ik minder snel wanneer het wel weer zou kunnen! Alhoewel ik denk dat alle hooiprijzen binnenkort wel hoog blijven...

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:58

op de stal waar ik stond ging de stalling ieder jaar met 10 euro omhoog. En dat werd medegedeeld door briefjes die in de stal hingen, vond ik niet erg netjes, maar daarom sta ik er nu ook niet meer.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:59

dan heeft mijn stalbaas een reken foutje gemaakt denk ik :+ sta particulier, zo veel hooi en stro als nodig (kracht voer zelf zorg) en wij zijn 6 euro gestegen :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:06

Ja het is inderdaad verschrikkelijk gestegen, stro van 110 naar 150 euro de ton, hooi van 45 naar 60 euro per baal, biks enz. ook duurder, mestafvoer kost een gods vermogen.
Ik ben nog niet omhoog gegaan omdat ik het nog net red, maar het moet echt niet veel gekker worden.
We hopen dan maar dat het deze zomer beter word en we niet zoals vorig jaar een warm voorjaar en najaar hebben en in de zomer alleen maar regen.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:07

Ik vind dat idd nog wel een redelijke prijsverhoging. Bij ons gaat het stalgeld rond de zomer van 175 naar 230 euro per maand. Vind dat eigenlijk wel veel in een keer. Dan was ik gelukkiger geweest als het vorig jaar als iets omhoog was gegaan denk ik....psychologisch ik weet het :o

Maar goed, momenteel voeren wij zelf ruwvoer (als er koeien of slechte kuil is koop ik zelf voer), mesten we zelf (paarden staan op vlas of krul) en hebben we een redelijke buitenbak. (het is te doen, maar een groot deel van het jaar ook niet) De paarden worden wel binnen en buiten gezet en er wordt kv gevoerd. Verder kan je bij ons super buitenrijden, maar kennis ontbreekt nog aardig. Verder hebben we 1 wasplaats met koud water en een eigen zadelkast.

De reden waarom het bij ons omhoog gaat is dat er dit jaar (ergens een keer, was een 10 jarenplan :P ) nieuwe stallen gebouwd zullen worden, er komt een 20x 40 binnenbaan met hopelijk betere bodem en een 40 x 60 buitenbaan met hopelijk nu echt een keer een all weatherbodem + drainage. (want dat missen we nu) Verder zijn er nog veel meer plannen, maar dat is eerst zien en dan geloven...

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:21

Noon schreef:
Ik vind dat idd nog wel een redelijke prijsverhoging. Bij ons gaat het stalgeld rond de zomer van 175 naar 230 euro per maand. Vind dat eigenlijk wel veel in een keer. Dan was ik gelukkiger geweest als het vorig jaar als iets omhoog was gegaan denk ik....psychologisch ik weet het :o

Maar goed, momenteel voeren wij zelf ruwvoer (als er koeien of slechte kuil is koop ik zelf voer), mesten we zelf (paarden staan op vlas of krul) en hebben we een redelijke buitenbak. (het is te doen, maar een groot deel van het jaar ook niet) De paarden worden wel binnen en buiten gezet en er wordt kv gevoerd. Verder kan je bij ons super buitenrijden, maar kennis ontbreekt nog aardig. Verder hebben we 1 wasplaats met koud water en een eigen zadelkast.

De reden waarom het bij ons omhoog gaat is dat er dit jaar (ergens een keer, was een 10 jarenplan :P ) nieuwe stallen gebouwd zullen worden, er komt een 20x 40 binnenbaan met hopelijk betere bodem en een 40 x 60 buitenbaan met hopelijk nu echt een keer een all weatherbodem + drainage. (want dat missen we nu) Verder zijn er nog veel meer plannen, maar dat is eerst zien en dan geloven...

Wow dat is 55 euro omhoog!
Dat is wel erg veel.
Endat je het liever in 2 verhogingen had gezien is logies dan had je er vast aan kunnen wennen.
Nu is het wel heel veel in 1 keer.
Betalen voor faciliteiten die ergens een keer dit jaar komen vindt ik erg apart.
Als die binnenbak er is ja dan is het logies als het stalgeld omhoog gaat maar zolang de binnenbak er nog niet is vindt ik ervoor betalen niet logies.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:20

Leuk is anders.. maar kan me er wel iets bij voorstellen. Ik koop mijn eigen hooi en stro, betaal al 7 euro voor een baaltje hooi en 4,50 voor stro. Vorig jaar was dat nog 5 voor hooi en 4 voor stro. Geeft voor mij al een verschil van 29,- per maand..

Aan de andere kant zag ik wel afgelopen winter veel pensionstallen hier in de omgeving een beetje "leeglopen", stallen die nooit plek hadden kregen ineens plek, etc. Maar waar al die paarden gebleven zijn..? := Concurrentie wordt dus wel iets groter misschien, zou je zeggen. Ik heb zelfs gehoord dat een stal in de omgeving zou gaan sluiten omdat ze structureel verlies draaien.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:47

Misschien verkocht, weggebracht omdat men het niet meer kan betalen...? Ik zie af en toe dingen op Bokt voorbij komen, het loopt echt de spuigaten uit.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:53

@GamblerCup: ik bedoel met betere communicatie: kondig het van tevoren aan dat je wellicht moet verhogen. Waarom in april verhogen als je al vanaf september geconfronteerd wordt met enorme prijsstijgingen, veel stallen verhogen, jij niet waardoor je klanten geen rekening meer houden met een prijsstijging. Dat de stal moet verhogen snap ik uit ervaring.
@Ireen: ik merk zelf ook dat ik een 'ander publiek' heb als pensionklanten. Namelijk mensen die al heel lang een paard hebben of zelfs meerdere en alleen nog paarden met goede stamboekpapieren. Niet meer de jonge recreatieve paardeneigenaar met een leuke kruising. Kennelijk kunnen veel van hen geen paard meer onderhouden en hebben ze het dier verkocht. Er zijn ook veel paarden verdwenen via de achterdeur hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:07

Ik ga ook van stal veranderen,ik was het er eigenlijk al lang zat omdat er voor depaarden zo weinig weidegang was.Ik betaalde 140 voor een kale stal met 1 portie hooi,nu moet ik voor de zelfde stal en even weinig hooi. 170 gaan betalen.Persoonlijk vind ik het erg veel.het kan best zijn dat alles duurder is geworden,maar wiens loon is met zoveel geld gestegen? het mijne niet.Nu speelt het bij mij ook wel een rol dat ik twee paarden hebt dus dan is een stijging dubbel zo duur.Het zou op 720 euro extra komen.Ik moet wel zeggen dat ik schrik van julie hooi prijzen die liggen hier(belgie) toch een stukje lager.

Ik ga nu 140 betalen voor volpension,wel 24/7 op de wei met echt gras en een hele grote schuilstal en eindelijk weer 2x hooi per dag.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Prijsverhoging stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:03

Onze stal is in januari met €10,- omhoog gegaan vanwege de enorme voerkosten.
Helaas overleed ook de buitenbak en is er nu een hele nieuwe eb en vloed bodem en een nieuwe bodem in de paddock gekomen zonder extra kosten.