Hallo ! Zoals de titel meld; Ga ik het toch even in het kort uitleggen! Mijn lieve schoonzus met haar uberlief paardje gaat verhuizen! Dit omdat haar paard een (pees)blessure heeft opgelopen. Wij hebben onze paarden ongeveer 4 jaar terug bij elkaar laten lopen met succes! Ze kunnen niet zonder elkaar! en ik idem dito!
Nu omdat mijn schoonzus de kosten tamelijk hoog zijn voor deze stal, omdat zij de mogelijkheden niet meer kan/gaat gebruiken ; Denk aan binnen/ buitenbak, roundpen/longeerkraal ect, wilt zij gaan verhuizen met haar paard naar een stal waar alleen weide/paddocks en schuilstal(len) aanwezig zijn. Zodat haar paard rustig kan genieten van zijn verdiende rust (pensioen) (paard is 22)
Ik geef haar vrijwel groot gelijk over deze keuze, maar zie er wel tegen op! Ik ben namelijk bang? dat mijn paard zich anders gaat voordoen( gaat veranderen?), haar vriendje missen ect, ook kan zij moeilijk echte 'vrienden' maken omdat zij er zelf geen interesse in heb. Een echte dame! Komt/zoekt alleen aandacht als zij het wilt! Daar stemde mijn schoonzus paard helemaal in mee. Hij kwam en ging wanneer zij dit wou!(Op een liefdadelijke manier) Perfecte koppel! (Al zeg ik het zelf)
Nu twijfel ik enorm om mee te gaan, ook al is dit alleen voor mijn paard! De stal waar wij(ik) nu sta(an) is ideaal. Omdat ik wel nog bar met mijn paard bezig bent.Het is dichtbij, ik gebruik alle facciliteiten en is All in pensioen. De stal wat mijn schoonzus heeft gezien heeft geen 'speciale' facciliteiten ! Puur weide en schuil! +25 km verder als mijn woonplaats. Dus puur verder. Maar zeer betaalbaar... Betaalbaar is dan ook het enigste lichtpuntje voor MIJ! Bij de nieuwe stal.... Wat zouden jullie doen ?
Verhuizen ? Blijven staan ? Of het aankijken en dan beslissen aan reactie van paard ect ?
Bedankt voor het leven! en alvast bedankt voor de tips.
Even aankijken eerst hoe het gaat. Je paard zal best even moeten wennen, geef het een paar weken de tijd, dan kun je altijd nog zien hoe en wat. Weet je ook meteen hoe het je schoonzus bevalt daar.
TurdusMerula
Geplaatst: 29-02-12 02:13
Sta je daar in volpension, op de nieuwe stal? En zijn er uitrijmogelijkheden?
Ik zou het wel overwegen, niet zozeer vanwege de vriendschappen maar ook vanwege de vrijheid die jij je paard zal geven. Maar dat moet het praktisch wel mogelijk zijn.
Ik zou het ook aankijken. Ik heb ook een merrie met een vergelijkbaar karakter en die kwijnde al weg toen ik de indeling op de weides en paddocks had veranderd en mijn ruin bij een andere ruin had gezet. Zelfs zo erg dat de dierenarts ook niet meer wist wat ze ermee moest (pony heeft epilepsie en verleden met bevangenheid). Uiteindelijk in een wanhoopsdaad mijn eigen ruin er weer bij gezet en tadaa dat was de oplossing. Het kan dus wel degelijk dat ze niet zonder elkaar kunnen maar geef het wel even de tijd om te wennen.
Even heel kort door de bocht maar het paard van je schoonzus heeft ook niet het eeuwige leven. ooit vallen ze toch uit elkaar. ik zou dan voor dit moment kiezen, waar je nu staat sta je goed en heb je alle faciliteiten.
ik zou mijn paard laten staan waar ze nu staat. Jij bent nog volop aan het werk met je paard en het paard van je schoonzus krijgt, hoe dan ook, een heel ander leven. Natuurlijk zal je paard hem wel even missen maar soms sta je versteld van de nieuwe vriendschappen die paarden weer aangaan. Geef het gewoon een kans en maak er niet teveel heisa van..
Ik zou het ook aankijken, jij maakt volop gebruik van de fasciliteiten op stal en deze zul je bij de nieuwe stal niet hebben, je gaat er in dat opzicht flink op achteruit. Daarnaast weet je niet hoelang dat andere paard zal blijven leven en kan je paard misschien ook wennen aan een nieuw maatje.
Silence
Ik zou jouw paard ook laten staan Paard van je zus is niet meer de jongste en zoals al gezegd word, deze heeft niet het eeuwige leven. Als dat sneller komt dat verwacht, dan sta jij daar op een stal waar je niks kunt met alsnog een alleen voelend paardje. Dus ik zou jouw paard voorlopig laten staan en aankijken hoe het zich ontwikkelt. Het zal even nodig hebben, maar die tijd moet je je paard dan ook geven. Mocht na een maand (of 2) blijken dat het echt niet gaat, dan kun je alsnog gaan verhuizen.
Bedankt allen ! Ik zit er namelijk behoorlijk mee. Het zit constant in mijn hoofd! Hopelijk zal het meevallen. Silence mijn paard is ook 22. Maar nog zo fit als een bommetje. Polly dit heeft mijn paard idd ook ! Haar vriendje andere kant van de wei/sloot/bak gaat ze in opstand.
Eerst even aankijken hoe je paard reageert en daarna en besluit nemen.
friesiszwart
Geplaatst: 01-03-12 08:46
hetgeen jij wilt (doet) met je paard kun je niet bij de andere locatie. Daarbij 25 km kan een behoorlijke afstand zijn of even naar je paard te gaan.
Ik jouw geval zou ik blijven staan op de huidige locatie.
_Dune_
Geplaatst: 01-03-12 09:39
Ik zou blijven staan. 25 km vind ik een behoorlijke afstand. Daarnaast heb je op je huidige stal faciliteiten waar je ook gebruik van maakt, op de andere stal zijn die er niet. Mijn ervaring is dat paarden meestal wel weer een ander maatje vinden, dus geef je paard ook de tijd om een nieuw maatje te vinden.