afvallen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 22:48

Sinds het winter is is mijn fjord toch wel een stuk afgevallen.
Dat merk ik vooral aan het zadel. In de zomer zat de singel aan de eene kant op gaatje 2 en aan de andere kant op gaatje 3.
Nu is het al aan de eene kant gaatje 3 en de andere bijna gaatje 4. Je zou juist denken dat ze dikker word met een dikke vacht.
Nu is het wel wat er nu minder gras staat, en ze mag van de groep paarden waar ze in staat niet eten, tenminste die beginnen haar te stangen zodra ze bij het hooi komt en zij durft niet veel dus dan loopt ze maar weg want ze wilt geen ruzie. Ik ben zowiezo al opzoek naar een andere plek bij me in de buurt dus hopelijk kan ze dan wel gewoon eten wanneer ze wil zonder weg gejaagd te worden.
Ik voer haar nu ook al bij 1/2 bekertjes meer dan in de zomer.
Is het normaal dat ze in de winter zoveel afvallen?
Nu moet ik er ook wel bijzeggen dat ik sinds kort wel meer aan het trainen ben (les enzo) dus daar valt ze ook wel mee mee af.
gelieve wel begripvolle en hulpzame reacties

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:28

Als het gras mindert is het natuurlijk wel belangrijk dat je pony voldoende ruwvoer binnenkrijgt. Dat is eigenlijk nog veel belangrijker dan de bix/mueslie die je voert.
Kun je de hopen ruwvoer op het land niet zo verdelen dat elk paard rustig kan eten zonder dat er zoveel onrust ontstaat? Liefst meer hopen hooi dan dat er paarden zijn. Als je pony wat lager in rang staat in de kudde heb je namelijk kans dat ze in een nieuwe kudde tegen dezelfde problemen aanloopt.
Als je nu meer traint met haar kan het ook zijn dat ze gewoon meer een sportmodelletje krijgt. Dat is natuurlijk alleen maar goed. Voel eens door de vacht heen of ze nog wel een klein laagje spek op de ribben heeft liggen. Je mag de ribben net voelen, zeg maar. Vraag anders eens degene waar je les van krijgt.
Succes.

xTesske

Re: afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 11:42

Aukelizzy@ ze staan nu zo: http://www.tonnedenhof.com/img/upload/36.jpg en ik ga niet over het hooi dus daar kan ik denk ik weinig aan veranderen. Ik zie soms wel dat bij de paarden die er staan veel hopen hooi voor zich hebben en zij staat dan helemaal buiten en zij heeft maar een klein hoopje en dan leg ik wel een grote hoop voor haar maar dan jagen ze haar weer weg. Als ze op een nieuw plekje staat is het wel zo dat ze ook hier aan huis in het paddock staat ('s morgens vroeg en 's nachts) dus dan kan we wel voor zichzelf eten want dan staat ze alleen maar overdag gaat ze dan naar een weide met andere paarden denk ik. Ik zal straks eens voelen, wat me ook opvalt aan foto's de eene foto lijkt ze weel dikken maar een foto van een paar dagen later lijkt ze weer heel dun

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:06

ruw voer is het belangrijkste om ze op gewicht te houden
wel op letten dat ze niet te veel afvalt dus dat je echt de ribben gaat zien
en als de andere haar niet laten eten zal daar toch een oplossing voor gevonden moeten worden
maar je bent al bezich met andere stalling heb ik gelezen
succes

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:32

Ik weet niet of de foto in je profiel recent is, zo ja dan is hij echt niet te dun of iets
in die richting hoor :) Verder is het voor je paardje trouwens ook niet echt fijn dat hij
amper bij het hooi kan komen? Is daar niet wat aan te doen?

Blondine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:05

Ik zie geen fjord op die foto staan ?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 16:06

xApple@ ja hij is vrij recent van deze winter maar heb toen wel paar dagen geleden ook weet een foto gemaakt (daar was ze wel nat) en daar leek ze dan weer heel mager op. Ja enige oplossing nu dus een andere stal.

Blondine_x@ nee deze foto is genomen voor dat ze op die stal stond, ze staat daar nu ongeveer 6 maanden

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:09

Heb je haar tanden door een goede paardentandarts laten nakijken?
Is heel belangrijk dat haar kiezen goed staan en ze goed kan kauwen en dus de voedingstoffen optimaal op kan nemen.
Mijn nieuwe paard zou goed nagekeken zijn...blijkt zijn gebit een drama, nu(na behandeling door D. v.d.Burg) komt hij gelukkig goed aan (hij was echt te mager!)
Is ze fit met rijden? Zo ja, dan valt het wel mee, toch?
Over het algemeen is het volume van fjorden best stevig. Overgewicht drukt snel op de benen en gewrichten.
Ik kan me voorstellen dat je bezorgt bent, de instructie navragen is zeker een goede tip. Succes!