Mijn paardje een goede oude dag gunnen. Hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kinge

Mijn paardje een goede oude dag gunnen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 19:02

Hallo,

Ik zit een beetje in een moeilijke situatie.
Toen ik 15 jaar was hebben mijn ouders een paard van destijds 15 jaar voor mij gekocht.
We hebben zelf geen ruimte om paarden te houden, dus heb ik haar al die tijd op stalling gehad.
Maar inmiddels ben ik 21 en moet ik alles zelf betalen.
Mijn paard is nu dus ook 21 en is nu op een leeftijd dat ze het wedstrijd rijden niet meer leuk vindt.
Op het moment heb ik mijn paard op stalling staan waar ik elke maand wel flink wat geld kwijt ben.
Hierdoor wordt ik wel in veel dingen beperkt.

Weet iemand hier ook een leuke oplossing voor?
Bv kennissen die een weide maatje zoeken of een rusthuis waar ze in goede handen is!
Ik wil dat ze een goed plekje krijgt!

Polly
Moderator Algemeen

Re: Mijn paardje een goede oude dag gunnen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:09

Is een goedkopere stalling zoeken een mogelijk alternatief?
Weet natuurlijk niet op wat voor stalling je nu staat, met welke faciliteiten en wat het kost..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:11

Of een zorgboerderij oid....rusthuis voor paarden....
Is goedkoper dan een pensionstal en ze staan vaak lekker te genieten daar.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:14

Je zegt dat ze het wedstrijden niet meer leuk vindt. Maar recreatief? Dat kan ze nog wel? Of ook niet meer? Kun je misschien een bijrijder zoeken als ze nog bereden kan worden? Iemand die 2x in de week je paard rijdt en misschien een deel van de kosten meebetaald.
Of is ze echt met pensioen? dan zou ik een rusthuis zoeken of een kleine pensionstalling waar ze lekker veel in de wei kan lopen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:14

Ga er in hemelsnaam niet van uit dat andere mensen gratis voor jouw oude paard gaan zorgen.

Je hebt 3 keuzes:
De ouderwetse manier: paard kan niet meer waar je 'm voor hebt gekocht, je brengt 'm naar de slager. Da's niet zielig, dat is het beste voor het paard als de andere keuzes geen opties zijn.

De 'ik kan het me veroorloven'-manier: zet je oude paard op een 'pensioen'stal en betaal ervoor tot z'n dood. Hou het heft zelf in handen wat betreft eigendom en beslissingen, en koop een tweede paard voor je wedstrijdambities.

De 'ik doe zelf een stapje terug'-manier:
Hou je paard waar hij staat, en rijd alleen nog recreatief zolang dat gaat, en rijd niet als dat ook niet meer gaat.

Alle andere opties (weggeven, weidemaatje waarbij je zelf geen invloed meer kunt uitoefenen) zijn niet fair tegenover je paard.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:15

Ibbel schreef:
Ga er in hemelsnaam niet van uit dat andere mensen gratis voor jouw oude paard gaan zorgen.

Je hebt 3 keuzes:
De ouderwetse manier: paard kan niet meer waar je 'm voor hebt gekocht, je brengt 'm naar de slager. Da's niet zielig, dat is het beste voor het paard als de andere keuzes geen opties zijn.

De 'ik kan het me veroorloven'-manier: zet je oude paard op een 'pensioen'stal en betaal ervoor tot z'n dood. Hou het heft zelf in handen wat betreft eigendom en beslissingen, en koop een tweede paard voor je wedstrijdambities.

Hou je paard waar hij staat, en rijd alleen nog recreatief zolang dat gaat, en rijd niet als dat ook niet meer gaat.

Alle andere opties (weggeven, weidemaatje waarbij je zelf geen invloed meer kunt uitoefenen) zijn niet fair tegenover je paard.

Precies. Je paard afdanken omdat ie niet meer aan je eisen voldoet is daarbij ook nog eens heel oneerlijk tegenover het dier.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:23

Ibbel schreef:

Je hebt 3 keuzes:

+:)+

Ik had eenzelfde "probleem" mijn oude merrie kon niet meer stevig dressuur matig gereden worden, dus we deden samen een stap terug, lekker het bos in en een beetje bitloos "spelen". Ik begon het dressuren heel erg te missen.
Heb twee jaar gespaard en een jong beestje erbij aangeschaft, ik kan het me veroorloven, neemt niet weg dat ik er keihard voor moet werken.
De twee dames zijn geweldige maatjes geworden trouwens! *\o/*

kinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 20:27

FromNorway schreef:
Ibbel schreef:

Je hebt 3 keuzes:

Precies. Je paard afdanken omdat ie niet meer aan je eisen voldoet is daarbij ook nog eens heel oneerlijk tegenover het dier.

aan deze reacties heb ik niets.

Het mag wel duidelijk zijn dat optie slager voor mij geen optie is!
En waarom zou het niet fair zijn als ik mijn paardje weg geef aan mensen die er goed voor zorgen?
En ik heb wel eens van rusthuizen gehoord lijkt me toch het leukste allemaal oudjes in 1 wei =)
Dus mijn vraag is meer of mensen zown adresje weten voor evt een klein bedrag per maand.

Op het moment heb ik dr op een kleine pension stal staan waar ik wel de prijs betaal voor vol pension.
Ik rijdt dr wel 1 x in de week buiten lekker in het bos.
Maar in de bak vindt ze gewoon echt niet leuk meer.
En een hele dag in het weiland vindt ze gewoon het leukst dus wel echt toe aan pensioen!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:31

In uddel is een rusthuis voor oude paarden. Ik weet niet wat de kosten zijn maar ik heb wel eens gehoord dat het vaak niet veel minder is dan een pensionstal. Kijk hier maar eens voor een rusthuis.
http://www.q12.nl/paarden_rust-opvanghuizen.htm

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:38

Weggeven kan echt fout gaan,je moet dan echt zeker zijn van je zaak..Je hoort momenteel zo vaak dat het paard doorverkocht wordt of ze zorgen er niet goed voor ect ect..

kinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 20:41

Paan schreef:
In uddel is een rusthuis voor oude paarden. Ik weet niet wat de kosten zijn maar ik heb wel eens gehoord dat het vaak niet veel minder is dan een pensionstal. Kijk hier maar eens voor een rusthuis.
http://www.q12.nl/paarden_rust-opvanghuizen.htm

Bedankt! hier ga ik me even in verdiepen :D

kinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 20:43

pleiada schreef:
Weggeven kan echt fout gaan,je moet dan echt zeker zijn van je zaak..Je hoort momenteel zo vaak dat het paard doorverkocht wordt of ze zorgen er niet goed voor ect ect..

Ik geef mijn paard niet zomaar aan iemand weg natuurlijk! Daarom vraag ik hier of mensen misschien iets weten.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:44

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:48

Voor welke facilliteiten betaal je nu? Als je ook nog betaald voor rijbak etc. zou ik op zoek gaan naar een kleine stalling waar je enkel betaald voor een wei en eventueel een (schuil)stal. DAn ben je sowieso al goedkoper uit.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:57

Eerlijk gezegd: je ouders hebben het paard voor je gekocht, toen je zelf minderjarig was. Ik vind eigenlijk niet dat je een jong volwassene die net zelfstandig wordt, volledig voor zo'n 'erfenis' verantwoordelijk kunt stellen. Ik heb op mijn 12e mijn eerste pony gekregen, van mijn oma, die naast ons woonde.

Toen ik net zelfstandig werd had ik geen eigen inkomen (ziekte) mijn man, toen m'n vriend verdiende een minimumloon. Oma heeft toen de eerste jaren bijgedragen aan de kosten voor de pony. Moet er wel bij zeggen dat we zelf een paddock thuis hadden, en een weitje in de buurt huurden. Maar dan nog zijn er best veel kosten, die hoefde ik dus niet opeens helemaal te betalen. In de loop der tijd kregen wij wat meer financiële ruimte, toen heb ik gaandeweg alle kosten overgenomen. Pony is 36 geworden, dus dat was een lang pension ;)

Dus: willen je ouders niet een beetje bijdragen?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:03

Weggeven loopt vaak verkeerd af, bokt staat vol met zulke verhalen, ook die mensen hadden eerst een goed gevoel.
Kan je je paard niet ergens stallen waar het wat goedkoper is en minder luxe?
Die van mij is nu 22 en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om haar weg te geven.
Ik heb haar nu op een pensionstal staan waar ze veel buiten komt en waar ik ook nog in de bak kan rijden en een bosritje kan maken, deze stal is 100,- goedkoper dan waar ik eerst stond, daar had ik meer luxe, maar voor het paard is dit veel beter en waar ze later ook met pensioen kan gaan.
Misschien is er bij jou ook wel zoiets in de buurt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:13

kinge schreef:
aan deze reacties heb ik niets.

Het mag wel duidelijk zijn dat optie slager voor mij geen optie is!
En waarom zou het niet fair zijn als ik mijn paardje weg geef aan mensen die er goed voor zorgen?
En ik heb wel eens van rusthuizen gehoord lijkt me toch het leukste allemaal oudjes in 1 wei =)
Dus mijn vraag is meer of mensen zown adresje weten voor evt een klein bedrag per maand.

Op het moment heb ik dr op een kleine pension stal staan waar ik wel de prijs betaal voor vol pension.
Ik rijdt dr wel 1 x in de week buiten lekker in het bos.
Maar in de bak vindt ze gewoon echt niet leuk meer.
En een hele dag in het weiland vindt ze gewoon het leukst dus wel echt toe aan pensioen!

Omdat het niet fair is, om een paard die misschien al lichamelijke gebreken heeft, en daardoor niet meer KAN werken, weg te geven.
ook al beloven die mensen er goed voor te zorgen, wat gebeurt er als ze dat niet doen? wat gebeurt er als die mensen geen geld meer hebben?
Wettelijk gezien, is het paard na X aantal maanden van de mensen die ervoor zorgen, mits zij kunnen bewijzen dat ze alles betalen, zelfs al heb jij het passpoort en dergelijke nog in het bezit, en is die op papier nog van jouw, daar ben je NIKS mee.
Als ze het vuil willen spelen, dan ben jij je paard kwijt, en gaat je paard een onbekende toekomst tegemoet.
Wie zegt dat de volgende eigenaars het beste voor hebben met je paard? wil jij ervoor verantwoordelijk zijn dat je het paard "weggeeft", en dat ze dan verkocht wordt naar iemand die ze mishandeld, gebruikt als manegepaard, of verwaarloosd?
Nou?

Ofwel is het paard nog goed genoeg om mee te rijden, dan verkoop je ze, en zet je haar uit je gedachten
Ofwel is het paard niet meer goed genoeg: dan heb je twee keuzes
OF je betaald ervoor tot ze sterft (al dan niet op een goedkopere stalling)
OF je laat ze afmaken.
Als je een beetje liefde voor dieren hebt ...

Natuurlijk zijn er in bovenstaande opties nog mogelijkheden, je kunt ze op een zorgboerderij zetten, een rusthuis voor paarden, als ze nog wat kan werken een bijrijdster zoeken die meebetaald, etc ...

Maar ik weet niet of onze posts nuttig zijn, want aan je antwoord te lezen wil je enkel maar horen dat je ze heus wel kan weggeven en je dan een grote dierenvriend bent ...

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:24

Duhelo, ik kan uit de berichten van ts niet halen dat ze het paard zonder pardon weg gaat geven. Laten we het on topic houden en haar tips geven waar ze wat aan heeft.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:30

Apart, dat TS op de meest serieuze en realistische reactie hier zegt dat ze dáár niets aan heeft....

TS wil graag het paard ergens heel goedkoop neerzetten, da's duidelijk. Ik zou zeggen, zoek een weiland waar het dier kan staan. Maar goedkoop? Ik geloof dat dat tegenwoordig niet meer kán, met deze hooiprijzen bijvoorbeeld...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:12

Paan schreef:
Duhelo, ik kan uit de berichten van ts niet halen dat ze het paard zonder pardon weg gaat geven. Laten we het on topic houden en haar tips geven waar ze wat aan heeft.

Dat zeg ik ook niet, ik reageer op haar reactie dat ze er niks aan heeft als iemand haar verteld dat ze haar paard beter niet kan weggeven.
Ik geef nl ook opties wat ze kan doen met haar paard, in plaats van weg te geven naar een onzekere toekomst ;)
maargoed, terug ontopic dus!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:15

Waar mijn veulen in de opfok staat (lelystad) hebben ze ook paarden die met pensioen zijn.
Ze staan er erg goed, met de hele dag hooi voor de neus en uitloop naar buiten.
En in de zomer op de weide!
Als ik ooit voor die keuze zou staan, dan zou ik mijn paard daarheen brengen!

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:22

Even een kleine vraag: Waarom verkoop je hem niet gewoon aan mensen die er lekker buitenritjes mee gaan maken? Als ze dat wel leuk vindt. Tuurlijk vindt ieder paard het leuk op de wei (lekker de hele dag eten en niks doen), maar een ouder paard kan het beste wel met enig regelmaat nog wat doen, al is het alleen maar om het dier soepel te houden. Is dat geen optie? Er zijn zoveel mensen op zoek naar een relaxt braaf paardje om gewoon simpel een buitenritje mee te maken. Is het paard daar geschikt voor? In dat geval zou ik voor die optie gaan. Dan hou je je paard veel blijer!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:02

Ongeveer dezelfde situatie hier. Ik kreeg op mijn 12e een pony van mijn ouders. Ze is nu 32, ik ben 23. Ik ben uit haar gegroeid en kan niet meer op haar rijden, hoewel ik daar best fanatiek in was en dat dus best mis, en zelf een pony houden is inderdaad duur.

Toch ben ik voor 'optie 3' van Ibbel gegaan, de 'ik doe zelf een stapje terug'-manier. Ik heb geluk dat ik zo nu en dan wat kan rijden op de paarden van twee stalgenootjes, maar verder staan mijn rij-ambitites eenvoudigweg in de ijskast. Ik beperk met Lola tot wat borstelen, beetje grondwerk, stukje wandelen en hardlopen aan de hand. Dat kan ze nog wél en daar heeft ze lol in. En daar kan ik ook echt van genieten.

Ze mag bij mij haar pensioentje volmaken op het stalletje waar ze nu al 12 jaar staat en wat haar thuis is. Zulke oude bomen moet je niet meer verpotten. Ze heeft haar hele leven fijn gewerkt voor al haar eigenaren, en daarvoor verdient ze nu wat terug vind ik. Ik zal de laatste zijn. :) Voor mij is dat een committment dat je maakt als je een paard koopt of krijgt. Je wéét dat ze oud kunnen worden, en dat je er dan niet meer op kunt rijden. Voor mijn gevoel is die oude dag dan ook niet iets dat je af mag schuiven op een derde partij (rusthuis waarbij je geen zeggenschap meer hebt e.d.), daarom vind ik ook dat de 3 opties die Ibbel noemt de enige zijn die "fair" zijn.

Daarbuiten zou ik ook echt geen afscheid willen nemen van mijn (o)maatje. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 29-02-12 00:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:08

Ibbel schreef:

Je hebt 3 keuzes:

Daar ben ik het mee eens, Ik zorg ook zelf voor mijn paard tot aan zijn dood, ik zal hem nooit uitbesteden, maar fijn zelf voor hem zorgen en hem zelf een goeie leuke ouwe dag bezorgen, ook oude paarden zijn reuzeleuk en helemaal als je m al zo lang in je bezit hebt.

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:18

Waar gaan we in hemelsnaam al die ouwe gebakjes laten.......
Te pas en onpas staan ze op marktplaats of op bokt.
Sommige gratis andere nog voor een serieus bedrag.
Ik hoop echt dat ze allemaal goed terecht gaan komen MAAR de handel ligt op zijn gat,we fokken maar door en jawel ze worden (hopelijk) allemaal oud,te oud voor te rijden,kosten wegen niet meer op tegen het plezier,te goed voor de slager.
Pensioenstallen stromen vol,dubieuze pensioen stallingen schieten uit de grond.
Als we nu eens allemaal afmaken waar we aan begonnen zijn en zo een oudje zelf tot de dood verzorgen.
Als je er aan begint moet je maar beseffen dat je er nu eenmaal min. 20 jaar ''vast'' aan kan zitten