Normaalle pensionstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Smoethie

Normaalle pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 13:32

hee :+

Ik ben laatst gaan kijken naar een pensionstal. Voor mij kwamen hier nogal raren dingen naar voren. Nu ben ik verder niet bekend met verschillende pensionstallen/manages. Dus vroeg me af hoe dat verder bij jullie gaat.

- Ze vroeg wat ik zocht in een pensionstal. Ik vertelde dat ik het belangrijk vond dat ze veel naar buiten kon. Ik werd raar aangekeken. Een paard is niet gelukkig als je hem een hele dag buiten zet. Het is een huisdier/sportpaard geworden. Die houden er niet van om hele dagen buiten te staan. Ik vertelde haar dat ik niet opzoek ben naar een sportpaard maar naar een paard waar ik lekker mee kan rijden en zo nu en dan een onderlinge wedstrijd mee kan rijden. Maar absoluut niet hoog de sport in wil. Ik werd hier nogal raar op aan gekeken.
- Ze vertelde dat hun bepaalde hoeveel voer een paard kreeg :\ Ik vertelde dat ik een pony op het oog had. Maar dat deze (zeker in de winter) extra voer nodig had. Nu stelde ik voor dat ik het dan door mij klaargezette voer, voor de stal zou zetten en hun het geven op de voertijden. Ze zei dat hun eerst wilde kijken of het paard dit wel nodig had. Ook toen ik vertelde dat ik de pony bijna een jaar kende. Bleef ze aangeven dat een pony dit niet nodig heeft. het was toch geen sportpony. :roll:

Hoe gaat dat nou op andere stallen? Het voerbeleid? En het naar buiten gaan?
Ik ben hier verder niet echt bekend mee dus ben erg benieuwd

Nibbit

Re: Normaalle pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:33

Klinkt alsof je niet erg serieus wordt genomen..

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:36

Bij ons op stal gaan ze rond 9 uur 's ochtends naar buiten en om 6 uur naar binnen als ik ze binnenhaal om te rijden of een stalgenootje. Mijn andere oude dibbes staat soms wel tot 8 uur 's avonds buiten, afhankelijk van het weer enz.
Bij ons wordt gekeken naar wat het paard nodig heeft en iom de pensioneigenaar krijgt het paard wat hij nodig heeft. Zo krijgt eentje van ons alleen musli die wij hebben gekocht. Hij voert altijd zelf op vaste tijden!
vind het bij jou stal maar erg raar gaan..

delerium

RT-D -> VSW

pompom

Deze stal gaat niet werken voor jou ;)

Jij wil lekker recreatief rijden met je paardje en wil deze zoveel mogelijk buiten.
Deze pensionstal heeft waarschijnlijk een andere doelgroep.
Moet je niet aan willen beginnen door daar je paard te zetten.
Lekker doorzoeken naar een stalling die overeenkomt met wat jij wil....zijn er zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:37

Lijkt me een stal waar ik nooit zou willen staan, vind het maar een rare gang van zaken zo :+

Op stal waar ik sta kan je kiezen: ofwel 24/7 buiten met schuilstal, ofwel overdag op de weide en 's nachts op stal. Het voer mag je volledig zelf bepalen, je zet gewoon klaar wat ze moeten hebben en dit wordt dan gegeven. Dus ja, hier gaat het wel een beetje anders :Y)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:41

Ook ik zet liever mijn eigen gekozen krachtvoer klaar, dan weet ik precies wat mijn paard krijgt en kan ik meer en of minder gaan geven wanneer nodig en zo nodig met iets ertoe voegen voor als dat nodig mocht zijn. Het is mijn paard en dat heeft een stalhouder niet te bepalen wat ie wel en niet mag eten en hoeveel.

rare stal maar ik denk inderdaad dat het een soort van sportpaardenstal is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:49

ik heb ook jaren op een stal gestaan waar ik alles zelf moest regelen incl. voer klaarzetten. Sinds een klein jaar staat mijn paard in volpension en voert de stalhouder, in overleg met mij, de brok die de stal inkoopt. Door groot in te kopen is de brok veel voordeliger dan wanneer je per zak (of een paar zakken) koopt. Mijn pensionhoudster zet de paarden een dagdeel buiten in een groep, in de winter is hele dagen buiten niet haalbaar op de grond waar wij op zitten (klei grond).

Na het jaren zelf gedaan te hebben bevalt mij dit uitstekend, ik hoef niet alle dagen heen, iets wat me ook niet lukt met mijn huidige baan, en hij word prima verzorgd.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:34

Het is duidelijk dat je met dit bedrijf niet echt een klik hebt. Dit vind ik wel belangrijk. Op dit moment sta ik op een stal waar ze ,in overleg, alles voor me kunnen regelen. Uiteraard kost dat wel wat. Meestal probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen want daar heb ik immers een paard voor. Maar ik vind het ook fijn dat als ik te druk ben of ziek dat ik me geen zorgen hoef te maken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:25

ik vind dat paarden niet op stal horen en momenteel staan zij weer overdag heel de dag buiten en in een groep van verschillende leeftijden.
Qua voer moet je kijken wat een paard nodig heeft de een heeft veel meer/minder nodig dan een ander ook al zijn zij van hetzelfde ras en verrichten zij hetzelfde arbeid.
Zeker als een paard een bepaalde hoeveelheid krijgt en er goed uitziet zou ik daar zeker niet te snel aan gaan veranderen.
Daarbij vind ik dat een pensioneigenaar moet geven wat de klant (eigenaar paard) wil. Hier kan hij een ander kostenplaatje aan hangen dan de gebruikelijke stalprijs.
Wat buiten komen betreft is een staleigenaar vaak gebonden aan hoeveelheid en conditie van het land maar daar kun je als eigenaar je keuze in maken bij het zoeken naar een stalling.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:29

Citaat:
Een paard is niet gelukkig als je hem een hele dag buiten zet. Het is een huisdier/sportpaard geworden. Die houden er niet van om hele dagen buiten te staan

Van welke planeet komt die stalhouder?....hahaahha wat een dom mens _O- _O- .

Lekker een andere stal gaan zoeken waar ze fijn de hele dag buiten kunnen lopen en voldoende voer krijgen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:30

Deze stal was voor mij al NOT DONE.
Het is jouw paard en jij beslist, ze mogen wel advies geven maar uiteindelijk kies jij wat je daarmee doet.
Een staleigenaar mag wel ingrijpen als mensen echt dom met een paard omgaan en het schadelijk is voor het paard.
Ik zou als ik jouw was eens effe rustig verder kijken naar andere stallingen.
Je hebt zelf blijkbaar ook niet zo'n fijn gevoel eraan over gehouden en dan zou ik zeker niet naar die stal gaan.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:53

Ga eens opzoek naar een stal waar hun je ten eerste serieus nemen,en ten tweede meerdere recreatie ruiters rijden :)

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 18:28

ben alleen weze kijken ;)

heb verder niet besloten of dat de toekomste stal wordt.
Was erg benieuwd naar meningen, en vooral hoe dat andere er over denken.

In de winter snap ik best dat paarden niet het weiland op kunnen. Maar ook in de paddock mochten ze niet langer dan een uur staan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:32

Jij moet eerst eens voor jezelf vaststellen wat jij wil voor je paard en wat je belangrijk vind, als je al op voorhand allerlei concessies moet gaan maken lijkt me dit geen goede start.
verder kijken dus.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:39

Sportpaard of niet, elk paard heeft weidegang nodig! Wat een rare reactie van die stalhouder! Bij mij op stal staan een paar wedstrijdpaarden maar ook recreatie paarden en alles gaat gewoon de hele dag naar buiten, maar ook alles krijgt krachtvoer. Sommige niet zo veel maar die doen dan ook minder.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:42

Vind dat wat jou overkomen is toch wel enigzins apart als ik heel eerlijk ben.
Wat dat betreft sta ik op een hele fijne stal.
Pony staat het weideseizoen sowieso 24/7 buiten en 's winters wordt hij buiten gezet door mijzelf en stalgenoten.
De staleigenaren doen dit niet zelf maar mijn ervaring de afgelopen jaren is dat het prima te regelen is onderling.
En de staleigenaar bepaalt hoeveel voer JOUW paard krijgt?
Bij ons op stal zet je inderdaad gewoon bakjes met voer klaar en dat wordt dan 4x per dag gegeven.

Gewoon goed rond blijven kijken dus, dan moet er vast wel iets te vinden zijn wat aan jouw eisen voldoet. :)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:44

Raar >;)

Elk paard heeft weidegang nodig, sportpaard of niet. En van het voeren is ook raar. Lijkt wel dat je niet erg serieus word genomen :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:14

ik denk dat dit wel wat normale gang is voor pensionstallen,
in die zin, iedere stal heeft een eigen visie.
Als ikzelf een pensionstal zou openen, zouden alle paarden op onbeperkt ruwvoer (aangepast aan het paard) staan, en tenminste 8 uur per dag buiten, of liever 24/7.
Iemand dat een sportpaard heeft, die absoluut niet buiten mag,die 10 kilo krachtvoer moet hebben en geen hooi. Die zal zijn paard niet bij mij zetten, want bij mij zouden ze allemaal wél hooi krijgen en buiten komen.

de stal die TS gezien heeft heeft blijkbaar het beleid dat paarden niet buiten komen, en een max hoeveelheid krachtvoer krijgen, dat is oke, dat is hun keus.
MAar het is aan de klant om te bepalen of ze het oke vinden of niet ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:24

Duhelo schreef:
ik denk dat dit wel wat normale gang is voor pensionstallen,
in die zin, iedere stal heeft een eigen visie.
Als ikzelf een pensionstal zou openen, zouden alle paarden op onbeperkt ruwvoer (aangepast aan het paard) staan, en tenminste 8 uur per dag buiten, of liever 24/7.
Iemand dat een sportpaard heeft, die absoluut niet buiten mag,die 10 kilo krachtvoer moet hebben en geen hooi. Die zal zijn paard niet bij mij zetten, want bij mij zouden ze allemaal wél hooi krijgen en buiten komen.

de stal die TS gezien heeft heeft blijkbaar het beleid dat paarden niet buiten komen, en een max hoeveelheid krachtvoer krijgen, dat is oke, dat is hun keus.
MAar het is aan de klant om te bepalen of ze het oke vinden of niet ;)

Daar heb je zeker een punt, de eigenaa van de stal trekt dan de conclusie voor zichzelf.
Kan ik ermee leven of niet???

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:36

tja iedereen houd zijn paarden natuurlijk op zijn eigen manier.

Waar ik gestald stond moest je je paard zelf buiten zetten, in één van de 5 paddocks. Je moest op het terrein blijven als je paard buiten stond. Het was dus niet zo dat je hem s'ochtends buiten mocht zetten.. hop naar je werk en s'avonds weer binnen zetten.

.. lijkt lastig maar dat viel wel mee, we hadden kuddes van 4-6 paarden. dat waren dan dus ook 4-6 eigenaren en iedereen had een keer een beurt om de beesten buiten te zetten. Zo kwamen ze toch iedere dag buiten.

Voeren werd 4 keer per dag gedaan, dat werd geregeld onderling door de staleigenaar, iedereen had wel een keer een voerbeurt.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:25

Heel simpel, deze stal past gewoon niet bij jou. Er zijn nu eenmaal mensen die hetzelfde denken als deze stalhouder, die willen hun paard niet zoveel buiten hebben. Ga lekker op zoek naar een stal die wel bij je past, daar worden jij en je paard een stuk gelukkiger van!

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:30

Ik sta op een stal waar ze naar buiten gaan waar wij dat willen, hoelaat wij dat willen, en hoelang wij dat willen, of met wie wij dat willen,
Verder heb ik onbeperkt gebruik van de bak 7 dagen per week,
En we kopen ( op het hooi na) gewoon lekker ons eigen voer die we ze geven.

Wat een apparte stal als alles volgens hun regels moet.
Ik snap natuurlijk dat er regels nodig zijn, maar niet over het voer gebruik van tenslotte jou paard/pony.
Ik zeg zoek wat anders wat niet bij de wedstrijdruiter past maar gewoon een gezellige stal voor recreatie ruiters.
Hierbij zeg ik niet dat er wat mis is met wedstrijdruiters maar ze staan vaker serieuzer en veel te strikt in het leven als het om paarden gaat.

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:00

Bij ons hebben alle pensionpaarden een eigen weide. Als ze in halfpension staan moet de eigenaar ze zelf buiten zetten (en kan dus zelf bepalen hoelang en wanneer ze op de wei gaan). De paarden in volpension zetten wij ongeveer 5 á 6 uur per dag op de wei.
De hoeveelheid voer wordt door de eigenaar bepaald.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:08

Een stal moet meteen goed voelen, als je nu al het idee hebt dat jou ideeën over paarden houden anders is als die van de staleigenaresse moet je het niet doen, dit leidt zeker tot problemen in de toekomst. Het is zo belangrijk dat je op 1 lijn ligt met de staleigenaresse wat betreft buiten staan en voeren. Het zal misschien even een zoektocht worden maar het is de moeite waard. Succes!