PROBLEEMWEIDE 1 Er was hier een wei van 4000 m² die nu volledig kapot is door de winter. Gras is er niet meer. De wei was vroeger altijd gebruikt om te hooien dus ik vrees ervoor dat er geen gras zal terugkomen. Het was geen gras zoals op een wei maar meer stengels ( weet niet goed hoe ik het moet uitleggen).
PROBLEEMWEIDE 2
Een stuk van 5000 m² met echt weidegras, dus dicht begrast. Geen paarden op gelopen deze winter dus in goede staat maar de wei staat echt vol onkruid.
Hoe moet ik nu alles aanpakken om terug goeie weides te krijgen? Ben echt nog een leek op dit vlak.
idd, maak een plan met je loonwerker, ik gok klepel, omploegen en opnieuw inzaaien...
maringe
Geplaatst: 27-02-12 12:30
Loonweker of een boer inschakelen. Misschien is het mogelijk om de kapot gelopen weide alleen door tezaaien, de andere weide kun je misschien laten spuiten tegen onkruid en is het dan weer goed. Zonder de plek te zien is het moeilijk beoordelen, dit kan het beste een boer of een loonwerker uit de buurt doen.
Siddieqje
Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-12 14:29
Uiteraard ga ik dit laten doen door een boer anders ben ik weken bezig vrees is. Ofwel met paard en kar
Ik had graag geweten wanneer wat moet gedaan worden. Want niet alles kan je zomaar tijdens het jaar doen dacht ik.
maringe
Geplaatst: 27-02-12 15:01
Als je wilt doorzaaien (dan moet de bodem en de toestand van de grond goed zijn, PH e.d)kan dat in de maand maart als de temp tussen de 10 en de 15 graden zijn en het oude gras nog kort is. Spuiten moet bij droog groeizaam weer zijn (vanaf april) Alles laten bewerken (ploegen of cultivateren, bekalken, eggen en dan opnieuw inzaaien)kan vanaf nu, inzaaien kan pas in april, omdat de bodem goed opgewarmd moet zijn.
Als je bodemleven goed is en de weide is mooi valk (dus geen kuilen) dan zou ik het kapot gelopen stuk door laten zaaien en dan over een maand of anderhalf alles laten spuiten, dan mogen alleen de paarden min 8 dagen niet op de wei en pas na een flinke regenbui, dan zou je een stukje af kunnen zetten en dat niet laten spuiten en dat later met de hand even spuiten als ze op het andere stuk kunnen.