Hoe krijg je een worm geïnfecteerde wei weer schoon?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 10:55

Ik weet niet of deze vraag reeds gesteld is kon hem nergens terug vinden iig. Tevens mocht ie verkeerd staan graag een MOD die hem dan ff naar de juiste plaats gooit.

Na was nou precies de vraag:

Als blijkt dat een paard bloedwormen heeft en in de buurt (overburen met de weien aangrenzend aan ons)tevens nogmaals een andere infectie vastgesteld is van andere wormen (spoelwormen) Dan ga ik er ff van uit dat de weien waar de paarden op lopen helaas ook vol zitten met rotzooi. Nou dus de vraag hoe krijg je dit weg.

Ernie061111

Re: Hoe krijg je een worm geïnfecteerde wei weer schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 11:35

FF via google met een vriendin alles afgespeurd het enige wat wij kunnen vinden is in brand steken of afgegraven. Ik neem aan dat iedereen dat wel begrijpt dat daar niet aan te beginnen is. Er moet toch wel iets te doen zijn.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:38

Wij hadden dat ook een keer gehad. Wij zijn naar de DA geweest (met de wormen :') ) en wij kregen toen een andere wormenspuit om aan hun te geven. En de hele weide moest worden uitgemest.
De mest hebben we daarna aflaten voeren om zo een nieuwe besmetting te voorkomen
Laatst bijgewerkt door Sjors op 27-02-12 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 11:44

Na de paarden zijn geholpen das het probleem niet. We zitten met het probleem dat onze wei geinfecteerd is en we daar de wormen uit willen krijgen weten alleen niet hoe. De paarden worden zo steeds opnieuw besmet dus das niet zo handig.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:46

simpele antwoord: Niet... Paarden op een andere wei zetten en dan paar jaar wachten tot de betreffende worm soort allemaal dood zijn. Of idd afgraven of affikken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:51

Alle paarden zijn besmet door een of andere inwendige parasiet. Bij paarden onderscheiden zich verschillende soorten: de veulenworm, de bloedwormen (grote en kleine strongyliden, de spoelwormen, de aarsworm, de lintworm, de longworm en de paardenhorzel.
De besmetting bij paarden gebeurt door de mond. Het eitje of de larve komt het lichaam binnen en groeit daar uit tot een worm. Meestal vertoeven de wormen in de darmen van het paard waar ze zich, via het leggen van duizenden eitjes vermenigvuldigen. Via de mestballen komen ze opnieuw in de weide terecht en kunnen alzo voor een nieuwe besmetting zorgen bij andere paarden. Ook via hooi, stro of voordroog kunnen besmettingen zich aanbieden. Helemaal wormvrij is dus een utopie. Want niet alleen van de wei, ook als een paard op stal wordt gehouden, kan het dus wormen krijgen en zal dus regelmatig nog moeten worden ontwormd. Het hoort er een beetje bij.

Paarden gaan van nature niet grazen op plaatsen waar ze gemest hebben. Zo voorkomen ze instinctief in aanraking te komen met de parasieten. Het paard beschermt dus zichzelf.
Omdat de parasiet (de worm) het paard nodig heeft om te overleven en zich voort te planten, zal regelmatig ontwormen en de wei zoveel mogelijk mestvrij te houden afdoende zijn, om de infectiedruk weer te laten afnemen.
Het houden van andere dieren op dezelfde weide is ook een natuurlijk bestrijdingsmiddel tegen wormen. Als de worm bij een ander dier terecht komt, zal hij daar niet overleven en is hij ten dode opgeschreven

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:53

Er een tijdje schapen in weiden wil vaak goed helpen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:55

Van wat ik idd weet is dat je de weides dan idd een periode moet leeg laten
Dat is worm soort afhankelijk
Maar als je idd snel weer gebruik wil maken van je land moet je gaan graven of branden (branden zal milieutechnisch wel niet mogen laat staan dat de brandweer blij van je word)

Verder moet je je mest ook laten afvoeren

Ik weet trouwens wel dat sommige dieren immuun zijn voor wormen die paarden met ze mee dragen
Misschien eens een boer vragen of die een jaar met je wil wisselen ?

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:00

Nou komt het grootste probleem het gaat zich om een privé stalling waar 50 paarden staan van verschillende eigenaren en de buren hebben ongeveer ± 15 paarden schat ik zo ff. Dit probleem is helaas ontstaan door het niet consequent doorvoeren van ontwormen van mede stalgenoten waardoor we nu met dit probleem zitten. Nou kunnen we wel ff onze wei schoon houden per 2 paardskoppel omdat het zo ingedeeld is alleen kan ik niet bij de schrikdraad gaan zeggen wormpjes jullie moeten aan die kant blijven want ik heb wel fijn ontwormt en de wei schoon gehouden. Nu is mijn vraag hoe kan ik het beste onze 2 zo weinig mogelijk risico laten lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:39

Tja, in jouw geval kan je niet zoveel meer doen dan je al doet. Goed ontwormen dus en mest weghalen.
Kun je niet met de staleigenaar afspreken, dat zij ontwormen en de kosten doorbelasten in de stalprijs. Dat is de enige manier om er zeker van te zijn dat iedereen ontwormt. Ook worden ze dan op dezelfde tijd ontwormt wat ook een voordeel is.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:45

Na het is nu geregeld dat iedereen moet ontwormen en zijn doosje met spuit bij de eigenaar moet afgeven maar goed het probleem is er nu dus wel en is helaas niet zo heel snel weg te krijgen. Ik had al zoiets als je iets kunt spuiten of strooien dan gooi ik het eens in de groep of we dan niet kunnen samen doen om het weg te krijgen maar daar kan ik dus helemaal niks over vinden en heb al met een loonbedrijf gebeld of die iets wist die wilde dat dan wel ff voor me uitzoeken maar had er iig nog nooit van gehoord dat er iets van een poedertje of spulletje voor te spuiter ervoor was. Dus das pech hebben en nu maar kijken hoe we het geregeld krijgen. Vindt het iig enorm balen dat je paardje op deze manier door anderen hun laksheid gevaar loopt onnodig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:07

weides een tijd(aantal maanden) leeg laten, en dan als het gras te lang wordt laten maaien en drogen voor hooi, kuil of gras afvoeren van het land en naar de grasdrogerij voor droge balen of nog beter: grasbrok.

Verder werkt wissselbeweiding goed bij veel wormsoorten. Wormen van een paard overleven vaak niet bij koeien of schapen en als je dan de wei eventueel nog even sleept, rust geeft, maait en weer bij laat groeien, dan kun je meestal weer met een frisse start beginnen.

Leverbot is lastiger heb ik begrepen, die komt vaak door verspreiding van de slak, als het land te nat is. Dan is draineren een verlaging van het risico.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:05

Ernie061111 schreef:
Na het is nu geregeld dat iedereen moet ontwormen en zijn doosje met spuit bij de eigenaar moet afgeven maar goed het probleem is er nu dus wel en is helaas niet zo heel snel weg te krijgen. Ik had al zoiets als je iets kunt spuiten of strooien dan gooi ik het eens in de groep of we dan niet kunnen samen doen om het weg te krijgen maar daar kan ik dus helemaal niks over vinden en heb al met een loonbedrijf gebeld of die iets wist die wilde dat dan wel ff voor me uitzoeken maar had er iig nog nooit van gehoord dat er iets van een poedertje of spulletje voor te spuiter ervoor was. Dus das pech hebben en nu maar kijken hoe we het geregeld krijgen. Vindt het iig enorm balen dat je paardje op deze manier door anderen hun laksheid gevaar loopt onnodig.

Dit werkt toch niet. het inleveren van je ontwormingsdoosje. De ene eigenaar zal wel correct ontwormen afwisselen van merken etc.

De eigenaar (stalhouder) moet deze spuiten gewoon doorrekenen dan weet hij zeker dat alle paarden correct ontwormd zijn (worden) de ene spuit moet eerder herhaald worden dan de ander en ook de werking van de verschillende ontwormingen zijn verschillend.

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:08

Ernie061111 schreef:
Nou kunnen we wel ff onze wei schoon houden per 2 paardskoppel omdat het zo ingedeeld is alleen kan ik niet bij de schrikdraad gaan zeggen wormpjes jullie moeten aan die kant blijven want ik heb wel fijn ontwormt en de wei schoon gehouden.

:') haha!

Kun je niet wat schaapjes lenen die de wormen wegblaten?

Succes in ieder geval!

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 15:25

Citaat:
Dit werkt toch niet. het inleveren van je ontwormingsdoosje. De ene eigenaar zal wel correct ontwormen afwisselen van merken etc.

De eigenaar (stalhouder) moet deze spuiten gewoon doorrekenen dan weet hij zeker dat alle paarden correct ontwormd zijn (worden) de ene spuit moet eerder herhaald worden dan de ander en ook de werking van de verschillende ontwormingen zijn verschillend.

[/quote]

Das de regeling die nu getroffen is. Ik ben helaas niet verantwoordelijk voor wat anderen doen maar, de eigenaar heeft duidelijk aangegeven bij het niet juist of niet ontwormen mogen ze niet op de wei.

Mijn vraag is puur hoe kom ik van de grondbesmetting af.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:33

De afgelopen zware winter heeft wel meegeholpen. Paarden niet meer op het land en dan de hele boel in het voorjaar omploegen en opnieuw inzaaien doet ook een boel. Daarna eerst nog een jaar schapen (en nog een keer bidden voor een strenge winter) dan speel je helemaal op safe. Maar dat is niet haalbaar begrijp ik. En gif spuiten: dat is er niet tegen wormen.
Je zou nog kunnen stomen (zelfde manier als ontsmetten voor bloembollen), maar ook dat betekent dat je daarna opnieuw moet inzaaien.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:37

Over grondbesmetting: bij welke temperatuur gaan die wormen dood?
Kan me voorstellen dat een flinke vorst(zoals een aantal weken terug) wel veel wormpjes kán doden?!

Maar ik heb dus geen idee hoe snel die wormpjes dood gaan..

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:38

Helaas zijn het larves en eitjes die daadwerkelijk op de wei zitten, en van een aantal wormsoorten zijn die verschrikkelijk hardnekkig en kunnen die flinke kou vaak goed overlegen.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 15:44

Het heeft hier in Harles tot -18 gevroren maar zoals ik al begreep maakt dat helaas de eitjes en larven geen drol uit en overleven die dat.

Het is gewoon heel moeilijk omdat het om een privéstalling gaat en iedereen een zomer en winterwei heeft voor koppels van 2 tot 4 paarden. Mijn weidegenootje doet samen op dezelfde tijd dag met mij ontwormen en we zullen ook stront gaan scheppen maar daar zijn we dus nog niet mee geholpen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:44

De eitjes van de "buurman"wormen wandelen niet naar jouw wei.

Aan de andere kant:
Spoelworm eitjes besmetting in de grond kom je niet meer vanaf.
Er werd mij eens verteld dat je dan tot 6 meter diep moet afgraven en saneren.
Andere wormbesmettingen vallen wel mee.
Dus het enige wat overblijft is heel scherp zijn op ontwormen.
Men moet tegenwoordig niets voor niets een advies inwinnen bij de DA om recepten te krijgen.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:46

bemesten met kalkcyanamide (merknaam perkal) zou helpen (maar je moet natuurlijk wel blijven ontwormen. Hiervoor wordt reclame gemaakt in de hoefslag. Pas op met schapen zetten op je weiland; schapen kunnen leverbotbesmetting met zich meebrengen, en dan ben je verder van huis want de wormenkuren voor paarden helpen daar niet tegen.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 15:48

Oke dus de spoelworm infectie van de buren is voor ons geen probleem als ik dat dan goed begrijp. Tevens als ik het goed begrijp als wij onze wei goed schoonhouden wij ook geen overlast ervan zouden moeten hebben als onze buurwei niet schoongehouden wordt. Begrijp ik het goed dat larven en eitje niet aan de wandel gaan naar aangrenzende grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:55

Niet dus....het enige wat je kan doen, is trouw de mest er uit halen en je paard regelmatig goed ontwormen en op besmetting testen...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:57

De eitjes van sommige wormen kunnen een stukje springen. paar meter misschien.
Maar ik zou mij er geen zorgen om maken.
Oudere paarden zijn ook nog eens resistent tegen spoelworm, uitzonderingen daargelaten.
Spoelworm is momenteel de grootste kwaal bij veulens en jaarling doordat de spoelworm resistent is tegen yvermectine.
Pyrantel en de bendazol zijn nu goed werkzaam tegen spoelworm.

Houd je eigen weide schoonmaak regiem aan.
Goed ontwormen op DA advies (geen bokt advies) en er zijn geen problemen.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 16:03

Na ontwormen doen we dus iedere 3 maanden normaal (ben dus nu bang dat dat dus absoluut niet genoeg is en nog veel erger wat als die 2 dadelijk resistent zijn tegen de wormkuren HELP) Iedere week de wei afstruinen naar mest is echt het probleem niet dat wordt dat ook fijn gedaan.

En dan helaas zijn die 2 dus ook nog jonkies 3 jarig en 10 jarige *snik*